Gå til innhold

Bisettelse, hvordan foregår det?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har vært så heldig å ikke måtte dra i begravelse eller bisettelse på nærmere 20 år, og da var jeg et barn.

Nå skal jeg snart i en humanistisk bisettelse. Såvidt jeg forstår kan innholdet variere en del, men er det noen her som kan fortelle litt om hvordan det er i bisettelser og begravelser generelt? Og gjerne humanetiske gravferder spesielt. Møter man bare opp rundt 15 minutter før start og finner en plass? Sitter man bare stille, eller er det normalt/riktig kutyme å snakke (rolig) med eventuelle bekjente man møter i kirken/kapellet/seremonirommet før seremonien begynner?  Er det slik at nærmeste pårørende står ved utgangen og at alle kondolerer direkte til dem på vei ut? Eller kan man "snike" seg ut når det er ferdig...

Anonymkode: 2ec93...db5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kommer helt an på omstendighetene rundt dødsfallet. Er det et gammelt menneske som er død, skravler folk masse. Er det en ung,  er det langt mere dystert og stille.

I de begravelsene jeg har vært, hadde det vært uproblematisk å snike seg vekk uren å kondolere. Men er det fem stykker i begravelsen, vil det selvsagt være vanskelig å snike seg vekk.

Endret av Brunello
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Dødsfall pga. sykdom, mange år for tidlig (men ingen ungdom). Jeg tror det vil komme veldig mange for å ta farvel/vise respekt for familien.

ts

Anonymkode: 2ec93...db5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kondolerer de nærmeste enten utenfor kirken eller bygget der begravelsen er , eller ved gravplassen etter at kisten er senket i jorden.

Jeg har vært i mange begravelser,men aldri i en humanetisk begravelse.

15 minutter før det starter høres vanlig ut når du ikke er nærmeste pårørende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...