AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #1 Skrevet 10. august 2023 Hei. Jeg er rådvill og lurer på om noen har erfaring med å melde bekymring til fastlegen? Slik jeg forstår det kan pasienten få tilgang på bekymringen og for min del vil personen jeg bekymrer meg for forstå at det er jeg som har meldt bekymring. Personen har ikke så mange nære og jeg er redd hen vil bli sint, såret og føle at jeg ikke er til å stole på lenger. Noe jeg kan forstå. Samtidig så ser jeg at vedkommende trenger mer helsehjelp. Dere som har meldt bekymring, hvordan tok vedkommende det? Hva skjedde fra helsevesenets side? Hva skjedde med relasjonen deres videre? Anonymkode: 26f73...48d
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #2 Skrevet 10. august 2023 Det skjer ikke så veldig mye mer enn at fastlegen ringer eller ber pasienten komme på time. Så snakker man om bekymringen og hvordan ting er. Man kan jo uansett ikke tvinges til behandling i de aller, aller fleste tilfellene. Anonymkode: 2f5d6...95e 1
Gjest theTitanic Skrevet 10. august 2023 #3 Skrevet 10. august 2023 Fastlegen får ikke gjort noe. Ingen kan tvinges med mindre det er snakk om psykoser, fare for liv og helse eller lovbrudd. Og du blir sett på som en person som ikke er til å stole på og har brukt opp sjansen din. Du kommer lengre med å få personen til å stole på deg, til å føle seg forstått og at du ønsker hans beste. Så kan du overtale han til å gå til legen eller få lov til å gjøre noe for å hjelpe.
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #4 Skrevet 10. august 2023 Hva gjelder bekymringen om, hva tror du fastlegen kan gjøre hvis du melder inn, og hvilken helsehjelp mener du pasienten trenger? Hvorfor tror du relasjonen vil bli ødelagt etter på? Anonymkode: 416ed...d3b
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #5 Skrevet 10. august 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Hei. Jeg er rådvill og lurer på om noen har erfaring med å melde bekymring til fastlegen? Slik jeg forstår det kan pasienten få tilgang på bekymringen og for min del vil personen jeg bekymrer meg for forstå at det er jeg som har meldt bekymring. Personen har ikke så mange nære og jeg er redd hen vil bli sint, såret og føle at jeg ikke er til å stole på lenger. Noe jeg kan forstå. Samtidig så ser jeg at vedkommende trenger mer helsehjelp. Dere som har meldt bekymring, hvordan tok vedkommende det? Hva skjedde fra helsevesenets side? Hva skjedde med relasjonen deres videre? Anonymkode: 26f73...48d Jeg var en gang veldig bekymret for en god venn. Jeg var redd for at han skulle bli sint på meg ja, men frykten for at han skulle ta livet sitt var sterkere. Vedkommende ble litt satt ut, ikke direkte sint, mer overrasket. Så ble han veldig glad for det førte til at han endelig fikk den hjelpen han hadde søkt etter. Jeg kontaktet hans fastlege direkte, ba kontoret om at legen skulle ringe meg. Senere var jeg på møte med legen og da hadde vennen gitt tillatelse til at jeg fikk fult innsyn i hans sak. Anonymkode: b329e...323 1
Grüner Skrevet 10. august 2023 #6 Skrevet 10. august 2023 https://www.parorendesenteret.no/rettigheter/å-melde-bekymring Det framgår ikke av innlegget hva slags helsetilstand det er snakk om, men har på følelsen at det gjelder psykiatri? Det kan godt være at vedkommende blir irritert og føler du har gått bak hennes rygg ved å sende en bekymringsmelding, men det er noe du gjør nettopp fordi du bryr deg om vedkommende og fordi du ønsker hun skal få det bedre. Gode venner skal ikke bare jatte med, men også tørre å si ifra og ta upopulære valg, når vedkommende ikke ser selv at hun trenger hjelp.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå