Gå til innhold

Bursdagsdilemma

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er veldig forkjemper for alle eller ingen når det gjelder å invitere til bursdager. Men! Det nærmer seg bursdag her i huset og ene ungen i klassen er det man i gamle dager kalte en real dritunge! I fjor måtte jeg fotfølge han hele bursdagen for å unngå ødeleggelser og faenskap, i år er jeg alene og har ikke muligheten til å gjøre det.

dette er en unge som bare skaper splid og trøbbel, også på skolen. Han ødelegger alt han får tak i, herper og herjer og er skikkelig stygg og voldelig mot andre unger. Jeg kjenner historien og ser hvorfor, får helt vondt av han. Men samtidig, så kjenner jeg at det ikke er aktuelt at han skal komme hit og ødelegge alt vi har av leker og god stemning heller. Så hva gjør jeg? 

Anonymkode: e6cac...c7e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du dropper å feire bursdag, inviterer kun et fåtall, eller biter tenna sammen og inviterer han. Å ekskludere barn, uansett, er en uting. Det får du ingen støtte for herfra. 

Anonymkode: a1dc0...42c

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ber mor komme med fordi han var vanskelig i fjor.

Anonymkode: eeba2...8be

• Liker 12
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Får med en voksen for å passe på ham og fjerne ham om han ikke oppfører seg. 

Anonymkode: 29caa...a25

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Be en av foreldrene hans være med.

Anonymkode: 22de7...d1a

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ber mor komme med fordi han var vanskelig i fjor.

Anonymkode: eeba2...8be

Moren er av typen «mitt barn er perfekt» og bare ler og synes alt han gjør er morsomt. Faren er ikke til stede i livet dems. 

AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg kjenner til dette dilemmaet… å ekskluderere er bare ikke et alternativ, man må bare holde ut de 2 timene… men allier deg med en annen voksen dom passer ekstra på han. Lykke til 

Anonymkode: fb918...814

• Liker 1
Skrevet

Å ekskludere dette ene barnet er ingen god løsning, av mange grunner.

Hvis du kan spørre barnets mor eller far om de kan delta, fordi du opplevde situasjonen i fjor slik du gjorde, så gjør du det.

Hvis dette ikke er en mulighet, så ville jeg spurt klassekontakt om hun hadde anledning til å være med å hjelpe til disse to timene. Det gjorde vi i tredjeklasse, da tok klassekontakt med seg en far i klassen som også var fotballtrener for klasselaget, og som kjente guttene og dynamikken, og var i forkant. Det var supert.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Han blir ikke "snillere" av å ikke bli invitert i hvert fall... Enten inviterer du alle (og allierer deg med en annen voksen til å følge med på ham), eller så inviterer du to-tre av sønnens nærmeste venner.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hadde et slikt barn hos oss også, jeg ga klar beskjed om  at en av foreldrene måtte også komme. Barnets far kom og var til stede.

Her har du 2 valg. Si klart i fra til guttens mor at hun må delta og passe på eller så kan ikke gutten komme. Eller at dere inviterer noen få og utelater noen. Å ekskldere en er ikke bra.

Anonymkode: 659da...1ad

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Moren er av typen «mitt barn er perfekt» og bare ler og synes alt han gjør er morsomt. Faren er ikke til stede i livet dems. 

Hun må jo bare le så mye hun kan. Din invitasjon vil være at gutten kommer med følge pga situasjonen sist. Ikke begynn å forklar eller forsvar deg. Hun kan velge å bli med eller holde gutten hjemme. 

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet

Mor blir med, ellers blir gutten hjemme. 
Prøvde det en gang og det fungerte. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Mor må bli med. Allier deg og med en annen mamma, eller venninne som og kan være der? 

Anonymkode: cfaab...561

AnonymBruker
Skrevet

Tror du denne gutten blir snillere med de andre barna hvis alle begynner å ekskludere ham? It takes a village..... men tydeligvis er ingen villige til å være denne landsbyen hvis det er selv det minste ubekvemt for dem selv. To timer bursdag med ham er tydeligvis for mye å be om. Hva ville du ønsket hvis det var din sønn? Der har du svaret. 

Anonymkode: 6b324...24f

Skrevet

Arranger utebursdag, så slipper du å tenke på at noe ødelegges.

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

voldelig mot andre unger. 

En voldelig dritunge skal selvklart ikke inviteres. 

Anonymkode: 8dc06...3f6

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

En voldelig dritunge skal selvklart ikke inviteres. 

Sjarmerende 

Anonymkode: 1956c...c61

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Sjarmerende 

«Kom til Lines bursdag og bli sparket i hodet av Petter!» Ja, veldig sjarmerende. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

«Kom til Lines bursdag og bli sparket i hodet av Petter!» Ja, veldig sjarmerende. 

Måten du omtaler sndre på er lite ok

AnonymBruker
Skrevet

Har litt lyst til å si... som lærer står jeg i sånt hver dag på jobb alene, så da klarer andre det også. Skjønner det kan virke litt frekt 😅. Men poenget mitt er at dessverre er noen barn sånn av ulike grunner, og det hjelper hverfall ikke å ekskludere. Det kan gjøre vondt verre. Ikke nødvendigvis for deg, men for gutten og de andre i klassen (sjalusi, hevn osv). Hvis foreldrene nekter å komme, så får du bare tilrettelegge så godt du kan. Ha bursdagen ute der det ikke er fare for å ødelegge ting, vær tydelig og konsekvent hvis noe ikke er greit. Nekter han å høre på deg, så ringer du hjem og forklarer og be dem hente. Hører dem ikke, så ring og mas! Ikke vær redd for å fremstå masete, her må du bare være tydelig og ikke gå inn i noe diskusjon.

Da har du hverfall gitt han en sjanse og han blir ikke utestengt. Du kan gjerne si til ungen om han bare herjer at han må stoppe, eller så ber du foreldrene hente han. Da har han fått en advarsel og en grunn han forstår til hvorfor han ikke kunne delta lenger. 

Sånn er det (dessverre) når man må forholde seg til mennesker. Noen ganger blir det styr. Og man får bare holde ut. 

Evt kan du som andre skriver, bare invitere noen få. 

Anonymkode: 76698...2db

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...