Gå til innhold

Ingen vil la meg leie...


Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tror du skal sjekke opp hva hvit løgn er, for dette er ikke en hvit løgn.

Skjønner godt at huseiere heller tilbyr leiligheten til Kari som nettopp er ferdig utdannet sykepleier og skal bruke noen år på å spare opp egenkapital,  enn noen som hever trygd. 

Anonymkode: 2db01...7e9

Blir jeg noen gang så heldig at jeg eier et hus, så skal jeg definitivt prioritere uføre og andre vanskeligstilte. Dette er bare trist.

Anonymkode: ed4d5...c55

  • Liker 7
  • Hjerte 4
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Har ikke planer om å brette ut og fortelle alt om helsa mi akkurat heller. Men mener du virkelig at du hadde valgt personen som var i fast jobb ovenfor den uføre personen, selv hvis den uføre virket som et mye hyggeligere menneske eller mer pålitelig? Hva i all verden har folk i mot uføre egentlig, fortjener vi ikke å bo et fint sted og få være med i samfunnet?
Forstår jo at enkelte mennesker er vanskelige slik som du nevner til sist der, men det er nok ikke mange, og man kan komme i kjipe situasjoner med de som har fast jobb også. 

Men hva mener du med "diagnose med egen interessegruppe på ditt hjemsted" ? Altså foreningene til diverse diagnoser? For jeg har aldri hørt om å søke leieforhold gjennom dem. Er det en mulighet?

Anonymkode: ed4d5...c55

Ikke meg du svarer her, men jeg hadde ikke leid ut til uføre. Skjønner at det ikke er en ensartet grupper, men det er statistisk større risiko for å få inn noen som skaper problemer av de som lever på nav enn de som ikke gjør det. Og så kan de være mye vanskeligere å få ut igjen. Noen i 20-årene som er på aap/ufør skriker dessuten psykiatri, og det styrer mange med god grunn unna. 

Du har størst sjanse for å finne bolig om du legger ut annonse selv, skriver litt om hvem du er, at du er sikker betaler, ikke røy/fest/dyr (stryk ut og fyll inn som det passer), evt om du kan gi referanser på forespørsel, at du ønsker å kommer på visning. Legg ved et pent bilde av deg selv (ikke partybilde), legg ut på hybel.no og finn, evt på aktuelle fb-grupper. 

Anonymkode: cb444...71b

  • Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ikke meg du svarer her, men jeg hadde ikke leid ut til uføre. Skjønner at det ikke er en ensartet grupper, men det er statistisk større risiko for å få inn noen som skaper problemer av de som lever på nav enn de som ikke gjør det. Og så kan de være mye vanskeligere å få ut igjen. Noen i 20-årene som er på aap/ufør skriker dessuten psykiatri, og det styrer mange med god grunn unna. 

Du har størst sjanse for å finne bolig om du legger ut annonse selv, skriver litt om hvem du er, at du er sikker betaler, ikke røy/fest/dyr (stryk ut og fyll inn som det passer), evt om du kan gi referanser på forespørsel, at du ønsker å kommer på visning. Legg ved et pent bilde av deg selv (ikke partybilde), legg ut på hybel.no og finn, evt på aktuelle fb-grupper. 

Anonymkode: cb444...71b

Hvorfor skriker det psykiatri? Så det finnes ikke unge mennesker med leddgikt, kreft, eller andre fysiske sykdommer som har gjort dem uføre? Og kanskje det bare er meg, men jeg syns fortsatt at personer med psykiatriske diagnoser har like mye rett til et fint og trygt sted å bo, som alle andre. Uansett om du er sykepleier, eller ufør med personlighetsforstyrrelse og angst. Det er en risiko å leie ut boligen sin uansett hvem man leier den ut til. 

Anonymkode: ed4d5...c55

  • Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Vanskelig å unngå det jobb spørsmålet ja, og man blir jo som utleier skeptisk dessverre. Jeg går selv på nav så ville aldri dømt noen for det, men kanskje det er lurt at du forteller at du går på nav, eventuelt en enkel setning om hvorfor, trenger ikke å utlevere seg totalt. F.eks «jeg var uheldig å ble syk i fjor så akkurat nå har jeg aap, men planen min er å komme tilbake i jobb etterhvert» om det er tilfellet. Si litt om hva du bruker tiden din til, så de skjønner at du ikke sover hele dagen og er oppe hele natten og bråker 😅

Anonymkode: 839ad...ccd

  • Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men hva skal jeg si, da? Kan ikke lyve og si at jeg jobber. Har faktisk ikke nevnt NAV engang til utleiere. Men som personen over skriver, så er det visst ikke så bra å ikke nevne NAV heller. Så vet ikke helt hva jeg kan si?

Anonymkode: ed4d5...c55

Jeg vet ikke. Forrige stedet jeg leide ( jeg er ikke på leiemarkedet nå mer) så spurte ikke utleier engang om jobb / inntekt. Så det kan hende du kan være heldig å finne noen som ikke spør om dette. Du bør hvertfall ikke bringe det på banen hvis de ikke spør selv.

Anonymkode: 5c03b...de7

  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Får man ikke leie, må man ligge... 🍆

Anonymkode: 59024...1a1

  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor svarer du ikke på hvilken ytelse du har fra Nav ts? Det har jo litt å si mtp hvor sikker inntekt du har.

Anonymkode: 63337...c08

  • Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Leieboeren vår sa at hun var sykemeldt. Først lenge etter at hun flyttet inn oppdaget vi at hun gikk på AAP. Vi hadde nok ikke leid ut til henne dersom vi visste det da, men nå er vi glad for løgnen, for hun er den perfekte leieboeren! Håper hun aldri flytter!

Anonymkode: 2090a...0da

Det kan jo ha vært sant. Man er jo sykmeldt før aap. 

Anonymkode: ffac0...081

  • Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Hvorfor skriker det psykiatri? Så det finnes ikke unge mennesker med leddgikt, kreft, eller andre fysiske sykdommer som har gjort dem uføre? Og kanskje det bare er meg, men jeg syns fortsatt at personer med psykiatriske diagnoser har like mye rett til et fint og trygt sted å bo, som alle andre. Uansett om du er sykepleier, eller ufør med personlighetsforstyrrelse og angst. Det er en risiko å leie ut boligen sin uansett hvem man leier den ut til. 

Anonymkode: ed4d5...c55

Psykiatri behøver heller ikke bety baluba. 

Noen er svært stille, ordentlige og høflige selv om de strir med sitt. 

Anonymkode: ffac0...081

  • Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er dessverre ikke slik mange utleiere tenker, særlig ikke de som leier ut i samme bolig som de selv bor i. De vil helst ha noen som aldri er hjemme, slik at de ikke merker at de har leieboer, annet enn når pengene tikker inn på konto… 

Anonymkode: e1cd1...d1d

Her er nok fasiten på spørsmålet ditt.

De vil ha leieboere som aldri er hjemme. 

Anonymkode: 485ad...e45

  • Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg sliter skikkelig med å finne en leilighet. Har vært på noen visninger hittil, men det har alltid endt i at de velger noen andre enn meg. Prøver mitt aller beste på å være hyggelig, stille spørsmål og virke som en god leietaker. Har vært et par ganger der jeg var ganske sikker på at jeg kom til å få leiligheten siden det gikk så bra, men så valgte de noen andre. Det begynner å haste for meg nå. Vet ikke helt hvordan jeg skal løse dette.

Anonymkode: ed4d5...c55

Legg ut annonse selv. Skriv fyldig om deg selv og legg ved bilder. 

Det har vi gjort flere ganger selv og har fått flere henvendelser. Jeg og samboer er begge uføre + at vi har hund, men vi har ikke hatt noen problemer med å finne sted å bo. Det er ikke alle utleieboliger som blir lagt ut på Finn.no/Hybel. 

  • Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er i tjueårene, norsk. Depositum har jeg ingen problemer med å betale, det har jeg også vært klar på når jeg har møtt utleiere. Fast inntekt har jeg, bare at det ikke er jobb eller studie - det er fra NAV. Når jeg blir spurt om jobb/inntekt har jeg pleid å si at jeg ikke jobber, men at jeg har fast inntekt og at å betale leien ikke er noe problem. Så har de ikke pleid å spørre noe ytterligere om det. Så det kan være at de ønsker noen som jobber, eller så virker jeg ikke helt oppegående kanskje? Syns sosiale ting er vanskelig, og det å gjøre et godt inntrykk. Men føler jeg har vist meg fra en god side på alle visninger jeg har vært på. Så det er utrolig kjipt å aldri få napp..

Anonymkode: ed4d5...c55

Her er problemet. Der hadde jeg blitt veldig skeptisk når jeg leier ut hybel i eget hus. Selvsagt er de fleste som mottar stønad fra NAV ok folk, men jeg har ingen garantier for at det ikke er tung rus eller psykiatri, og det vil jeg ikke ha nær barna mine. 
 

Hvis grunnen til at du er ufør er noe helt uproblematisk, så ville jeg bare opplyst om det «ufør på grunn av ryggen», da slipper folk å lure på om det er noe sjenerende. 

Anonymkode: f668e...def

  • Liker 3
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er du uføre så har du ju en av de sikreste inntektene som er.

 

Anonymkode: c0733...aaa

Men så er det flere ting enn sikker inntekt som er viktig da. 

Anonymkode: f668e...def

  • Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har ikke planer om å brette ut og fortelle alt om helsa mi akkurat heller. Men mener du virkelig at du hadde valgt personen som var i fast jobb ovenfor den uføre personen, selv hvis den uføre virket som et mye hyggeligere menneske eller mer pålitelig? Hva i all verden har folk i mot uføre egentlig, fortjener vi ikke å bo et fint sted og få være med i samfunnet?
Forstår jo at enkelte mennesker er vanskelige slik som du nevner til sist der, men det er nok ikke mange, og man kan komme i kjipe situasjoner med de som har fast jobb også. 

Men hva mener du med "diagnose med egen interessegruppe på ditt hjemsted" ? Altså foreningene til diverse diagnoser? For jeg har aldri hørt om å søke leieforhold gjennom dem. Er det en mulighet?

Anonymkode: ed4d5...c55

Ikke meg du siterte, men Ja! Når jeg ikke har mer informasjon enn at personen er ufør, men nekter å si hvorfor, så tenker jeg worst case scenario, typ at personen strever med psykotiske episoder. 

Anonymkode: f668e...def

  • Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Men så er det flere ting enn sikker inntekt som er viktig da. 

Anonymkode: f668e...def

Men for de fleste utleiere er sikker inntekt et minstekrav. Der er AAP og sosial stønad verstingene. Studenter, de med deltids jobb o.l. kommer langt før i køen. 

Anonymkode: c0c9d...4d8

  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Svarer på annonser som utleiere har lagt ut. Har tenkt å legge ut en annonse selv, men har ikke funnet ut hvordan jeg skal skrive den enda. Der skal jeg i hvert fall ikke nevne noe om NAV, da.

Anonymkode: ed4d5...c55

Du skriver at du er kvinne, x år, ikke fest/røyk/dyr, fast inntekt, sikker betaler og ser etter langtidsleie med x soverom og annet du mener er på sin plass. Trenger du parkeringsplass, så tar det med.

Ta en kikk på utleiers annonser og se hva de ønsker og hva som sammenfaller hos deg.

Og som en annen person her skrev, så kan du si du er freelancer og arbeider via hjemmekontor.

Anonymkode: 39cf2...b91

  • Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Er det bare deg, eller har du samboer? Han jobber kanskje?

Anonymkode: dfadb...8dc

AnonymBruker
Skrevet

Tviler på at du går på nav er grunnen. Jeg har vært i nav systemet i 8 år og aldri hatt problem med å få leilighet. Har egentlig alltid fått med engang. Men nå har jeg lett får og prate med folk , spør om de lurer på noe også vist jeg spør om noe og viser tydelig interesse. Veldig ærlig og forteller gjerne at jeg har vært rusfri i 5 år og derfor ikke fester men kan ta ei øl en gang i blandt. Har også 4 husdyr. Ser naturligvis ikke etter den mest nyopppusset leiligheten med tanke på inntekt og dyr 😊 har også fått delbetaling på alle mine leiligheter bortsett fra en 😂 men depositumsgaranti har jeg bare fått godkjent å bruke engang ellers har alle ville hatt skikkelig depositum 😊 er alltid like redd før jeg skal se på leilighet får jeg vet jo jeg har noen varseltegn men virker som folk er veldig opptatt av at man kan prate sammen før alt annet og der er også jeg 😊 vill heller ikke leie hos noen jeg ikke føler jeg kan skravle litt med så jeg vet at vist det er noe at jeg tørr å si i fra 😊 

Anonymkode: b540b...17d

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi leide ut til uføre, det er jo sikker inntekt og var hyggelige mennesker. Dessverre førte det til at vi aldri kommer til å leie ut til uføre igjen, de var oppe hele natten (snudd døgnet). Ble ikke mye søvn på oss. Ser mange nevner det med å snu døgnet som en fordom mot uføre, men det var en smertelig egenerfaring for vår del. Det er jo synd, det finnes selvfølgelig uføre som sover om natten, men vi tør ikke ta sjansen igjen. 

Anonymkode: b1c0f...828

  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Tenk at så mange av dere åpenlyst diskriminerer syke mennesker. At dere ikke skjems! Jeg er helt sjokkert etter å ha lest denne tråden. Det er åpenbart et stort usynlig problem i dette landet at syke mennesker, altså uføre, blir diskriminert på leiemarkedet på bakgrunn av nettopp det at de er syke. Og i dette landet har vi hovedsaklig kun et privat leiemarked, ettersom offentlige kommunale boliger blir brukt til tunge rusmisbrukere og folk uten boevne. 

Dette er diskriminering på lik linje med all annen rasisme. Dere som diskriminerer uføre: Er dere også rasistiske, og diskriminerer dere homofile når dere skal leie ut? Eller er det bare når det gjelder syke mennesker at dere skjærer over en kam?

For et samfunn! 

Anonymkode: 6e523...4bd

  • Liker 5
  • Hjerte 3
  • Nyttig 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...