fru Alving Skrevet 4. august 2023 #21 Skrevet 4. august 2023 Du kan i hvert fall ikke ekskludere barnet, dette er en gutt som allerede har nok problemer. Du kan: Få med flere voksne så du ikke er alene Insistere på at han har med seg foresatt Ha bursdagen ute hvor ingenting kan ødelegges Ha en nedskalert bursdag hvor barnet ditt kun inviterer et par/tre kompiser
AnonymBruker Skrevet 4. august 2023 #22 Skrevet 4. august 2023 Mulig å låne gymsalen på skolen? Da slipper du å stresse så veldig med å følge med og de kan herje greit. Vil du ha det hjemme - rydd vekk leker dine er redd for. Lås de inn på et rom. Kanskje bare ha stue/kjøkken tilgjengelig for festen? Du bør prøve å finne en voksen til. Er det noen som har bursdag nært i tid som kan feire sammen med din? Eller - kan du alliere deg med noen andre foreldre, at du stiller opp som ekstra voksen når det er deres tur mot at de hjelper deg? Du er neppe eneste med dette dilemmaet. Anonymkode: 09fa2...8b6
GammelKaktus Skrevet 4. august 2023 #23 Skrevet 4. august 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Moren er av typen «mitt barn er perfekt» og bare ler og synes alt han gjør er morsomt. Faren er ikke til stede i livet dems. Anonymkode: e6cac...c7e Jaja, men hvis han er så perfekt så er det vel ikke et problem for mor å være med han i bursdagen. Da kan hun sitte på ræva å glo på den perfekte sønnen sin mens hun slapper av å drikker kaffe. Jeg hadde invitert barnet med følge på bakgrunn av forrige års bursdag. Da har du invitert men med forbehold. Det synes jeg er helt greit, kan hun ikke følge så kan dessverre barnet heller ikke komme.
AnonymBruker Skrevet 4. august 2023 #24 Skrevet 4. august 2023 Mor kan le, men fortsatt få beskjed om at hun må være med, hvis ikke kan han ikke komme fordi du rett og slett ikke har kapasitet til å følge ham, arrangere selskapet og passe på resten av barna. Også må du faktisk tørre å si "nå må du hanke inn Per" når det går over styr. Eventuelt må du invitere, alliere deg med en voksen, og informere mor om at hun må være tilgjengelig, og at du kommer til å ringe og be om at han hentes umiddelbart om det blir krøll. Den andre voksne (eller to) passer på barnet imens. Det beste hadde vel vært å feire sammen med en venn som har bursdag omtrent samtidig, om mulig utebursdag... Da er man flere voksne (hvis begge bursdagsbarna har med foreldre) og ting blir ikke ødelagt på samme måte. Anonymkode: d724d...e2d
AnonymBruker Skrevet 4. august 2023 #25 Skrevet 4. august 2023 Alle blir invitert. Dersom noen ikke oppfører seg må foreldrene ringes slik at de kan komme og hente. Anonymkode: affdc...35d 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2023 #26 Skrevet 4. august 2023 Ringte du og ba moren hente i fjor, og gjorde hun i så fall det? Anonymkode: c13db...9c9
AnonymBruker Skrevet 4. august 2023 #27 Skrevet 4. august 2023 6 hours ago, AnonymBruker said: (...) dessverre er noen barn sånn av ulike grunner, og det hjelper hverfall ikke å ekskludere. Det kan gjøre vondt verre. Ikke nødvendigvis for deg, men for gutten og de andre i klassen (sjalusi, hevn osv). Inkludering hjelper heller ikke, det ble forsøkt i fjor. Ekskludering hjelper på at de andre barna ikke blir utsatt for vold. Men pytt-pytt, noen spark i hodet må man bare akseptere for at stakkars «Petter» ikke skal bli krenka...?! 6 hours ago, AnonymBruker said: (...) Nekter han å høre på deg, så ringer du hjem og forklarer og be dem hente. Hører dem ikke, så ring og mas! Ikke vær redd for å fremstå masete, her må du bare være tydelig og ikke gå inn i noe diskusjon. Da har du hverfall gitt han en sjanse og han blir ikke utestengt. Du kan gjerne si til ungen om han bare herjer at han må stoppe, eller så ber du foreldrene hente han. Da har han fått en advarsel og en grunn han forstår til hvorfor han ikke kunne delta lenger. Hva er egentlig forskjellen det du foreslår her og på å si «Petter var voldelig mot andre barn siste år, og blir derfor ikke invitert i år»? Anonymkode: 8dc06...3f6 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2023 #28 Skrevet 4. august 2023 35 minutter siden, AnonymBruker said: Inkludering hjelper heller ikke, det ble forsøkt i fjor. Ekskludering hjelper på at de andre barna ikke blir utsatt for vold. Men pytt-pytt, noen spark i hodet må man bare akseptere for at stakkars «Petter» ikke skal bli krenka...?! Hva er egentlig forskjellen det du foreslår her og på å si «Petter var voldelig mot andre barn siste år, og blir derfor ikke invitert i år»? Anonymkode: 8dc06...3f6 Da har han fått en sjanse, og ingen kan komme og mene at han blir ekskludert. Jeg pleier å si til barn som ikke oppfører seg: Nå har du to valg: enten følger du reglene og ikke slår/*sett inn problem* , eller så kan du sette deg og se på/ lese en bok/ noe annet... Dermed velger de selv. Oppfører de seg dårlig da, så sier jeg at du fulgte ikke reglene, da må du sitte og se på. Dette valgte du helt selv, dette snakket vi om i stad. Det er ingen tredje mulighet. Også er jeg konsekvent. Da kan heller ingen komme etterpå og si at jeg nektet barnet å bli med eller utestengte han. Han valgte det nemlig selv. Og han fikk en sjanse til å vise at han klarer det. Viktig å være tydelig på reglene før man starter også. TS sier at hun har pratet med moren? Men at mor ikke er interessert i å hjelpe til i bursdagen. Det var slik jeg tolket det. Da må man finne på noe annet. Men har man gitt barnet en sjanse, er det lettere å ta en telefon og faktisk insistere på at ungen skal bli henta. Hadde mora fremdeles nekta, kan det godt hende jeg selv hadde kjørt ungen hjem altså. Jeg sier ikke at TS må gjøre det. Men så konsekvent ghadde jeg vært. Anonymkode: 76698...2db 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2023 #29 Skrevet 4. august 2023 Kan du invitere mor eller far til barnet også? Anonymkode: 9034e...d10
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå