AnonymBruker Skrevet 4. august 2023 #1 Skrevet 4. august 2023 Hei! Håper noen kan «hjelpe» meg litt. Skal prøve å forklare kort! i april 2023 begynte jeg på Venlafaxin, det er de verste 2 ukene i mitt liv. Lå i sengen dag inn å dag ut med økt angst, uro , kvalme å oppkast. Det ble så ille til slutt å legen la meg inn på akutt psykriatisk så jeg fikk litt søvn. Dosen ble økt, å ting ble «bedre». Har siden slitt med en del bivirknger, å er mye lei å urolig. Har nå vært på time hos overlege på psykriatisk der hun ønsker at jeg trapper ned Venlfaxin å starter med Zoloft. Men, når jeg leser på Zoloft er det samme drite som ved Venlafaxin at man kan få økt angst osv de 2 første ukene. Noe jeg absolutt ikke ønsker igjen…. Lurer på om jeg kanskje slipper dette med tanke på at jeg allerede har medisiner i kroppen? Eller om jeg bør forberede meg på et helvette igjen.. Har noen vært borti liggnende? Anonymkode: 1a198...6af
AnonymBruker Skrevet 5. august 2023 #2 Skrevet 5. august 2023 Det er ikke gitt at du får samme bivirkninger, det vet du ikke før du prøver. Jeg ble manisk av venlafaxin, det var lite som skulle tilsi det før jeg prøvde. Vil anbefale å snakke med psykiateren om det og sammen legge en pan for hvordan du kan tolerere bivirkningene best mulig. Anonymkode: 27b4d...b36
AnonymBruker Skrevet 5. august 2023 #3 Skrevet 5. august 2023 Lurt det som skrives ovenfor her om å legge en plan sammen med psykiater. Det finnes medisiner som kan dempe mye av bivirkningene, hvis du skulle få så store plager på nytt. Men håper da virkelig at du ikke har så uflaks! Anonymkode: 7dd21...143
AnonymBruker Skrevet 5. august 2023 #4 Skrevet 5. august 2023 Hos meg så begynner de med veldig liten dose. Og jobber sakte oppover pga jeg reagerer voldsomt. Anonymkode: e2199...753
AnonymBruker Skrevet 5. august 2023 #5 Skrevet 5. august 2023 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Hos meg så begynner de med veldig liten dose. Og jobber sakte oppover pga jeg reagerer voldsomt. Anonymkode: e2199...753 Ja det jeg reagerer på, at jeg begynner rett på 50 mg Anonymkode: 1a198...6af
AnonymBruker Skrevet 5. august 2023 #6 Skrevet 5. august 2023 Du må belage deg på en overgangsfase ja mtp bytte. Venlafqxine har veldig kort halveringstid, derav mer intense seponeringssymptomer. Men - du skal jo over på noe annet, og da bruker mange den nye som en «bridge» som også reduserer plagene. Snakk med legen om en bridge - men også muligheten til å stå på Sobril de første ukene dersom det blir for kjipt. Ang brainzaps synes mange det hjelper med omega3, og ingefærkapsler hjelper mot kvalme. Anonymkode: 6bfce...a1e
AnonymBruker Skrevet 5. august 2023 #7 Skrevet 5. august 2023 Synes forøvrig ikke det er så tillitsvekkende at legen ikke stoppet opptrappingen ved SÅ kraftige symptomer. Det finnes mye annet å prøve enn Venlafaksine. Kanskje be om medikamentvurdering på DPS? Hos meg henger ting igjen ved bytte i ca 1 mnd før det stabiliserer seg. Og det er langt fra så kjipt som du Jar jatt det. Anonymkode: 6bfce...a1e
AnonymBruker Skrevet 5. august 2023 #8 Skrevet 5. august 2023 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Synes forøvrig ikke det er så tillitsvekkende at legen ikke stoppet opptrappingen ved SÅ kraftige symptomer. Det finnes mye annet å prøve enn Venlafaksine. Kanskje be om medikamentvurdering på DPS? Hos meg henger ting igjen ved bytte i ca 1 mnd før det stabiliserer seg. Og det er langt fra så kjipt som du Jar jatt det. Anonymkode: 6bfce...a1e Dette er plan fra overlege på DPS. Anonymkode: 1a198...6af
AnonymBruker Skrevet 5. august 2023 #9 Skrevet 5. august 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ja det jeg reagerer på, at jeg begynner rett på 50 mg Anonymkode: 1a198...6af Jeg reagerte med oppkast også, fikk ikke ned medisin, så kan være det som gjorde de begynner meget forsiktig. For de fleste bivirkninger er jo ikke farlige. Kun meget ubehagelig i en kortere periode. Men er ikke verre enn å spørre om du ka trappe opp saktere. Anonymkode: e2199...753
AnonymBruker Skrevet 5. august 2023 #10 Skrevet 5. august 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg reagerte med oppkast også, fikk ikke ned medisin, så kan være det som gjorde de begynner meget forsiktig. For de fleste bivirkninger er jo ikke farlige. Kun meget ubehagelig i en kortere periode. Men er ikke verre enn å spørre om du ka trappe opp saktere. Anonymkode: e2199...753 Reagerte du med oppkast på Zoloft? Anonymkode: 1a198...6af
AnonymBruker Skrevet 5. august 2023 #11 Skrevet 5. august 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Synes forøvrig ikke det er så tillitsvekkende at legen ikke stoppet opptrappingen ved SÅ kraftige symptomer. Det finnes mye annet å prøve enn Venlafaksine. Kanskje be om medikamentvurdering på DPS? Hos meg henger ting igjen ved bytte i ca 1 mnd før det stabiliserer seg. Og det er langt fra så kjipt som du Jar jatt det. Anonymkode: 6bfce...a1e Ja for å si det slik, itte uttalige legebesøk/legevakt på 14 dager samt sykehusinnleggelse og psyk innleggelse beklager fastlegen min seg at det var gått så langt som dette. Derfor har jeg nå fått av fastlege å overlege på DPS at dersom det skulle gå så ille denne gang blir jeg lagt inn for å få hjelp gjennom de to første ukene. Men ønsker jo helst å slippe dette, derfor jeg håper på noe positivt svar at dette kan gå bra. tenker selv i hode mitt at siden jeg har vært gjennom et helvette, og går rett over på nye medisiner så slipper jeg dette🙈 Anonymkode: 1a198...6af
AnonymBruker Skrevet 5. august 2023 #12 Skrevet 5. august 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja for å si det slik, itte uttalige legebesøk/legevakt på 14 dager samt sykehusinnleggelse og psyk innleggelse beklager fastlegen min seg at det var gått så langt som dette. Derfor har jeg nå fått av fastlege å overlege på DPS at dersom det skulle gå så ille denne gang blir jeg lagt inn for å få hjelp gjennom de to første ukene. Men ønsker jo helst å slippe dette, derfor jeg håper på noe positivt svar at dette kan gå bra. tenker selv i hode mitt at siden jeg har vært gjennom et helvette, og går rett over på nye medisiner så slipper jeg dette🙈 Anonymkode: 1a198...6af Bare for å forberede deg: Venlafaksine kan bære jævlig tøft å slutte på for endel. Så ha en plan klar, og en overgang til en ssri er faktisk ikke så dumt. Du vil få økte symptomer, men om du bridger SAKTE så er overgangen mykere. Anonymkode: 6bfce...a1e
AnonymBruker Skrevet 5. august 2023 #13 Skrevet 5. august 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Bare for å forberede deg: Venlafaksine kan bære jævlig tøft å slutte på for endel. Så ha en plan klar, og en overgang til en ssri er faktisk ikke så dumt. Du vil få økte symptomer, men om du bridger SAKTE så er overgangen mykere. Anonymkode: 6bfce...a1e Hva er å bridge? Jeg har sluttet på Venlfaxin 2 ganger før, merket ingenting. Men brukte da lang tid. Nå skal jeg trappe ned på 3 dager før jeg begynner på Zoloft.. Anonymkode: 1a198...6af
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå