Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kan man få fengselsstraff for å ikke få betalt resten av husleia under oppsigelsestiden og skader i leiligheten jeg leide? Huseierne jeg leide hos har klaget meg inn og har plusset på en del skader i leiligheten som jeg ikke har gjort, men det ser ikke lyst ut for meg så det er jo noe jeg må betale. Pga denne situasjonen ble jeg så stresset at jeg bare blokkerte dem og ikke betalte resten av leien under oppsigelsestiden. Så de har klager meg inn for mangel på leie + skader de mener jeg har gjort i leiligheten. De har tatt masse bilder av skader de mener er påført av meg. ( jeg har altså ikke laget noen skader der) 

jeg har sagt via vedtak brev jeg fikk når jeh ble klaget inn at jeg er villig til å lage en nedbetalingsplan på 2000 kr i måneden, da jeg ikke ønsker mer problemer. Og at det er det eneste jeg kan tilby ettersom jeg kun mottar 10.000 kr i måneden. 

men huseierne nekter og går ikke med på det. De krever at jeg betaler alt på engang, de sier jeg skal ta opp lån osv. men lån får jeg ikke tatt opp da jeg har inkassogjeld fra før etter at min ex drev å tok nedbetalinger på mitt navn. 
 Jeg er helt fortvilet og redd. Og angrer veldig på at jeg bare blokkerte og ikke betalte leien under oppsigelsestiden. 

er det slik at jeg kan få fengselsstraff? 
eller hva er det som kan skje?

Som sagt jeg ønsker å lage nedbetalingsplan, men de går ikke med på det. 

Anonymkode: b0ddc...4bc

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Forventer du virkelig å slippe unna med en nedbetalingsplan på 2000,- pr. mnd. etter å ha utvist en sånn oppførsel?? Vet ikke om du kan få fengsel, men tenker det hadde vært på sin plass i hvert fall. Du lever jo i din egen virkelighet.

Anonymkode: 968ba...662

• Liker 5
  • Nyttig 6
Skrevet

Du får ikke fengselsstraff for ikke å betale husleie, men hvis du har drevet hærværk kan dette være straffbart (sier ikke at du har gjort det). 

Husleier kan imidlertid tvangsinndrive utestående husleie gjennom namsmannen. Dette kan han gjøre enten ved å pålegge lønnstrekk, ta pant i verdier eller låse penger på konto. 

Hvis du ikke var tilstede ved overlevering av leilighet og bare har "ghostet" utleier er det vanskelig for deg å dokumentere at det ikke er du som har påført skadene på leiligheten. 

Det er uklart om saken er behandlet i Husleitvistutvalget eller forliksrådet eller om saken skal behandles der. 

Hvis du har de pengene du skulle betalt i husleie kan du vel i alle fall betale dette så kan dere kanskje få til en avtale for resten. For du trodde vel ikke at du skulle slippe å betale husleie under oppsigelsen. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjøper ikke dette helt... Det er skader på leiligheten, og det påstår du ikke er din skyld. Du stoppet å betale leie fordi det du ble stresset, og det er utleieren sin skyld. Du har blokkert huseier fordi de gjør krav på leie og erstatning, heller ikke din skyld. Du har inkassogjeld, og det er eksen din sin skyld.

Ta litt ansvar selv nå, opprett dialog med huseier, og betal i hvertfall den leien du skylder - regner med at du har satt av disse pengene i det minste, og ikke brukt dem. 

Selvsagt nekter de å gå med på en nedbetalingsplan, du har jo ikke gitt dem noen grunn til å stole på deg og du har allerede vist at du ikke holder avtaler. 

Anonymkode: 52d75...d7f

• Liker 7
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kan man få fengselsstraff for å ikke få betalt resten av husleia under oppsigelsestiden og skader i leiligheten jeg leide? Huseierne jeg leide hos har klaget meg inn og har plusset på en del skader i leiligheten som jeg ikke har gjort, men det ser ikke lyst ut for meg så det er jo noe jeg må betale. Pga denne situasjonen ble jeg så stresset at jeg bare blokkerte dem og ikke betalte resten av leien under oppsigelsestiden. Så de har klager meg inn for mangel på leie + skader de mener jeg har gjort i leiligheten. De har tatt masse bilder av skader de mener er påført av meg. ( jeg har altså ikke laget noen skader der) 

jeg har sagt via vedtak brev jeg fikk når jeh ble klaget inn at jeg er villig til å lage en nedbetalingsplan på 2000 kr i måneden, da jeg ikke ønsker mer problemer. Og at det er det eneste jeg kan tilby ettersom jeg kun mottar 10.000 kr i måneden. 

men huseierne nekter og går ikke med på det. De krever at jeg betaler alt på engang, de sier jeg skal ta opp lån osv. men lån får jeg ikke tatt opp da jeg har inkassogjeld fra før etter at min ex drev å tok nedbetalinger på mitt navn. 
 Jeg er helt fortvilet og redd. Og angrer veldig på at jeg bare blokkerte og ikke betalte leien under oppsigelsestiden. 

Nei, du skal ikke betale for skader du ikke har gjort. Det er huseier som mener at han har et krav mot deg, og dermed han som må greie å bevise at skader er gjort av deg. Enkleste måten å bevise dette på er gjennom at det ble tatt bilder av leiligheten da du flytter inn og når du flyttet ut.

Du skal selvfølgelig ikke ta opp lån for å dekke dette. Du kan heller ikke få fengselsstraff pga dette.

Det vil være bedre for huseier at de går med på frivillig betalingsplan enn at det må gå via namsmannen. Går det via namsmannen så kan det uansett ikke trekkes mer penger fra deg enn at du har til livsopphold.

Men hvor stort beløp er det egentlig huseier krever? Du må slappe helt av og ikke la huseier presse deg på noe. Dette er en sak for namsmannen.

Anonymkode: 02240...c47

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Nei, du skal ikke betale for skader du ikke har gjort. Det er huseier som mener at han har et krav mot deg, og dermed han som må greie å bevise at skader er gjort av deg. Enkleste måten å bevise dette på er gjennom at det ble tatt bilder av leiligheten da du flytter inn og når du flyttet ut.

Du skal selvfølgelig ikke ta opp lån for å dekke dette. Du kan heller ikke få fengselsstraff pga dette.

Det vil være bedre for huseier at de går med på frivillig betalingsplan enn at det må gå via namsmannen. Går det via namsmannen så kan det uansett ikke trekkes mer penger fra deg enn at du har til livsopphold.

Men hvor stort beløp er det egentlig huseier krever? Du må slappe helt av og ikke la huseier presse deg på noe. Dette er en sak for namsmannen.

De krever 60.000 kr de fikk depositumet ettersom også, men krever 60.000 kr etter depositumet. Jeg har fått min pappa til å se på leiligheten, og det var ingen skader der bortsett fra vanlig slitasje. Men huseierne har jo da klart å ta bilder av skader som jeg ikke var klar over engang. Og de krever da nå 60.000. Jeg fikk nav veilederen min også til å se og hun ble helt sjokkert. Skadene de mener burde ikke blitt mer enn hva depositumet var på. Men de har greid å fått det til å se ut som det er mye mer skader og jeg sitter nå da å må betale for skader jeg ikke har verken gjort med vilje eller vært klar over. 

når jeg flyttet inn der så lå det døde biller på gulvene på kjøkkenet. Små dyr i kjøleskapet osv osv. etter tidligere leietaker, de samme hvitevarene de klager på meg for.  Alle hvitevarene funket, det var ikke noe ødelagt men trengte bare en vask. 

jeg og pappa brukte 2 dager for å vaske hele leiligheten før jeg flyttet ut, jeg ga dem hele depositumet også. 

Jeg var dum som blokkerte dem og ikke betalte oppsigelsestiden, det er noe jeg står for. Faren min som sa jeg bare skulle blokkere og ikke betale oppsigelse tiden ettersom de fikk depositumet og prøver å lure meg for penger jeg ikke har. 

AnonymBruker
Skrevet

Her er det absolutt til din fordel at dette blir avgjort av namsmann eller forliksråd. Du høres ikke ut som den perfekte leietaker, men det høres ut som om huseierne prøver å dra det vel langt. En uavhengig part vil kunne finne en løsning. Du vil også få trekk hver måned når alt er avgjort, som huseierne ikke er villige til å gi deg. Samle sammen det du har av fysiske bevis inkludert din far som vitne. Huseierne får fortelle sin versjon uten å kunne komme med krav og trusler, og du får fortelle din versjon. 

Høres ut som de tror du vil være livredd for å ta dette videre til namsmann eller forliksråd, og bruker det som en trussel. Men dette vil bare være til din fordel.

Hvis de kontakter dem igjen så si at du ser frem til å treffe dem med egne vitner og bevis på nøytral grunn. Ferdig.

Anonymkode: 85a5b...4c7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvor er du klaget inn

Anonymkode: 7df35...91a

AnonymBruker
Skrevet
Kristin70 skrev (2 timer siden):

Du får ikke fengselsstraff for ikke å betale husleie, men hvis du har drevet hærværk kan dette være straffbart (sier ikke at du har gjort det). 

Husleier kan imidlertid tvangsinndrive utestående husleie gjennom namsmannen. Dette kan han gjøre enten ved å pålegge lønnstrekk, ta pant i verdier eller låse penger på konto. 

Hvis du ikke var tilstede ved overlevering av leilighet og bare har "ghostet" utleier er det vanskelig for deg å dokumentere at det ikke er du som har påført skadene på leiligheten. 

Det er uklart om saken er behandlet i Husleitvistutvalget eller forliksrådet eller om saken skal behandles der. 

Hvis du har de pengene du skulle betalt i husleie kan du vel i alle fall betale dette så kan dere kanskje få til en avtale for resten. For du trodde vel ikke at du skulle slippe å betale husleie under oppsigelsen. 

Du vet ikke hva du snakker om

AnonymBruker
Skrevet

Den rette instand er Husleietvistutvalget. Du skulle ikke gitt dem noenting.

AnonymBruker
Skrevet

Og nei du risikerer ikke fengsel.

Skrevet

Hvor mye skylder du? Kan du låne av feks faren din for det du skylder og lage en privat nedbetalingsplan med han? Kanskje du kan få håndtverker/takstmann på befaring i leiligheten der for å sammenligne hva de oppgir som kostnad?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

De krever 60.000 kr de fikk depositumet ettersom også, men krever 60.000 kr etter depositumet. Jeg har fått min pappa til å se på leiligheten, og det var ingen skader der bortsett fra vanlig slitasje. Men huseierne har jo da klart å ta bilder av skader som jeg ikke var klar over engang. Og de krever da nå 60.000. Jeg fikk nav veilederen min også til å se og hun ble helt sjokkert. Skadene de mener burde ikke blitt mer enn hva depositumet var på. Men de har greid å fått det til å se ut som det er mye mer skader og jeg sitter nå da å må betale for skader jeg ikke har verken gjort med vilje eller vært klar over. 

når jeg flyttet inn der så lå det døde biller på gulvene på kjøkkenet. Små dyr i kjøleskapet osv osv. etter tidligere leietaker, de samme hvitevarene de klager på meg for.  Alle hvitevarene funket, det var ikke noe ødelagt men trengte bare en vask. 

jeg og pappa brukte 2 dager for å vaske hele leiligheten før jeg flyttet ut, jeg ga dem hele depositumet også. 

Jeg var dum som blokkerte dem og ikke betalte oppsigelsestiden, det er noe jeg står for. Faren min som sa jeg bare skulle blokkere og ikke betale oppsigelse tiden ettersom de fikk depositumet og prøver å lure meg for penger jeg ikke har. 

Har saken vært oppe hos husleietvistutvalget og at det er de som har avgjort at du skal betale 60.000?  Om du likevel ikke betaler etter avgjørelse der må huseier kontakte namsmann slik at mannsmann kan se om det finnes noen måter for huseier å få pengene.

For meg så høres det ut som huseier ikke har noe krav mot deg utover den husleien som ikke har blitt betalt. Jeg tar da utgangspunkt i at saken ikke har vært innom husleietvistutvalget. Vanlig slitasje skal ikke leietaker betale for, det er inkludert i husleia.

Det depositumet,  er det et depositum de har hatt på sin egen konto? Isåfall kan du komme med motkrav om å få tilbake disse pengene inkludert forsinkelsesrenter hvis saken skal opp i husleietvistutvalget. De har ikke lov å ha disse pengene på egen konto.

AnonymBruker
Skrevet

Det gjør ingenting at du har betalt eller har blokkert.

Dette er det du gjør:
Gå inn på her og trykk på: Gå til klageskjema
https://www.htu.no/kontakt-oss

Så forklarer du situasjonen, hva du krever, hva slags resultat du ønsker. Husk å nevne at du har betalt de pengene og at du mener utleier ikke har krav på dem. Evt hvor mye du mener han har krav på.

Så slutter du å ha kontakt siden kontakten skal gå via Husleietvistutvalget.

De rådene du har fått her er feil. 

Huseier prøver å svindle deg.

Du skal heller ikke i fengsel.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Depositumet er for slike ting. Du har ikke gjort galt

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det gjør ingenting at du har betalt eller har blokkert.

Dette er det du gjør:
Gå inn på her og trykk på: Gå til klageskjema
https://www.htu.no/kontakt-oss

Så forklarer du situasjonen, hva du krever, hva slags resultat du ønsker. Husk å nevne at du har betalt de pengene og at du mener utleier ikke har krav på dem. Evt hvor mye du mener han har krav på.

Så slutter du å ha kontakt siden kontakten skal gå via Husleietvistutvalget.

De rådene du har fått her er feil. 

Huseier prøver å svindle deg.

Du skal heller ikke i fengsel.

Det var da fælt så bombastisk du var her da. Du kan ikke si at de rådene TS har fått her er feil. Det er flere forskjellige råd. Ja noen av dem er sikkert ikke blant de beste, noen av dem er sikkert heller ikke helt riktige.

Jeg legger meg på samme linja som deg om at TS må kontakte HTU. Ellers enig i at utleier prøver seg med svindel, og at TS ikke skal i fengsel pga noe som dette, da dette er privatrettslig og ikke strafferettslig.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det var da fælt så bombastisk du var her da. Du kan ikke si at de rådene TS har fått her er feil. Det er flere forskjellige råd. Ja noen av dem er sikkert ikke blant de beste, noen av dem er sikkert heller ikke helt riktige.

Jeg legger meg på samme linja som deg om at TS må kontakte HTU. Ellers enig i at utleier prøver seg med svindel, og at TS ikke skal i fengsel pga noe som dette, da dette er privatrettslig og ikke strafferettslig.

Man kan ikke råde til å gå til Forliksrådet. Forliksrådet behandler ikke husleiesaker.

Namsmannen er også feil. Namsmannen er etter at sak er behandler i andre instanser. 

Man kan ikke råde til å bare betale en huseier. 

Rådene er personlige meninger og setter TS i villede og fortvilet situasjon. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Har saken vært oppe hos husleietvistutvalget og at det er de som har avgjort at du skal betale 60.000?  Om du likevel ikke betaler etter avgjørelse der må huseier kontakte namsmann slik at mannsmann kan se om det finnes noen måter for huseier å få pengene.

For meg så høres det ut som huseier ikke har noe krav mot deg utover den husleien som ikke har blitt betalt. Jeg tar da utgangspunkt i at saken ikke har vært innom husleietvistutvalget. Vanlig slitasje skal ikke leietaker betale for, det er inkludert i husleia.

Det depositumet,  er det et depositum de har hatt på sin egen konto? Isåfall kan du komme med motkrav om å få tilbake disse pengene inkludert forsinkelsesrenter hvis saken skal opp i husleietvistutvalget. De har ikke lov å ha disse pengene på egen konto.

Jo. De har sendt saken inn til husleieutvalget, glemte å skrive det. Men de har tatt bilder av skader som virker som om de har påført med vilje for å sette meh i et dårlig lys. De skadene de har sendt bilder av til klagen er noe jeg ikke kjenner meg igjen i og verken har sett i leiligheten da jeg bodde der. Min far var med å vakset, han hadde også med seg en kompis som selv er huseier. De ble sjokkerte over hvordan huseierne kunne klage sånn på meg da det ikke var noen skader annet en vanlig slitasje ettersom keg bodde der i 3 år. 

Jeg har ingen som kan hjelpe meg mtp pengene, pappa kan ikke hjelpe.. har spurt han. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Nei de har ikke avgjort det enda. Det med 60.000 kr er det huseieren krever av meg 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...