Uej Skrevet 3. august 2023 #1 Skrevet 3. august 2023 Hei, er det noen som har erfaring med svimmelhet? Jeg har vært sykemeldt snart ett år. Jeg trodde jeg var bedre så jeg begynte å trene, men da ble jeg like svimmel som før. Er det dumt å trene, burde jeg bare ta det med ro? Jeg vil helst trene fordi jeg har mye astma og det hjelper, men jeg har flere barn som jeg vil være frisk for. Hjelp, nå må jeg begynne på APP, veldig kjedelig 🥲 Hilsen dame 30 år
AnonymBruker Skrevet 3. august 2023 #2 Skrevet 3. august 2023 Har du utredet nøye? Det er ikke normalt å være svimmel så lenge og det er endel forskjellig det kan være. Virus på balansetrening, krystallsyke, væske i øret Anonymkode: 72d87...5d8
Uej Skrevet 3. august 2023 Forfatter #3 Skrevet 3. august 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Har du utredet nøye? Det er ikke normalt å være svimmel så lenge og det er endel forskjellig det kan være. Virus på balansetrening, krystallsyke, væske i øret Anonymkode: 72d87...5d8 De har kun sjekket for krystallsyken, det var ikke det. Legen har ikke sagt noe mer om utredning, og det tok tid før han sa jeg skulle sjekke for krystallsyken også.
AnonymBruker Skrevet 3. august 2023 #4 Skrevet 3. august 2023 MR med kontrast. Anonymkode: 02424...d57 2
AprilLudgate Skrevet 3. august 2023 #5 Skrevet 3. august 2023 Uej skrev (1 time siden): De har kun sjekket for krystallsyken, det var ikke det. Legen har ikke sagt noe mer om utredning, og det tok tid før han sa jeg skulle sjekke for krystallsyken også. Ja, jeg har lang erfaring og vært innom det meste. Hva er symptomene dine utover «svimmelhet»? Kan du beskrive?
jejol Skrevet 3. august 2023 #6 Skrevet 3. august 2023 AprilLudgate skrev (8 minutter siden): Ja, jeg har lang erfaring og vært innom det meste. Hva er symptomene dine utover «svimmelhet»? Kan du beskrive? Jeg kan føle at jeg har drukket mye alkohol, og må stå stille litt så jeg ikke faller. Noen morgener føler jeg at jeg har bakrus, uten å ha drukket. Er veldig sliten og trenger mye hvile for å ha energi.
AprilLudgate Skrevet 3. august 2023 #7 Skrevet 3. august 2023 (endret) jejol skrev (4 minutter siden): Jeg kan føle at jeg har drukket mye alkohol, og må stå stille litt så jeg ikke faller. Noen morgener føler jeg at jeg har bakrus, uten å ha drukket. Er veldig sliten og trenger mye hvile for å ha energi. Svimmelhet kan være vanskelig å utrede fordi mange tilstander har overlappende symptomer. Og kompetansen i Norge er mildt sagt begrenset hos mange. Jeg fikk beskjed i endel år om at plagene skyldtes krystallsyke (hadde og har klassisk nystagmus), men det kan fremstå som det kanskje heller er vestibulær migrene uten hodepine. Eller begge deler. Kjenner du det igjen i noen/flere av disse?: Når de sjekket krystallsyke: tok de på deg briller med kamera inni som gjorde det helt mørkt for deg og la deg i flere ulike posisjoner? Og du har tatt MR av hjernen? Endret 3. august 2023 av AprilLudgate
AnonymBruker Skrevet 3. august 2023 #8 Skrevet 3. august 2023 jejol skrev (11 minutter siden): Jeg kan føle at jeg har drukket mye alkohol, og må stå stille litt så jeg ikke faller. Noen morgener føler jeg at jeg har bakrus, uten å ha drukket. Er veldig sliten og trenger mye hvile for å ha energi. Morbus Meniere? Virus på balansenerven. Vil også sjekket MS. Anonymkode: fe42b...fcb
jejol Skrevet 3. august 2023 #9 Skrevet 3. august 2023 AprilLudgate skrev (13 minutter siden): Svimmelhet kan være vanskelig å utrede fordi mange tilstander har overlappende symptomer. Og kompetansen i Norge er mildt sagt begrenset hos mange. Jeg fikk beskjed i endel år om at plagene skyldtes krystallsyke (hadde og har klassisk nystagmus), men det kan fremstå som det kanskje heller er vestibulær migrene uten hodepine. Eller begge deler. Kjenner du det igjen i noen/flere av disse?: Når de sjekket krystallsyke: tok de på deg briller med kamera inni som gjorde det helt mørkt for deg og la deg i flere ulike posisjoner? Og du har tatt MR av hjernen? De tok ikke på meg briller, men la meg i ulike posisjoner, jeg har ikke tatt MR. Jeg kjenner meg ikke igjen i så mange, er mest svimmel og sliten.
AprilLudgate Skrevet 3. august 2023 #10 Skrevet 3. august 2023 jejol skrev (2 timer siden): De tok ikke på meg briller, men la meg i ulike posisjoner, jeg har ikke tatt MR. Jeg kjenner meg ikke igjen i så mange, er mest svimmel og sliten. Ja, da har du ikke blitt sjekket ordentlig for nystwgmus eller krystallsyke. Spør på FBgruppa «krystallsyke og svimmelhet» etter behandler nært deg Og få en henvisning til MR, det burde fastlegen din gjort for lenge siden. 1
AnonymBruker Skrevet 3. august 2023 #11 Skrevet 3. august 2023 Du bør få full sjekk på sykehus. Undersøkelse på øre/nese/hals, MR av hodet osv. Kan også komme fra nakken. Hilsen meg som har vært kronisk svimmel i 20 år, uten at de finner ut hvorfor. Anonymkode: 89e60...f1e 1
AprilLudgate Skrevet 3. august 2023 #12 Skrevet 3. august 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du bør få full sjekk på sykehus. Undersøkelse på øre/nese/hals, MR av hodet osv. Kan også komme fra nakken. Hilsen meg som har vært kronisk svimmel i 20 år, uten at de finner ut hvorfor. Anonymkode: 89e60...f1e Veldig ofte er grunnen vestibulær migrene. Med eller uten hodepine.
AnonymBruker Skrevet 3. august 2023 #13 Skrevet 3. august 2023 En ting du må være klar over når du søker AAP at det kan være du ikke er utredet nok for å få det. Svimmelhet i seg selv er ikke en sykdom. Høres ut som det er gjort lite det året du har vært sykemeldt for og finne ut hva det er. Trening i seg selv er ikke farlig men kanskje du skulle finne en fysioterapeut som kan hjelpe og trene med balansen blant annet. Det finner kiropraktorer som har spesialkompetanse på svimmelhet. Mange av disse har bedre greie på sånn enn ØNH legene faktisk. Hard trening er ikke og anbefale når man er svimmel, man må trene seg gradvis opp. Jeg selv er kronisk svimmel etter virus på balansenerven samt krystallsyken. Trening er det eneste som fungerer men jeg fikk hjelp av fysio. Anonymkode: 796d1...7ba
AnonymBruker Skrevet 3. august 2023 #14 Skrevet 3. august 2023 Du kan jo få svimmelhet hvis du mangler vitaminer/mineraler også. Jern kan man også bli svimmel av hvis man har forhøyede verdier. B-12 er også noe å se på, samt b-9/folat. Du bør i grunn sjekke alt mtp vitaminer/mineraler for å utelukke dette. Utover dette er jeg enig i at det kan være alt fra krystallsyke til andre ting. jeg ville fått en utredning med blodprøver, og er dette ok ville jeg funnet en dyktig fysioterapeut. Anonymkode: b0c63...ea2
AnonymBruker Skrevet 3. august 2023 #15 Skrevet 3. august 2023 jejol skrev (3 timer siden): Jeg kan føle at jeg har drukket mye alkohol, og må stå stille litt så jeg ikke faller. Noen morgener føler jeg at jeg har bakrus, uten å ha drukket. Er veldig sliten og trenger mye hvile for å ha energi. Jeg ville bedt om MR. Anonymkode: 90b19...adb
jejol Skrevet 3. august 2023 #16 Skrevet 3. august 2023 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Du kan jo få svimmelhet hvis du mangler vitaminer/mineraler også. Jern kan man også bli svimmel av hvis man har forhøyede verdier. B-12 er også noe å se på, samt b-9/folat. Du bør i grunn sjekke alt mtp vitaminer/mineraler for å utelukke dette. Utover dette er jeg enig i at det kan være alt fra krystallsyke til andre ting. jeg ville fått en utredning med blodprøver, og er dette ok ville jeg funnet en dyktig fysioterapeut. Anonymkode: b0c63...ea2 Jeg har sjekket vitaminer/mineraler hos legen. Det virket som alt var greit der.
jejol Skrevet 3. august 2023 #17 Skrevet 3. august 2023 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): En ting du må være klar over når du søker AAP at det kan være du ikke er utredet nok for å få det. Svimmelhet i seg selv er ikke en sykdom. Høres ut som det er gjort lite det året du har vært sykemeldt for og finne ut hva det er. Trening i seg selv er ikke farlig men kanskje du skulle finne en fysioterapeut som kan hjelpe og trene med balansen blant annet. Det finner kiropraktorer som har spesialkompetanse på svimmelhet. Mange av disse har bedre greie på sånn enn ØNH legene faktisk. Hard trening er ikke og anbefale når man er svimmel, man må trene seg gradvis opp. Jeg selv er kronisk svimmel etter virus på balansenerven samt krystallsyken. Trening er det eneste som fungerer men jeg fikk hjelp av fysio. Anonymkode: 796d1...7ba Det visste jeg ikke, utrolig dumt at legen ikke hjelper skikkelig. Takk for svar.
AnonymBruker Skrevet 3. august 2023 #18 Skrevet 3. august 2023 jejol skrev (6 minutter siden): Jeg har sjekket vitaminer/mineraler hos legen. Det virket som alt var greit der. Okey, godt at det er utelukket. Jeg syns legen din er veldig dårlig til å følge opp, for det er så mye som må utelukkes her. Noe av det første min lege gjorde da jeg var veldig svimmel, var MR med kontrastvæske. Sjekk alt som kan ha fysisk årsak som kan utelukkes med prøver. Du har fått flere andre gode tips tidligere i tråden bl.a ØNH. Hvordan er det psykiske, noe stress/angst? Anonymkode: b0c63...ea2
AnonymBruker Skrevet 3. august 2023 #19 Skrevet 3. august 2023 jejol skrev (3 timer siden): Det visste jeg ikke, utrolig dumt at legen ikke hjelper skikkelig. Takk for svar. Det er faktisk du som må stå på og kreve eventuell med utredning og snakke med legen om det er andre tester/undersøkelser som bør tas. Man må være frisk for og være syk for og si det sånn. Det er som regel ingen automatikk at legen vet alt om alle sykdommer. Når du søker AAP så vil jo Nav ta kontakt med din lege for og se hva som er gjort det siste året. Derfor gjelder det og stå på som bare det, snakker av erfaring her. Var selv veldig syk og dårlig men det meste av arbeidet måtte jeg gjøre selv. Mase og spørre. Jeg fikk avslag 5 ganger på AAP fordi Nav krevde og krevde både det ene og andre. Legen var ganske oppgitt tilslutt. Får man AAP så stilles det og krav til deg. Du har krav på og ha med deg noen til legen hvis du har problem og uttrykke hva som er galt. Anonymkode: 796d1...7ba
AnonymBruker Skrevet 3. august 2023 #20 Skrevet 3. august 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det er faktisk du som må stå på og kreve eventuell med utredning og snakke med legen om det er andre tester/undersøkelser som bør tas. Man må være frisk for og være syk for og si det sånn. Det er som regel ingen automatikk at legen vet alt om alle sykdommer. Når du søker AAP så vil jo Nav ta kontakt med din lege for og se hva som er gjort det siste året. Derfor gjelder det og stå på som bare det, snakker av erfaring her. Var selv veldig syk og dårlig men det meste av arbeidet måtte jeg gjøre selv. Mase og spørre. Jeg fikk avslag 5 ganger på AAP fordi Nav krevde og krevde både det ene og andre. Legen var ganske oppgitt tilslutt. Får man AAP så stilles det og krav til deg. Du har krav på og ha med deg noen til legen hvis du har problem og uttrykke hva som er galt. Anonymkode: 796d1...7ba Når man har vært sykemeldt så lenge som 1 år med svimmelhet, så er det sannelig legen sitt ansvar å vite hva slags tester som må tas, hva som må utelukkes, og hva som anbefales videre. Virkelig ikke en pasient sitt ansvar å skulle måtte fortelle legen at "nå må vi nesten ta en MR, eller du må sende meg til ØNH for dette problemet". TS står i fare for å miste store deler av inntekten sin, og de mest essensielle tingene for utredning er ikke en gang gjort. Anonymkode: b0c63...ea2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå