Gå til innhold

Leker ikke barn ute lenger?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer nok helt an på hvor en bor. Her leker ungene ute hele tiden, i alle fall på denne tiden av året. Bor i et boligfelt med mange familier rundt oss. Det går aldri en dag uten at nabobarna ringer på døra og det er ofte at andre som bor lengre unna også kommer innom. Jeg for min del kunne tenkt meg mer familietid og litt mer ro rundt oss, men barna er sosiale og vil leke med de andre

Anonymkode: 83c6d...050

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Barna her er både ute og inne dem. Men det er andre tider en når vi var på 80-90 tallet. Det vi hadde av tv og internett kan ikke sammenlignes med det vi har i dag. Høres jo rart ut vi lekte ute vi, selv om vi hadde disse tingene. Det hadde vi faktisk ikke. I dag er barn/ungdom sosiale på helt andre måter. Mye lettere for ensomme barn og kunne ha kontant med andre via spill feks. Husker mine foreldre klaget også forhold til hvordan dem hadde det når dem var små. Litt ironisk at man sitter på et forum og klager nettopp at barna er på iPad, gamer osv. det er faktisk mye god læring. Lærer feks merker veldig forskjell på engelsk kunnskapene i dag. Her deltar jeg i hva barna driver med også. Mulig jeg lever mere i 2023 en når jeg var ung. Jeg ser dem ikke er så annerledes en hva jeg gjorde som barn, dem har bare tilgang til mere some og teknologi en vi hadde. La oss leve litt i nåtiden og ikke i fortiden. Verden har alltid forandret seg, og vil gjøre det. Og hva med og ta med familien ut selv også, det gjør jeg og akuratt som meg kommer det en tid dem ønsker og være hjemme mens dem andre går i skogen. For ungdom er ofte for kule for skogen med foreldrene en tid. Jeg var helt lik. Sier som x svigermor sa, kua har glemte dem har vært kalv 

Anonymkode: e55fc...8d9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Fordi barn ikke har lov til det. Jeg ringer barneverntjenesten om jeg ser barn under 7-8 år alene ute uansett hva klokka er.

Anonymkode: 830e5...0db

🤦🏻‍♀️

Anonymkode: 0a9ea...d63

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Har lurt på det samme. Vi har en 5 åring, og er ute hver dag, går turer og sykler i nærområdet. I en 500 meters radius bor 6 stk han går i barnehagen med. Kan telle på en hånd hvor ofte jeg ser de ute å leker… Syns det er veldig trist. 

Anonymkode: 8c1b5...313

Du vet man kan være ansre steder å leke 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

1) mye trafikk, mye som potensielt kan skje av ulykker etc

2) andre tider enn på 90 tallet. Lange dager og lengre dager på jobb, bhg og sfo. 

Jeg har en 2 åring og en 5 åring. jeg sender ikke min 5 åring alene, da må vi være med ut. Vi har ca 3 timer fra bhg til kveldsstell begynner - vi skal spise , roe ned og kanskje lese, prate litt/ rett og slett koble oss på. Vi har hage og trampoline og hender barna har med seg noen hjem, men for å være ærlig så er de mer enn nok stimulert når de er hjemme fra bhg i 1530 tiden

Anonymkode: d50f8...e60

Og barna har jo ihvertfall på hverdagene, lekt mye ute i bhg ,eller sfo tiden. Så her er vi ofte inne på ettermiddagen med god samvittighet. Helgen er vi mere ute. Bhg her er veldig flinke og være ute. Jeg er ikke en som elsker lekeplassen heller 😅. Men 12 åringen er masse ute i hverdagen men han klarer seg jo mye selv. Har en 3 åring. Og 15 åringen veksler med og chatten med venninnene sine over telefon eller så henger dem sammen ute, en tur på kjøpesenter og sånt. Som ungdom gjør. Dem går rundt og ser litt. 

Anonymkode: e55fc...8d9

AnonymBruker
Skrevet

Vi er mye ute med 3-åringen men ikke på nærmeste lekeplass,  i er i bhg, går tur i skogen, sykler osv. 

Skrevet
20 hours ago, AnonymBruker said:

Fordi barn ikke har lov til det. Jeg ringer barneverntjenesten om jeg ser barn under 7-8 år alene ute uansett hva klokka er.

Og gamle over 70 år. Da ringer jeg politiet.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Barna til naboen leker ute hele tiden. Og jeg synes det er så koselig å høre på de. Om noen uker blir det stillere når de eldste starter på skolen igjen.

Jeg synes det er så koselig å se barna gå langs fortauet med en fotball i hendene ,de spiller fotball på en slette to minutter unna her.

De har flere barn fra småbarn til skolebarn.

Anonymkode: 3463a...a59

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Troll. Barn har da sannelig lov å være alene ute i sin egen hage. Og jeg regner da med at foreldrene passer på de. Og barn skal altså heller ikke gå alene til og fra skolen heller? De skal bli kjørt til døren og hentet ? Noen med for mye fritid her.

Anonymkode: 3463a...a59

Skrevet
senior skrev (45 minutter siden):

Og gamle over 70 år. Da ringer jeg politiet.

Troll

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er enig i at det er få barn ute.

Sønnen min er ute og leker hver eneste dag, men må rullere på kompisene for å ha noen å leke med. De vil gjerne bare leke utendørs en dag og to i uka, så han har 8 kompiser han rullerer på. 

Dattera vår er ikke like glad i å farte rundt, men er ute i hagen og leker så lenge det ikke regner. Ofte må vi nærmest tvinge henne ut, men å sitte inne på nettbrett hele sommerferien er ikke aktuelt. 

Anonymkode: 60101...631

AnonymBruker
Skrevet
Loke37 skrev (21 timer siden):

Samme hos oss, bydel utenfor Oslo. Tror det er ca 5 barnehager her, men knapt 2-3 unger å se på ettermiddagene eller i helgene ute. Blokk og rekkehusområde. 

Rett utenfor bygrensen til Oslo her.  Akkurat samme erfaring. Også rekkehusområde. Merkelig lite barn ute for å være barn i nesten hvert eneste hus. 

Anonymkode: 9428a...0f0

Skrevet
6 minutter siden, sommermor said:

Troll

Eller spøk . . .

Du kan da umulig ha trodd noe annet . . . ? 🙂

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Ser her i Trondheim at det er kommet opp mange flere skilt med "Kjør forsiktig, barn leker". Jeg har aldri sett et eneste barn leke i disse områdene. Det er ytterst sjelden å se barn leke ute nå. 

Anonymkode: 3cfe6...245

Vel, i gata vår er ungene stort sett ute og leker så lenge været tillater det. Kryr av barn, spesielt når det er finvær.

Anonymkode: e8d16...8e8

Skrevet (endret)

7 og 12 her. Yngste er mye ute med venner og leker, eldste er også mye med venner. Eldste er ganske bedagelig anlagt, så blir en god del skjermtid, men ofte sammen med venner. Yngste er mer aktiv. Begge er heldigvis mye med venner, men kan også ha kvelder eller helger alene, spesielt om vinteren, da gjerne med pc eller tv.

Har vel inntrykk av at det ikke er så veldig annerledes totalt enn for 30 år siden bortsett fra at tiden innendørs er mer pc fremfor tv..

Utfordringen er i Norge stort sett vær. Eplet faller ikke så langt fra stammen, så mine er ikke særlig glad i kulde og vinter bortsett fra det første snøfallet hvert år, etter det går snø av moroa.

Endret av GMT800
AnonymBruker
Skrevet
On 8/2/2023 at 10:52 PM, AnonymBruker said:

Hvorfor er det nesten ingen barn som leker utendørs lengre? De er jo nesten bare sammen med foreldrene sine hele tida. Sånn er det her i Fredrikstad i hvertfall. 

Jeg ble født på 90-tallet, og jeg husker at det var mye mer barn som lekte utendørs "før i tida". Selv om vi hadde TV, internett, o.l., så var vi fortsatt mye mer utendørs. Særlig om våren og sommeren. 

Anonymkode: c6970...31b

Nå er vel mange på ferie?

Anonymkode: 4a61e...c72

AnonymBruker
Skrevet

Det er svært rolig med lek her på feltet hos oss for øyeblikket. Min yngste og hennes venninner er en del ute enda. De hopper på trampolina, bader i bassenget, bygger hytte i skogen osv. Men det er et generasjonsskifte nå. Det er bare hennes lille gjeng igjen. En del av barna har blitt store og sitter nok mest foran skjerm. Har selv en 16 åring som har muret seg inne i hula si. De andre barna, er for små til å være ute å leke alene enda. 

Anonymkode: f2c80...7de

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

1) mye trafikk, mye som potensielt kan skje av ulykker etc

2) andre tider enn på 90 tallet. Lange dager og lengre dager på jobb, bhg og sfo. 

Jeg har en 2 åring og en 5 åring. jeg sender ikke min 5 åring alene, da må vi være med ut. Vi har ca 3 timer fra bhg til kveldsstell begynner - vi skal spise , roe ned og kanskje lese, prate litt/ rett og slett koble oss på. Vi har hage og trampoline og hender barna har med seg noen hjem, men for å være ærlig så er de mer enn nok stimulert når de er hjemme fra bhg i 1530 tiden

Anonymkode: d50f8...e60

Det er langt færre biler, flere gågater og mindre gjennomkjøring i storbyene enn det var for eksempel i 1970-årene da biler og utendørs parkeringsplasser var å finne så å si over alt; den gang var det også flere barn som omkom i trafikken. Så slik sett burde forholdene ligge mer til rette for utendørs lek nå enn tidligere.

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det er svært rolig med lek her på feltet hos oss for øyeblikket. Min yngste og hennes venninner er en del ute enda. De hopper på trampolina, bader i bassenget, bygger hytte i skogen osv. Men det er et generasjonsskifte nå. Det er bare hennes lille gjeng igjen. En del av barna har blitt store og sitter nok mest foran skjerm. Har selv en 16 åring som har muret seg inne i hula si. De andre barna, er for små til å være ute å leke alene enda. 

Anonymkode: f2c80...7de

Utrolig å høre at det å bygge hytte i skogen fortsatt forekommer uten at man kommer med all verdens sikkerhetsforskrifter og reguleringer for å få aktiviteten organisert og under kontroll; dette må jo være direkte livsfarlig, og burde forbys omgående. :ironi:

Anonymkode: e0358...9bb

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor i en by i Innlandet og her er det unger i lek hele tiden.Jeg har til og med sett at de hopper både tau og strikk.(Nå kommer det vel noen som sier at det er helt "ut").🙂

Anonymkode: 477f6...c56

Skrevet

Bor i utkanten av Bergen, og her er det stadig barn ute å leker. Også større barn som spiller fotball osv senere på kvelden når mine barn er lagt. Men mange av foreldrene er flink til å gjøre ting utendørs, og tar de på lekeplasser, sykkeltur osv fra de er små. 

Man må nesten gå foran som gode eksempler, ikke forvente at barna går ut å leker på eget initiativ når de er gamle nok, visst de kun har lekt inne de første årene. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...