AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #1 Skrevet 8. august 2023 Hei, jeg har en psykisk helse som krever at jeg passer godt på kroppen. Sunn mat med grønnsaker og gode proteiner er viktig. Det kjipeste jeg kan gjøre for helsen er å spise bare billig brød, poteter og husmannskost uten mye grønnsaker. Trenger grove brød, mye korn, godt pålegg osv. Det er jo mye dyrere enn vanlig kneip og pasta. Rentene spiser opp lønna og jeg trenger forslag til gode grønnsaker og kjørt/fisk/pålegg som er billig nok, uraffinert og sunt. Trenger ikke oppskrifter på hele middager, jeg er god til å sette sammen noe som blir til et eller annet. Lite kresen. Eneste jeg ikke liker er gulrot og jeg er heller ikke veldig glad i potet dessverre. Anonymkode: 43f38...b08 1 2
AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #2 Skrevet 8. august 2023 Egg fra en lokal bonde er ofte litt billigere enn i butikken Anonymkode: ce8ac...500 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #3 Skrevet 8. august 2023 Hvis du får kjøpt kyllingfilet, roastbiff, svinestek osv på tilbud, så kan du steke og skjære i tynne skiver og bruke som pålegg. Hummus med ulikt krydder. Grønnsaksstaver til eller ha på skive/knekkebrød eller med bakte/stekte grønnsaker og/eller falaffel. Bak dit eget brød og lag egen frokostblanding. Makrell I tomat Anonymkode: 40470...c11
AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #4 Skrevet 8. august 2023 Byggryn (vanlige, spesialtypene ala byggrynris er dyrere). Linser, kikerter, bønner (internasjonale butikker er billigst på tørkede, særlig om du kjøper litt større poser) Grove meltyper - kjøp mye når det er tilbud og bak brød selv. Lag pasta selv - fersk pasta er dyrt på butikken, og du får mer næring når du bruker egg i pastaen. Sjekk datohylla, og kjøp f.eks. oster der. Faste oster er "evig" holdbare, men kremost etc. kan også problemfritt spise etter datomerking. Skyr og yoghurt holder også lenge over. Sjekk kundeavise og velg det som er rimelig for tiden av frukt og grønt. Nå er f.eks. vannmelon, blomkål og brokkoli rinelige. Jeg liker ikke så godt frosne grønnsaker, men det kan ofte lønne seg. Frossen rosenkål og frosne erter synes jeg er gode og de er både billige og sunne. Kan brukes på uendelig mange flere måter enn norsk ihjelkokt. Poteter - ser du ikke er så glad i det, men har du prøvd å lage gnocchi, røsti, ovnsbakte potetbåter, fritatta etc med dem? Jeg synes også kokte poteter er kjedelig, men det er godt med poteter i rettene over og i supper og krydret på indisk vis. Gulrot - har du prøvd ovnsbakt eller stekt med spisskummen? Anonymkode: caec5...05d 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #5 Skrevet 8. august 2023 Brun en pakke karbonadedeig (kjøpt på tilbud). Krydre godt. Ta oppi frossen brokkoliblanding (den med brokkoli, gulrot, blomkål ..) og en pakke knuste hermetiske tomater. La det koke litt. Kok ris til. Dette blir nok mat til 3 - 4 mennesker, eller mange middager til en person. Om man har hjemmebakte, grove rundstykker til, så blir det mer gryte tilovers. Kan godt fryses ned. Anonymkode: ac812...804
AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #6 Skrevet 8. august 2023 Da jeg var student for noen år siden spiste jeg mye av dette: - Havregryn. Kan brukes til utrolig mye og er mettende. - Frosne grønnsaksblandinger. Mye næring for penga. - Grønnsaker i sesong. Nå i høst fylles det godt på med mye. - Brødmix som man baker selv. Ekstremt enkelt og brødene koster 12-15 kr per stykk avhengig av hvor du kjøper mix-en. Tror de dyreste butikkene legger seg på 30kr pakken, mye billigere enn tilsvarende sunnbrød man får kjøpt ferdig. - Ris. Bedre for helsa enn pasta. Kjøp de store sekkene som grønnsaksbutikkene, og noen vanlige butikker, har. - Egg fra store billigpakker kan erstatte kjøtt i mange retter. - Kjøpe de største kjøttpakkene og fryse ned, eventuelt kjøpe fryst kjøtt som f.eks. kyllingfiletpakken til first price osv. - Yogurt naturell. Sjekk litersprisen og kjøp den billigste (f.eks. den som kommer i literskartonger). Nydelig i bakst eller som lite mellommåltid toppet med kjerner/frø/nøtter. Jeg tilsetter litt syltetøy for å gi ekstra smak til barna mine og kjøper aldri i beger lengre. - Frø, kjerner og nøtter kjøper jeg i store poser/sekker hos grønnsaksbutikker og egne forhandlere, myyye billigere enn i småpakker kjøpt på Kiwi osv. Om du ikke har en slik forhandler i nærheten er det også mange som selger billig på nett. Koster litt når du kjøper det, men det varer jo i en evighet og er supert for å tilsette ekstra næring og kalorier i maten. Bruker det i bakst, som topping for havregrøt/yoghurt eller i middagen som topping over stekte grønnsaker f.eks. - Bruk opp all maten! Her er det mange som har mye å spare. Jeg sparer f,eks. alltid på kjøttkraft når jeg steker kjøtt og fryser ned i små bokser. På den måten kan jeg «gratis» pimpe opp alle slags sauser og grytebaser. - Fra hermetikkhylla: hermetiske tomater er en god base for alle slags sauser og gryter. Hvis jeg er ekstra gnien bruker jeg bare halve pakken om gangen og fryser ned resten. Sper på med kjøttkraft og krydder for å bevare smak. Ellers er linser, kikerter og bønner supre proteinkilder. Anonymkode: 48adc...34e 1 2
Jacuzzi Skrevet 8. august 2023 #7 Skrevet 8. august 2023 Du bør begynne å bake eget brød. Proteiner: store pakker frossent kjøtt, First Price. Kikerter. Frossen fisk. Dropp grønnsaker/frukt med høy pris sammenlignet med næringsinnhold (agurk, vårløk, vannmelon osv). Lag enkle smoothier med få ingredienser (f.eks. frossen spinat + banan + klementin + x-tra eplejuice). Lær deg å elske havregryn og havregrøt. 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #8 Skrevet 8. august 2023 Det jeg sparer mest på; - Følge med på lokketilbud på flere butikker. Kun kjøpe dette. Det er en rekke varer jeg ikke har betalt fullpris på på mange år. - Sjonglere kundeprogrammer og kredittkort med kickbacks. - Spise etter sesong, og gjerne lage store porsjoner for fryser når for eksempel prisene på rotgrønnsaker er på bunn. Denne uka skal jeg for eksempel lage et stort parti med blomkålsuppe, det er middager som ender på ca 20 kroner hver. - Baker alt selv. Hamburgerbrød, lefser, pitabrød.. - Frø og linser fra innvandrerbutikk. - Kjøper store stykker kjøtt, tilbereder, og skjærer til pålegg og lunsjkjøtt. - Kjøper store brett med egg rett fra gård. Anonymkode: 551f8...13e
Hensatt Skrevet 8. august 2023 #9 Skrevet 8. august 2023 Egg, peanøttsmør, linser, bønner, kyllingkjøttdeig. Lag brød og knekkebrød selv. Husk at grovere brød metter mer og dermed ikke blir dyrere enn loff og kneip. 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #10 Skrevet 8. august 2023 Meny har grønnsaksonsdag hver uke, hvor grønnsaker er satt ned 30 %. Da kan man handle inn for hele uka. Meny har også fisketirsdag, hvor det er rabatt i ferskvaredisken Kikerter på kartong, first prise koster vel rundt en 10´er. Tahini fra innvandrerbutikk, og du kan lage hummus med kikertene. Stor boks mest økonomisk. Super til pålegg, til salat, og som dipp. Kjøp linser fra innvandrerbutikk i stor pakke, penger å spare på det. Pris på quinoa varierer stort fra butikk til butikk, tror den billigste er hos kiwi. Halve pakken quinoa med litt wokblanding og salt/pepper, er enkel og grei middag til 50 lapp ca. Følg med i kundeaviser for forskjellige butikker. Meny har ofte tilbud på angus burgere. Anonymkode: 9d739...23c
AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #11 Skrevet 8. august 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Meny har grønnsaksonsdag hver uke, hvor grønnsaker er satt ned 30 %. Da kan man handle inn for hele uka. Meny har også fisketirsdag, hvor det er rabatt i ferskvaredisken Kikerter på kartong, first prise koster vel rundt en 10´er. Tahini fra innvandrerbutikk, og du kan lage hummus med kikertene. Stor boks mest økonomisk. Super til pålegg, til salat, og som dipp. Kjøp linser fra innvandrerbutikk i stor pakke, penger å spare på det. Pris på quinoa varierer stort fra butikk til butikk, tror den billigste er hos kiwi. Halve pakken quinoa med litt wokblanding og salt/pepper, er enkel og grei middag til 50 lapp ca. Følg med i kundeaviser for forskjellige butikker. Meny har ofte tilbud på angus burgere. Anonymkode: 9d739...23c Med Æ rabatt får du 10% på Rema. Prisforskjellen er stort sett så stor at det vil lønne seg å handle der, tross 30% hos meny. Kikerter kjøpes rimeligere på innvandrerbutikk. Anonymkode: 551f8...13e 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #12 Skrevet 8. august 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Med Æ rabatt får du 10% på Rema. Prisforskjellen er stort sett så stor at det vil lønne seg å handle der, tross 30% hos meny. Kikerter kjøpes rimeligere på innvandrerbutikk. Anonymkode: 551f8...13e Rema har elendig utvalg av økologisk, så jeg handler aldri der. I tillegg trumf bonus hos Meny. Kikerter kan du helt klart kjøpe rimeligere hos innvandrerbutikk, hvis du gidder å koke kikertene timesvis først. Anonymkode: 9d739...23c
AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #13 Skrevet 8. august 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Rema har elendig utvalg av økologisk, så jeg handler aldri der. I tillegg trumf bonus hos Meny. Kikerter kan du helt klart kjøpe rimeligere hos innvandrerbutikk, hvis du gidder å koke kikertene timesvis først. Anonymkode: 9d739...23c Og jeg handler mye på Reko på grunn av dyrevelferd... Men nå var dette en tråd om billig mat. Ikke om hvor miljøbevisste vi er. Og legger du de kikertene i bløt over natta kreves ikke lange koketiden. Noe som også er et tips når det kommer til linsene fra innvandrerbutikk som var ditt forslag. Anonymkode: 551f8...13e 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #14 Skrevet 8. august 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Meny har grønnsaksonsdag hver uke, hvor grønnsaker er satt ned 30 %. Da kan man handle inn for hele uka. Meny har også fisketirsdag, hvor det er rabatt i ferskvaredisken Kikerter på kartong, first prise koster vel rundt en 10´er. Tahini fra innvandrerbutikk, og du kan lage hummus med kikertene. Stor boks mest økonomisk. Super til pålegg, til salat, og som dipp. Kjøp linser fra innvandrerbutikk i stor pakke, penger å spare på det. Pris på quinoa varierer stort fra butikk til butikk, tror den billigste er hos kiwi. Halve pakken quinoa med litt wokblanding og salt/pepper, er enkel og grei middag til 50 lapp ca. Følg med i kundeaviser for forskjellige butikker. Meny har ofte tilbud på angus burgere. Anonymkode: 9d739...23c Nr: first price har ikke kikerter Nr 2: Det er lenge siden kikerter fra billigmerker kostet så lite. Anonymkode: 25fe3...564
AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #15 Skrevet 8. august 2023 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Nr: first price har ikke kikerter Nr 2: Det er lenge siden kikerter fra billigmerker kostet så lite. Anonymkode: 25fe3...564 Fra meny.no: Anonymkode: e30e5...744 3 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #16 Skrevet 8. august 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Og jeg handler mye på Reko på grunn av dyrevelferd... Men nå var dette en tråd om billig mat. Ikke om hvor miljøbevisste vi er. Og legger du de kikertene i bløt over natta kreves ikke lange koketiden. Noe som også er et tips når det kommer til linsene fra innvandrerbutikk som var ditt forslag. Anonymkode: 551f8...13e Billig og sunn mat. Økologisk er sunnere, derfor. Beklager på det sterkeste at jeg glemte å nevne kikerter fra innvandrerbutikk i samme slengen som linser. Anonymkode: 9d739...23c 2
AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #17 Skrevet 8. august 2023 Sommerrull (salat, peanøtter, ymse grønnsaker, laks/kylling) Løksuppe (løk, buljong, ristet loff, ost) Hermetisk torskerogn Stekt ris (rester, grønnsaker, egg) Anonymkode: 4f60e...305
AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #18 Skrevet 8. august 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Billig og sunn mat. Økologisk er sunnere, derfor. Kilde? Jeg unngår økologisk mat. Anonymkode: 4f60e...305 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #19 Skrevet 8. august 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nr: first price har ikke kikerter Nr 2: Det er lenge siden kikerter fra billigmerker kostet så lite. Anonymkode: 25fe3...564 Ser du har fått svar fra andre om at du tar feil. Anonymkode: 9d739...23c
AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #20 Skrevet 8. august 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Kilde? Jeg unngår økologisk mat. Anonymkode: 4f60e...305 Mindre sprøytemidler. Gidder ingen diskusjon, la være å spise øko hvis du syns det er best. Anonymkode: 9d739...23c 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå