AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #121 Del Skrevet 8. august 2023 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Hvis du er ufør ts, så må du jo si det. Det er stor forskjell på det og « nav» generelt når det gjelder sikker inntekt. Kan du ta deg en liten deltidsjobb eller melde deg opp i noe studie? Anonymkode: 811a6...62a TS er ikke ufør, TS er på AAP. Stor forskjell. Er selv på AAP, og aner ikke om jeg blir ufør, gradert ufør eller må i full jobb igjen. Å være på AAP er som å leve i limbo; vet aldri om stønaden plutselig tar slutt. Jeg leier gladelig ut til uføre, men til folk i min situasjon? Litt mer vanskelig, det. Anonymkode: dae2f...660 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #122 Del Skrevet 8. august 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Men hvorfor antar dere at de har søvnproblemer eller bråker om natta? Anonymkode: 6aaac...b09 👇 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Vi leide ut til uføre, det er jo sikker inntekt og var hyggelige mennesker. Dessverre førte det til at vi aldri kommer til å leie ut til uføre igjen, de var oppe hele natten (snudd døgnet). Ble ikke mye søvn på oss. Ser mange nevner det med å snu døgnet som en fordom mot uføre, men det var en smertelig egenerfaring for vår del. Det er jo synd, det finnes selvfølgelig uføre som sover om natten, men vi tør ikke ta sjansen igjen. Anonymkode: b1c0f...828 Anonymkode: b1c0f...828 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #123 Del Skrevet 8. august 2023 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Er i tjueårene, norsk. Depositum har jeg ingen problemer med å betale, det har jeg også vært klar på når jeg har møtt utleiere. Fast inntekt har jeg, bare at det ikke er jobb eller studie - det er fra NAV. Når jeg blir spurt om jobb/inntekt har jeg pleid å si at jeg ikke jobber, men at jeg har fast inntekt og at å betale leien ikke er noe problem. Så har de ikke pleid å spørre noe ytterligere om det. Så det kan være at de ønsker noen som jobber, eller så virker jeg ikke helt oppegående kanskje? Syns sosiale ting er vanskelig, og det å gjøre et godt inntrykk. Men føler jeg har vist meg fra en god side på alle visninger jeg har vært på. Så det er utrolig kjipt å aldri få napp.. Anonymkode: ed4d5...c55 Vi leier ut og hvis du hadde sagt at du kan flytte inn så fort som mulig, er intr k langtidsleie og har fast inntekt fra nav/jobb, så hadde du fått leie ganske raskt. De som faller bort er de som ikke er intr i langtidsleie, eller er utydelig mtp fast inntekt eller må vente lenge med å flytte inn. Vi har leid til folk som har nav garanti og fast inntekt fra nav og har god erfaring. Men det er det ikke alle som har. Anonymkode: 8bc46...b4d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #124 Del Skrevet 8. august 2023 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Men hva såå om man sover på dagen og er oppe på natta? Fordi ikke alle er stille når de er oppe på natta. Når naboen står med miksmaster og kjøkkenvifte vegg i vegg med soverommet ditt kl. 03 på natta, så er det ikke akkurat morsomt. Anonymkode: b1c0f...828 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #125 Del Skrevet 8. august 2023 Baktus skrev (4 minutter siden): jeg hadd aldri i det hele tatt prioritert leiemarkedet...hvorfor skal jeg betale boliglånet til andre folk..folk som låser seg inn i leiligheten din hver gang du er ute for å snoke rundt...da forsvinner jo mye av konseptet med privatliv... Nyttig innspill. Anonymkode: 811a6...62a 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #126 Del Skrevet 8. august 2023 c_buk skrev (9 minutter siden): Utleiemarkedet, spesielt i Oslo, er brutalt for alle. Ufør eller ei. Så å være såpass vag som ts kommer man ingen vei med. Som flere påpeker så er det nok lurt å "selge" seg inn litt bedre hos utleie. Når jeg leide i Oslo hadde jeg god suksess med å lage en annonse om at jeg ønsket å leie. Finn hadde en egen funksjon for det før, kanskje de fortsatt har det? Utleiebolig er en økonomisk investering, ikke veldedighet, så har en forståelse i at utleier gjør alt for å minske risiko. Og å skrive at man får penger fra nav eller lignende uten å avklare om at man har depositumspenger selv, og ikke NAV-garanti, vil vekke bekymring hos utleiere. Så spiller det jo stor rolle hvorfor man er ufør. Man er selvsagt ikke pliktig å gjøre dette, men da er jo sjansen større for at utleier velger noen de vet mer om. Jeg og min samboer pleide alltid å sende med bilde, skrive åpent om oss og legge ved referanser til tidligere utleiere og arbeidsgiver. Da tror jeg det hadde hatt mindre å si at du er ufør ts. Bare sånn at folk vet om det - jeg bor ikke i Oslo altså. Og jeg har avklart at jeg har egne depositumspenger. Anonymkode: ed4d5...c55 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #127 Del Skrevet 8. august 2023 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Men hva skal jeg si, da? Kan ikke lyve og si at jeg jobber. Har faktisk ikke nevnt NAV engang til utleiere. Men som personen over skriver, så er det visst ikke så bra å ikke nevne NAV heller. Så vet ikke helt hva jeg kan si? Anonymkode: ed4d5...c55 Nei du sier du studerer Anonymkode: 9fd44...e42 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #128 Del Skrevet 8. august 2023 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Leieboeren vår sa at hun var sykemeldt. Først lenge etter at hun flyttet inn oppdaget vi at hun gikk på AAP. Vi hadde nok ikke leid ut til henne dersom vi visste det da, men nå er vi glad for løgnen, for hun er den perfekte leieboeren! Håper hun aldri flytter! Anonymkode: 2090a...0da Ikke så sikkert det var en løgn. Kan være hun var sykemeldt og gikk etter hvert over på AAP. Anonymkode: 0338d...64b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #129 Del Skrevet 8. august 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): TS er ikke ufør, TS er på AAP. Stor forskjell. Er selv på AAP, og aner ikke om jeg blir ufør, gradert ufør eller må i full jobb igjen. Å være på AAP er som å leve i limbo; vet aldri om stønaden plutselig tar slutt. Jeg leier gladelig ut til uføre, men til folk i min situasjon? Litt mer vanskelig, det. Anonymkode: dae2f...660 Så ts har egentlig ikke fast inntekt? Fikk ikke med meg at hun noen gang svarte på hvilken stønad hun var på. Tror ikke jeg hadde leid ut til en på aap selv, og jeg har også vært på aap så vet hvor usikkert det er. Veldig stor forskjell på det og uføretrygd som egentlig er en sikrere inntekt enn arbeid. håpløs situasjon egentlig Anonymkode: 811a6...62a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #130 Del Skrevet 8. august 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Bare sånn at folk vet om det - jeg bor ikke i Oslo altså. Og jeg har avklart at jeg har egne depositumspenger. Anonymkode: ed4d5...c55 Har du mer oppspart , slik at du kan tilby og betale forskudd på husleie? Anonymkode: 811a6...62a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #131 Del Skrevet 8. august 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Så ts har egentlig ikke fast inntekt? Fikk ikke med meg at hun noen gang svarte på hvilken stønad hun var på. Tror ikke jeg hadde leid ut til en på aap selv, og jeg har også vært på aap så vet hvor usikkert det er. Veldig stor forskjell på det og uføretrygd som egentlig er en sikrere inntekt enn arbeid. håpløs situasjon egentlig Anonymkode: 811a6...62a Det stemmer, jeg skrev faktisk aldri hvilken stønad jeg hadde, folk har antatt litt forskjellig her. Men til info; jeg har AAP akkurat nå, men venter på å få innvilget uføretrygd. Så anser det som fast, siden jeg har lenge igjen før AAP-løpet mitt går ut, og siden jeg snart vil få uføretrygd (sjansen for at jeg får avslag er svært lav, mtp diagnoser og avklaring). Anonymkode: ed4d5...c55 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #132 Del Skrevet 8. august 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Har du mer oppspart , slik at du kan tilby og betale forskudd på husleie? Anonymkode: 811a6...62a Ja, har mye oppspart. Men hva vil det egentlig si, å betale forskudd på husleien? At man betaler for en ekstra måned, eller? Anonymkode: ed4d5...c55 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #133 Del Skrevet 8. august 2023 Ser mange oppfordrer til løgner. Det er trist, og akkurat noe som er med på å gjøre utleiere skeptisk.... Anonymkode: 5818a...9c3 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #134 Del Skrevet 8. august 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Nei du sier du studerer Anonymkode: 9fd44...e42 Hvorfor lyve? Det fører kanskje til problemer senere? Hva om de spør hva hun studerer, og evt. kjenner andre som studerer det samme og begynner å spørre? Ikke noen grei situasjon da... Anonymkode: 5818a...9c3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #135 Del Skrevet 8. august 2023 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Jeg leier ut, men velger å ikke leie til uføre. Du er i leiligheten i snitt 40 timer mer i uken enn en som jobber, ergo mer slitasje. Jeg tror også at uføre er mer ensomme og dermed også mindre sosiale (ingen kollegaer å sosialisere med). Og sier du Nor så diffust som u hi så hadde du aldri fått leid hos meg. Eller hos mange andre tydeligvis.. Du må være mer åpen! Selv her hvor du er anonym så vil du ikke fortelle noe. Meget sært Anonymkode: 56530...819 Her kan du som er redd for slitasje fint gå på en "smell" med fordommene dine mot uføre. Endel uføre tilbringer deler av året i sydligere strøk pga helsa. 40 timer i snitt i 52 uker er ikke mer enn litt under 3 måneder. For en uføretrygdet som er i utlandet mer enn 3 måneder i året vil altså det bli mindre slitasje hos deg ved å leie ut til en uføretrygdet, ikke mer. Det er vel også begrenset hvor mye slitasje man kan påføre en leilighet ved normal bruk hvis man har skikkelige materialer i leiligheten / hybelen, selv om man skulle være hjemme hele tiden. Anonymkode: 5c03b...de7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perfume Skrevet 8. august 2023 #136 Del Skrevet 8. august 2023 AnonymBruker skrev (14 timer siden): I 2023 er det umulig å lyve på seg jobb. For det første vil eiere merke at ts ikke drar noe sted til faste tider og blir lenge borte. Sier ts at h*n har hjemmekontor etc vil de spørre hvor de jobber og da er man like langt. Skulle jeg ha leid ut hadde jeg faktisk krevd å vite hvor de arbeidet slik at jeg visste at de ikke for med løgn. Sier man at man er selvstendig næringsdrivende vil mange rynke på nesen og tenke at det er usikker inntekt. Beklager å si det, men mange er svært skeptiske til å leie ut til mennesker uten arbeid. Anonymkode: 4cb0f...e6a Men da leier jo vedkommende allerede og kan si at man ikke jobber lenger. Man har ikke lov å si opp noen som mister jobben eller blir syke hvis de får husleien. Så det er jo ingen problem! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #137 Del Skrevet 8. august 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ser mange oppfordrer til løgner. Det er trist, og akkurat noe som er med på å gjøre utleiere skeptisk.... Anonymkode: 5818a...9c3 Hvis utleiere ikke hadde vært så fordomsfulle i utgangspunktet så hadde det ikke vært noen vits i å lyve heller. Anonymkode: 5c03b...de7 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #138 Del Skrevet 8. august 2023 Denne tråden har sporet meget godt av. Til TS: Du har fått mange gode råd, bare vær åpen og ærlig og ikke gi et diffuse svar som kan skape bekymring Håper dette løser seg for deg og lykke til ❤ Anonymkode: e6b91...b13 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #139 Del Skrevet 8. august 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Det stemmer, jeg skrev faktisk aldri hvilken stønad jeg hadde, folk har antatt litt forskjellig her. Men til info; jeg har AAP akkurat nå, men venter på å få innvilget uføretrygd. Så anser det som fast, siden jeg har lenge igjen før AAP-løpet mitt går ut, og siden jeg snart vil få uføretrygd (sjansen for at jeg får avslag er svært lav, mtp diagnoser og avklaring). Anonymkode: ed4d5...c55 For min del, om noen hadde sagt at de var på AAP, men på vei mot ufør, så hadde jeg sannsynligvis ikke tatt sjansen. Er selv der, og er derfor avhengig av en fast leieinntekt som kommer inn hver måned. Nesten bedre å si at du er ufør, ikke noe hvis-atte og dersom-atte. Og legg kortene på bordet i begynnelsen, f eks "jeg er ufør pga sånn og sånn". Som utleier vil jeg heller vite hva som er greia enn å måtte spekulere meg frem til ting. For det jeg kan spekulere meg frem til, kan være mye verre enn sannheten. Anonymkode: dae2f...660 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #140 Del Skrevet 8. august 2023 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Du vet at unge også kan ha fysiske grunner til uførhet? Jeg ble syk som 28-åring, fysisk sykdom. Tror du må jobbe med fordommene dine. Du diskriminerer helt åpenbart. Anonymkode: 6aaac...b09 Hehe, du aner åpenbart ikke hva du snakker om. Jeg uttaler meg på bakgrunn av erfaring, men kan også støtte med på tall fra nav. https://www.nav.no/no/nav-og-samfunn/statistikk/aap-nedsatt-arbeidsevne-og-uforetrygd-statistikk/uforetrygd/diagnoser-uforetrygd_kap Siden 2010 har det vært en kraftig økning i andelen med psykiske lidelser, mens andelen med muskel-skjelettsykdommer har gått ned. I 2011 var andelen med psykiske lidelser for første gang høyere enn andelen med muskel- og skjelettsykdommer. [...] Denne utviklingen henger sammen med at sammensetningen av populasjonen endres over tid ved at mange av de yngre som kommer inn i uføreordningen har en psykisk lidelse/atferdsforstyrrelse, mens de eldre som går ut oftere har en muskel-skjelettsykdom. Hvis vi går inn på statestikken på samme side (den er noen år gammel, men det er det som er tilgjengelig, og tallene er nok ganske like pr i dag), så ser vi at for aldersgruppen 18-39 er det 62,5% som er ufør grunnet psykisk lidelse. Det er altså ikke en fordom, det er ren fakta. https://www.nav.no/no/nav-og-samfunn/statistikk/aap-nedsatt-arbeidsevne-og-uforetrygd-statistikk/tabeller/mottakere-av-uforetrygd-etter-hoveddiagnose-primaerdiagnose-alder-og-kjonn.pr.30.06.2017.kvinner-og-menn.prosent Anonymkode: cb444...71b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå