AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #1 Skrevet 9. august 2023 I Norge er det konsensus om å steke kjøtt i olivenolje ikke er bra, da høy stekevarme (biff, kylling) ødelegger oljens egenskaper og kan tom. gjøre den helsefarlig. Men i stort sett alle utenlandske videoklipp fra sosiale medier bruker folk olivenolje til steking av både biff og kylling. Spriker forskningen om stekeoljer, eller er det så enkelt at Norge har rett og (stor sett) alle de andre gjør feil?? Anonymkode: 5a48b...733
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #3 Skrevet 9. august 2023 Smaken påvirkes av høy varme. Derfor bruker jeg raps. Anonymkode: 7966d...be6
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #4 Skrevet 9. august 2023 cisco1 skrev (2 minutter siden): Bruker raps jeg. Ts Jeg også med evt en smørkladd når jeg steker biff. Anonymkode: 5a48b...733
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #5 Skrevet 9. august 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Smaken påvirkes av høy varme. Derfor bruker jeg raps. Anonymkode: 7966d...be6 Så praktisk, da vet du smaken er dårlig fra starten av og ødelegger ingenting. 👍 Anonymkode: 8b4e6...531 2 2
cisco1 Skrevet 9. august 2023 #6 Skrevet 9. august 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Så praktisk, da vet du smaken er dårlig fra starten av og ødelegger ingenting. 👍 Anonymkode: 8b4e6...531 Hva skal man bruke i følge deg? Bruker raps og smør til biff. Bruker raps til kylling og annet kjøtt.
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #7 Skrevet 10. august 2023 Jeg bruker en nøytral olivenolje til steking. Er en av de beste oljene å steke i, da olivenolje har ganske høyt røykpunkt. Klarnet smør er også mye brukt her i huset 😊 Anonymkode: 58a06...ae5 2
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #8 Skrevet 10. august 2023 Det er en myte, som du sier er det helt vanlig mange steder. Og extra virgin olivenolje har brennpunkt enn smør, over 200 grader Anonymkode: cf78c...c90 1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #9 Skrevet 10. august 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det er en myte, som du sier er det helt vanlig mange steder. Og extra virgin olivenolje har brennpunkt enn smør, over 200 grader Anonymkode: cf78c...c90 Riktig. Det er en myte som noen nordmenn eller andre som ikke vet mye om middelhavslandenes mat har funnet på. Min svigermor og hennes mor og hennes bestemor og hennes oldemor (osv) har stekt i olivenolje i tusenvis av år. I Norge kom vel olivenoljen for rundt 50 år siden. Men vi nordmenn vet vel best, uansett Vi kan alt. Og vet alt. Anonymkode: 247fa...921 1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #10 Skrevet 10. august 2023 cisco1 skrev (På 9.8.2023 den 20.04): Hva skal man bruke i følge deg? Bruker raps og smør til biff. Bruker raps til kylling og annet kjøtt. Jeg har ingen formening om hva andre skal eller bør bruke. Selv bruker jeg smør, olivenolje eller solsikkeolje, fordi jeg synes det smaker enten godt eller ingenting. Rapsolje kan få være så sunn og bra den bare vil, men for meg (og mange andre) har den en ubestemmelig men ekkel smak, og da velger jeg heller noe annet. Det er riktignok forskjell på rapsoljer. Noen smaker lite nok til at jeg sikkert kunne stekt i dem uten å tenke over det, mens andre smaker veldig mye. Men jeg har inntrykk av at det varierer veldig også innen samme merke/oljetype, så da holder jeg meg langt unna. Anonymkode: 8b4e6...531
cisco1 Skrevet 10. august 2023 #11 Skrevet 10. august 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har ingen formening om hva andre skal eller bør bruke. Selv bruker jeg smør, olivenolje eller solsikkeolje, fordi jeg synes det smaker enten godt eller ingenting. Rapsolje kan få være så sunn og bra den bare vil, men for meg (og mange andre) har den en ubestemmelig men ekkel smak, og da velger jeg heller noe annet. Det er riktignok forskjell på rapsoljer. Noen smaker lite nok til at jeg sikkert kunne stekt i dem uten å tenke over det, mens andre smaker veldig mye. Men jeg har inntrykk av at det varierer veldig også innen samme merke/oljetype, så da holder jeg meg langt unna. Anonymkode: 8b4e6...531 Bruker økologisk ænglamark
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #12 Skrevet 10. august 2023 On 8/9/2023 at 7:44 PM, AnonymBruker said: I Norge er det konsensus om å steke kjøtt i olivenolje ikke er bra, da høy stekevarme (biff, kylling) ødelegger oljens egenskaper og kan tom. gjøre den helsefarlig. Men i stort sett alle utenlandske videoklipp fra sosiale medier bruker folk olivenolje til steking av både biff og kylling. Spriker forskningen om stekeoljer, eller er det så enkelt at Norge har rett og (stor sett) alle de andre gjør feil?? Anonymkode: 5a48b...733 Hvem sier at det er helsefarlig? Har bare hørt at det er bortkastet å bruke dyr olivenolje til steking på høy varme Anonymkode: ab96f...f98
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #13 Skrevet 10. august 2023 Det går greit, men personlig liker jeg best smørsmak på det jeg steker. Så da bruker jeg smør eller en blanding av smør og solsikkeolje. Anonymkode: dd770...1ea 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå