Gå til innhold

By på leilighet. Best strategi?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er interessert i en liten leilighet og skal på visning snart. Det er en privatvisning for meg og 1 til potensiell kjøper. "Hovedvisningen" er noen dager etter. 

Jeg er førstegangskjøper, og har ikke så mye peiling.

Prisantydningen er 1,2 mill, og dessverre kan jeg ikke by noe særlig over den. Kanskje maks 50k over. 

Hva er den beste strategien for å øke sjansene mine? Bør jeg begynne på 1 mill, eller vil det bli sett på som et skambud?

Bør jeg (/kan jeg) by etter privatvisningen eller etter hovedvisningen?

Tusen takk på forhånd for svar!

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Du bør lese takstrapporten nøye og ha spm klare til visning. Spør megler om alt du lurer på (om de ikke kan svare deg der og da, så sjekker de det ut i etterkant før budgivningen begynner. 

Du kan godt se litt skeptisk ut når du går rundt og ikke vær redd for å åpne opp skap under kraner etc. Prøv å se leiligheten og ikke føl at du er på besøk hos megleren:)

Du kan legge inn bud med en gang  (jeg ville ikke gjort det), men det gjelder ikke før kl. 12 dagen etter siste visning. 

Siden det er så lav pris, så antar jeg du bor i et område hvor salg går tregt. Om du virkelig vil ha den, så kan du godt vente å se hva den andre begynner med (du får sms med alle bud og eventuell økning), også legger du på litt og litt (det skjer over sms eller mail (om jeg husker rett), og du får vite hvor lang tid du har på deg til å by over. Med litt og litt i det markedet du er i, så ville jeg ikke by særlig over 10-20 000 pr. bud. 

Om du blir den første som byr, så ville jeg begynt med 900 000,- tror jeg. Så kan selger kanskje si at han må ha prisantydning. Og da kunne du sagt at du lander på 1.1 mill. Det er litt vanskelig og si, og du får mer erfaring etter hvert. 

Det er store muligheten for at du ikke har lyst til å legge inn bud når du får sett den. Men se på det som viktig erfaring.

Endret av visp
Gjest takinova
Skrevet

SSB har regnet på det.

Beste strategi er: 

-Første bud godt under antydning.

-By kun opp 5k eller 10k hver gang.

-Ikke prøv med store budøkninger, ikke sett fyr på budrunden.

Skrevet

Tusen takk for svar! <3

Skrevet

Jeg må bare rette opp i noe jeg sa litt klønete; at budet ikke gjelder før kl 12 dagen etter siste visning. Budet ditt er bindende, så det gjelder. Jeg fikk det til å høres ut som du kunne trekke det tilbake fram til fristen. 

Lykke til🙂

• Liker 1
Skrevet
takinova skrev (11 timer siden):

SSB har regnet på det.

Beste strategi er: 

-Første bud godt under antydning.

-By kun opp 5k eller 10k hver gang.

-Ikke prøv med store budøkninger, ikke sett fyr på budrunden.

Man skal jo legge inn høyt bud hvis man vil at folk skal falle av, og ikke dra med flere inn i budrunden?

Har sett det på boligprogrammer på tv

Anonymkode: 4f760...e67

Skrevet

1.2 millioner inkludert fellesgjeld da regner jeg med ? For det er jo den summen du må se på.

Anonymkode: 39e24...707

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Man skal jo legge inn høyt bud hvis man vil at folk skal falle av, og ikke dra med flere inn i budrunden?

Har sett det på boligprogrammer på tv

Anonymkode: 4f760...e67

Ja. Øker man med småbeløp blir salgssummen mye høyere enn om man gir på litt ekstra. 

Anonymkode: 0c5e8...52f

Skrevet

Når du ikke har tenkt å kuppe boligen før visning, er det faktisk ikke noe poeng i å legge inn bud før visning i det hele tatt. Da kan du heller melde deg som interessent til megler, og så følge budrunden på vanlig vis. 

Anonymkode: 75908...434

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...