Gå til innhold

Kronisk migrene

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Rart nevrologen ikke nevnte vyepti, vydura eller Qulipta!

Anonymkode: 614da...646

Det er fordi Vydura ikke (enda) er godkjent som forebyggende, ble avslått i sommer. Anfallsbruk er til behandling, går utfra forebyggende søkes om når/om prisen senkes.

Qulipta ventes EUgodkjent ila august og er ikke enda i bruk i Norge. 

Poenget mitt med å nevne disse er bare: lov å håpe disse kan funke 🙏

Vyepti er intravenøst for de aller dårligste som har prøvd absolutt alt. Settes på sykehus. 

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Blodtrykk medisin, sarotex, Botox og alle de nye migrene medisiner. I følge nevrolog var det ikke mer å prøve av medisiner.

Ikke at man skal hive i seg alt, men jeg stusser på at du har rukket prøve alle ila 2 år?

Det er jo fortsatt endel gjenstående - selv om det ikke er «bare» å forsøke Nortriptyline, Venlafaxine, Topiramate - OG kombinere en eller flere med for eksempel propanolol/Candesartan etc etc - noen legger i tillegg til to herfra på en cprg. Eller Botox.

Veldig ofte funker ikke en alene, sykt frustrerende - men jeg personlig belager meg på å måtte finne en solid cocktail og kommer ikke til å rekke alt på bare 2 år med mindre alle gir uakseptable bivirkninger. 

Venlafaxine og Topiramate - disse er uprøvd? 

Mange nevrologer er jo ikke gode på kronisk migrene. Om du melder deg inn i Hodepine Norge kan du chatte med 2 av landets fremste eksperter gratis :) 

Endret av AprilLudgate
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Og med "riktig" mener jeg unngå ultraprosessert mat, ikke spise sukker, drikke alkohol, godteri etc. For meg er ikke gluten en trigger, men for andre kan det være det. Jeg spiser mest mat fra bunnen; fet fisk, rent kjøtt, kun fullkornsprodukter og ikke spise for mye av det, og mye grønnsaker. Spiser ikke Toro, Findus, etc. 

Anonymkode: aef67...169

Jeg har fått en helt annen livskvalitet, med vesentlig færre og mindre smertefulle anfall med å spise råvarebasert. Effekten kommer jo selvsagt ikke umiddelbart, men dette har man jo heller ingenting å tape på å prøve. 

Anonymkode: 68a43...704

Skrevet

Hos Hodepine Norge treffer du mange andre med kronisk migrene.  De har egen lukket Facebook-gruppe for medlemmer, den heter Leve med hodepinesykdom.  

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Flere fikk dessverre komplisert og langvarig hodepine etter Covid-vaksinen.

https://oslo-universitetssykehus.no/avdelinger/nevroklinikken/nevrologisk-avdeling/komplisert-hodepine-etter-covid-vaksine

Kanskje legen din kan henvise deg til noen med kompetanse på dette?

Anonymkode: b207e...b28

Utviklet du migrene etter covid vaksine? 

AnonymBruker
Skrevet

Sikker på at er det migrene da? Der er mange typer hodepiner, både primære og sekundære. Jeg har hatt hodepine sammenhengende i snart 10 år. Har også testa ut alt av medisiner og behandling, og ikke noe fungerer. Det ligger til diagnosen min at den også er behandlingsresistent.

Du kan lese om alle typene https://journals.sagepub.com/toc/cepa/38/1

Min nevrolog har vært med på å utarbeide den guidelinen for hodepinediagnoser.

Anonymkode: bd1e8...0b4

AnonymBruker
Skrevet
Kalevala skrev (1 time siden):

Hos Hodepine Norge treffer du mange andre med kronisk migrene.  De har egen lukket Facebook-gruppe for medlemmer, den heter Leve med hodepinesykdom.  

Man må være medlem for å bli med.

Er du medlem i pasientforbundet Hodepine Norge? Det er et krav for å bli med i denne gruppen. Hvis du ikke er medlem, er du hjertelig velkommen til å melde deg inn. Gå til hodepinenorge.no og finn "Bli medlem" i menyen.

Skrevet

Man må være medlem for å bli med.

Er du medlem i pasientforbundet Hodepine Norge? Det er et krav for å bli med i denne gruppen. Hvis du ikke er medlem, er du hjertelig velkommen til å melde deg inn. Gå til hodepinenorge.no og finn "Bli medlem" i menyen.

Ja, det står i teksten jeg skrev: 

De har egen lukket Facebook-gruppe for medlemmer, den heter Leve med hodepinesykdom.  

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...