AnonymBruker Skrevet 7. august 2023 #41 Del Skrevet 7. august 2023 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Eneste fornuftige alternativet jeg tenker nå er å være mer åpen om sykdom. Kom gjerne med tips til hva jeg bør ta med eller unngå å si (altså ikke sykdomsspesifikt selvsagt, da ingen her vet hva slags sykdom det gjelder, men bare sånn på generell basis) og hvordan jeg kan forsikre utleier om at jeg er et godt valg. Ganske urettferdig hvordan mange utleiere faktisk velger bort oss som har inntekt fra NAV og automatisk tror at man er en dårlig leieboer. Hvis ingen vil velge oss, ender vi jo opp som hjemløse. Det fortjener vi ikke. Anonymkode: ed4d5...c55 Si at du er under utredning og behandling, at du ikke jobber akkurat nå men satser på å være tilbake i jobb snart 😊 Da er du ærlig, åpen, men ikke for åpen. Anonymkode: d9c4f...f1f 3 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august 2023 #42 Del Skrevet 7. august 2023 Er du uføre så har du ju en av de sikreste inntektene som er. Anonymkode: c0733...aaa 3 1 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august 2023 #43 Del Skrevet 7. august 2023 Skriv at du freelancer som korrekturleser. Om de spør om hva, si litt av alt, bruksanvisninger og turistbrosjyrer f.eks. Om de spør om det fint, så sier du ja, det er fint å bestemme over egen tid. Om de spør om du tjener bra sier du tja, det varierer. Noen ganger 20 000,- og andre ganger 50 000,-. Det kommer litt an på hvor mange oppdrag jeg tar. Akkurat nå har jeg ganske mange. Den fungerer. Jeg bruker den selv for å slippe å fortelle frisøren og taxi-sjåføren hva jeg jobber med. Folk er fryktelig lite interessert i korrekturlesning av instruksjonen til en brødrister. Om du øver noen ganger så får du det til. Anonymkode: 0e7fc...a4e 12 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august 2023 #44 Del Skrevet 7. august 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Joda, men føler jeg hadde blitt tatt i løgnen etter hvert. Og kan godt være de spør om hvilket studie, og plutselig starter en hel samtale om det, og da blir det skikkelig kleint om de skjønner at man lyver. Anonymkode: ed4d5...c55 Les deg opp på studiet da. Du begynner nå i august uansett, så trenger jo ikke kunne så mye om det enda. Jeg leier ut selv, og graver ikke så dypt i hva folk driver med. Anonymkode: 9783f...2b4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august 2023 #45 Del Skrevet 7. august 2023 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Eneste fornuftige alternativet jeg tenker nå er å være mer åpen om sykdom Vel, hvis jeg hadde valget mellom en leietaker som kunne dokumentere å ha vært i vært i samme faste jobb en stund og en som legger ut om sykdom, ville jeg valgt førstnevnte, selv om du kan være den elskeligste, mest pålitelige leietakeren på denne jord. Hvis du har en diagnose med egen interessegruppe på ditt hjemsted, kan du kanskje søke leieforhold gjennom dem? Håper du møter noen mindre kynisk enn meg som er nær noen som måtte ha advokat for å få kastet ut leieboer som nektet å flytte da huset var solgt og skulle bygges om, det tok ni måneder å få henne ut. Anonymkode: 37642...1c2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august 2023 #46 Del Skrevet 7. august 2023 Hvilken by er det du forsøker å finne leiebolig i? Fra en utleiers perspektiv: jeg leier ut min egen leilighet på en veldig attraktiv adresse i Oslo. Fikk i høst mer enn 150 meldinger på Finn.no, hadde 23 på visning. Jeg kunne i praksis velge og vrake blant gode kandidater med topp kredittscore. Leiemarkedet har (hvertfall i Oslo) blitt mye tøffere bare siden da. Det er sikkert lurt å se litt utenom pressområdene. Tror også det er lurt å være helt ærlig om din situasjon og bruke referansene dine for alt de er verdt:) Gode referanser fra tidligere leieforhold tror jeg er vel så viktig som arbeidssituasjon, så lenge man har fast inntekt og ryddig økonomi. Sistnevnte kan du også bevise ovenfor utleier ved å fremvise kredittscore (dette blir uansett ofte sjekket). Anonymkode: f7b41...ae8 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august 2023 #47 Del Skrevet 7. august 2023 Hvorfor jobber du ikke, ts? Aap eller uføre? Anonymkode: 56530...819 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august 2023 #48 Del Skrevet 7. august 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Vel, hvis jeg hadde valget mellom en leietaker som kunne dokumentere å ha vært i vært i samme faste jobb en stund og en som legger ut om sykdom, ville jeg valgt førstnevnte, selv om du kan være den elskeligste, mest pålitelige leietakeren på denne jord. Hvis du har en diagnose med egen interessegruppe på ditt hjemsted, kan du kanskje søke leieforhold gjennom dem? Håper du møter noen mindre kynisk enn meg som er nær noen som måtte ha advokat for å få kastet ut leieboer som nektet å flytte da huset var solgt og skulle bygges om, det tok ni måneder å få henne ut. Anonymkode: 37642...1c2 Har ikke planer om å brette ut og fortelle alt om helsa mi akkurat heller. Men mener du virkelig at du hadde valgt personen som var i fast jobb ovenfor den uføre personen, selv hvis den uføre virket som et mye hyggeligere menneske eller mer pålitelig? Hva i all verden har folk i mot uføre egentlig, fortjener vi ikke å bo et fint sted og få være med i samfunnet? Forstår jo at enkelte mennesker er vanskelige slik som du nevner til sist der, men det er nok ikke mange, og man kan komme i kjipe situasjoner med de som har fast jobb også. Men hva mener du med "diagnose med egen interessegruppe på ditt hjemsted" ? Altså foreningene til diverse diagnoser? For jeg har aldri hørt om å søke leieforhold gjennom dem. Er det en mulighet? Anonymkode: ed4d5...c55 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august 2023 #49 Del Skrevet 7. august 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Hvilken by er det du forsøker å finne leiebolig i? Fra en utleiers perspektiv: jeg leier ut min egen leilighet på en veldig attraktiv adresse i Oslo. Fikk i høst mer enn 150 meldinger på Finn.no, hadde 23 på visning. Jeg kunne i praksis velge og vrake blant gode kandidater med topp kredittscore. Leiemarkedet har (hvertfall i Oslo) blitt mye tøffere bare siden da. Det er sikkert lurt å se litt utenom pressområdene. Tror også det er lurt å være helt ærlig om din situasjon og bruke referansene dine for alt de er verdt:) Gode referanser fra tidligere leieforhold tror jeg er vel så viktig som arbeidssituasjon, så lenge man har fast inntekt og ryddig økonomi. Sistnevnte kan du også bevise ovenfor utleier ved å fremvise kredittscore (dette blir uansett ofte sjekket). Anonymkode: f7b41...ae8 Sjekke kredittscore på leietager??? 🤣 ja det skulle tatt seg ut, hadde aldri gått med på det og har aldri hørt om noen som har opplevd det. Du må jo tulle. Eller så er det ett sossete Oslo fenomen. 🤣🤣 Anonymkode: b3c09...196 6 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august 2023 #50 Del Skrevet 7. august 2023 Jeg blir trist og matt av å lese dette her. Du fortjener jo ikke å slite sånn med å få deg en leilighet. Hvorfor har folk så mange fordommer mot uføre? Håper du snart finner deg et fint sted å bo. Anonymkode: 7a8be...42a 10 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august 2023 #51 Del Skrevet 7. august 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Har ikke planer om å brette ut og fortelle alt om helsa mi akkurat heller. Men mener du virkelig at du hadde valgt personen som var i fast jobb ovenfor den uføre personen, selv hvis den uføre virket som et mye hyggeligere menneske eller mer pålitelig? Hva i all verden har folk i mot uføre egentlig, fortjener vi ikke å bo et fint sted og få være med i samfunnet? Forstår jo at enkelte mennesker er vanskelige slik som du nevner til sist der, men det er nok ikke mange, og man kan komme i kjipe situasjoner med de som har fast jobb også. Men hva mener du med "diagnose med egen interessegruppe på ditt hjemsted" ? Altså foreningene til diverse diagnoser? For jeg har aldri hørt om å søke leieforhold gjennom dem. Er det en mulighet? Anonymkode: ed4d5...c55 Jeg leier ut, men velger å ikke leie til uføre. Du er i leiligheten i snitt 40 timer mer i uken enn en som jobber, ergo mer slitasje. Jeg tror også at uføre er mer ensomme og dermed også mindre sosiale (ingen kollegaer å sosialisere med). Og sier du Nor så diffust som u hi så hadde du aldri fått leid hos meg. Eller hos mange andre tydeligvis.. Du må være mer åpen! Selv her hvor du er anonym så vil du ikke fortelle noe. Meget sært Anonymkode: 56530...819 10 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august 2023 #52 Del Skrevet 7. august 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Men hva skal jeg si, da? Kan ikke lyve og si at jeg jobber. Har faktisk ikke nevnt NAV engang til utleiere. Men som personen over skriver, så er det visst ikke så bra å ikke nevne NAV heller. Så vet ikke helt hva jeg kan si? Anonymkode: ed4d5...c55 Vil heller nevnt nav, det virker veldig tvilsomt at du ikke vil oppgi hvor penge kommer fra. Jeg tenkt med en gang bortskjemt pappa barn. Anonymkode: 94129...50e 1 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august 2023 #53 Del Skrevet 7. august 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Har ikke planer om å brette ut og fortelle alt om helsa mi akkurat heller. Men mener du virkelig at du hadde valgt personen som var i fast jobb ovenfor den uføre personen, selv hvis den uføre virket som et mye hyggeligere menneske eller mer pålitelig? Hva i all verden har folk i mot uføre egentlig, fortjener vi ikke å bo et fint sted og få være med i samfunnet? Forstår jo at enkelte mennesker er vanskelige slik som du nevner til sist der, men det er nok ikke mange, og man kan komme i kjipe situasjoner med de som har fast jobb også. Men hva mener du med "diagnose med egen interessegruppe på ditt hjemsted" ? Altså foreningene til diverse diagnoser? For jeg har aldri hørt om å søke leieforhold gjennom dem. Er det en mulighet? Anonymkode: ed4d5...c55 Ifølge KG fortjener uføre ingenting. Ikke leie leilighet, ikke få barn og familie, ikke reise på ferie, ikke gå ut å spise, ikke trene osv osv. Jeg har leid ut til noen som får stønad fra nav. Ikke noe problem Men det finnes kanskje noen som har dårlig erfaring med å leie ut til noen som er syk😕 Anonymkode: d9c4f...f1f 7 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august 2023 #54 Del Skrevet 7. august 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Sjekke kredittscore på leietager??? 🤣 ja det skulle tatt seg ut, hadde aldri gått med på det og har aldri hørt om noen som har opplevd det. Du må jo tulle. Eller så er det ett sossete Oslo fenomen. 🤣🤣 Anonymkode: b3c09...196 Nei, det er helt vanlig (hvertfall i Oslo). Jeg leier ut via utleiemegler, og det er helt standard prosedyre at alle aktuelle leietakere sjekkes før de får tilbud (selvfølgelig med samtykke). Har aldri opplevd at dette har vært et problem. Kredittscore gir jo mye informasjon om personens økonomistyring (og er kanskje vel så viktig som at man har høy inntekt). Jeg ville for å si det sånn aldri vurdert deg som aktuell leietaker hvis du motsatte deg dette. Anonymkode: f7b41...ae8 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august 2023 #55 Del Skrevet 7. august 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg blir trist og matt av å lese dette her. Du fortjener jo ikke å slite sånn med å få deg en leilighet. Hvorfor har folk så mange fordommer mot uføre? Håper du snart finner deg et fint sted å bo. Anonymkode: 7a8be...42a Ja, føler meg ganske dritt nå egentlig. Tusen takk ❤️ Anonymkode: ed4d5...c55 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august 2023 #56 Del Skrevet 7. august 2023 43 minutter siden, AnonymBruker said: Jobber hjemmefra med kundeservice 😉 Anonymkode: 0b62a...88f Det hadde jeg ikke leid ut til, blir fort mye bråk Anonymkode: 81078...019 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cisco1 Skrevet 7. august 2023 #57 Del Skrevet 7. august 2023 Har du jobb? Kan du skaffe depositum uten hjelp (nav garanti)? Røyker du? Har du dyr? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august 2023 #58 Del Skrevet 7. august 2023 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Hvis du har en diagnose med egen interessegruppe på ditt hjemsted, kan du kanskje søke leieforhold gjennom dem? Tror du dette finnes? Aldri hørt om engang. Hvordan skal en interessegruppe for en sykdom ha nok av boliger til utleie? Nei, tror nok de bruker penger på noe mer nyttig. Ts, ville sagt at du studerer eller at du jobber med kundeservice på e-post, eller korrekturlesing/oversetting. De har ikke noe med helsa di å gjøre, og de diskriminerer som du merker. Dessverre. Er selv utenfor arbeidslivet, og hadde lett leid ut til en med ufør om jeg hadde vært i den posisjonen. Det sier jo ikke noe om deg som person, bare at du har vært uheldig med sykdom. Anonymkode: 6aaac...b09 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august 2023 #59 Del Skrevet 7. august 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Si at du studerer, da. Lov med en hvit løgn. Anonymkode: 9783f...2b4 Tror du skal sjekke opp hva hvit løgn er, for dette er ikke en hvit løgn. Skjønner godt at huseiere heller tilbyr leiligheten til Kari som nettopp er ferdig utdannet sykepleier og skal bruke noen år på å spare opp egenkapital, enn noen som hever trygd. Anonymkode: 2db01...7e9 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august 2023 #60 Del Skrevet 7. august 2023 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Si at du delvis studerer og at du lever på kapitalinntekter. Lov å lyve litt, hvis du greier å virke troverdig Anonymkode: b491c...cdc Leve av kapitalinntekter, men leie bolig? Den må man lenger ut på landet med…. Anonymkode: 36641...e79 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå