AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #1 Skrevet 9. august 2023 Har ei jente pÄ 9 Är. Ofte i konflikt med en venn i klassen. Det foregÄr verbalt vel Ä merke. Ofte i konflikt med stebror pÄ 13 Är (han har ADHD). De kjÞrer helt banale krangler som ofte ender i grining og full hyling. Hun blir lett irritert pÄ andre barn og velger lett voksne fremfor jevnaldrende for Ä omgÄes med. Hun kan bli irritert om ting ikke gÄr pÄ hennes premisser under lek og har tidligere plumpet ut regelrett stygge ting til andre. Dette har vi jobbet MYE med og det har blitt bedre. Blir hun sint pÄ venninner i klassen kan hun nÄ heller fortelle meg om sinnet sitt (hÞres ganske dramatisk ut nÄr hun forteller, oftest mens hun grÄter ). Idag ble hun feks sint fordi 'Oda' inviterte henne pÄ besÞk, men ikke ville komme hit istedetfor. Hun ble sÄ sint at hun ville slette nummeret til Oda. SÄ nÄ har hun ikke mange pÄ fritiden Ä vÊre sammen med.. Hun er engstelig for ganske mange ting og overtenker MYE. Leker best 1:1 med andre. Ellers sitter hun ikke i ro under mÄltider, mÄ vippe pÄ fÞttene eller sitte i helt merkelige posisjoner. MÄ pÄminnes mye og fÞlges opp. Lever i sin egen lille verden under feks tannpuss. Har alltid slitt med magen og var tregt utviklet som baby. Faglig gÄr det greit, men hun slet de 2 fÞrste Ärene i skolen. Hun er dog veldig kreativ og oftest i godt humÞr. SÞster (14 Är) er under utredning for nevroutviklingsforstyrrelser. Hensiktsmessig Ä be om hjelp for dette barnet ogsÄ? Jobber med barn som har spesialbehov, sÄ er redd jeg er "blendet" av jobben min. Har nylig fylt ut anamnese skjema for eldste og den yngste tikker inn mye pÄ dette skjemaet.. begge barna mine sliter sosialt pÄ sine mÄter. Hilsen en ufattelig sliten mamma.   Anonymkode: de4f3...88d 3
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #2 Skrevet 9. august 2023 Jenter trekker seg ofte unna, og forstyrrer mer seg selv enn andre. DrÞmmende og uoppmerksom. Ikke like lett Ä oppdage. Anonymkode: e3d9a...848
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #3 Skrevet 9. august 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jenter trekker seg ofte unna, og forstyrrer mer seg selv enn andre. DrÞmmende og uoppmerksom. Ikke like lett Ä oppdage. Anonymkode: e3d9a...848 Det kommer helt an pÄ hvilken type ADHD de har. De vanligste formene for ADHD hos jenter og kvinner, er den du nevner, samt kombinert type. Det vil si bÄde uoppmerksom, hyperaktiv og impulsiv. Anonymkode: d4873...5ab 2
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #4 Skrevet 9. august 2023 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Jenter trekker seg ofte unna, og forstyrrer mer seg selv enn andre. DrÞmmende og uoppmerksom. Ikke like lett Ä oppdage. Anonymkode: e3d9a...848 Jepp.. og det har jeg sett ifb jobb ogsÄ. Tilsynelatende helt rolige og snille jenter, men med kaos pÄ innsiden og angst i tillegg. TS Anonymkode: de4f3...88d
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #5 Skrevet 9. august 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ellers sitter hun ikke i ro under mĂ„ltider, mĂ„ vippe pĂ„ fĂžttene eller sitte i helt merkelige posisjoner. Det med Ă„ vippe pĂ„ fĂžttene, eller generelt bevegelser/fikling kan vĂŠre en mĂ„te Ă„ lindre kriblingen i kroppen pĂ„, slik at hun lettere klarer Ă„ konsentrere seg om mĂ„ltidet eller hva det skal vĂŠre. Jeg fĂžlger en svensk podcast der to damer deler fra sitt liv med adhd. Begge hovedsakelig hyperaktive. Den ene har en datter som ogsĂ„ fikk diagnosen for et par Ă„r siden, og de har vĂŠrt inne pĂ„ det med at datteren alltid er i bevegelse nĂ„r de skal snakke om noe. Hun gav selv uttrykk for at hun "mĂ„" det for Ă„ klare Ă„ konsentrere seg om det som faktisk blir sagt. Hvis hun mĂ„ sitte/stĂ„ helt stille, gĂ„r alt fokuset med pĂ„ Ă„ holde kroppen rolig, og da fĂ„r hun ikke med seg like mye av det som blir sagt. Moren fĂžler det pĂ„ den samme mĂ„ten, bare at hos henne kommer den kroppslige uroen til uttrykk pĂ„ andre mĂ„ter.  Det med Ă„ vĂŠre i sin egen verden og Ă„ mĂ„tte minnes pĂ„ ting og fĂžlges opp kjenner jeg meg veldig godt igjen i. Jeg har uoppmerksom adhd, og fleiper med Ă„ vĂŠre ĂŠresmedlem i kortidsminne-foreningen. Og uten medisin er jeg nok helst i min egen lille verden, ja. Det merker jeg nĂ„ som jeg gĂ„r uten. đ Det er vanskelig Ă„ huske ting, og viljestyre fokuset. HumĂžret svinger ogsĂ„ mye i intensitet, og gjorde det enda mer i den alderen der. GrĂ„t er min "sikkerhetsventil" eller hva jeg skal kalle det; det er sĂ„nn kroppen reagerer pĂ„ ting som blir for mye for meg(eventuelt bare mye, som gledestĂ„rer), sĂ„ jeg tok(og gjĂžr det ofte fortsatt) som regel til tĂ„rene nĂ„r noe var galt. LĂŠreren min de siste Ă„rene pĂ„ barneskolen jobbet ogsĂ„ mye med fĂžlelsesregulering med meg ifbm mobbingen jeg ble utsatt for, fortalte han noen Ă„r etterpĂ„. Mest sĂ„nn i forhold til forskjellen pĂ„ hva jeg bĂžr ignorere(terging/provokasjon fra medelever, sĂžking etter en reaksjon) og hva jeg bĂžr reagere pĂ„ og ikke akseptere. Dumt at jeg ikke husker noe som helst av de samtalene.  Om du bĂžr sĂžke om utredning for niĂ„ring ogsĂ„? Du kjenner jo barna best, men jeg tenker at siden storesĂžster er under utredning, og lillesĂžster ogsĂ„ kunne krysset av mange ting pĂ„ skjemaet, sĂ„ er det kanskje like greit, siden du allerede er i gang med en prosess pĂ„ storesĂžster. Det skader vel ikke Ă„ sjekke det opp? Hvis du orker, da. Slike ting tĂŠrer nok pĂ„, kan jeg tenke meg, og du er jo sliten i utgangspunktet. â€ïžâđ©č Anonymkode: d16c6...cb2
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #6 Skrevet 10. august 2023 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Det med Ă„ vippe pĂ„ fĂžttene, eller generelt bevegelser/fikling kan vĂŠre en mĂ„te Ă„ lindre kriblingen i kroppen pĂ„, slik at hun lettere klarer Ă„ konsentrere seg om mĂ„ltidet eller hva det skal vĂŠre. Jeg fĂžlger en svensk podcast der to damer deler fra sitt liv med adhd. Begge hovedsakelig hyperaktive. Den ene har en datter som ogsĂ„ fikk diagnosen for et par Ă„r siden, og de har vĂŠrt inne pĂ„ det med at datteren alltid er i bevegelse nĂ„r de skal snakke om noe. Hun gav selv uttrykk for at hun "mĂ„" det for Ă„ klare Ă„ konsentrere seg om det som faktisk blir sagt. Hvis hun mĂ„ sitte/stĂ„ helt stille, gĂ„r alt fokuset med pĂ„ Ă„ holde kroppen rolig, og da fĂ„r hun ikke med seg like mye av det som blir sagt. Moren fĂžler det pĂ„ den samme mĂ„ten, bare at hos henne kommer den kroppslige uroen til uttrykk pĂ„ andre mĂ„ter.  Det med Ă„ vĂŠre i sin egen verden og Ă„ mĂ„tte minnes pĂ„ ting og fĂžlges opp kjenner jeg meg veldig godt igjen i. Jeg har uoppmerksom adhd, og fleiper med Ă„ vĂŠre ĂŠresmedlem i kortidsminne-foreningen. Og uten medisin er jeg nok helst i min egen lille verden, ja. Det merker jeg nĂ„ som jeg gĂ„r uten. đ Det er vanskelig Ă„ huske ting, og viljestyre fokuset. HumĂžret svinger ogsĂ„ mye i intensitet, og gjorde det enda mer i den alderen der. GrĂ„t er min "sikkerhetsventil" eller hva jeg skal kalle det; det er sĂ„nn kroppen reagerer pĂ„ ting som blir for mye for meg(eventuelt bare mye, som gledestĂ„rer), sĂ„ jeg tok(og gjĂžr det ofte fortsatt) som regel til tĂ„rene nĂ„r noe var galt. LĂŠreren min de siste Ă„rene pĂ„ barneskolen jobbet ogsĂ„ mye med fĂžlelsesregulering med meg ifbm mobbingen jeg ble utsatt for, fortalte han noen Ă„r etterpĂ„. Mest sĂ„nn i forhold til forskjellen pĂ„ hva jeg bĂžr ignorere(terging/provokasjon fra medelever, sĂžking etter en reaksjon) og hva jeg bĂžr reagere pĂ„ og ikke akseptere. Dumt at jeg ikke husker noe som helst av de samtalene.  Om du bĂžr sĂžke om utredning for niĂ„ring ogsĂ„? Du kjenner jo barna best, men jeg tenker at siden storesĂžster er under utredning, og lillesĂžster ogsĂ„ kunne krysset av mange ting pĂ„ skjemaet, sĂ„ er det kanskje like greit, siden du allerede er i gang med en prosess pĂ„ storesĂžster. Det skader vel ikke Ă„ sjekke det opp? Hvis du orker, da. Slike ting tĂŠrer nok pĂ„, kan jeg tenke meg, og du er jo sliten i utgangspunktet. â€ïžâđ©č Anonymkode: d16c6...cb2 Takk for et utfyllende svarđ StoresĂžster var pĂ„ legesjekk idag ifb utredning. Barnelegen sa at hun ikke blir overrasket om hun fĂ„r fastsatt diagnosen ADHD uoppmerksom type, da det meste tyder pĂ„ det. SÄ har nĂ„ vurdert Ă„ fĂ„ utredet lillesĂžster ogsĂ„. SĂ„nn til info har jeg selv bedt om konsultasjon for ADHD hos nevropsykolog. FĂ„r ikke familielivet til Ă„ "flyte" hjemme og det er kanskje ikke rart om flere av oss har diagnosen... Anonymkode: de4f3...88d
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #7 Skrevet 10. august 2023 Min er snart 9. Slet veldig med regulering av fĂžlelser, konsentrasjon og oppmerksomhet fĂžr men jevnet seg helt etter Ă„ startet pĂ„ tabletter. HĂ„per det fortsetter inn i pubertet đ€ litt rart Ă„ si men pĂ„ medikamenter sĂ„ «har hun ikke adhd» lengre ..og lever helt normalt med venner & skole. Anonymkode: a3c78...83c
AnonymBruker Skrevet 10. august 2023 #8 Skrevet 10. august 2023 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): HĂ„per det fortsetter inn i pubertet đ€Â VĂŠr obs pĂ„ at kjĂžnnshormonene ofte kan fĂžre til varierende symptomtrykk og dermed effekten av medisin. Jeg merker selv at medisinen har mindre effekt i uka fĂžr og under mensen, og broren min har observert at kona hans ikke fungerer like godt nĂ„r hun har mensen, hun heller. (Hun har ogsĂ„ adhd uoppmerksom type.) Den gir akkurat nok effekt til at hun blir litt mer produktiv enn uten, men fortsatt redusert i forhold til resten av syklusen.  Sier ingenting om hvorvidt det kommer til Ă„ skje med datteren din, men om det skulle skje at medisinene tilsynelatende slutter Ă„ virke i kombinasjon med at hormonene er pĂ„ bĂŠrtur i puberteten, kan det vĂŠre en sammenheng der. Anonymkode: d16c6...cb2 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere
Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nÄ