Gå til innhold

Kjører du med bil igjennom vannmassene ?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har ofte lagt merke til biler som kjører igjennom vannmasser når veger hvor vannet står høyt  som om det skulle vert en båt.  Skjønner rett og slett ikkje tankegangen til slike sjåfører, og en adferd som er heilt  "høl i hue".

Har vert bilmekaniker i mange år vel å merke før el. bilene kom på markedet, og vet litt om hva konsekvenser dette kan få. Enorme mengder vann vil føre til vanninntrengning i bremser, og hjullager som igjen  vil påføre rustskader. Dei fleste nye biler er idag fullpakket med elektroniske bokser som er ømtåeleg for fukt. Mange  bilførere som driver denne sporten  bør selvsagt  få seg en høye verkstedregninger etterhvert. Håper forsikringsselskapet er følger med her og reiser noen kritiske spørsmål om det blir snakk om erstattning

https://www.tv2.no/broom/ekstremvaeret-denne-tabben-kan-fort-bli-svaert-dyr/15943878/

Anonymkode: 34d19...724

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ja jeg kjører bil i gjennom vann, har en gammel Land Cruiser uten elektronikk som er laget for slike forhold.

Anonymkode: 6a0fc...af2

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Spørs hvor mye vann det er. Nå er det jo vanskelig å se hvor mye vann det er noen ganger, men hvis jeg ikke ser hvor dypt det er og det ser ut å være mye så kjører jeg rundt. 

Ifølge konkurrenten Gjensidige bør ikke en vanlig personbil kjøre i vanndybder på mer enn 20 centimeter.

For en SUV, eller en annen større bil, anbefales ikke mer enn maksimal dybde på 30-35 centimeter.

Anonymkode: 615ba...8fd

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kunne ikke falle meg inn å kjøre gjennom vann!

Har en lav sportsbil som har kostet meg mye penger og gitt meg mye glede, aldri i verden om jeg tar sjansen. 

Anonymkode: 10c49...c11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fordi de "skal bare" og tenker det sikkert går bra.

Anonymkode: 911c6...b38

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kun når jeg vet dypden.

Anonymkode: 0ea8b...d06

Og hvordan  vet du dybden  ? 😄

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja jeg kjører bil i gjennom vann, har en gammel Land Cruiser uten elektronikk som er laget for slike forhold.

Og hvor stor dybde den gamle Land Cruiseren er beregnet på ?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Og hvordan  vet du dybden  ? 😄

På veier jeg er kjent ser jeg hvor dypt det er.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har også lagd merke til fører m/ båtvogner soø kjører så langt ut at hjulene står under vann som også er "høl i hue".  Saltvann trenger inn  i hjullagrene og kan i verste fall risikere at hjulene  etter en tid rett og slett faller av gr. rust.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tror man... Det kan være dypere enn det ser ut til... Jeg kjørte gjennom vannmasser på vei jeg kjenner veldig godt. Bare 2 km unna huset mitt og i en smal dal, så det er ikke så mange alternative veier. Jeg trodde det var bare 10-20 cm vann. Det viste seg å være ca 60 cm. Jeg vet at den veien er veldig flat. Men en halvmeter fra eller til gjør stor forskjell når man kjører gjennom vann. Og når jeg innså det, så var det for sent. Så det ble ny bil... Det var ikke så langt hjem da... Fikk naboen til å hente bilen med traktor.

Anonymkode: 704b9...313

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

ABS -bremser har m.a. elektroniske følere til hvert hjul, og er ikkje konstruert for å stå under vann. Nyere biler har følere til  bremseklosser, dekktrykk, og vann kan trenge inn motorrommet dersom ein ikkjee kjører varsamt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Helt utrolig at det finnes fungerende biler her i Bergen... 

Anonymkode: cc74a...d4e

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

🤭🤭🤭

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Igjennomgående dårleg standard på bilparken i Bergen bør kanskje Biltilsynet varsles. !

Bergensere er vant til mye nedbør og biler solgt i Bergen medfølger  "auseskjær" og  både fører, og biler er  vel "godt vassdrugne" 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Og hvor stor dybde den gamle Land Cruiseren er beregnet på ?  

Det er ikke oppgitt max dybde men både differensialer og girkasse har lufteslanger, det originale luftinntaket på motoren sitter også høyt. Det er mulig å kjøre så dypt at vannet kommer over panseret så lenge farten er jevn og at man har en fin bølge foran bilen, med snorkel kan vannet stå langt opp på frontruten.

Er greit med gamle dieselmotorer som ikke trenger strøm eller annen elektronikk for å gå.

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/8/2023 at 12:32 PM, AnonymBruker said:

ABS -bremser har m.a. elektroniske følere til hvert hjul, og er ikkje konstruert for å stå under vann. Nyere biler har følere til  bremseklosser, dekktrykk, og vann kan trenge inn motorrommet dersom ein ikkjee kjører varsamt. 

ABS-sensoren er bare en enkel magnetisk giver som er helt tett, og pluggen har dobbel pakning. Tåler den å kjøre i saltsørpa her på vestlande vinter etter vinter, så tåler den en kort tur i regnvann... 

Men det er risiko med å kjøre i dypt vann, men ikke relatert til disse komponentene som står fritt under bilen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 8.8.2023 den 12.34):

Det er forskjell på regn og flom. Veiene i Bergen pleier ikke ha 60cm+ dybde på vanndammer. Bergen er ikke flatt så vannet renner raskere ut i havet.

Anonymkode: 9d919...3f7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en hybrid. Den kan kjøre på land og på vann.

Anonymkode: e4c29...c71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...