Gå til innhold

Kronisk migrene

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Andre her i samme situasjon? Sliter veldig med nesten daglige anfall og forebyggende medisiner har ikke vært til hjelp. Nevrologen mente det ikke var mer å prøve. Noen andre her som er i samme båt? 

Anonymkode: 614da...646

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke kronisk migrene, men jeg vet at det jeg spiser påvirker migreneanfall. Så lenge jeg spiser riktig over tid, så får jeg dem stort sett aldri lenger. Jeg vet om flere som har hatt god effekt av tilskudd med magnesium også, det kan være noe å lese seg opp om. Viktig med riktig type magnesium.

https://americanmigrainefoundation.org/resource-library/magnesium/#:~:text=Magnesium oxide is frequently used,400-600 mg per day.

Anonymkode: aef67...169

AnonymBruker
Skrevet

Prøvd Aimovig eller Emgalaty sprøytene? Evnt botox satt av nevrolog? Jeg sliter med det samme og har iallfall fått redusert «toppene» på anfallene og antall anfallsdager med sprøyte. Men tok 3 behandlinger før effekt! Lykke til, og masse medfølelse til deg:) 

Anonymkode: b9c60...7e8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Prøvd Aimovig eller Emgalaty sprøytene? Evnt botox satt av nevrolog? Jeg sliter med det samme og har iallfall fått redusert «toppene» på anfallene og antall anfallsdager med sprøyte. Men tok 3 behandlinger før effekt! Lykke til, og masse medfølelse til deg:) 

Har prøvd alt av medisiner uten effekt, 

AnonymBruker
Skrevet

Har lest at gluten kan trigge anfall, så kan være verdt å kutte gluten og se om det hjelper...

Anonymkode: d173f...527

AnonymBruker
Skrevet

Hvor lenge har det pågått?

Anonymkode: b207e...b28

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvor lenge har det pågått?

Anonymkode: b207e...b28

2 år

AnonymBruker
Skrevet

Var litt sånn her og i grunn, men så ble jeg henvist til migrenesykepleier, og hun var mye mer helhetlig i sin tilnærming og hadde mye gode innspill og fant mye som hjalp! 

Anonymkode: c793c...465

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Var litt sånn her og i grunn, men så ble jeg henvist til migrenesykepleier, og hun var mye mer helhetlig i sin tilnærming og hadde mye gode innspill og fant mye som hjalp! 

Kan jeg spørre hvor du ble henvist? Tar i mot all hjelp for å kunne få hjelp.

Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Har prøvd alt av medisiner uten effekt, 

Når du sier "alt av medisiner" kan jeg spørre hva du har prøvd? 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Kan jeg spørre hvor du ble henvist? Tar i mot all hjelp for å kunne få hjelp.

Var på sykehuset, nevrologen der som henviste meg til migrenesykepleier på nevrologisk avd på sykehuset. 

Skrevet

Bare et spørsmål:

På 2 år har du forsøkt alle på disse to listene - også i kombinasjoner som cocktail?

Og alle crpg+Botox i flere måneder av gangen for å teste effekt (Botox må man jo prøve i 9 mnd for å avgjøre).

Samt Vyepti?

Hvis ja: snart kommer Vydura og Qulipta. 

8C56CCFB-F72F-4A51-87DC-34448DB33DC5.thumb.jpeg.26b8d36c320ed60f6e69cee65213894a.jpeg

FE7C4038-AB85-4712-9A67-3965A6CE24DF.thumb.jpeg.7a2a68db2ac7995bbe5a969aa8d3837b.jpeg

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Carrot skrev (10 minutter siden):

Når du sier "alt av medisiner" kan jeg spørre hva du har prøvd? 

Blodtrykk medisin, sarotex, Botox og alle de nye migrene medisiner. I følge nevrolog var det ikke mer å prøve av medisiner.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har ikke kronisk migrene, men jeg vet at det jeg spiser påvirker migreneanfall. Så lenge jeg spiser riktig over tid, så får jeg dem stort sett aldri lenger. Jeg vet om flere som har hatt god effekt av tilskudd med magnesium også, det kan være noe å lese seg opp om. Viktig med riktig type magnesium.

https://americanmigrainefoundation.org/resource-library/magnesium/#:~:text=Magnesium oxide is frequently used,400-600 mg per day.

Og med "riktig" mener jeg unngå ultraprosessert mat, ikke spise sukker, drikke alkohol, godteri etc. For meg er ikke gluten en trigger, men for andre kan det være det. Jeg spiser mest mat fra bunnen; fet fisk, rent kjøtt, kun fullkornsprodukter og ikke spise for mye av det, og mye grønnsaker. Spiser ikke Toro, Findus, etc. 

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Og med "riktig" mener jeg unngå ultraprosessert mat, ikke spise sukker, drikke alkohol, godteri etc. For meg er ikke gluten en trigger, men for andre kan det være det. Jeg spiser mest mat fra bunnen; fet fisk, rent kjøtt, kun fullkornsprodukter og ikke spise for mye av det, og mye grønnsaker. Spiser ikke Toro, Findus, etc. 

Spiser kun vegetar og hverken alkohol eller sukker!

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Blodtrykk medisin, sarotex, Botox og alle de nye migrene medisiner. I følge nevrolog var det ikke mer å prøve av medisiner.

da regner jeg med nevrologen også har prøvt kombinasjoner av de ulike? 

For meg var det mye prøving og feiling før jeg fant den som fungerer best for meg, en kombinasjon av forebyggende, botox og triptan anfallsmedisin sammen med daglig dose av "djevelens medisin" prednisolon.. 

Jeg er ikke migrenefri, men for meg er det å ha 8 - 10 røde dager og ikke 28 himmelvid forskjell, så jeg vil si kombinasjoner fungerer selv om jeg ikke er migrenefri. 

Har hatt diagnosen kronisk migrene i over 20 år, og migrenediagnose i snart 40 år nå og det har vært en rivende utviknling. Samtidig som jeg har vært henvist til smerteklinikker og annet for å hjelpe den mentale prosessen, fått hjelp til treningsopplegg osv og andre typer behandlinger som karakteriseres som "alternative" som strøm i musklatur osv føler jeg på en måte at jeg endelig har en grei hverdag med flest "gode" dager.. Men det kommer jo også ann på hva du forventer av medisner kanskje? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Spiser kun vegetar og hverken alkohol eller sukker!

Jeg hadde aldri så mye migrene som da jeg var veganer. Man får i seg for lite biotilgjengelige næringsstoffer, som jeg tror har vært vesentlig. Særlig b-12 var bedre å få gjennom kost en tilskudd. Fikk også mye symptomer på problemer relatert til magnesium (lav biotililgjengelighet på mineraler i plantemat, slik at det taes ikke opp og brukes optimalt slik det gjør fra animalsk). 

Prosesserte kjøtterstatninger er ikke særlig gunstig. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Men hvis du har prøvd alt av medisiner på 2 år så kan det være at du har prøvd litt kort kanskje? Har du også prøvd minimum 3 mnd helt av alle medisiner? Inkludert Paracet ol? Man kan også få medikamenthodepine av for mye medisiner/miksing av medisiner osv.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg hadde aldri så mye migrene som da jeg var veganer. Man får i seg for lite biotilgjengelige næringsstoffer, som jeg tror har vært vesentlig. Særlig b-12 var bedre å få gjennom kost en tilskudd. Fikk også mye symptomer på problemer relatert til magnesium (lav biotililgjengelighet på mineraler i plantemat, slik at det taes ikke opp og brukes optimalt slik det gjør fra animalsk). 

Prosesserte kjøtterstatninger er ikke særlig gunstig. 

Men for å gjenta, det er forskjellige ting som kan trigge hos forskjellige, og ofte er det en kombinasjon av flere ting. Kunstig søtning, og særlig aspartam (som skjuler seg bak flere navn), er veldig viktig å eliminere helt. Min hovedregel er naturlig mat og ingredienser, godt med hydrering, og aldri under noen forutsetninger kaffe eller koffein. 

AnonymBruker
Skrevet
AprilLudgate skrev (5 timer siden):

Bare et spørsmål:

På 2 år har du forsøkt alle på disse to listene - også i kombinasjoner som cocktail?

Og alle crpg+Botox i flere måneder av gangen for å teste effekt (Botox må man jo prøve i 9 mnd for å avgjøre).

Samt Vyepti?

Hvis ja: snart kommer Vydura og Qulipta. 

8C56CCFB-F72F-4A51-87DC-34448DB33DC5.thumb.jpeg.26b8d36c320ed60f6e69cee65213894a.jpeg

FE7C4038-AB85-4712-9A67-3965A6CE24DF.thumb.jpeg.7a2a68db2ac7995bbe5a969aa8d3837b.jpeg

Rart nevrologen ikke nevnte vyepti, vydura eller Qulipta!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...