Gå til innhold

Snart begynner å studere | over tusen sider per emne

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, jeg har begynt å studere, men det ser veldig tøft ut. Det er over 1000 sider per emne og jeg vet ikke om jeg kan huske alt i disse bøkene. Hvorfor det er veldig tøff i høyere utdanning? 😭

Anonymkode: d2768...979

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva studerer du?

Anonymkode: a1673...71e

AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Hva studerer du?

Anonymkode: a1673...71e

statsvitenskap

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hei, jeg har begynt å studere, men det ser veldig tøft ut. Det er over 1000 sider per emne og jeg vet ikke om jeg kan huske alt i disse bøkene. Hvorfor det er veldig tøff i høyere utdanning? 😭

Det er fordi det er ikke for alle. Selv om vi i Norge blir opplært til å tro at "alle" Skal ha master. 

Anonymkode: 257c3...699

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Det er fordi det er ikke for alle. Selv om vi i Norge blir opplært til å tro at "alle" Skal ha master. 

Anonymkode: 257c3...699

ikke master

Skrevet

Jeg las ikke alle bøkene på universitetet. Fulgte forelesningene, leste deler i noen bøker.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Få tallet leser alt i pensum. Konsentrer deg om læreplanmålene i hvert emne

Anonymkode: 76fa1...055

• Liker 6
Skrevet

Statsvitenskap er et lesefag. Du må ikke huske "alt", men du må lære deg å lese dypt og systematisk sånn at du forstår sammenhengene innenfor et emne og (viktig!) mellom de ulike emnene på studiet. 1000 sider per emne er ikke veldig mye -- husk at studier skal være tilsvarende fulltidsjobb.

• Liker 9
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, Gjerdesmett said:

Statsvitenskap er et lesefag. Du må ikke huske "alt", men du må lære deg å lese dypt og systematisk sånn at du forstår sammenhengene innenfor et emne og (viktig!) mellom de ulike emnene på studiet. 1000 sider per emne er ikke veldig mye -- husk at studier skal være tilsvarende fulltidsjobb.

Jeg leser bøker oft og tar notater, men det har egentlig vært tøff.

Skrevet

Jeg leste som regel bøkene selv om jeg ofte fikk dårligere karakterer av det. Hadde ikke samvittighet til noe annet... Det som fungerte for meg var å lage tankekart. Ikke helt ned på detaljnivå om der ikke var noe særdeles interessant eller viktig, men nok til å se systemene og helheten.

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg gjorde samme feil som deg og trodde man måtte lese alt, eller prøve å lese og huske mesteparten av sidene før eksamen. Den virkelige strategien er å følge forelesningen. Les pensum på egenhånd ut fra forelesningen, lykke til! 

Anonymkode: 6a232...127

• Liker 6
Gjest Refreng
Skrevet

Problemet er at du tar med deg dårlige vaner fra VGS der målet var å pugge mest mulig og gjengi. Det du må gjøre er å lære deg hvordan forstå hvordan ting henger sammen. Når du forstår noe, så husker du mye uten å pugge, fordi du forstår hvordan det henger sammen. Det samme gjelder begreper o.l du må pugge. Bryt ned begrepene og forstå hvorfor vi trenger dem og hvorfor de heter det de heter

For eks komparativ politikk. Komparativ, compare, kommer fra å sammenligne. Komparativ politikk betyr da å sammenligne politikk. Med det begrepet så mener man å sammenligne politikk på tvers av nasjoner og regioner e.l.

Dersom du skal kun pugge begrepet er det mye vanskeligere å huske, enn dersom du vet hvorfor begrepet heter det det gjør og hva det brukes til. Når du forstår, så kommer bruken naturlig, da vet du i hvilke situasjoner det er riktig å bruke det.

Ihvertfall på min tid lærte vi ikke egentlig hvordan forstå bedre, vi lærte kun å pugge og gjengi som roboter

Skrevet

Du trenger ikke å huske absolutt alt som står på disse sidene. Følg forelesningene, jobb med stoffet og forstå hvordan ting henger sammen.

Det kan fort virke overveldende med så mange sider når man starter, men det blir bedre etter hvert når man kommer inn i ting. Ikke heng deg opp i antall sider, fokuser på innholdet og prøv å forstå det.

Skrevet

Det er bare utdanning. Det krever ikke stort.

Anonymkode: 7bdb9...71a

Skrevet

Tusen sider per emne er ikke så mye. Og om du følger alle forelesninger, er med i en god studiegruppe/kollokviegruppe så får du MYE gratis, og du lærer raskt å sile hva som er viktig og hva som er mindre viktig å lese

Anonymkode: 472fe...bbc

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg har alltid slitt med å lese. Husker at når jeg fikk pensumliste så regnet jeg ut hvor mange sider det var totalt og hvor mye jeg måtte lese pr dag for å komme i mål før jeg skulle repetere til eksamen, og samtidig få fri i ferier osv. Denne planen holdt jeg slavisk og tok ikke fri før jeg var i mål. Jeg var typen som trodde jeg måtte lese alt. Prøv å finn ut hva som er viktigst, og så kan du kanskje fordype deg mer i emner du synes er spennende eller vanskelige. Skriv gode notater fra det du leser, eller merk av i boka det som er viktigst. Jeg tok avskrift av mye, men til gjengjeld så tror jeg også jeg husket det bedre da. Du lærer mye av å gjenfortelle for deg selv eller andre, lag deg tankekart og skriv egne oppsummeringstekster. Ting er ofte lettere å forstå etter at du har vært på forelesning og fått en oversikt over emnet. Jeg synes det er veldig vanskelig å lese en tekst når jeg ikke vet hva det handler om. Har dere kollokviegrupper, eller kan du gå sammen med medstudenter der dere fordeler litteraturen og gjenforteller for hverandre og deler notater? Prøv å få oversikt over de store linjene i stoffet. Kan du høre på podcast eller lignende om temaene mens du vasker eller trener som gjør det lettere å forstå og mer dagsaktuelt? Kan du få en deltidsjobb som er aktuell for utdanningen? Og husk å ta fri innimellom og lev også mens du studerer, skulle ønske noen fortalte meg det! Husk at det viktigste er å bestå, karakterene har ofte lite å si når du kommer ut i arbeidslivet og har fått din første jobb. Og blir det alt for overveldende kan du vurdere å konsentrere deg om færre fag i gangen å ta studiet på litt lengre tid, slik at du også opplever at du kan leve på siden. Hverdagen og arbeidslivet får du mange nok år i likevel. Studentlivet er fantastisk så nyt det og finn en balanse mellom studier og hverdagslykke! Lykke til!

Anonymkode: 4a497...a1c

Skrevet

1000 sider pensum er ikke så mye. Jeg tar et nettbasert emne ved siden av 100% jobb i høst og der er pensum 1291 sider. Helt overkommelig tenker jeg. Jeg har også en ekstrajobb i tillegg og et barn i barnehagealder. Må bare jobbe litt strukturert med studiet. Har skaffet meg hele pensum allerede og så smått begynt lesingen selv om studiestart ikke er før om 2 1/2 uke.

Anonymkode: 2022d...508

• Liker 1
Skrevet

Det er variasjon mellom fagområder og hva emnene inneholder, men 80-100 sider pr studiepoeng er relativt standard. Det betyr ikke at man må huske alt som stå der, men man må ha forståelse for innholdet, de store linjene og sammenhengen. Som andre har nevnt er det en grunn til at høyere utdanning ikke er for alle, og at mange faller fra underveis. Selv om mange tror "alle*" har høyere utdanning viser tall fra ssb at kun 25,3 % av befolkningen har høyere utdanning på lavere nivå og kun 11,6 % på høyere nivå.

Anonymkode: 4204b...b2d

Skrevet
Refreng skrev (4 timer siden):

Problemet er at du tar med deg dårlige vaner fra VGS der målet var å pugge mest mulig og gjengi. Det du må gjøre er å lære deg hvordan forstå hvordan ting henger sammen. Når du forstår noe, så husker du mye uten å pugge, fordi du forstår hvordan det henger sammen. Det samme gjelder begreper o.l du må pugge. Bryt ned begrepene og forstå hvorfor vi trenger dem og hvorfor de heter det de heter

For eks komparativ politikk. Komparativ, compare, kommer fra å sammenligne. Komparativ politikk betyr da å sammenligne politikk. Med det begrepet så mener man å sammenligne politikk på tvers av nasjoner og regioner e.l.

Dersom du skal kun pugge begrepet er det mye vanskeligere å huske, enn dersom du vet hvorfor begrepet heter det det gjør og hva det brukes til. Når du forstår, så kommer bruken naturlig, da vet du i hvilke situasjoner det er riktig å bruke det.

Ihvertfall på min tid lærte vi ikke egentlig hvordan forstå bedre, vi lærte kun å pugge og gjengi som roboter

Dette er det beste tipset, følg det. Ikke bruk unødvendig tid på å prøve å pugge alt, da blir det mye og overveldende. Det er forståelsen som er det viktigste. 

Skrevet

Jeg legger til 4 sitater fra lignende tråd med svar fra brukere.

‘’Jeg finner det relevante. Det står gjerne mange kapitler i en bok på pensumlisten, men jeg sjekker heller hva som er fokus på forelesninger, stikkord som går igjen osv, leter opp dette i pensumbøker og skriver/studerer ut fra det. Leser gjerne oppsummering på kapittelet først. ‘’

‘’Leser bare det som er relevant og hopper over resten. Det som er fokus i forelesninger er ofte det som er relevant for faget.’’

‘’Hadde ett etikkemne med 8 hele bøker som pensum samt 23 laange artikler. Leste kun det viktigste referert til i forelesning og fikk A på eksamen. Ville jo aldri klart å pugge alt stoff uansett.’’

"Som skrevet, fokuser på det samme som forelesningene. Forelesningene plukker bare ut det viktigste, og gir alltid en god pekepinn på eksamen. Hilsen student på syvende året!"

Anonymkode: 700a7...c3f

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...