Gå til innhold

Hva skal leieboer vedlikeholde?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Leieboer viser seg å ikke evne å skifte egne lyspærer en gang.. Ringer meg for alt mulig. 
Det er satt standard leiekontrakt fra tidligere. 
Hva kan jeg kreve at leieboer vedlikeholder? Løse lamper som ikke virker feks er vel leieboer selv som skal kjøpe? 

Anonymkode: 475ab...5c8

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Løse lamper som ikke virker feks er vel leieboer selv som skal kjøpe? 

Om lampa var der da vedkommende flyttet inn, er det du som skal fikse det. Å skifte lyspærer er jo noe man som leieboer bør klare å gjøre selv, men alt annet er stort sett ditt ansvar.

Anonymkode: 1466d...10e

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Å skifte lyspærer, batterier i røykvarslere osv, ser jeg på som et minimum for leietager å gjøre. Og slike ting med mer har jeg også gjort de stedene jeg har leid.

Hvem gidder å ringe utleier for å få skifta en lyspære?!?
Da må man være ganske evneveik

Anonymkode: f3f37...a19

AnonymBruker
Skrevet

Skifte lyspære fikser leietaker. Løse lamper som ikke virker fikser huseier.

Anonymkode: 91232...44f

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Som utleier så bør du ha satt deg inn i husleieloven, det er kanskje en av de enkleste loven vi har i dette landet.

Normalt så har leietager ansvaret for å vedlikeholde enkle ting som f.eks. sluker og bytte lyspærer for egen regning.

Anonymkode: 3058b...680

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Skifte lyspærer må leietaker gjøre selv, ja! Også skifte batteri i røykvarslere, fjerne hår og dritt fra sluker og vannlåser, skifte filter i ventilasjonsanlegg… Og normalt jevnlig renhold selvfølgelig.

Løse lamper som leietaker selv har kjøpt, må leietaker ordne selv om de ikke virker.

Anonymkode: 6a82e...be0

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

En løs lampe er jo ikke fastmontert. Dette var satt igjen av en tidligere leieboer. Har jeg fremdeles ansvar for det? 
Det flere punkter i loven jeg forstår, men med denne personen som er så evneveik at jeg må hjelpe med alt mulig. 
Det er mulig omsorgsbolig ville vært bedre egnet. 

Hva med feks vannklosett som renner? Skal jeg som huseier fikse det også. Står jo i standard kontrakt at leietaker skal vedlikeholde dette også egentlig. 
Ser det er sprik i svarene så dermed er det sikkert lett å tolke feil i loven. 

AnonymBruker
Skrevet

Vannklosett er din oppgave. Lyspære og batterier er leieboer sin. 

Anonymkode: 35b8e...391

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vannklosett er din oppgave. Lyspære og batterier er leieboer sin. 

Anonymkode: 35b8e...391

Men hva med dette da? kopiert fra husleieloven 
«Hvis ikke partene har avtalt noe annet, har utleier ansvaret for vedlikeholdet. Leietaker har likevel ansvaret for å vedlikeholde dørlåser, kraner, vannklosetter, elektriske kontakter og brytere, varmtvannsbeholdere og inventar og utstyr i boligen som ikke er en del av den faste eiendommen. Leietaker har også en plikt til å sjekke at røykvarslere og brannslukkingsutstyr fungerer, rengjøre disse og skifte batterier.»

• Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

«Hvis ikke partene har avtalt noe annet, har utleier ansvaret for vedlikeholdet. Leietaker har likevel ansvaret for å vedlikeholde dørlåser, kraner, vannklosetter, elektriske kontakter og brytere, varmtvannsbeholdere og inventar og utstyr i boligen som ikke er en del av den faste eiendommen. Leietaker har også en plikt til å sjekke at røykvarslere og brannslukkingsutstyr fungerer, rengjøre disse og skifte batterier.»

Vedlikehold går på leietaker, men må ting skiftes ut så er det utleier som må kjøpe nytt.

Leietaker må selvfølgelig kjøpe og bytte lyspærer selv, og fikse et toalett som renner. Hvis leietaker selv ikke greier dette, så må leietaker få hjelp av noen andre enn utleier til dette.

Bor du i samme hus som leietaker så burde det ikke være så vanskelig å likevel være behjelpelig. Bor du annet sted så forstår jeg at det er irriterende å måtte "rykke ut" for sånne ting.

Anonymkode: e292e...819

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Vedlikeholde er greit, men det forutsetter også at alt fungerte som det skulle da leietaker flyttet inn. Jeg regner f.eks med at vannklosettet ikke rant før innflytting?

Anonymkode: 9c5ed...e2d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Vedlikehold går på leietaker, men må ting skiftes ut så er det utleier som må kjøpe nytt.

fikse et toalett som renner.

Gjelder dette også vegghengte toaletter ?

Virker som moderne produkter er laget slik at "enkelt vedlikehold" som å skfite en pakning som typisk folk kunne gjøre selv nå er blitt vanskeligere, samtidig som folk ikke lenger har evnene/erfaringene til å klare å gjøre slikt selv, folk er mer spesialiserte og ikke generalister, samfunnet har gått i den rentingen

Tror om vanlige leieboere begynner å tukle med vann og el-anlegg deler slik folk gjorde i gamle dager når loven ble skrevet, så vil du ende opp med mange vannskadede leiligheter og mange branner, vet ikke om det er veien å gå for utleiere.

Anonymkode: 0b8f8...930

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Det står ganske greit på slutten der " Som ikke er en del av den faste eiendommen"... Dvs hører det til leiligheten så er det din jobb. ( lyspærer gjør jo ikke det) 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Gjelder dette også vegghengte toaletter ?

Virker som moderne produkter er laget slik at "enkelt vedlikehold" som å skfite en pakning som typisk folk kunne gjøre selv nå er blitt vanskeligere, samtidig som folk ikke lenger har evnene/erfaringene til å klare å gjøre slikt selv, folk er mer spesialiserte og ikke generalister, samfunnet har gått i den rentingen

Tror om vanlige leieboere begynner å tukle med vann og el-anlegg deler slik folk gjorde i gamle dager når loven ble skrevet, så vil du ende opp med mange vannskadede leiligheter og mange branner, vet ikke om det er veien å gå for utleiere.

Anonymkode: 0b8f8...930

Isåfall så er det husleieloven som må moderniseres i forhold til disse produktene.

Hvis jeg hadde leid så hadde ikke jeg vært kompetent nok til å bytte en pakning, men jeg greier fint å fikse toalettet vårt når det renner, skifte lyspærer, bytte/ stramme stikkontakter , slå i en spiker der det trengs o.l.

Men vi har et eldre hus vi da, uten moderne greier. Så når tider endres, så er det loven som må endres. Fram til da må enten utleier fikse ting selv hvis han er redd for at leietaker skal "ødelegge" ting i leiligheten, eller så må han godta at leietaker gjør dette selv. (Det er uansett leietaker som må erstatte ting hun har ødelagt av utleiers eiendeler).

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

En løs lampe er jo ikke fastmontert. Dette var satt igjen av en tidligere leieboer. Har jeg fremdeles ansvar for det? 
Det flere punkter i loven jeg forstår, men med denne personen som er så evneveik at jeg må hjelpe med alt mulig. 
Det er mulig omsorgsbolig ville vært bedre egnet. 

Hva med feks vannklosett som renner? Skal jeg som huseier fikse det også. Står jo i standard kontrakt at leietaker skal vedlikeholde dette også egentlig. 
Ser det er sprik i svarene så dermed er det sikkert lett å tolke feil i loven. 

Leier du ut møblert eller umøblert?

Anonymkode: a3d04...7f3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...