Barbie Skrevet 3. november 2002 #1 Skrevet 3. november 2002 Min mann og jeg har lyst til å kjøpe oss en Schäfer,og fikk i dag en telefon om en valp som er leveringsklar. Problemet er bare at vi ikke har søkt boretslaget. Pleier det å være enkelt å få tillatelse til dette? Er det særlig smart av oss og kjøpe hunden,og søke etterpå? Jeg har SÅ lyst til å reise og hente valpen,men hva hvis vi får avslag på søknaden!!?? Det er mange andre hunder i boretslaget,og kan ikke skjønne hvorfor VI eventuelt skulle få avslag. Hva ville andre ha gjort?? Ismen
orakel Skrevet 4. november 2002 #2 Skrevet 4. november 2002 Jeg ville ha spurt noen av de andre som har hund hva de gjorde, evnt snakke med styreformannen. Det var en debatt om dette med husdyrhold i borettslag for noen år siden og jeg mener at reglene nå er endret slik at man ikke kan bli nektet å ha hund eller katt i et borettslag. Jeg ville som sagt hørt med de andre hundeeierne hva de gjorde da de anskaffet sine hunder. Lykke til med hvalpekjøpet :D Nå får dere en baby i huset, en som har lyst til å gnage på alt fordi det klør i tennene og er høyt og lavt. Men gud så skjønne de er, blir rent misunnelig jeg. Går ut i fra at dere har sjekket med Norsk Kennel Klubb eller Norsk Schæferhund klubb? at den oppdretteren dere kjøper fra er seriøs. Det er viktig at dere får treffe moren til hvalpen, for å se at den har godt gemytt. Det har vært endel useriøse oppdrettere av schæfer siden det er en populær rase. Men men nok moralpreken for i dag. Lykke til uansett Klem fra Orakel
Gjest Lea Skrevet 4. november 2002 #3 Skrevet 4. november 2002 Jeg er ikke sikker på hva dere skal gjøre ang. borettslaget, men jeg ville søkt før jeg skaffet meg hund. Tror ikke at de vil nekte dere hund ettersom det er flere hunder der. MEN... jeg synes at måten dere skaffer hund på er litt.. tja suspekt! Schafere er, som Orakel sier, populære hunder. Rasen er nesten ødelagt fordi man avler den opp. Og det er ventetid på hundene. Dette er en rase jeg ville vært YTTERST forsiktig med å skaffe meg. De har den fordelen at de er flotte og har rykte på seg for å være intelligente. Men desverre er det ikke alltid gemyttet på rasen er det beste. Har sett flere eksempler på dette den siste tiden. Velg for all del en særiøs oppdretter. Og det holder ikke at NKK sier at de er seriøse. Spør og grav, få navn på tidligere valpekjøpere osv. Dere kjøper en hund som dere skal ha i 8-12 år fremover og betaler sikkert mellom 6 og 12000 kroner for hunden. Da ville jeg ha gjort grundig forarbeid. Og NÅR dere skaffer hunden. Sørg for at dere får en skriftlig kontrakt der dere blir lovet stamtavle. Lykke til!
monja Skrevet 4. november 2002 #4 Skrevet 4. november 2002 MEN... jeg synes at måten dere skaffer hund på er litt.. tja suspekt! Schafere er, som Orakel sier, populære hunder. Rasen er nesten ødelagt fordi man avler den opp. Og det er ventetid på hundene. Dette er en rase jeg ville vært YTTERST forsiktig med å skaffe meg. De har den fordelen at de er flotte og har rykte på seg for å være intelligente. Men desverre er det ikke alltid gemyttet på rasen er det beste. Har sett flere eksempler på dette den siste tiden. Velg for all del en særiøs oppdretter. Og det holder ikke at NKK sier at de er seriøse. Spør og grav, få navn på tidligere valpekjøpere osv. Dere kjøper en hund som dere skal ha i 8-12 år fremover og betaler sikkert mellom 6 og 12000 kroner for hunden. Da ville jeg ha gjort grundig forarbeid. Og NÅR dere skaffer hunden. Sørg for at dere får en skriftlig kontrakt der dere blir lovet stamtavle. Lykke til! Jeg har ikke så mye kjennskap til borettslag, men schäfer vet jeg mer om da.... Jeg blir bare såå misunnelig når jeg hører at dere skal skaffe valp. Vi måtte avlive tispa vår i fjor pga plager etter livmorbetennelse (som er ganske vanlig), og nå har vi satsa på en helt annen rase (Finsk Spets), men jeg skal ha schäfer igjen. Det dere først skal tenke på - om dere ikke kjenner denne rasen fra før, er at mage er skeptiske til denne typen hund. Jeg forstår dem godt, for rasen er som tidligere sagt delvis ødelagt i avl, og jeg hadde nok satsa på en meget seriøs oppdretter. NKK har oversikter over disse. Selv skaffa vi tispa vår gjennom en person som drev med omplassering. Hun var blitt dårlig behandla i 4 år og var redd og aggressiv den første tiden. Men denne rasen er veldig lett trent og det ble ikke noe problem å gjøre henne til verdens mest kosete og barnevennlige hund. Men dette kommer såklart an på hundens gemytt Det skal man aldri glemme. Neste gang skal vi ha valp som skaffes gjennom oppdretter. Da får du også med kjøpekontrakt, vaksinasjonsattest og NKK sender deg stamtavle. Anbefaler også at dere går på dressurkurs, sosialiseringskurs og kanskje agillity (det er dritskøy), men om dere valger å dressere denne på egen hånd får dere nok en fin familiehund. Spora litt av det tråden handla om ,men jeg måtte bare....... Lykke til med babyen.... Hilsen Monja - som har en snart 14 mnd gammel baby med fire bein og hale!
Tusenfryd Skrevet 4. november 2002 #5 Skrevet 4. november 2002 Der hvor jeg satt i styret i borettslaget, måtte man søke om å få ha husdyr. Vi syntes som regel det var greit, dersom det var ok for de andre i oppgangen. En innekatt er én ting - en hund er rundt omkring i gangen flere ganger om dagen, og det kan være et problem for allergikere. Det hadde selvsagt ikke tilbakevirkende kraft dersom noen flyttet og andre flyttet inn. Andre steder kant være annerledes, og man hører mange ulike historier. Saken er vel at ingen her kan si om du får gjenomslag og uttale seg om husreglene der du bor - det kan styret ditt besvare. Så finn frem husreglene og forhold deg til dem.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå