Gå til innhold

Religiøse når de argumenterer for at det finnes en gud:

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
sicario skrev (11 minutter siden):

Min tro på at det ikke finnes en gud. At det ikke finnes en «skaper» er så sterk. For meg er det utenkelig at det finnes.

Slik vil det nok være, til noen kan bevise gud.

Dette er en helt ærlig sak, og jeg kan ikke se at det er et problem for noen i et land med religionsfrihet. Samtidig syns jeg også det er en ærlig sak å ha en personlig tro dersom man har det. 

Anonymkode: 8854c...481

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Man kan diskutere i det vide og det brede om det finnes en gud eller ikke. Som det sies tidligere i tråden, så kan ingen av sidene bevise noe som helst. Det som derimot kan diskuteres, er gyldigheten til den kristne bibelen, den jødiske tanakh og den muslimske koran. Tar vi for oss det som er mest kjent i Norge, den kristne bibelen, så er det en samling tekster som er skrevet i løpet av en lang tidsperiode, av mange forskjellige mennesker. Tekstene er skrevet på steintavler, lær, etterhvert også papyrus, og de er ofte ufullstendige. Tekster skrevet på hebraisk er notorisk vanskelig å tolke, fordi de ikke bruker vokaler. Tolkningen som ble gjort da de ble funnet ble gjort av mennesker med et verdenssyn som var svært snevert, og resultatet ble deretter. Det nye testamentet ble skrevet lenge etter Jesu tid, og Paulus, som skrev til menigheter rundt middelhavet, hadde aldri møtt Jesus.

Med tanke på at tekstene har blitt valgt ut av diverse religiøse ledere, der de som ikke passet inn med agendaen deres rett og slett ble forkastet, så er det trygt å fastslå at bibelen er skapt av mennesker som ønsket å utøve kontroll over sine undersåtter ved å true med en sint og hevngjerrig gud og kreve penger av dem for å bygge sine hus tilegnet tilbedelse. Religion satt i system skremmer livskiten av meg, fordi det er hjernevasking på høyt nivå og jeg synes oppriktig synd på de som har gått i garnet og hyller bibelen som religiøs rettledning. Om folk tror på en gud eller ikke bryr jeg meg ikke så hardt om, men når religion blir tredd nedover hodet på alle mennesker i f.eks. Norge, som har regler direkte hentet fra bibelen (den hellige hviledag, kristne høytider, kirkeklokker hver søndag osv) gir det meg avsmak.

Anonymkode: b99f5...6ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Ikke så relevant, tro er ikke noe man trenger å bevise, med mindre man prøver å omvende/overbevise noen. Men mange ateister ser ut til å tro at hvis man ikke kan bevise noe, har man ikke lov å tro. 

Anonymkode: 73e08...594

omvende/overbevise. Er det ikke nettopp det religiøse driver på med å skal prøve på hele tiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Sommer2464 said:

Barnslige ateister altså. Gud må finnes fordi verden kan ikke ha blitt til ut av ingenting.

Merk at man behøver ikke være ateist fordi man ikke tror på Gud. Vi som er agnostikere mener at det kan være like meningsløst å være ateist som religiøst troende. Vi er alle like uvitende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Samtidig syns jeg også det er en ærlig sak å ha en personlig tro dersom man har det. 

Selvfølgelig. Heldigvis bor vi i et samfunn hvor det er greit å ha en tro, eller ikke ha det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (31 minutter siden):

omvende/overbevise. Er det ikke nettopp det religiøse driver på med å skal prøve på hele tiden?

Misjonering og evangeliet er jo del av grunnsteinen i kristendommen.

Å omvende ikke-troende går rett inn i kjernen til kristendommen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg er så dritlei av at det skal være ok å tro på hva som helst basert på følelser og og eventyr. Vi bør tilstrebe at folk tror på det som er mest sannsynlig basert på vitenskap, der vitenskapen ikke strekker til er svaret «jeg vet ikke». 

Anonymkode: 4b1ba...8ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Men som alt annet her i verden, så ligger bevisbyrden hos den som påstår at noe eksisterer.

Anonymkode: 4bd34...321

Nei, bevisbyrden ligg hjå den som ønsker å bevise noko. 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er så dritlei av at det skal være ok å tro på hva som helst. 

Sjølvsagt skal det vere ok å tru på kva som helst! Å ønske å styre kva folk skal tenke, driv ein med i heilt andre land enn Noreg. Land me helst ikkje vil assosiere oss med.

Endret av Gud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Å være ateist er like mye en tro, som å tro at det finnes en Gud. Ingen kan vite, tro er tro.

Anonymkode: cb0c6...c16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Gud skrev (1 time siden):

Nei, bevisbyrden ligg hjå den som ønsker å bevise noko. 

Sjølvsagt skal det vere ok å tru på kva som helst! Å ønske å styre kva folk skal tenke, driv ein med i heilt andre land enn Noreg. Land me helst ikkje vil assosiere oss med.

Tanken er fri. Slik må det være. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er så dritlei av at det skal være ok å tro på hva som helst basert på følelser og og eventyr. Vi bør tilstrebe at folk tror på det som er mest sannsynlig basert på vitenskap, der vitenskapen ikke strekker til er svaret «jeg vet ikke». 

Ja, jeg er dritlei jeg også, men mener likevel at det er sånn det må være. Folk må få tro hva de vil, uansett hvor dumt jeg synes det er. Noe jeg derimot synes er en uting er at folk blir så blodig fornærma om religionen deres blir kritisert. Det bør ikke være så vanskelig for voksne folk å heve seg over det. Enkelte må rett og slett vokse opp og tåle at andre synes det er teit å gå rundt og tro på en hellig ånd i himmelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nen på forumet som alltid skriver er Guds eksistens er vitenskapelig bevist. 😂

Men man skal ta religiøse på alvor. Det blir stadig flere abortmotstandere, mer kvinneundertrykkelse, ekstreme høyreekstreme terrorgrupper m.m. Sekter hr eksistert i en del tiår og lever enda.

Så selv om Gud ikke finnes er de som tror på Gud tidvis farlige for mange andre enn seg selv.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Somarfugelen skrev (6 timer siden):

å begynne å føle på guds nærvær,  og å kommunisere med ham og ikke minst lære å oppfatte og tolke det han sier og de tegn han gir er en ømfintlig ting. Det er ikke noe som kommer før du selv er klar og åpen for det. 

Jepp, for normale folk så kalles denne ømfintlige kommunikasjonen for psykoser...

Anonymkode: bcf5e...2f5

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Rotemor skrev (1 minutt siden):

Det er nen på forumet som alltid skriver er Guds eksistens er vitenskapelig bevist. 😂

Men man skal ta religiøse på alvor. Det blir stadig flere abortmotstandere, mer kvinneundertrykkelse, ekstreme høyreekstreme terrorgrupper m.m. Sekter hr eksistert i en del tiår og lever enda.

Så selv om Gud ikke finnes er de som tror på Gud tidvis farlige for mange andre enn seg selv.

Jeg er veldig enig i at ekstremisme må tas på ramme alvor, dette er i høyeste grad noe som er farlig for alle i et samfunn. Sekter og menigheter som er så lukka at de ikke tåler dagens lys fins, og at de får statsstøtte ( dersom de gjør det) er en stor skam. Men dette er jo ikke der man finner de fleste kristne i dag? Kristendommen har hatt en lang «kamp» bak seg for å frigjøre seg mest mulig fra mørkemenn og sosial kontroll. Den gjengse kristne jeg kjenner er hverken i mot selvbestemt abort eller homofilt samliv, og lever helt normalt blant resten av befolkningen - du vet sikkert ikke de er kristne med mindre du spør dem direkte, da det nok ikke blir sett på som relevant for andre i deres hverdagslige virke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Rotemor skrev (7 minutter siden):

Jepp, se bare på USA og Polen! Syke, syke mennesker. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Å være ateist er like mye en tro, som å tro at det finnes en Gud. Ingen kan vite, tro er tro.

En teist er en som tror på (en eller flere) gud(er). Teos er gresk for gud.

En ateist er en ikke-troende. Det er fravær av tro.

Anonymkode: a7462...05b

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg er veldig enig i at ekstremisme må tas på ramme alvor, dette er i høyeste grad noe som er farlig for alle i et samfunn. Sekter og menigheter som er så lukka at de ikke tåler dagens lys fins, og at de får statsstøtte ( dersom de gjør det) er en stor skam. Men dette er jo ikke der man finner de fleste kristne i dag? Kristendommen har hatt en lang «kamp» bak seg for å frigjøre seg mest mulig fra mørkemenn og sosial kontroll. Den gjengse kristne jeg kjenner er hverken i mot selvbestemt abort eller homofilt samliv, og lever helt normalt blant resten av befolkningen - du vet sikkert ikke de er kristne med mindre du spør dem direkte, da det nok ikke blir sett på som relevant for andre i deres hverdagslige virke. 

Jeg er enig med deg i det meste. Men man ser en kraftig økning av abortmotstand i verden, i Guds navn. Snart halve USA ‘s stater har forbud eller restriksjoner mot abort. I vår flik av verden er det ikke så ille. Men vi skal ikke lenger enn til Polen der det er forbudt.  Og vi fikk faktisk nemd for noen ganske få år siden, etter ønske fra kristenfolket (dvs Erna solgte seg for KrF). I tillegg var det forslag om at fastleger skulle få «slippe» å henvis til abort. Så man må følge med. Ingen av de rettigheter vi har har vi bare fått for godt. Det er nettopp derfor Pride er så viktig også. Slutter man å markere, drukner man.

Religion er kun til glede for samhold og trygghet og personlig trøst. Strekker det seg lenger er det både farlig og absurd.  Personlig synes jeg man er litt knepp når man tror på en hellig ånd som sorterer gode fra de onde og eier alle definisjoner selv. Det er ren idioti.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Rotemor skrev (17 minutter siden):

Jeg er enig med deg i det meste. Men man ser en kraftig økning av abortmotstand i verden, i Guds navn. Snart halve USA ‘s stater har forbud eller restriksjoner mot abort. I vår flik av verden er det ikke så ille. Men vi skal ikke lenger enn til Polen der det er forbudt.  Og vi fikk faktisk nemd for noen ganske få år siden, etter ønske fra kristenfolket (dvs Erna solgte seg for KrF). I tillegg var det forslag om at fastleger skulle få «slippe» å henvis til abort. Så man må følge med. Ingen av de rettigheter vi har har vi bare fått for godt. Det er nettopp derfor Pride er så viktig også. Slutter man å markere, drukner man.

Religion er kun til glede for samhold og trygghet og personlig trøst. Strekker det seg lenger er det både farlig og absurd.  Personlig synes jeg man er litt knepp når man tror på en hellig ånd som sorterer gode fra de onde og eier alle definisjoner selv. Det er ren idioti.

Jeg er også enig med deg i det meste, og det å blande  religion og politikk er uklokt, ja rett og slett farlig. Et samfunn og dens lovgivning må absolutt være sekulært og favne de fleste. En tro skal være et indre, personlig anliggende - samtidig som det må være lov å finne felleskap og samhold med andre likesinnede dersom man ønsker det. Å kalle andre mennesker ( troende finnes i alle samfunnsklasser, yrker og IQ-nivå ) for knepp og idioter derimot, det syns jeg på generell basis er ufint og unødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er ikkje fravær av tru, det er fravær av tru på at det finst ein Gud. Så kan ein diskutere om det må bety at ein trur at det ikkje finst ein Gud. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 hours ago, AnonymBruker said:

Det er fravær av en religiøs tro, ja. Men spørsmålet om det finnes en skaper har ingenting med menneskeskapte religioner å gjøre. Å tro på en sånn måte at individet hardnakket hevder at det ikke finnes en skaper, ER en tro. En skapers eksistens kan verken bevises eller motbevises. Derfor er og blir også det en tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...