Gjest Gjest Skrevet 17. januar 2006 #1 Skrevet 17. januar 2006 Jeg har vondt i ryggen og fikk tips om kiropraktor, men har aldri vært hos en før. Skal jeg dra rett til en kiropraktor, eller må jeg først til fastlegen og bli henvist derfra?
Gjest Gjest Skrevet 17. januar 2006 #2 Skrevet 17. januar 2006 Du kan fra rett til kiropraktor. Kiropraktoren kan også sykemelde deg om det skulle være nødvendig.
Baby Skrevet 17. januar 2006 #3 Skrevet 17. januar 2006 Jupp, gå rett til kiropraktor. Nye regler fra 1.1.2006. Du får til og med dekket noe av utgiftene fra trygdekontoret nå. 100 kr ved første besøk, så 50 kr pr behandling. Har akkurat vært til 3 behandlinger selv, merkbart bedre, men vær flink til å ta det med ro en stund etter du føler deg bedre, ellers kan det fort balle på seg igjen.
Gjest 2324 Skrevet 17. januar 2006 #4 Skrevet 17. januar 2006 Trodde ikke leger henviste til kiropraktor i det hele tatt jeg.. Bare fysioterapauter. Uansett, som de andre sier er det bare å gå rett til kiropraktoren.
Mitzi Skrevet 17. januar 2006 #5 Skrevet 17. januar 2006 Trodde ikke leger henviste til kiropraktor i det hele tatt jeg.. Bare fysioterapauter. Uansett, som de andre sier er det bare å gå rett til kiropraktoren. ← Trodde ikke jeg heller.... Mannen min hadde problemer med ryggen, og spurte fastlegen om han kunne anbefale en kiropraktor. Men da fikk han til svar at kiropraktorer ikke var "godkjente", og at han derfor ikke kunne anbefale noen, i tilfelle noe gikk galt, så ville han ikke stå ansvarlig for å ha sendt noen dit.
Gjest Gjest_trådstarter_* Skrevet 17. januar 2006 #6 Skrevet 17. januar 2006 Hva er egentlig forskjellen på en kiropraktor og en fysioterapeut? Jeg føler meg enda litt bedre etter jeg gikk en 1,5-2km tur tilogfra postkontoret, så jeg tror jeg vil vente litt til og se om det er nødvendig å ha noen til å se på det. Jeg ser ikke egentlig noen store nytte av å ha noen til å se på det heller, bortsett fra å vite sikkert om det er en muskel som er vond, eller noe annet
Gjest 2324 Skrevet 17. januar 2006 #7 Skrevet 17. januar 2006 Forskjellen er vel at kiropraktoren jobber med skjelletet, mens fysioterapauten jobber med musklene..
Gjest Gjest Skrevet 17. januar 2006 #8 Skrevet 17. januar 2006 Trodde ikke leger henviste til kiropraktor i det hele tatt jeg.. Bare fysioterapauter. Uansett, som de andre sier er det bare å gå rett til kiropraktoren. ← Jeg fikk henvisning til kiropraktor av legen min da jeg var der sist for ca. 3 år siden, men da ba jeg riktignok om det selv fordi slik behandling tidligere hadde hjulpet meg. Fikk refundert litt av beløpet den gang, men nå er det jo heldigvis nye regler
-Mia- Skrevet 17. januar 2006 #9 Skrevet 17. januar 2006 Vil gjerne forklare litt om forskjellen mellom en fysioterapeut og en kiropraktor jeg, for svaret til Milah stemmer ikke helt. For det første så er det en egen spesialistgren innen fysioterapi som ligger nærmest kiropraktorene, nemlig manuellterapeutene. Disse har to års videreutdanning etter grunnutdanningen. Disse driver mer med manipulasjonsgrep (knekking og sånt, som det er mest kjent som blant folk flest). Selv en fysioterapeut med kun grunnutdanning arbeider både med muskler og skjelett (samt andre strukturer i kroppen), men har ikke hovedfokus på disse manuelle teknikkene. Kiropraktorer tenker heller ikke kun på skjelettet. Om man velger en manuellterapeut istedetfor en kiropraktor kan man få noe videre behandling, dvs at man kan få mer aktive øvelser, som f.eks trening, i tillegg til den passive behandlingen. Etter at henvisningsordningen ble satt til verks kan man gå til manuellterapeuter eller kiropraktorer og de kan henvise videre til andre helsetjenester eller evt sykemelde. Man har derimot alltid kunnet gå til en fysioterapeut, manuellterapeut eller kiropraktor i privat praksis.. Er det noe mer du lurer på ang. dette så er det bare å spørre. Er langt i fra sikkert at jeg kan svare på alt, men jeg skal prøve å hjelpe! I forhold til at det hjalp å gå til butikken så er det ofte at aktivitet hjelper, kanskje slipper du kostnadene ved behandling
Gjest Gjest_trådstarter_* Skrevet 17. januar 2006 #10 Skrevet 17. januar 2006 Forstår jeg det rett at en fysioterapeut er en generell betegnelse på folk som har utdanning i den yrkesgrenen, mens kiropraktor er et mer spesifikt yrke? Jeg begynner å føle meg ganske normal etterhvert, tror skulderen har bare godt av bevegelser og variasjon:)
~Belle~ Skrevet 18. januar 2006 #11 Skrevet 18. januar 2006 Du får til og med dekket noe av utgiftene fra trygdekontoret nå. 100 kr ved første besøk, så 50 kr pr behandling. er dette riktig? Har nettop selv hatt noen behandlinger hos kiropraktor og spurte ham om jeg fikk noe igjen, og da sa han nei, at jeg ikke fikk noe tilbake. Heller ikke om man hadde frikort. Burde jeg kanskje ta kviteringene med på trygdekontoret?
Gjest Gjest Skrevet 18. januar 2006 #12 Skrevet 18. januar 2006 En kiropraktor er en som er utdannet innen kiropraktikk, og er ikke en fysioterapeut. En manuellterapeut derimot er fysioterapeut i bunnen, og har tatt videreutdanning (2 år) innen manuellterapi etterpå. Var det det du lurte på?
Baby Skrevet 18. januar 2006 #14 Skrevet 18. januar 2006 er dette riktig? Har nettop selv hatt noen behandlinger hos kiropraktor og spurte ham om jeg fikk noe igjen, og da sa han nei, at jeg ikke fikk noe tilbake. Heller ikke om man hadde frikort. Burde jeg kanskje ta kviteringene med på trygdekontoret? ← De må ha avtale med trygdekontoret sånn som de fleste legene har. Da skal du betale 100 kr mindre i egenandel ved første konsultasjon, så 50 kr mindre ved hver behandling. Jeg betalte 400 kr først gang, men skulle altså betalt 500 kr. For en behandling betaler jeg 270 kr vs. 320 kr.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå