Anonym_Bruker99 Skrevet 4. august 2023 #1 Del Skrevet 4. august 2023 Hei. Genuint spørsmål siden Google ikke er min venn og ingen orker å faktisk forklare meg hvorfor.. Jeg har eid bil lenge, og byttet olje osv på rett måte, men jeg lurer på hvorfor man skal kjøle ned motoren før man følger på olja? Hva skjer egentlig med olja? Hva skjer om jeg fyller på mens den er varm? Har det noe med tykkelsen å gjøre? Brannfare? Kan noen snille mennesker bare forklare meg på en fin måte hvordan det faktisk fungere og hvorfor man må kjøle ned motoren før man fyller på olje og ikke bare fyller på blint? Hva skjer egentlig med olja og hva gjør den egentlig i motoren? (er det motoren?) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2023 #2 Del Skrevet 4. august 2023 Når motoren er varm og man heller på kald olje så kan det oppstå skade p.ga. temperaturforskjellen, metalldeler i motoren kan krympe. Jeg har selv prestert å ødelegge en motor på denne måten, hadde en Suzuki SJ for mange år siden og på en iskald vinterkveld kom oljelampa på og jeg måtte fylle olje. Hadde en kanne med iskald olje liggende i bilen som jeg tømte på den varme motoren, motoren begynte å kakle noe voldsomt etterpå og jeg tror det ble konstatert at det var veivlager eller skjørtebank så det var bare å bytte motor. Anonymkode: dffe0...845 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2023 #3 Del Skrevet 4. august 2023 Det er som nevnt at herdede overflater inni motoren kan ta skade eller sprekke av for stor temperaturforskjell. Men i praksis er dette ikke et stort problem fordi du må vente litt før du tapper ut olja for å ikke brenne deg. Motoren trenger ikke være iskald, bare ikke glovarm Anonymkode: 53af4...02f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2023 #4 Del Skrevet 4. august 2023 Anonym_Bruker99 skrev (2 timer siden): Hei. Genuint spørsmål siden Google ikke er min venn og ingen orker å faktisk forklare meg hvorfor.. Jeg har eid bil lenge, og byttet olje osv på rett måte, men jeg lurer på hvorfor man skal kjøle ned motoren før man følger på olja? Hva skjer egentlig med olja? Hva skjer om jeg fyller på mens den er varm? Har det noe med tykkelsen å gjøre? Brannfare? Kan noen snille mennesker bare forklare meg på en fin måte hvordan det faktisk fungere og hvorfor man må kjøle ned motoren før man fyller på olje og ikke bare fyller på blint? Hva skjer egentlig med olja og hva gjør den egentlig i motoren? (er det motoren?) Når du har tappet oljen, er også motor blitt kaldere. Å da fylle opp igjen, med romtemperert olje er ikke farlig i hele tatt. Tenk bare på alle de biler som får utført service, der er det et fåtall som har kald motor når oljeskift utføres. Og de fyller fra fat de har stående på et sikkert sted, og hvor temperert er det der? Min mekanikerlære i å utføre oljeskift omhandlet aldri å passe på temperatur før påfylling. Etterfylling på varm motor har jeg gjort selv, og ikke alltid den har vert kald da, og de har gått langt etterpå. Det tilfellet over her hadde motor mest sannsynlig gått åt helsike uansett, å ikke passe på å ha nok olje på motor til en hver tid, er direkte slendrian. Det eneste som er herdet i en motor, er kryssboltene i stempel/veivstake, og akslinger og tannhjul i girkassa, som har egen olje. Anonymkode: 9c3bb...a92 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2023 #5 Del Skrevet 4. august 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Når motoren er varm og man heller på kald olje så kan det oppstå skade p.ga. temperaturforskjellen, metalldeler i motoren kan krympe. Jeg har selv prestert å ødelegge en motor på denne måten, hadde en Suzuki SJ for mange år siden og på en iskald vinterkveld kom oljelampa på og jeg måtte fylle olje. Hadde en kanne med iskald olje liggende i bilen som jeg tømte på den varme motoren, motoren begynte å kakle noe voldsomt etterpå og jeg tror det ble konstatert at det var veivlager eller skjørtebank så det var bare å bytte motor. Anonymkode: dffe0...845 Dette skjedde nok mer sannsynlig på grunn av det manglende oljetrykket enn den kalde oljen. Anonymkode: e5542...e69 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tiuren Skrevet 4. august 2023 #6 Del Skrevet 4. august 2023 3 hours ago, AnonymBruker said: Når du har tappet oljen, er også motor blitt kaldere. Å da fylle opp igjen, med romtemperert olje er ikke farlig i hele tatt. Tenk bare på alle de biler som får utført service, der er det et fåtall som har kald motor når oljeskift utføres. Og de fyller fra fat de har stående på et sikkert sted, og hvor temperert er det der? Min mekanikerlære i å utføre oljeskift omhandlet aldri å passe på temperatur før påfylling. Etterfylling på varm motor har jeg gjort selv, og ikke alltid den har vert kald da, og de har gått langt etterpå. Det tilfellet over her hadde motor mest sannsynlig gått åt helsike uansett, å ikke passe på å ha nok olje på motor til en hver tid, er direkte slendrian. Det eneste som er herdet i en motor, er kryssboltene i stempel/veivstake, og akslinger og tannhjul i girkassa, som har egen olje. Anonymkode: 9c3bb...a92 AMEN! Solid høy oljetemperatur er vel en 130C, så da kan man anta at motoren etter kort tid holder under 150C (har aldri målt temperatur på blokk og kamaksler to minutt etter stopp av varm motor). Olje på 20C vil ikke skade, men for sikkerhets skyld fyller jeg litt forsiktig i starten... Etter det jeg husker SKAL olje sjekkes på varm motor på Porsche og Mercedes (samt BMW motorsykkel), rart om motoren er konstruert slik at man skal sjekke olje på varm motor, men bare kan fylle på kald. I de fleste manualer jeg har lest står det tvert imot at man skal kjøre motoren så det blir temp på olja før man tapper den av, hvor dette med å ikke fylle på annet en kald motor kommer fra vet ikke jeg.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august 2023 #7 Del Skrevet 5. august 2023 Tiuren skrev (19 timer siden): AMEN! Solid høy oljetemperatur er vel en 130C, så da kan man anta at motoren etter kort tid holder under 150C (har aldri målt temperatur på blokk og kamaksler to minutt etter stopp av varm motor). Olje på 20C vil ikke skade, men for sikkerhets skyld fyller jeg litt forsiktig i starten... Etter det jeg husker SKAL olje sjekkes på varm motor på Porsche og Mercedes (samt BMW motorsykkel), rart om motoren er konstruert slik at man skal sjekke olje på varm motor, men bare kan fylle på kald. I de fleste manualer jeg har lest står det tvert imot at man skal kjøre motoren så det blir temp på olja før man tapper den av, hvor dette med å ikke fylle på annet en kald motor kommer fra vet ikke jeg.... i varm motor er olja litt rundt forbi, som den jo må være for å smøre. Den er også mer lettflytende, slik at det er enklere å tappe olje fra en varm motor. Grunnen til å fylle på kald motor er at den da enklere kan peile seg til om en har fått på rett mengde olje. For mye olje er jo heller ikke bra Anonymkode: a58cf...e7e 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tiuren Skrevet 5. august 2023 #8 Del Skrevet 5. august 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: i varm motor er olja litt rundt forbi, som den jo må være for å smøre. Den er også mer lettflytende, slik at det er enklere å tappe olje fra en varm motor. Grunnen til å fylle på kald motor er at den da enklere kan peile seg til om en har fått på rett mengde olje. For mye olje er jo heller ikke bra Anonymkode: a58cf...e7e Alt det stemmer, men flere motorfabrikanter spesifiserer at olje skal peiles på varm motor. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august 2023 #9 Del Skrevet 5. august 2023 Tiuren skrev (5 timer siden): Alt det stemmer, men flere motorfabrikanter spesifiserer at olje skal peiles på varm motor. Snodig, har jeg ikke sett på våre biler. Men så sitter lærdommen om å peile på kald bil hardt i fra vi skrudde motorer på vgs Anonymkode: a58cf...e7e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet 6. august 2023 #10 Del Skrevet 6. august 2023 Aldri vært borti dette har Mitsubishi L200 2009 mod en tur så motor blir god og varm bilen deretter kjører jeg bilen på løftebukk fyller på en flaske med motorflush deretter lar jeg motoren gå på tomgang i 15-20 minutter så tapper jeg av olja og skifter filteret så setter jeg på ny tappepluggpakning og strammer til bunnpluggen deretter fyller jeg på ny olje 8.4 Liter 😉 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå