Gå til innhold

Frekk Apotektekniker

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det er faktisk ganske ofte jeg ikke blir bedt om å vise legitimasjon på apoteket, og på ulike apotek her i området også. Så praksisen følges ikke helt slavisk overalt.

Anonymkode: f1dfa...265

Nei, jeg har opplevd det samme, at det er ikke så ofte jeg blir spurt. Samtidig er det jo sånn ved kjøp av alkohol, tobakk og legemidler andre steder også; har du ikke legitimasjon å vise til ved forespørsel, har vedkommende i kassa ikke lov til å selge deg den varen. Nå vet jeg ikke med apotek, men i dagligvarebutikkene blir sånt faktisk kontrollert av og til. Blir man tatt mange nok ganger i å selge alkohol til mindreårige, regner jeg med at man mister jobben. Og jeg for min del var lite villig til å få fyken for å "gjøre bare ett unntak". 

Anonymkode: aad2d...959

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.8.2023 den 22.15):

Det er sjeldent jeg blir spurt om ID på Apoteket, de spør om fødselsnummer - jeg pleier dog å gi ID fordi jeg ikke ønsker at hele apoteket skal høre fødselsnummeret mitt og er enklere for teknikeren å lese selv. Det er ikke et krav om ID, så her må folk rulle inn.. 

Dog TS, når man har blå resept så får man et referansenummer til resepten fra Helfo som man må gi til apoteket. Dette kommer ikke inn automatisk hos apoteket og ved dine resepter. Det apoteket man har hentet ut blå resept fra før har da dette liggende i sitt system, men du må oppgi referansenummert på alle nye apoteker. Og det er helt irrelevant hvilket land denne personen kommer fra, frekke og uprofesjonelle apotekteknikere kan man finne uavhengig landegrenser. 

Anonymkode: ca7c2...558

Dette hørtes rart ut. Jeg oppgir aldri noe referansenummer når jeg henter ut medisiner på blå resept. Og jeg gjør det ofte. Kan bytte mellom flere apoteker i nærområdet eller nettapotek.

Men jeg viser alltid id, da.

Anonymkode: e400a...949

• Liker 2
Skrevet

Oi, du skulle jo selvsagt aldri fått medisinene til datteren din. Hvem som helst kan jo utgi seg for å være noen. Så nei, ingen apotektekniker skal «være så snill» å bare gjøre er unntak. 

Anonymkode: abc78...6d4

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Oi, du skulle jo selvsagt aldri fått medisinene til datteren din. Hvem som helst kan jo utgi seg for å være noen. Så nei, ingen apotektekniker skal «være så snill» å bare gjøre er unntak. 

Anonymkode: abc78...6d4

Jo, de kan gjøre unntak om det er fare for liv eller helse og de kan være rimelig nok sikker på identitet. Feks om en far kommer med sykt barn på armen og skal ha antibiotika. Eller en unge som har øynene full av gugge og må ha øyedråper.

Men ingen kan presse de til å gjøre unntak, det handler om at de bruker skjønn og der kan man ikke kreve at alle vurderer likt. Og i de aller fleste tilfeller er det ikke akutt behov, og da kan man få en vennlig påminnelse på at man må vise id på apoteket ved å bli avvist. 

Når det handler om blåresept eller ikke, så tipper jeg at de handlet om vedtak og at den ansatte ble nødt til å søke opp dette i en egen portal. Her kreves også id, så her gikk nok grensen for hva den ansatte kunne gå med på. Enkelt å betale, for så å få refundert i etterkant. 

Anonymkode: 09eaf...5a3

• Liker 3
Skrevet

Tenker den ansatte kan kan ha fått beskjed senere på dagen om at det hun gjorde ikke var greit. Altså levert ut medisin til noen uten ID.

Anonymkode: 6a3c9...62d

• Nyttig 1
Skrevet

Når man er på apoteket og skal hente ut legemidler så SKAL man vise legitimasjon.

I tillegg så ligger det at du har blåresept inne automatisk. Så enten har du ikke valgt den rimeligste versjonen av legemiddelet eller så har legen skrevet ut legemiddelet på hvit resept

• Liker 2
Skrevet

Delt plass i VM- i-dårlig dømmekraft, der altså. Tror dere har hatt bedre dager, begge to :klaske:

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.8.2023 den 7.40):

Jo, de kan gjøre unntak om det er fare for liv eller helse og de kan være rimelig nok sikker på identitet. Feks om en far kommer med sykt barn på armen og skal ha antibiotika. Eller en unge som har øynene full av gugge og må ha øyedråper.

Men ingen kan presse de til å gjøre unntak, det handler om at de bruker skjønn og der kan man ikke kreve at alle vurderer likt. Og i de aller fleste tilfeller er det ikke akutt behov, og da kan man få en vennlig påminnelse på at man må vise id på apoteket ved å bli avvist. 

Når det handler om blåresept eller ikke, så tipper jeg at de handlet om vedtak og at den ansatte ble nødt til å søke opp dette i en egen portal. Her kreves også id, så her gikk nok grensen for hva den ansatte kunne gå med på. Enkelt å betale, for så å få refundert i etterkant. 

Anonymkode: 09eaf...5a3

Dette ☝️ !

Selv om det er barn, så betyr ikke blå resept nødvendigvis gratis. Har selv to barn, en har måtte gå fast på astmamedisiner og movicol, andre måtte ha melkeerstatning. Ingen av de tingene er forhåndsgodkjent for blå resept, så da må legen søke. Når det er innvilget får du et vedtak du må levere inn på apoteket for å få medisinene gratis. Apoteket kan finne vedtaket for deg, men da må det søkes opp i en egen database hvor igjen ID er påkrevd.. Men så lenge du har fått vedtaket er det bare å legge ut for medisinene og så sender du inn søknad om refusjon til HELFO. Da kan du få igjen pengene for inntil 6 mnd tilbake i tid.

Har selv stått i samme situasjon, selvfølgelig er jeg ikke frekk nok til å krangle med de ansatte for at de gjør jobben sin. Jeg betalte, og fikk igjen 2 uker etterpå. Ja, om den ansatte hadde en frekk tone mot deg burde hun ikke hatt det, men alle kan ha en dårlig dag og slike kunder som deg hjelper ikke akkurat.. Og du var nok ikke den første den dagen. Jobber selv i butikk, og fy hvor ufordragelige noen kan bli av selv den minste feil (som de selv kan være skyld i) eller dersom de ikke blir møtt i sine forventninger om spesialbehandling (slik som du hadde på apoteket). 

Screenshot_20230816_205011_Chrome.jpg

Anonymkode: 4228d...922

• Nyttig 1
Skrevet

Som en person som jobber på apotek så varmer det hjertet mitt over hvor mange her som er enig i at det er en selvfølge å vise ID på apotek. Takk for at dere gjør arbeidsdagen vår litt enklere💛

Anonymkode: 90ed6...8ae

• Hjerte 3
Skrevet

Men forventer du å få utdelt din medisin uten å vise ID? De vet jo ikke at det er deg. Jeg, du eller hjarterdam over her er ikke så spesielle at vi fortjener å bli behandlet annerledes enn andre. Jeg synes det virker som du tenker du har rett på spesiell behandling og de som vil følge reglene er frekke. Veldig merkelig må jeg si.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.8.2023 den 22.12):

Å anklage en kunde for å lyve er ikke en del av stillingsbeskrivelsen. Nå vet vi jo ikke nøyaktig hvordan denne apotekansatte ordla seg, og ts kan naturligvis overdrive noe...   Men det må kunne gå an å avvise en kunde på en høflig og bestemt måte uten å være frekk eller anklage kunden for å lyve. 

Anonymkode: 75615...ba1

Men det går kanskje an å være en kunde som ikke føler seg berettiget nok til å be noen om å bryte med retningslinjene bare fordi ikke gidder å gå hjem, for så å krangle på det når de får et nei. 

Jeg tipper også at Apotekteknikeren ble så stressa at hun ikke klarte å tenke på "godt norsk", jeg sliter med det selv på nye språk -det kommer rett og slett bare enstavelsesord ut av meg når frustrasjonen blir for stor. (Nå kommer det sikkert noen gloser om at "ja men da får hun se å bli bedre i Norsk da, men dette skjer gjerne folk som har snakket det nye språket i tjue år til og med. Jeg vil si at min Engelsk nesten er bedre enn Norsken min når jeg ikke er i Norge, og det ender faktisk med at jeg kan begynne å rote, ikke huske ord osv. med alle tre jeg bruker nå, når jeg bli for stresset. Noen ganger uheldig, men helt normalt, hjernen blir overarbeidet og klarer ikke å sende riktige signaler. 

Anonymkode: 769fa...773

Skrevet

Ja se der, når jeg leser over mitt eget innlegg så var det ikke så veldig godt skrevet på norsk nå heller, ufullstendige setninger osv., er i tillegg syk. Språk kan være vanskelig 

Anonymkode: 769fa...773

Skrevet

jeg syns ikke det var frekt i det hele tatt hun har jo ikke lov til og gi ut medisiner uten legg noe alle vet så det var faktisk snilt at hun gjorde det ene unntaket.

jeg går på medisnier som jeg får dekket av helfo og da må jeg vise brav fra legen, legg og logge inn på helse norge, dem er veldig klar på at hvis jeg bare har med legg må jeg betale selv. hadde jeg ikke hatt med legg tiveler jeg på at jeg hadde fått tatt dem ut i det hele tatt

Anonymkode: d1b09...5e2

Skrevet
On 8/17/2023 at 5:43 PM, AnonymBruker said:

Som en person som jobber på apotek så varmer det hjertet mitt over hvor mange her som er enig i at det er en selvfølge å vise ID på apotek. Takk for at dere gjør arbeidsdagen vår litt enklere💛

Anonymkode: 90ed6...8ae

Selvfolgelig viser jeg ID naar jeg henter ut mine medisiner. Jeg trodde det var selvsagt! Ikke at de medisinene mine kan noen ruse seg paa, men..

Jeg gaar paa det samme apoteket, farmasauten er ei venninne av mi mor, hun har kjent meg siden jeg ble fodt. Men likevel viser jeg ID. Jeg vil ikke sette henne i en situasjon hvor hennes tillit og arbeidsmoral blir satt sporsmaal med.

Jeg har ogsaa tatt ut medisiner for mi mor som var for syk til aa dra paa apoteket. Det var ID paa meg, mammas ID, en erklaering fra mamma, en erklaering fra hennes lege. Og ja, mi mors venninne som behandlet resepten. Jeg er glad for at hun saa igjennom alt. Hun gjorde jobben sin!

Anonymkode: 9da87...fb9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...