Gå til innhold

slutte på p-pille, begynne igjen

Fremhevede innlegg

Gjest Lilleulv
Skrevet

Jeg har gått på p-piller i ca 6 år, men sluttet for 3 mnd siden. Nå har jeg lyst til å begynne igjen fordi jeg har fått kviser (det har jeg aldri vært plaget med), og mensen er plutselig et skikkelig ork (vondt jo!!!). I tillegg la jeg litt på meg av pillene, og gikk litt ned når jeg slutta på de. jeg har gått på candidadiett lenge og blitt tynn :forvirret:

Men så hører jeg at det er størst risiko ved slutt og oppstart, så kanskje dumt å gå sånn frem og tilbake på de? dessuten er jeg 26 år, har samboer, fast jobb... kunne nok tenke meg barn etter hvert (ikke før om 6-12 mnd minst). Må bare jobbe her litt først for jeg har bare jobbet i denne bedriften noen få uker. i tillegg har jeg hatt utmattelsessyndrom, er på bedringens vei, men tror jeg bør bli enda bedre før jeg tenker på barn. tror kanskje ikke jeg hadde klart å føde egentlig, fordi jeg ikke klarer fysiske anstrengelser.

alt dette tatt i betraktning, bør jeg la være å begynne på pilla igjen, eller ville dere begynt og gått på den frem til du var helt klar?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nja... altså... om du vil begynne med dem igjen pga smerter og kviser, så tenk deg om.

Du vil ha barn om ikke så lenge... og d må du jo slutte igjen. Og da kommer dette tilbake.... Det er faktsik ofte en overgang, spesielt det med kviser. Jeg fikk en god del kviser da jeg sluttet med mine piller, men nå har det etterhvert for det mete forsvunnet. Og når det gjelder smerter, ja, p-piller reduserer mens-smertne, så uten piller kommer de tilbake, men utfra hva jeg har lest opplever mange av de første 2-3 mensene etter p-pilleslutt er ekstra vonde, så normaliserer det seg litt mer.

Er det verd å begynne med pillene igjen, og få de samme "slutteproblemenne" igjen om noen måneder dår dere skal begynne med babylaging? Dessuten tar det gjerne litt tid (i snitt 3-6 måneder) fra pilleslutt til syklusen er stabilisert med EL og regelmesige blødninger (noe som definitvt er en fordel om du vil bli gravid) selv om noen blir gravid rett etter pilleslutt også da. Finnes annen prevensjon dere kan bruke frem til du er klar for prøving. for jeg har full forståelse for at du ikke ønsker å bli gravid enda.

Gjest Lilleulv
Skrevet

Du har vel rett, Malama. tenkte egentlig det selv... Men så tenker jeg også æsj jeg bare begynner igjen, det er jo mye mer stress uten :)

Skrevet

Du gjør jo til syvende og sist som du vil.

Jeg har sluttet for godt, det er helt sikkert. Ikke litke jeg bivirkningene da jeg brukte dem, og ikke likte jeg "bivirkningene" av å slutte, altså all dritten som fulgte med åslutte, så får jeg noen gang stabilisert denne sylusen igjen etter alt de pillene har gjort med meg, så er det lite aktuelt å putte i meg slike hormoner igjen i alle fall. Det har vært mye tull da jeg slutta med dem. Nå hr i det minste kvisene mer eller mindre forsvunnet, annet enn i visse faser av syklusen, og jeg har fått igang EL igjen. Det synes i alle fall jeg gjør syklusen lettere å forutsi :) (for når EL kommer, da vet jeg at det er 14 dager til mens (jepp, for meg stemmer det, jeg får mens på formiddagen den 15. dagen etter el) og derved er jeg forberedt. Selv om den kommer til meget varierende tider, så vet jeg i alle fall når :)

Gjest Lilleulv
Skrevet

Jepp, for jeg aner plutselig ikke når jeg får mensen, og synes jeg har mensmurringer stadig vekk :o

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...