Gå til innhold

Jeg vil ikke bli avdelingsleder

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Min leder slutter om 1,5 år. Alle forventer at jeg tar over pga at jeg har jobbet der i mange år. Men jeg vil ikke. Trives best uten mye ansvar. Og jeg vil ikke gå fra å være kollega til å bli " sjef ". Er jo venner med mine kollegaer. Er ikke bare å bli leder for de da. 

Er jeg dum som takker nei til en bedre betalt jobb? 

Anonymkode: d773e...409

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Min leder slutter om 1,5 år. Alle forventer at jeg tar over pga at jeg har jobbet der i mange år. Men jeg vil ikke. Trives best uten mye ansvar. Og jeg vil ikke gå fra å være kollega til å bli " sjef ". Er jo venner med mine kollegaer. Er ikke bare å bli leder for de da. 

Nei, å være leder er ikke for alle, det endrer alle relasjoner fundamentalt. Jeg har selv sagt nei til å være gruppeleder, jeg er ingen ledertype 

• Liker 21
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Absolutt ikke. Det er kjipt å være leder, da blir man en ensom ulv. 

Anonymkode: 1dbe7...969

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi er forskjellige. Jeg elsker jobben som avdelingsdirektør. Men du må finne ut hva som er riktig for deg. 

Jeg er forøvrig gode venner med alle kollegaene mine. Vi har ulike roller og respekt for hverandres roller. Så det går helt fint. 

Anonymkode: 4fe8f...f4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ledelse er et fag, uten at det betyr at jeg mener at alle mellomledere må ha master i ledelse. Selv om kjennskap til organisasjonen, faget og arbeidsplassen er en kjempefordel, så er det utrolig avleggs og gammeldags å se for seg at de som har vært lenge et sted og/eller er faglig sterke, av den grunn vil egne seg best som ledere. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke du er dum😉

Vil ikke bli avdeligsleder selv, jeg hadde ikke fått sove om natten. De ekstra pengene trenger jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Refreng

Jeg ville bedt om høyere lønn, høres ut som du fortjener det. Utenom det trenger du ikke takke ja til den jobben

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg følte meg presset til å bli avdelingsleder, og det endte opp med at jeg gikk på en kjempesmell. Det var riktignok dårlig betalt, men jeg kan ikke forestille meg at jeg ville utsatt jeg for det igjen for noen som helst lønn. Jeg anbefaler deg å si nei, så lenge det ikke er et ønske du selv går med.

Anonymkode: 255bb...859

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Knirke skrev (4 minutter siden):

Jeg tror ikke du er dum😉

Vil ikke bli avdeligsleder selv, jeg hadde ikke fått sove om natten. De ekstra pengene trenger jeg ikke.

Tenker sånn jeg også. De pengene er ikke verdt dårlig søvn og nesten aldri helt fri fra jobb 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs vel og hvor. En avdelingsleder på sykehuset har dårlig lønn i forhold til ansvaret. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Vi ønsker ikke «opprykk» fra ansatt til leder ved samme bedrift/enhet da det er uheldig å skulle gå over fra å være kollega til å lede sine tidligere kollega. Det er heller å foretrekke at man blir leder en ny plass/får inn noen ny. Så at «alle» forventer dette synes jeg er merkelig. Ledere flest vet jo at det ikke er noe gunstig. 

Anonymkode: 6811c...593

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du gjør det du selv vil. Jeg kunne vært leder for lenge siden, men siden jeg ikke vil, søker jeg ikke. Alle forstår det.

Anonymkode: 03181...ef9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det blir vanskelig å gå fra å være kollega til å bli leder 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde nektet rykke opp til avdelingsleder i ett team jeg har jobbet i.
Og jeg hadde heller gått ned i lønn enn å få personalansvar!

Anonymkode: c66ff...71e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært NK ett år for en tid tilbake. Aldri mer. 

Anonymkode: 8c3a3...e4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ble selv konstituert inn som leder i «offentlig helse». 

Hatet det. Aldri mer. 

Anonymkode: 1ba3b...7fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært konstituert leder, hatet det! Så enig med deg. 

Anonymkode: 047c9...cdc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt uaktuelt for min del også. Det er en annen jobb, og jeg tror jeg ville slitt med å ha underytere under meg. Som jevnbyrdig kollega kan en jo komme med stikk mot slike, men skummelt som sjef.

Anonymkode: 50bb4...d95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er 1,5 år til lederen din slutter. Mye kan skje på den tiden. Er det kollegene dine som tar det som en selvfølge at du "rykker opp" siden du har jobbet der lenge? Eller er det din leders overordnede? Vil tro at lederjobben lyses ut, i hvert fall internt, når den tid kommer. Da kjenner du etter om du har lyst til å være leder.

Jeg har flere ganger blitt bedt om å søke lederstillinger i bedriften jeg jobber i, men har valgt å ikke gjøre det. Etter å ha tenkt meg om, har jeg konkludert med at jeg elsker faget jeg er flink til, men har verken spesielle lederevner eller ønske om personalansvar og de arbeidsoppgavene som følger med det.

Anonymkode: 16a48...716

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...