Gå til innhold

Noen som har erfaring med gallestein?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Fikk gallesteinsanfall forrige mandag (forferdelig vondt!) og fikk konstantert masse små gallesteiner i galleblæra ved UL på fredag. Legen min vil ikke gjøre noe med det før jeg evt. får et anfall til.

Er det noen her som bare har hatt ett anfall og aldri mer kjent noe til gallestein?

Jeg føler meg som en tikkende bombe og bare venter på neste gang det skal skje...

Har dere noen erfaring med hvilken mat/drikke man bør holde seg unna? Jeg fikk beskjed om å holde meg unna kaffe og fet mat..

Om det ellers er noen erfaringer dere kan dele med meg, blir jeg veldig glad for det!

-Sunday-

Videoannonse
Annonse
Gjest Mummi på jobb
Skrevet

Jeg har hatt gallesteinsanfall to ganger, med ganske lang tid mellom hverandre. Sist gang var vel i -98. Ingenting ble gjort, men jeg har ikke kjent noe siden :)

Så det trenger ikke nødvendigvis komme tilbake med deg heller.

Skrevet

Hei!

Jeg slet MYE med gallesteinsmerter, men i sommer fikk jeg endelig operert vekk alt av steiner og galleblære. Var nok best siden blæra i tillegg hadde blitt kronisk betent.

Jeg har egentlig ikke så mange tips å komme med, bortsett fra det du selv nevnte. Fet mat, men også sterk mat. Jeg kunne på slutten ikke spise taco eller noe som helst, pga anfall. Prøv å ikke spise så store måltider heller.

Fikk du med deg noen medisiner som du kan ta, hvis du skulle få gallesteinanfall igjen eller?

Skrevet

Jeg er også operert for gallesten, og fikk heldigvis fjernet hele greia.

Vet at mange reagerer på følgende:

kaffe

alkohol

fersk gjærbakst

fet mat

melkemat (vafler, grøt, yoghurt, osv)

Gjest LoisLane
Skrevet

Gallesteinsanfall er så vondt! Med meg kom de igjen og igjen, og til slutt tisset jeg kaffe og ble gul i øynene... Ble operert da. Men det går jo også an å å ha anfall uten at de kommer igjen- følg rådene over så frå vi håpe det hjelper deg. Lykke til!

Skrevet
Jeg fikk påvist 4 gallesteiner på sensommeren i fjor. Enten så går de inn å fjerner gallesteinene dine, ellers så fjærner de hele galleblæra.

Jag hadde tydeligvis gått med dette en stund og var skikkelig dårlig da jeg endelig fikk UL, og mens jeg ventet på operasjon kollapset bukspyttkjertelen min så jeg stod i fare for å utvikle blodforgiftning.

Det var litt action en stund 

Operasjonen er en kikkhullsoperasjon uansett om du fjærner bare steiner eller hele galla.

Nå vet jeg ikke hvordan det er å fjærne bare steinene, men å fjærne blæra er ikke det beste jeg har gjort :-?

Men dette er veldig individuelt. Noen synes det er en lek og andre ikke.

Etter operasjonen måtte jeg legge om kostholdet.Fikk ikke spise salt eller sterkt krydra mat, smør,grillet mat,røkt mat og skulle ha fettfri kost.

Dette innebærte selvfølgelig at vekta raste nedover.Men nå har jeg så smått begynt å vende kroppen til disse matvarene, selv om jeg må moderere meg og spiser ikke smør,egg eller veldig fet mat. Da får jeg vondt i magen og diare.

Dette vil du selvfølgelig få informasjon om ved neste legebesøk

Jeg kopierte innlegget mitt fra denne tråden om gallestein. Kanskje den kan være til hjelp? :smilbla:

Skrevet

Kan også legge til at jeg i etterkant har hatt en del smerteanfall rundt samme område med samme type smerter som jeg hadde da.Skal undersøkes videre nå. Ellers så går det stort sett greit selv om blæra mangler. Jeg har perioder der magen reagerer på "alt" og kvitter seg med det så fort det kommer inn og da har jeg en tendens til å rase ned i kilo. Men disse periodene går over etterhvert. Bortsett fra det så tåler jeg stort sett det meste nå.

Men dette er vel ikke nyttig før du i tilfelle får den fjærnet,men tar det med likevel.

Lykke til :smilbla:

Skrevet

Man reagerer forskjellig på hva man tåler og ikke, men fet mat er i allefall ingen idé! Noen reagerer også på vind. Frustrasjon, irritasjon og sinne utløser også gjerne anfall.

Når det gjelder fjerning av GB, så er det noe som dessverre gjøres over en lav sko. Jeg ber deg tenke deg om før du gjør det. GB har flere funksjoner enn bare de fysiske.

Noe man absolutt bør ta inn over seg er hvorfor man får gallestein og hvorfor anfall utløses. Vi blir nok nødt til å se på livet vi lever hvis vi skal unngå, etter en evt fjerning eller en dullion anfall som er usannsynelig smertefulle, at årsaken finner et annet utløp for å signalisere at noe er feil...

Skrevet
Fikk du med deg noen medisiner som du kan ta, hvis du skulle få gallesteinanfall igjen eller?

Var og hentet Confortid på apoteket nå, så jeg håper det hjelper om jeg skulle få anfall igjen.

Ellers takk for svar alle sammen! Skjønner at det er ganske individuelt hvordan man reagerer, men en god del fellestrekk når det gjelder mat ser det ut til å være.

Ser at det blir nevnt her at man kan fjerne steinene uten å ta galleblæra, men legen min sier jeg må ta hele galleblæra. Kunne ønske jeg fikk tilbud om å bare fjerne steinene i første omgang...

Får bare håpe på det beste fremover, og at jeg slipper flere anfall.

Skrevet

Nå er det desverre slik at er man først disponert for gallesteiner så kommer de ofte igjen,derfor velger mange leger å fjærne både steiner og galleblære.

Og de som har fjærnet den klarer seg stort sett fint uten :)

Skrevet

For 3 år siden var jeg kjempeplaget med anfall.. Utrolig vondt :tristbla:

Dette vedvarte nesten halvannet år, med anfall ca hver 3. mnd

Siste gan jeg hadde det varte det nesten en uke, og etter det har jeg aldri mer kjent noe mer!

(knock wood)

Min søster hadde samme problem, og måtte fjerne hele gallen!

Skrevet

Et kjerringråd jeg vet enkelte bruker er soyalecitin. Det skal visstnok begrense steinene og gjøre de “mykere”.

Ikke sikkert det hjelper for alle, men jeg vurderer å begynne med det som forebyggende pga mye gallesten i familien.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...