Gå til innhold

Skistaver


Gjest MAB

Anbefalte innlegg

Jeg må ha nye staver, men hva bør jeg se etter, egentlig?

Når det gjelder lengde/høyde får jeg jo hjelp til dette i butikken, men finnes det mange ulike merker, og er det verdt å legge penger i dette, eller er det ikke så nøye?

Det gjelder fjellturer og "langrenn" (les: tur).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Stavene har veldig stor betydning, så ikke kjøp hva som helst.

Jeg slet med billige "fjelltur-staver" et par år, men har nå kjøpt meg lettere alu-staver fra Swix. Vesentlig lettere og bedre å gå med! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rognebær

Hvis du skal gå på fjellet utenfor oppkjørte løyper, er det viktig at stavene er solide. Dessuten bør de ha store trinser slik at de holder seg oppå snøen. Teleskopstaver som du kan regulere lengden på, f.eks. hvis du skal gå i bratt terreng, er dyre, men kjekke å ha.

Til vanlige langrennsturer i streit terreng i oppkjørte løyper trenger du ikke rare greiene.

Skal du gjøre begge deler, ville jeg valgt to par staver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velg en alu stav som er lett og samtidig solid, gummiert eller lærhåndtak er godt å holde i. Spørs litt på turmålet ditt.

Går du på toppturer bør du kanskje velge teleskopstaver, så du kan stille ned lengden når du kjører ned igjen.

Går du mye på fjellet, og en del utenfor oppkjørte løyper bør du velge staver med solid trinse, gjerne lærtrinse om du går mye, mer beveglighet, og mer solid.

Går du kun etter oppkjørte løyper i lysløyper o.l. velger du en god å lett stav med racing trinse (liten trinse).

Staven skal være ca 20cm kortere enn kroppshøyden din!

Jeg er 168cm og staven min er 140cm. Har racingstav, da jeg har vært aktiv innen langrenn:) Men det er INGEN fjellstaver, hatt noen turer på magen da staven har gått rett igjennom :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv liker jeg lange staver, da får man mye mer ut av hvert tak. Mulig det er så lange racingstavene skal være?

Jeg ble iallefall anbefalt noen staver i butikken jeg syntes var altfor korte, selv om han mente de passet i forhold til min kroppslengde. Så ikke alltid man skal høre på det de sier i butikken er min erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv liker jeg lange staver, da får man mye mer ut av hvert tak. Mulig det er så lange racingstavene skal være?

Jeg ble iallefall anbefalt noen staver i butikken jeg syntes var altfor korte, selv om han mente de passet i forhold til min kroppslengde. Så ikke alltid man skal høre på det de sier i butikken er min erfaring.

Jobbet selv i sportsbutikk, og er tidligere aktiv langrennsutøver. Hadde MANGE kunder ja som ville ha lengre staver enn de vi anbefalte. Fordi de syntes de fikk bedre tak i oppoverbakkene da.

Men saken er den at skal du klare å gå riktig teknisk, noe som også gjør turen lettere og behagligere, så er rett stavlengde veldig viktig!

Hvis stavene er for lange, blir du gåendes å 'henge' på dem.

Dere gjør det rett å slett bare tyngre for dere selv.

Rett stavlengde er 20 cm lavere enn kroppshøyden. Mine er med andre ord, meg gjest før deg som er 168 høy og 140 lange staver, 2cm for lange, og ja de er det. Men to cm utgjør ikke så mye som fem eller 10. Å de passer ypperlig til meg.

Skøyestaver skal være lenger!!

For der går du på en helt annen måte.

Skøyestaver er 10 cm lenger enn klassisk staver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Velg en alu stav som er lett og samtidig solid, gummiert eller lærhåndtak er godt å holde i. Spørs litt på turmålet ditt.

Går du på toppturer bør du kanskje velge teleskopstaver, så du kan stille ned lengden når du kjører ned igjen.

Går du mye på fjellet, og en del utenfor oppkjørte løyper bør du velge staver med solid trinse, gjerne lærtrinse om du går mye, mer beveglighet, og mer solid.

Går du kun etter oppkjørte løyper i lysløyper o.l. velger du en god å lett stav med racing trinse (liten trinse).

Staven skal være ca 20cm kortere enn kroppshøyden din!

Jeg er 168cm og staven min er 140cm. Har racingstav, da jeg har vært aktiv innen langrenn:) Men det er INGEN fjellstaver, hatt noen turer på magen da staven har gått rett igjennom  :ler:

Beklager Staven skal være ca 30cm kortere enn høyden din selvfølgelig, gikk litt fort ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobbet selv i sportsbutikk, og er tidligere aktiv langrennsutøver. Hadde MANGE kunder ja som ville ha lengre staver enn de vi anbefalte. Fordi de syntes de fikk bedre tak i oppoverbakkene da.

Men saken er den at skal du klare å gå riktig teknisk, noe som også gjør turen lettere og behagligere, så er rett stavlengde veldig viktig!

Hvis stavene er for lange, blir du gåendes å 'henge' på dem.

Dere gjør det rett å slett bare tyngre for dere selv.

Rett stavlengde er 20 cm lavere enn kroppshøyden. Mine er med andre ord, meg gjest før deg som er 168 høy og 140 lange staver, 2cm for lange, og ja de er det. Men to cm utgjør ikke så mye som fem eller 10. Å de passer ypperlig til meg.

Skøyestaver skal være lenger!!

For der går du på en helt annen måte.

Skøyestaver er 10 cm lenger enn klassisk staver.

Beklager, har ikke hodet med meg, stavlengden skal være 30cm kortere enn kroppshøyden.

Er skøytestavene som er 20 cm kortere.

matte: 168 - 140 =18? 28 så klart!! :ler:

Beklager. Rette lengde på klassisk staver er ca 30 cm kortere enn høyden din :)

God tur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Smaragd

Gaaaamelt innlegg, men må spørre :)

Hva med den gode gamle med at den skal vere ca oppunder armen?

Er det helt feil?

Neon sier skulderhøyde, noen sier under armen... så jeg tenker at alt der innimellom er bra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...