Gå til innhold

Levd over evne - Nå kommer smellen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det er svært mange som de siste årene har levd over evne. En stor del av årsaken er nok forventningspress i samfunnet, der folk flasher livene sine på instagram. Det går i dyre klær, møbler, biler, mobiler og reiser. Alt skal være "perferkt", og dette skal vises fram til venner og bekjente og følgere på sosiale medier.

Mange har levd over evne og har brukt penger de ikke har hatt. Kjøpt på kreditt og lån over pipa.

Det ser ut til at smellen nå kommer. Tvangssalget av biler og båter øker kraftig. Og mye av dette er luksusbiler og -båter.

Kan vi håpe på at dette er en vekker for oss alle? Er det ikke på tide å slutte med dette tøvet? Dette overfladiske livet som handler om det perfekte. Materialismen er kvalmende og sender folk ut i økonomisk krise. Skjønnhetsidealene gjør folk syke. Karrierekrav gjør folk ødelagt av stress og forventninger.

https://www.nrk.no/trondelag/tvangssalg-av-biler-oker-kraftig-_-namsfogden-er-bekymret-1.16489484

Anonymkode: 38897...5df

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, er enig med deg.  Men skjer neppe at man plutselig endrer hele vestlig kulturs tankesett på 1-2-3. Skulle ønske det var mulig, men jeg tviler. Folk flest har det jo komfortabelt med hvordan ståa er.

Anonymkode: 77173...bb1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Kan vi håpe på at dette er en vekker for oss alle? Er det ikke på tide å slutte med dette tøvet?

Når du skriver «oss» later du som at dette også inkluderer deg sånn at det ikke skal være tydelig at du moraliserer over andre. Men det gjør du jo. 

Anonymkode: 4cc58...075

• Liker 16
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Det leser jeg egentlig bare om her inne. Og ofte fra folk som har lite, som tror at alle som har reist mye og bor godt gjør det på forbrukslån. 

Ser ikke for meg at noen i omgangskretsen får noe særlig problemer. Ut i fra hva jeg vet om når de kom seg inn på boligmarkedet, hvilket lønnsnivå det er der de jobber, etc, har jeg inntrykk av at alle har levd fornuftig. 

Hvem er dere som har disse omgangskretsene der folk tjener halvdårlig, men likevel tar opp lån til sydentur, hytte og båt? 

Anonymkode: c0e47...38e

• Liker 18
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Når du skriver «oss» later du som at dette også inkluderer deg sånn at det ikke skal være tydelig at du moraliserer over andre. Men det gjør du jo. 

Anonymkode: 4cc58...075

Dette er et stort problem i hele samfunnet. Ansvaret ligger hos "oss" alle sammen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tja, det er vel en grunn til at tvangssalg av biler og lignende øker da. De som egentlig ikke har hatt råd før finner ut at det er krise, og de som har kostet på seg det ekstra finner ut at for å ha balanse i økonomien må de nedgradere. Tror nok det er litt av begge deler her, og ikke bare de som har tatt opp forbrukslån. De fleste er klar over at slike lån blir veldig dyre, og lån i dag generelt er en historie for seg….

Anonymkode: 02f2d...6f4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Dette er et stort problem i hele samfunnet. Ansvaret ligger hos "oss" alle sammen.

Men hvilket ansvar mener du vi skal ta?

Jeg har aldri brukt mer enn jeg har, også biler kjøpes uten lån. Så jeg velger å fortsette å reise og kose meg som før. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Har alltid levd under evne så merker ikke noe til at ting er så galt.

Anonymkode: 433ec...ef8

Skrevet

Nå har jo renta og strømmen krevd sitt og da kan jo tidligere evne ha gått ned. En bil eller båt er lett omsettelig og gir endel penger fram til huset må selges og egenkapitalen er brukt opp. Utgangspunktet kan godt ha vært noe en evnet.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vi lever akkurat der vi skal være - men jeg vet andre tror vi kommer til å gå på en smell. Det lever jeg for øvrig godt med ;) 

Vi har bygd en funkisbolig på 300kvm med og har 5 mill i lån - reiser til syden hvert år og kjøper det vi og ungene vil ha. Lever godt! Men ja, vi har inntekt til det (også til en voldsom renteøkning). Folk bare vet det ikke 😅 snakker ikke om lønningene våre. 

Anonymkode: 25084...b58

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Det er svært mange som de siste årene har levd over evne. En stor del av årsaken er nok forventningspress i samfunnet, der folk flasher livene sine på instagram. Det går i dyre klær, møbler, biler, mobiler og reiser. Alt skal være "perferkt", og dette skal vises fram til venner og bekjente og følgere på sosiale medier.

Mange har levd over evne og har brukt penger de ikke har hatt. Kjøpt på kreditt og lån over pipa.

Det ser ut til at smellen nå kommer. Tvangssalget av biler og båter øker kraftig. Og mye av dette er luksusbiler og -båter.

Kan vi håpe på at dette er en vekker for oss alle? Er det ikke på tide å slutte med dette tøvet? Dette overfladiske livet som handler om det perfekte. Materialismen er kvalmende og sender folk ut i økonomisk krise. Skjønnhetsidealene gjør folk syke. Karrierekrav gjør folk ødelagt av stress og forventninger.

https://www.nrk.no/trondelag/tvangssalg-av-biler-oker-kraftig-_-namsfogden-er-bekymret-1.16489484

Har de levd over evne, eller har de feilet i å beregne fremtiden? 

Jeg tror langt de fleste har hatt en økonomisk plan, har vært forberedt på det forventede, men har ikke vært forberedt på det uventede, og at det er det de opplever konsekvensene av nå.

De planla økonomien ut i fra hva de visste om økonomien i overskuelig fremtid, og levde ut i fra det.

De så at de kunne klare billånet/båtlånet/kredittkortlånet med økte renter, de var forberedt på en vanlig kjerneinflasjon, men det de ikke var forberedt på var ekstrem økning av strømpriser, konsekvensene av krigen i Ukraina, konsekvensene av korona-perioden, kanskje også permittering og arbeidsledighet fra en jobb de anså for å være trygg - samlet sett ble det "den perfekte økonomiske storm" som de færreste forutså.

Anonymkode: 6b02d...0e9

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du skal heller ikke glemme at mange av oss tok opp lån mens ingen, heller ikke bankene, trudde på 2% rente over så lang tid. Vi måtte regne på 8%, og 3*inntekt, for bare 15 år siden. Vi opplevde deretter en helt hinsides prisvekst. Uten å ha betalt ned ekstra har vi nå et lån på 1/5 av boligens verdi, etter å ha kjøpt oss opp noen ganger. 

I tillegg er det mange som er midt i livet som er barn av etterkrigsgenerasjonen, og nå løpende får millionarv etter besteforeldre og foreldre som sitter på nedbetalte eneboliger. 

Folk i Norge har generelt veldig god råd. Fortsatt. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

I tillegg er det mange som er midt i livet som er barn av etterkrigsgenerasjonen, og nå løpende får millionarv etter besteforeldre og foreldre som sitter på nedbetalte eneboliger. 

Men det er da ikke disse som opplever tvangssalg av biler, båter, boliger nå.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men det er da ikke disse som opplever tvangssalg av biler, båter, boliger nå.

Som sagt har jeg ikke hørt om noen som har vært utsatt for tvangssalg, og folk liker jo å prate. 

Kun et-par fete overskrifter i VG som blåser ting ut av proporsjoner, som vanlig. Samt tråd på tråd fra bitre mennesker her inne. Som ikke ser at om man har lite fra før er man fortsatt de som er dårligst stilt om alle piler peker nedover. 

• Liker 5
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

samlet sett ble det "den perfekte økonomiske storm" som de færreste forutså.

Det vi har sett det siste året er så langt ifra "den perfekte økonomiske stormen"

Nærmere en laber bris, noen små krusninger på overflaten. 

Arbeidsledigheten er fremdeles tilnærmet rekordlav, lønnsveksten er høy. De aller fleste har både en komfortabel gjeldgrad, bufferkonto og penger til over hver måned. Så lenge arbeidsledigheten holder seg lav, og lønnsveksten høy er det ingen verdens tings om minner om en storm. Enda. 

Hva som skjer fremover er dog et annet spørsmål. Klarer sentralbankene å styre det inn mot en myk landing vil det gå helt fint. (Selv en liten periode med resesjon må kunne ansees som en myk landing).

Først når banker går dukken, arbeidsledigheten stiger til 10% + og lønnsveksten stagnerer det blir et problem. 

Som en nevner over her - de aller fleste har levd helt innenfor evne. Men det virker som mange ikke har forståelse for hvor god råd man faktisk har med to greit betalte fulltidsjobber.  

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Det leser jeg egentlig bare om her inne. Og ofte fra folk som har lite, som tror at alle som har reist mye og bor godt gjør det på forbrukslån. 

Ser ikke for meg at noen i omgangskretsen får noe særlig problemer. Ut i fra hva jeg vet om når de kom seg inn på boligmarkedet, hvilket lønnsnivå det er der de jobber, etc, har jeg inntrykk av at alle har levd fornuftig. 

Hvem er dere som har disse omgangskretsene der folk tjener halvdårlig, men likevel tar opp lån til sydentur, hytte og båt? 

De er overalt, men de sier det neppe høyt ;) 

Anonymkode: b5407...bef

• Liker 1
Skrevet

Dette har jo blitt varslet i lang tid allerede av «ekspertene» på KG. Gjerne av skadefro moralister som snur på krona og forventer at alle andre gjør det samme. Men bevisene og de tåredryppende sakene om folk som mister hus og hjem uteblir, gitt… 

Bare som en sidenote så fatter og begriper jeg ikke at det finnes folk som tror alt de ser på Instagram er ekte🥴🤡. Hvem som helst kan jo ta bilde med en Ferarri og si de har kjøpt ny bil. Og de som bruker mye penger er i 99% av tilfellene folk som HAR penger. Jeg har til gode å treffe noen som tar opp lån for å holde oppe en «fasade»

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Som sagt har jeg ikke hørt om noen som har vært utsatt for tvangssalg, og folk liker jo å prate. 

Kun et-par fete overskrifter i VG som blåser ting ut av proporsjoner, som vanlig. Samt tråd på tråd fra bitre mennesker her inne. Som ikke ser at om man har lite fra før er man fortsatt de som er dårligst stilt om alle piler peker nedover. 

Jeg har heller ikke hørt om noen som har vært utsatt for tvangssalg i min omgangskrets, men jeg stoler på at de som jobber innenfor feltet har mer informasjon om temaet enn jeg har.

De som jobber med dette ser en stigende trend, selv om du og jeg ikke gjør det.

AnonymBruker874626 skrev (6 minutter siden):

Det vi har sett det siste året er så langt ifra "den perfekte økonomiske stormen"

Nærmere en laber bris, noen små krusninger på overflaten. 

Jo da, du har rett, det er ikke den "perfekte økonomiske stormen" ennå hvis vi ser på samfunnet som helhet, men det er allerede en god del som opplever det slik.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker said:

Du skal heller ikke glemme at mange av oss tok opp lån mens ingen, heller ikke bankene, trudde på 2% rente over så lang tid. Vi måtte regne på 8%, og 3*inntekt, for bare 15 år siden. Vi opplevde deretter en helt hinsides prisvekst. Uten å ha betalt ned ekstra har vi nå et lån på 1/5 av boligens verdi, etter å ha kjøpt oss opp noen ganger. 

Folk i Norge har generelt veldig god råd. Fortsatt. 

Det er akkurat dette som er vanskelig for mange å skjønne, egentlig ikke så rart om man kun har opplevd de boligprisene man har sett de siste 10-15 årene. Jeg er midt i 40 årene, kom inn på boligmarkedet i 2003, har kjøpt opp to ganger og har nedbetalt bolig neste år. Arvet nedbetalt hytte da pappa døde og siden jeg, som mange andre, er enebarn arver jeg nedbetalt bolig til en pen sum når mamma dør. Dvs at mine barn kan kjøpe første bolig uten lån. Dette uten at jeg er flink med penger eller noen gang har hatt høy lønn, heller temmelig gjennomsnittlig. Det er pur flaks hva fødselsår angår. 

Anonymkode: 039ee...db0

• Liker 2
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg kjenner heller ingen som lever sånn - så vidt jeg vet. Men vi vet at det er veldig vanlig blant nordmenn å ha høye lån, inkludert forbrukslån. Så selv om du og jeg ikke kjenner noen, betyr det ikke at det er uvanlig. Og mange av dem er sikkert flinke til å skjule det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...