AnonymBruker Skrevet 3. august 2023 #1 Skrevet 3. august 2023 Inspirert av tråden om et barn som ikke liker vann, er jeg nysgjerrig på dette med å ikke like vann generelt. Har forstått at en del voksne heller ikke liker vann, og håper noen kan forklare det for meg. (Skriver spise i resten av teksten, men detgjelder egentlig både mat og drikke). Jeg har også en del ting jeg ikke liker, og noen få ting jeg misliker. Det jeg ikke liker spiser jeg innimellom, for å ha et variert kosthold og for å få i meg alt jeg trenger av næringsstoffer. Ting jeg misliker, holder jeg meg unna, da det smaker så vondt at jeg har problemer med å ha det i munnen. Eller at konsistensen er så vemmelig at jeg brekker meg. Har også lært ungene mine at det er forskjell på at noe ikke er en favoritt (lavt på like-skalaen) og noe man ikke får til å spise (høyt på mislike-skalaen). Dette gjør at de spiser det meste, og aksepterer at ingen kan leve på kun favorittmat, verken voksne eller barn. Kan noen voksne som ikke liker vann forklare meg hva de ikke liker? Er det bare snakk om at dere synes andre ting smaker bedre/vann er kjedelig? Vann er jo ganske smakløst i Norge, og konsistensen er som det meste annen drikke, så jeg klarer ikke å forstå at det skal kunne havne høyt på en mislike-skala. Anonymkode: 5392c...f42 8
AnonymBruker Skrevet 3. august 2023 #2 Skrevet 3. august 2023 Jeg drikker vann nå, men likte det ikke som barn. Det var nok delvis det at annen drikke var mer spennende, og delvis at jeg opplevde det ubehagelig at det ikke var noe smak. Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal beskrive det ubehaget, det var på en måte skummelt, ikke skummelt som i at jeg egentlig var redd, for jeg visste jo at det ikke var farlig. Mer som at det føltes helt feil. For min del var nok grunnen at jeg aldri ble budt vann hjemme. Det var melk eller jus til frokost og kvelds, og saft til tørstedrikk og til de andre måltidene. Vann drakk jeg kun hvis det var det eneste jeg ble tilbudt på besøk. Da drakk jeg noen få slurker, men aldri nok til at jeg ikke var tørst lenger. Som voksen begynte jeg å tvinge meg til å drikke vann, og etterhvert som jeg har vent meg til det, synes jeg det er godt. Jeg foretrekker fortsatt annen drikke, men fornuften forteller meg at jeg bør drikke mest vann, så da gjør jeg det. Jeg skulle ønske foreldrene mine hadde tatt den kampen da jeg var liten, (både når det gjelder vann og andre vaner i forhold til sundt kosthold) for det hadde gitt meg et mye bedre utgangspunkt i voksenlivet. Anonymkode: fd582...ef9 2 2
AnonymBruker Skrevet 3. august 2023 #3 Skrevet 3. august 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Inspirert av tråden om et barn som ikke liker vann, er jeg nysgjerrig på dette med å ikke like vann generelt. Har forstått at en del voksne heller ikke liker vann, og håper noen kan forklare det for meg. (Skriver spise i resten av teksten, men detgjelder egentlig både mat og drikke). Jeg har også en del ting jeg ikke liker, og noen få ting jeg misliker. Det jeg ikke liker spiser jeg innimellom, for å ha et variert kosthold og for å få i meg alt jeg trenger av næringsstoffer. Ting jeg misliker, holder jeg meg unna, da det smaker så vondt at jeg har problemer med å ha det i munnen. Eller at konsistensen er så vemmelig at jeg brekker meg. Har også lært ungene mine at det er forskjell på at noe ikke er en favoritt (lavt på like-skalaen) og noe man ikke får til å spise (høyt på mislike-skalaen). Dette gjør at de spiser det meste, og aksepterer at ingen kan leve på kun favorittmat, verken voksne eller barn. Kan noen voksne som ikke liker vann forklare meg hva de ikke liker? Er det bare snakk om at dere synes andre ting smaker bedre/vann er kjedelig? Vann er jo ganske smakløst i Norge, og konsistensen er som det meste annen drikke, så jeg klarer ikke å forstå at det skal kunne havne høyt på en mislike-skala. Anonymkode: 5392c...f42 Jeg har en annen tilnærming enn deg, jeg har 'liker veldig godt', 'liker' og liker ikke'. Alt vann har smak, og noen har mer følsomme smaksløker enn andre. Dermed kan vann absolutt oppleves å ha en smak man ikke liker. Anonymkode: fa1c2...c3f 5
AnonymBruker Skrevet 3. august 2023 #4 Skrevet 3. august 2023 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Jeg har en annen tilnærming enn deg, jeg har 'liker veldig godt', 'liker' og liker ikke'. Alt vann har smak, og noen har mer følsomme smaksløker enn andre. Dermed kan vann absolutt oppleves å ha en smak man ikke liker. Anonymkode: fa1c2...c3f Ettersom vannet smaker forskjellig avhengig av hvor en er kan en da altså ikke konstatere at en ikke liker vann. En må prøve vannet der en er dersom en er så sensitiv. jeg likte ikke flaskevann i utlandet da jeg var liten. Syns det smakte kloret. Nå drikker jeg det og syns det er greit. Men vannet i Norge har jeg aldri reagert på. Anonymkode: 43e2b...9e4 3
Tomas77 Skrevet 3. august 2023 #5 Skrevet 3. august 2023 Handler ikke om at jeg ikke liker det, men det er så drit kjedelig at alternativer foretrekkes. 1
AnonymBruker Skrevet 3. august 2023 #6 Skrevet 3. august 2023 Jeg liker ikke vann. Jeg har sykdom som gjør at jeg er veldig tørr i slimhinner, i munn, i nesa.. Har alltid tørr munn og derfor også ekkel smak i munnen (og dårlig onde). Uansett hvor mye vann jeg skulle drikke, hjelper det ikke på følelsen av tørrhet og på smaken i munn. Så derfor er jeg avhengig av å drikke noe med smak. Tr, kaffe, saft, hva som helst. Jeg drikker også vann, men hvis jeg går lenge uten å spise noe, er altså ikke bare vann nok. Anonymkode: b9148...23f 2
AnonymBruker Skrevet 3. august 2023 #7 Skrevet 3. august 2023 Jeg ble kvalm av vann før, men har vent meg til det nå. Kan kanskje også være fordi vi har flyttet, at vannet er bedre her vi bor nå. 🤔 Men kan ikke helt forklare hva jeg ikke likte… Anonymkode: 048ff...bac
AnonymBruker Skrevet 3. august 2023 #8 Skrevet 3. august 2023 Jeg liker vann så lenge det er iskaldt. Hvis det ikke er iskaldt - altså rett fra krana uten å la det renne, syns jeg det er en ekkel konsistens som kan minne om hermetisk champignong (altså myyyye tynnere selvfølgelig men samme sånn slimete følelse i munnen). Jeg er ellers ganske var på konsistenser. Det handler sjelden om smak hvis det er noe jeg «ikke liker». Anonymkode: a4744...188 1
AnonymBruker Skrevet 3. august 2023 #9 Skrevet 3. august 2023 Jeg er også typen som må ha vannet iskaldt. Lunka vann smaker rart, men vondt er det ikke. Så har alltid en flaske i fryseren jeg tar med meg så jeg har isvann gjennom dagen. Anonymkode: ffcd4...dba
AnonymBruker Skrevet 3. august 2023 #10 Skrevet 3. august 2023 Jeg synes vann har en type besk smak, og har alltid stusset på at andre sier at det ikke smaker noenting. Jeg prøver nå å bli bedre på å drikke vann selv, men jeg er veldig spesifikk i hvilken temperatur vannet må ha for at jeg ikke skal få brekningsfornemmelse av å drikke det. Hvis det er for kaldt får jeg ising i tennene og er det for varmt brekker jeg meg av smaken. Skal sies at jeg var vokst opp med foreldre som serverte Pepsi max til middag, og melk til alle andre måltider. Og gjerne Pepsi Max mellom måltider og som drikke på tur osv osv. Kvittet meg med avhengigheten av Pepsi max for noen år siden, men har drukket sukkerfri saft siden. Anonymkode: 9df69...8c9 1
KoopaTroopa Skrevet 3. august 2023 #11 Skrevet 3. august 2023 Jeg liker vann hvis jeg er veldig tørst, etter trening feks. Men noen ganger kan det være litt ubehagelig også, hvis jeg ikke er tørst nok. Annen drikke liker jeg bedre uansett. Litt vanskelig å forklare hvorfor.
skreppamedleppa Skrevet 3. august 2023 #12 Skrevet 3. august 2023 (endret) Jeg tror det er en god del mennesker som ikke liker vann- meg selv inkludert. Men det er ikke så vanlig å høre om det på den måten fordi en er stort sett ikke så herlig befriende å sier alt en tenker og mener rett ut. Spesielt dette "liker ikke", det er en opplært til å skamme seg godt over viss en er så nådig å faktisk ikke like noe her i livet. Vann smaker noe, det er forskjell på godt vann og dårlig vann, men at det smaker "noe" er veldig forskjellig fra at det gir en god smaksopplevelse, er et velbehag for ganen, gir mer smak og at en synes det er godt i den forstand at det frister til gjenntagelse. Jeg drikker svært ytterst skjeldent vann, jeg tar noen høffelige småslurker hos andre men det er så ekstremt mye annet en kan drikke som er bedre og gir samme nytten så da gjør jeg selvsagt det i hverdagen Edit; jeg får bare i besøk og har bare besøk hos voksne mennesker som er interessert i å være en ok vert og servere forskjellige type drikker til maten. Jeg kan synes det er godt med f.eks melk til noe og mine venner og familie vet dette og har ingen problemer med å servere meg det fremfor å være vanskelig og litt kjip pg servere vann med den beskjeden at det må drikkes.. Endret 3. august 2023 av skreppamedleppa 4
AnonymBruker Skrevet 3. august 2023 #13 Skrevet 3. august 2023 Vann har smak, noe vann smaker godt, noe vann smaker fælt. Det verste er de som serverer lunkent vann, da blir smaken enda mer fremtredende og direkte ubehagelig å drikke om det er usmak på det. Anonymkode: 7d93f...5e6 3
AnonymBruker Skrevet 3. august 2023 #14 Skrevet 3. august 2023 Jeg liker vann, og er stor fan av Farris👌🏼 foretrekker vann dersom vi spiser ute, men må selvsagt ha brus til chipsposen😉 Anonymkode: a3dd7...b05
Mardina Skrevet 3. august 2023 #15 Skrevet 3. august 2023 Drikker vann hver dag, men det MÅ være iskaldt. Lunken, halvkaldt vann er ikke noe godt 😝 Derfor har jeg alltid en glassflaske med iskaldt vann stående i kjøleskapet 😊 Som vi drikker til middag 😊 3
AnonymBruker Skrevet 3. august 2023 #16 Skrevet 3. august 2023 Også i denne tråden er det mange som sier at de ikke liker vann, men så skriver de at de liker andre ting bedre. Ja, sånn er det for mange. Men det er jo ikke noe problematisk å drikke vann. Om man ikke har et psykologisk problem tilknyttet det, da. Anonymkode: 89209...514 3
Ulven Skrevet 3. august 2023 #17 Skrevet 3. august 2023 For meg smaker vann bittert og jeg unngår det så langt jeg kan, men selvfølgelig drikker jeg vann der det blir servert. Til middag drikker jeg i hovedsak vann siden smaken da blir maskert av maten. 2
AnonymBruker Skrevet 3. august 2023 #18 Skrevet 3. august 2023 Jeg kan drikke vanlig vann. Jeg gidder ikke være sær om det er det som blir servert på besøk. Akkurat som at jeg spiser både smalahove og lutefisk om det er hva som blir satt på bordet. Men hver gang jeg har et valg velger jeg meg iskaldt vann med kullsyre. Fordi det smaker så uendelig mye bedre. Anonymkode: 3133d...a0e
AnonymBruker Skrevet 3. august 2023 #19 Skrevet 3. august 2023 Vann smaker ikke det samme overalt. Jeg kan drikke vannet her hjemme. Jeg kan drikke imsdal feks. Men ikke rema 1000 sitt vann, det blir jeg kvalm av. Typisk skole vann, det smaker enten maling eller sur melk av. Vannet på dispenser er som regel litt tørt vann, det går til nød, men er det ikke kaldt nok blir jeg kvalm. Vannet hos foreldrene mine, som har sandspiss smaker rust og myrvann 🤮 Så det kommer jo an på,hvilket vann det er for min del. Og så må det være så kaldt som mulig. Har isbitmaskin. Anonymkode: c23f4...512 2
AnonymBruker Skrevet 3. august 2023 #20 Skrevet 3. august 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Også i denne tråden er det mange som sier at de ikke liker vann, men så skriver de at de liker andre ting bedre. Ja, sånn er det for mange. Men det er jo ikke noe problematisk å drikke vann. Om man ikke har et psykologisk problem tilknyttet det, da. Anonymkode: 89209...514 Er rart at noen mener vann er vann, for det er jo ikke det. Anonymkode: c23f4...512 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå