Gå til innhold

Frekk Apotektekniker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her er det dessverre du som dummet deg ut.

Du må ha med legitimasjon! Tenk hvis en bare kunne gjøre unntak her og der, tenk hvor mange som da hadde hentet ut medisiner de ikke har krav på.....

Blå resept går ofte fra kvartal til kvartal, vi er nå i august ---> start på kvartal 3. Når jeg nå snart skal hente ut medisiner for mitt barn må jeg betale selv om jeg hentet nøyaktig det samme i juli uten å betale.

Anonymkode: addf3...55e

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Nei blåresept er gratis 

Anonymkode: f1bae...b36

Nei, det er det ikke.

Anonymkode: 161e2...d21

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Dette. Jeg hadde vedtak fra helfo, men selvom vedtaket hadde godkjent «alle» medisiner på den listen som gjalt for mitt barn så manglet jeg resept for den aktuelle medisinen vi ville prøve, da måtte vi ha ny resept for gjeldene medisin og den måtte være på blåresept for å få det dekket. Hjelper lite med vedtak om man ikke har gyldig resept 🤭 I mitt tilfelle kunne jeg få ut medisinen, men måtte da betalt full pris. 

Anonymkode: 921ea...b39

Er det Levemir du hentet ut?

Insulin skal aldri leveres ut uten ID.

Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Det er sjeldent jeg blir spurt om ID på Apoteket, de spør om fødselsnummer - jeg pleier dog å gi ID fordi jeg ikke ønsker at hele apoteket skal høre fødselsnummeret mitt og er enklere for teknikeren å lese selv. Det er ikke et krav om ID, så her må folk rulle inn.. 

Dog TS, når man har blå resept så får man et referansenummer til resepten fra Helfo som man må gi til apoteket. Dette kommer ikke inn automatisk hos apoteket og ved dine resepter. Det apoteket man har hentet ut blå resept fra før har da dette liggende i sitt system, men du må oppgi referansenummert på alle nye apoteker. Og det er helt irrelevant hvilket land denne personen kommer fra, frekke og uprofesjonelle apotekteknikere kan man finne uavhengig landegrenser. 

Anonymkode: ca7c2...558

Det er krav om id når man henter e-resept.

Anonymkode: 1c3e5...907

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
cisco1 skrev (15 timer siden):

Du må følge policien til apoteket! Spurte du om å få betale med vipps og eller?!

Med tomflasker

Anonymkode: 51f2e...aff

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det er krav om id når man henter e-resept.

Anonymkode: 1c3e5...907

I såfall bryter mitt apotek reglene... Apotek1. Jeg har aldri blitt spurt etter leg - og det er jeg helt sikker på, for jeg drar kun med meg passet (har ikke sertifikat) når jeg henter ut pakker i post i butikk. Jeg henter glatt ut både stoffskiftemedisin, p-piller, samt mye forskjellig medisin til katten uten legitimasjon. 

Anonymkode: 75615...ba1

• Liker 1
Skrevet

Hun svarte deg frekt og uhøflig, men hun hadde retten på sin side. Du burde hatt med Id. 

Anonymkode: ac410...456

• Liker 2
Skrevet

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Nei, det er det ikke.

Medisiner til barn under 16 år på blå resept er uten egenandel. Det samme til minstepensjonister.

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

I såfall bryter mitt apotek reglene... Apotek1. Jeg har aldri blitt spurt etter leg - og det er jeg helt sikker på, for jeg drar kun med meg passet (har ikke sertifikat) når jeg henter ut pakker i post i butikk. Jeg henter glatt ut både stoffskiftemedisin, p-piller, samt mye forskjellig medisin til katten uten legitimasjon. 

Anonymkode: 75615...ba1

Hvis de bak skranken på apoteket kjenner deg og er 100 % sikker på identiteten din så kan de levere ut uten ID. Så hvis du bruker det eneste apoteket i bygda hver gang og alle vet hva du heter og når du har bursdag så kan apotekpersonalet velge å ikke be om ID.

Men kommer du inn på et fremmed apotek så skal selvfølgelig ID være vist før utlevering. Hvem som helst kan jo si at de skal hente medisiner til et gitt navn og fødselsdato. Og apoteket skal alltid være sikker på at legemiddelet utleveres til rett person. 

Og til den som skrev om referansenummer over her - referansenummer er ikke en vanlig ting å ha på resepter, det er noe legen kan legge inn på en resept spesielt hvis det er hensiktsmessig. Enten hvis kunden ikke har norsk personnummer. Eller hvis kunden vil at resepten skal være låst, at den ikke dukker opp om det gjøres et e-reseptsøk på deg, men at resepten bare kommer fram hvis du sier referansenummeret. 

• Liker 2
  • Nyttig 5
Skrevet

Apotektekniker kan gibut medisin på blå resept? Jeg er ikke helt sikker at det er riktig. 

Anonymkode: 37b6a...cb2

Skrevet
On 8/10/2023 at 9:56 PM, AnonymBruker said:

Nei blåresept er gratis 

Stort sett ikke, jeg betaler alltid en liten egenandel på blåresept.

Anonymkode: 6017b...525

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Barn har ikke egenandel på blåresept, ts skulle hente ut medisin til sitt barn. 

Anonymkode: 564c4...0e4

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg betaler kun opp til frikortsgrensen. Så er det gratis. Ikke hørt om at man må betale utover det. 

til TS her var du faktisk like frekk som du hevder hun i apoteket var, du skal ha med ID, som regel er det kun første gang hos et apotek jeg viser det, men du skal ha med og skal kunne vise det om de ber om det. Ellers har de ikke lov å levere ut medisinen. 

Anonymkode: 19545...85a

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 10.8.2023 den 21.56):

Nei blåresept er gratis 

Må du ikke betale egenandel? Jeg har aldri hørt at medisin på blå resept er gratis, med mindre man har fått frikort.

Hun på apoteket skulle aldri ha tillatt deg å få medisin på resept, uten å vise legitimasjon. Det er forbudt. 

OK, ser andre har svart på spørsmålet.

Endret av MyMichelle
La til siste setning.
Skrevet

Om det er blå resept står det på resepten som ligger inne på Helse Norge.  Som selvsagt også de på apoteket får opp. 
Akkurat dette er enkelt og greit.

Anonymkode: 6815d...1ca

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.8.2023 den 21.48):

Jeg var ute med min datter på lekeplassen, gikk fort en tur innom apoteket da datteren min snart er tom for medisinen sin.

Hadde glemt igjen vesken min hjemme. Så hadde ikke med meg legitimasjon. (Dette er en apotek jeg sjeldent er innom. Trykket kø lapp og ventet på tur. 

Der stå en Polsk/ukrainsk dame tipper jeg. Sa jeg hadde glemt igjen vesken min og ikke har med meg legitimasjon. Ga henne føds nr til min datter. Og mitt så sier hun Hvordan skal jeg vite at det er deg, og styrer stygt. Kan du vare så snill og gjøre et unntak spør jeg. 

Hun henter medesinen og ber meg betale. Men vi har det på blå resept. Da vi går på det fast. 

Hun sjekker ikke engang og ber meg igjen om å betale. Forteller henne at jeg hentet forrige mnd. På apoteken jeg pleier å hente og der har jeg det på blå resept. Så sier hun Nei! Du LYVER du har helt sikkert betalt. 

Så sa jeg bare nei takk! Kanskje du skal være litt hyggeligere med kundene dine frekkhet. 

Jeg drar ikke ditt igjen 😅🤣for å si det sånt.

nå lurer jeg på hvordan slike mennesker, som henne jobber med mennesker når man ikke liker mennesker. 

Noen som har opplevd noe lignende?

Jeg har aldri opplevd å tro at jeg skal få noe på blåresept uten å legitimere meg. Ta deg sammen.

• Nyttig 1
Skrevet

Så utakknemlig du er. Du fikk varer uten leg.

Et takk hadde vært på sin plass.

PS de savner deg nok ikke som kunde.

Anonymkode: 6c37a...c42

• Liker 2
Skrevet

Jeg syns tonen din minner om 16-17åringene som ikke fikk kjøpe øl uten legitimasjon, den tiden jeg jobbet i butikk. De aller fleste som faktisk var fylt 18 (og gjerne vel så det) tålte helt greit å bli spurt om leg, og å ikke få kjøpt hvis de ikke hadde legitimasjon med seg.

Det høres ut som at du allerede er klar over at man egentlig skal ha med legitimasjon. Da er det rimelig frekt av deg å gå til et apotek du sjeldent bruker, og forlange at de skal gjøre et unntak bare fordi du "skulle bare hente i en fart". En ting hadde vært å spørre pent om muligheten for sånt på et apotek du bruker ofte, og de som ekspederer godt vet hvem du er. Men ikke sånn som dette her.

Anonymkode: aad2d...959

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Mange som ikke vet dette kanskje (vet at det var et barn i HI, men så alikevel noen innlegg rundt dette). 

IMG_5210.png

Anonymkode: c8ad4...09c

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.8.2023 den 21.48):

Jeg var ute med min datter på lekeplassen, gikk fort en tur innom apoteket da datteren min snart er tom for medisinen sin.

Hadde glemt igjen vesken min hjemme. Så hadde ikke med meg legitimasjon. (Dette er en apotek jeg sjeldent er innom. Trykket kø lapp og ventet på tur. 

Der stå en Polsk/ukrainsk dame tipper jeg. Sa jeg hadde glemt igjen vesken min og ikke har med meg legitimasjon. Ga henne føds nr til min datter. Og mitt så sier hun Hvordan skal jeg vite at det er deg, og styrer stygt. Kan du vare så snill og gjøre et unntak spør jeg. 

Hun henter medesinen og ber meg betale. Men vi har det på blå resept. Da vi går på det fast. 

Hun sjekker ikke engang og ber meg igjen om å betale. Forteller henne at jeg hentet forrige mnd. På apoteken jeg pleier å hente og der har jeg det på blå resept. Så sier hun Nei! Du LYVER du har helt sikkert betalt. 

Så sa jeg bare nei takk! Kanskje du skal være litt hyggeligere med kundene dine frekkhet. 

Jeg drar ikke ditt igjen 😅🤣for å si det sånt.

nå lurer jeg på hvordan slike mennesker, som henne jobber med mennesker når man ikke liker mennesker. 

Noen som har opplevd noe lignende?

Det er legen som velger å legge inn resepten som "blå resept". Det er ikke noe apotekteknikeren kan bestemme eller endre. 

Hvorfor så opptatt av at denne personen var polsk/ukrainsk? Ser ikke ut som du har norsk som morsmål selv... 

Anonymkode: 2a111...11e

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...