AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #101 Skrevet 8. august 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Eneste fornuftige alternativet jeg tenker nå er å være mer åpen om sykdom. Kom gjerne med tips til hva jeg bør ta med eller unngå å si (altså ikke sykdomsspesifikt selvsagt, da ingen her vet hva slags sykdom det gjelder, men bare sånn på generell basis) og hvordan jeg kan forsikre utleier om at jeg er et godt valg. Ganske urettferdig hvordan mange utleiere faktisk velger bort oss som har inntekt fra NAV og automatisk tror at man er en dårlig leieboer. Hvis ingen vil velge oss, ender vi jo opp som hjemløse. Det fortjener vi ikke. Anonymkode: ed4d5...c55 Utlevere leier alltid ut til den mest attraktive leieboeren. Du har fått flere forklaringer på hvorfor det å være på nav, ikke er en fordel, feks det å være mye i leiligheten/slitasje/strømforbruk. Du har større sjanse til å få en leilighet om noen uker når det er færre studenter på utkikk, om du ser på mindre attraktive objekter, eller om du lyver om hvor du får penger fra, evt er mer åpen om hvorfor du er på nav, slik at utleier skjønner om du kommer til å bli frisk. Å se et tidspunkt for når leietageren «vokser ut av» boligen, og dermed sier opp selv er en fordel for mange - da det gir et naturlig tidspunkt for å vurdere om man skal fortsette utleie/justere pris. Noen som ønsker å bo det i tjue år er ikke attraktive. Anonymkode: c5eaa...2d2 2
AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #102 Skrevet 8. august 2023 Min mann og jeg leier ut leilighet i boligen i vår, og to ganger har vi leid ut til uføre. Han ene var en fantastisk leietaker, hun andre måtte vi faktisk avslutte leieforholdet til. Men det hadde ingenting med NAV eller ikke NAV å gjøre. For tiden har vi visninger for å finne ny leietaker, og da er vi mer opptatt av hvordan folk fremstår og oppfører seg på visning vs hvordan de tjener pengene. Leier ut via et firma, så om månedsleie ikke kommer inn til tiden, sender dette firmaet ut purringer og inkassovarsler. Ingen vil ha namsmannen på nakken. Anonymkode: dae2f...660 1 1 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #103 Skrevet 8. august 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Tenk at så mange av dere åpenlyst diskriminerer syke mennesker. At dere ikke skjems! Jeg er helt sjokkert etter å ha lest denne tråden. Det er åpenbart et stort usynlig problem i dette landet at syke mennesker, altså uføre, blir diskriminert på leiemarkedet på bakgrunn av nettopp det at de er syke. Og i dette landet har vi hovedsaklig kun et privat leiemarked, ettersom offentlige kommunale boliger blir brukt til tunge rusmisbrukere og folk uten boevne. Dette er diskriminering på lik linje med all annen rasisme. Dere som diskriminerer uføre: Er dere også rasistiske, og diskriminerer dere homofile når dere skal leie ut? Eller er det bare når det gjelder syke mennesker at dere skjærer over en kam? For et samfunn! Anonymkode: 6e523...4bd Jeg skjemmes ikke det grann faktisk. Det er ikke mon jobb å hjelpe syke mennesker, det er min jobb å sikre min investering og min familie. Støtter at staten burde kjøpe flere kommunale boliger da😊 Jeg leier heller ikke ut til ikke-norske statsborgere. Leide ut til en danske en gang, som ødela en del i leiligheten. Det var umulig å få krevd inn de pengene da han flyttet tilbake til Danmark. Anonymkode: f668e...def 4 2
AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #104 Skrevet 8. august 2023 Rotemor skrev (8 timer siden): Jeg har leid ut i mange år og prioriterer disse gruppene. De har stabil inntekt og færre leiemuligheter enn andre. At folk forbinder stønader fra NAV med dårlig moral finner jeg helt forkastelig. 🤮 Jeg spør heller ikke hvor folk får pengene fra. De spør ikke meg heller… Jeg ser ingen som snakker om «dårlig moral.» Jeg er redd for den økte sannsynligheten for å måtte leve med tung rus eller psykiatri tett på meg og barna mine. Det er en legitim frykt. Anonymkode: f668e...def 4 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #105 Skrevet 8. august 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg leier ikke ut for å hjelpe folk som "fortjener et sted å bo". Jeg leier ut for å tjene penger og vil ha minst mulig jobb og trøbbel med utleieforholdet. Anonymkode: 225fa...c9b Dette! Ingen forventer veldedighet i andre bransjer. Ingen blir sur på en taxisjåfør som tar markedspris, men utleiere skal drive veldedighet. Anonymkode: f668e...def 5 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #106 Skrevet 8. august 2023 13 hours ago, AnonymBruker said: Leieboeren vår sa at hun var sykemeldt. Først lenge etter at hun flyttet inn oppdaget vi at hun gikk på AAP. Vi hadde nok ikke leid ut til henne dersom vi visste det da, men nå er vi glad for løgnen, for hun er den perfekte leieboeren! Håper hun aldri flytter! Anonymkode: 2090a...0da Nå ble jeg skikkelig glad over å lese hvor fort teksten din snudde, dere høres ut som veldig gode mennesker Anonymkode: 3146f...130 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #107 Skrevet 8. august 2023 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Da spør de kanskje om hva jeg jobber med, og om man sier noe da blir man lett tatt i løgnen. Får nok ikke lettere napp om utleier vet at jeg lyver. Uansett er jeg ikke flink til å lyve, og de hadde nok funnet ut av det etter hvert. Anonymkode: ed4d5...c55 Si at du har mye hjemmekontor, du er sekretær for et par bedrifter som trenger hjelp til enkle ting og svare på telefon som et typ sentralbord, de leier tjenestene dine. Anonymkode: a8558...75b
AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #108 Skrevet 8. august 2023 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Utfordringen er nok at du ikke jobber og lever på NAV stønad. Mange vil heller ha leietakere som er i arbeid. Det har med flere ting å gjøre, som at du er hjemme dagen lang, kanskje snur døgnet, boevne osv. Mye er jo fordommer, kanskje basert på historier man har hørt eller tidligere erfaringer. Anonymkode: 2fc0c...a0e Men hva såå om man sover på dagen og er oppe på natta? Hva så om man er hjemme? Man kan være hjemme og behandle hjemmet sitt ordentlig selvom man bor i det. Ts - hvis du er ufør eller går på aap, så ville jeg sagt det rett ut. Ufør er ihvertfall en sikker inntekt. Anonymkode: d1f97...d3e 3 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #109 Skrevet 8. august 2023 Gjør det enkelt: si rett ut at du er uføretrygdet grunnet fysiske plager, at du har en grei sparekonto og selvfølgelig skal betale depositum (ikke noen NAV-garanti), og si gjerne at forrige utleier stiller som referanse om ønskelig (med mindre dette ikke går). Hvorfor er det positivt? - Uføretrygd er varig, AAP og sosialen er midlertidig, ingen ønsker en leietaker som ikke har fast inntekt. - Ufør pga. fysiske plager = du sliter ikke psykisk/med rusavhengighet, og hvis du er oppegående på visningen så tenker de fleste at du har sykdommer som begrenser deg sosialt også, ME eller noe sånt. Ergo en rolig leietaker. - Mange vil ikke ta sjansen på NAV-garanti så du må virkelig stave det for utleier at du har penger til depositum, ingen problem! Anonymkode: fac31...3f6 3 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #110 Skrevet 8. august 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det er ikke mon jobb å hjelpe syke mennesker Anonymkode: f668e...def Problemet med et samfunn hvor folk tenker slik, er at det blir som USA. Du sier at du mener staten skal ta ansvaret, men velgerne ønsker ikke at staten skal ta ansvaret (de vil ikke betale mer skatt), så da tar ingen ansvaret..... Hva skjer da.... Jo du får kriminalitet helt ute av kontroll. Trenger ikke være rakettforsker for å se at det fort blir et veldig farlig og ubehagelig sted å bo, med lsike holdninger. Prøv å se det fra den andre siden, hvis samfunnet driter i meg, hvorfor skal ikke jeg drite i samfunnet tilbake. Så blir det en spiral ned i dass. Til TS vil jeg anbefale, om han bor i Oslo (så ikke noe skrevet om hvilken by), å finne seg en ny by, hvor fattige og syke er mer akseptert. Oslo er blitt en veldig kald by, selv om den er den varmeste o.0 Anonymkode: 9c1af...2e7 5 3
AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #111 Skrevet 8. august 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg leier ikke ut for å hjelpe folk som "fortjener et sted å bo". Jeg leier ut for å tjene penger og vil ha minst mulig jobb og trøbbel med utleieforholdet. Anonymkode: 225fa...c9b Herregud, så kyniske noen av dere er. Blir sjokkert Anonymkode: ed4d5...c55 3 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #112 Skrevet 8. august 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Problemet med et samfunn hvor folk tenker slik, er at det blir som USA. Du sier at du mener staten skal ta ansvaret, men velgerne ønsker ikke at staten skal ta ansvaret (de vil ikke betale mer skatt), så da tar ingen ansvaret..... Hva skjer da.... Jo du får kriminalitet helt ute av kontroll. Trenger ikke være rakettforsker for å se at det fort blir et veldig farlig og ubehagelig sted å bo, med lsike holdninger. Prøv å se det fra den andre siden, hvis samfunnet driter i meg, hvorfor skal ikke jeg drite i samfunnet tilbake. Så blir det en spiral ned i dass. Til TS vil jeg anbefale, om han bor i Oslo (så ikke noe skrevet om hvilken by), å finne seg en ny by, hvor fattige og syke er mer akseptert. Oslo er blitt en veldig kald by, selv om den er den varmeste o.0 Anonymkode: 9c1af...2e7 Godt skrevet!! Er helt enig med deg. Og dette med å finne seg en ny by - vet noen hvilke steder som er mer aksepterende og kunne vært en god løsning? Trenger ikke være noe storby, klarer meg fint på tettsteder også. Anonymkode: ed4d5...c55 2
AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #113 Skrevet 8. august 2023 13 hours ago, AnonymBruker said: Leieboeren vår sa at hun var sykemeldt. Først lenge etter at hun flyttet inn oppdaget vi at hun gikk på AAP. Vi hadde nok ikke leid ut til henne dersom vi visste det da, men nå er vi glad for løgnen, for hun er den perfekte leieboeren! Håper hun aldri flytter! Anonymkode: 2090a...0da Hæ hvordan er det en løgn? Man må være sykemeldt før aap. Mange går over på aap for maks tids sykemelding går over. så hun er sykemeldt, teknisk sett fra jobben. hvordan fant dere ut hvilken stønad hun får?? Anonymkode: 03dc1...390 1
Mardina Skrevet 8. august 2023 #114 Skrevet 8. august 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hvorfor skal en legge ved bilder? Anonymkode: d9ab7...c41 Folk vil jo gjerne se hvem de evt. skal leie ut til. Og det gir også et mer helhetlig inntrykk av annonsen. Finn-annonser uten noen bilder genererer ikke så mye besøk, er mitt inntrykk.
AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #115 Skrevet 8. august 2023 Hvis du er ufør ts, så må du jo si det. Det er stor forskjell på det og « nav» generelt når det gjelder sikker inntekt. Kan du ta deg en liten deltidsjobb eller melde deg opp i noe studie? Anonymkode: 811a6...62a
AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #116 Skrevet 8. august 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Noen i 20-årene som er på aap/ufør skriker dessuten psykiatri, og det styrer mange med god grunn unna. Du vet at unge også kan ha fysiske grunner til uførhet? Jeg ble syk som 28-åring, fysisk sykdom. Tror du må jobbe med fordommene dine. Du diskriminerer helt åpenbart. Anonymkode: 6aaac...b09 5 3
AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #117 Skrevet 8. august 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du vet at unge også kan ha fysiske grunner til uførhet? Jeg ble syk som 28-åring, fysisk sykdom. Tror du må jobbe med fordommene dine. Du diskriminerer helt åpenbart. Anonymkode: 6aaac...b09 Enig. Sykt å se hvor mange som diskriminerer her inne... Anonymkode: ed4d5...c55 4 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #118 Skrevet 8. august 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Vi har ingenting i mot uføre/syke, samboeren min er også ufør. Men han er også ekstremt avhengig av nattesøvn nettopp av den grunn - vi kan ikke ofre egen helse for å være idealister en gang til. Anonymkode: b1c0f...828 Men hvorfor antar dere at de har søvnproblemer eller bråker om natta? Anonymkode: 6aaac...b09 1
c_buk Skrevet 8. august 2023 #119 Skrevet 8. august 2023 Utleiemarkedet, spesielt i Oslo, er brutalt for alle. Ufør eller ei. Så å være såpass vag som ts kommer man ingen vei med. Som flere påpeker så er det nok lurt å "selge" seg inn litt bedre hos utleie. Når jeg leide i Oslo hadde jeg god suksess med å lage en annonse om at jeg ønsket å leie. Finn hadde en egen funksjon for det før, kanskje de fortsatt har det? Utleiebolig er en økonomisk investering, ikke veldedighet, så har en forståelse i at utleier gjør alt for å minske risiko. Og å skrive at man får penger fra nav eller lignende uten å avklare om at man har depositumspenger selv, og ikke NAV-garanti, vil vekke bekymring hos utleiere. Så spiller det jo stor rolle hvorfor man er ufør. Man er selvsagt ikke pliktig å gjøre dette, men da er jo sjansen større for at utleier velger noen de vet mer om. Jeg og min samboer pleide alltid å sende med bilde, skrive åpent om oss og legge ved referanser til tidligere utleiere og arbeidsgiver. Da tror jeg det hadde hatt mindre å si at du er ufør ts. 1
Baktus2024 Skrevet 8. august 2023 #120 Skrevet 8. august 2023 jeg hadd aldri i det hele tatt prioritert leiemarkedet...hvorfor skal jeg betale boliglånet til andre folk..folk som låser seg inn i leiligheten din hver gang du er ute for å snoke rundt...da forsvinner jo mye av konseptet med privatliv... 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå