Gå til innhold

Leker ikke barn ute lenger?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Hvorfor er det nesten ingen barn som leker utendørs lengre? De er jo nesten bare sammen med foreldrene sine hele tida. Sånn er det her i Fredrikstad i hvertfall. 

Jeg ble født på 90-tallet, og jeg husker at det var mye mer barn som lekte utendørs "før i tida". Selv om vi hadde TV, internett, o.l., så var vi fortsatt mye mer utendørs. Særlig om våren og sommeren. 

Anonymkode: c6970...31b

Ja vi lekte mer ute  på 80-90 tallet. Internettet kom jo ikke ordentlig før helt på slutten av 90-tallet. Ingen hadde smarttelefoner og nettbrett. Det er nok særlig sistnevnte som gjør barn over 10 år mindre aktive ute ihvertfall.

Her hos oss er derimot barna mye ute når det er fint vær. Barna er 6 og 7 år. De hopper på trampoliner, sykler rundt, sparkesykler, leker diverse rolleleker. De leker likevel ikke så bra som vi gjorde på 80 tallet. Da var vi flinkere å,samle hele gjenger også slik at vi kunne leke ‘boksen går’, rødt lys, sisten, stiv heks osv. I dag leker barna mer to og to.

Anonymkode: f7c64...315

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Her er det unger ute hver eneste ettermiddag, til langt ut på kvelden.

Vi er også ute med to åringen frem til legging.

Anonymkode: 6cc10...dbe

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Barn under 4 er potensielt i fare alene ute. En 5 åring alene på feks lekeplass? Nei, det er ikke ok. 

Så har man 6-8 som gjerne gjør mye ugang. Er ufin med mindre barn og bjeffer til hunder og søler på andres biler, henger utfor butikker og nesten blir påkjørt hvert 5 minutt der de sykler rundt i egen verden.

Alle disse bør være ute i følge med voksen. 

Og ikke kom å si at dine 7 åringer ikke gjør noe galt. Du har bare ikke fått vite om det. Til og med de søteste jentene hiver seg med. Dette har jeg bevitnet i mange tiår. 

Anonymkode: 830e5...0db

Barnevernet? 🤣

Anonymkode: 1d4c6...837

AnonymBruker
Skrevet

Jo, det gjør de, hilsen nabo med hørselvern :) Men det har nok endret seg mye siden jeg var barn hvor tidlig de får lov å være ute alene. Nå blir de jo fulgt til skolen hver dag mange steder også. 

Anonymkode: d6c68...e36

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det har jo vært flere tråder her på KG hvor man plages av unger som hyler og skriker ute, spesielt på trampolina.

Anonymkode: 61eb1...d1d

AnonymBruker
Skrevet

Har lurt på det samme. Vi har en 5 åring, og er ute hver dag, går turer og sykler i nærområdet. I en 500 meters radius bor 6 stk han går i barnehagen med. Kan telle på en hånd hvor ofte jeg ser de ute å leker… Syns det er veldig trist. 

Anonymkode: 8c1b5...313

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Ser her i Trondheim at det er kommet opp mange flere skilt med "Kjør forsiktig, barn leker". Jeg har aldri sett et eneste barn leke i disse områdene. Det er ytterst sjelden å se barn leke ute nå. 

Anonymkode: 3cfe6...245

Jøss så rart.. mye ungerbutwbkonstant i sjetnemarka og på tiller og det ser jeg daglig gjennom hele året 

Anonymkode: d6fde...d9d

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

I nabobyen er mange ute hele dagen. De kommer hjem til middag og så rett ut igjen.

Anonymkode: 31ab7...541

AnonymBruker
Skrevet

Endelig, en tråd om hvor er alle barna som leker ute. Er så lei alle disse trådene "nabobarna er på trampoline og bråker døgnet rundt, er det ingenting man kan kreve?"-tråder fra sure naboer som ikke liker barn. TS du burde tydeligvis bytte bo plass med noen av de. 

Anonymkode: bdad5...64d

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan ikke sammenligne 90-tallet med nå. 

Bare siden 90-tallet er trafikken mange steder blitt farligere, så det er ikke lenger trygt å sende unger ut der det før var det. Flere biler, mer trafikk, tettere bebyggelse. Da jeg var barn, var det helt trygt å sykle og leke i gaten utenfor mine foreldre. Det var maks én bil pr bolig. Nå har tilnærmet lik alle bygget om til utleie i kjelleren, OG har som regel 2 biler selv, så det er 2-4 biler pr husstand.. Bilene står parkert hulter til bulter, så det er uoversiktlig når barn skal ferdes langs, veien, og det er også mye mer kjøring. 

I tillegg har man andre krav til å passe på ungene. Barnedødeligheten pga ulykker har gått ned, nettopp fordi det er mer fokus å å faktisk passe på ungene. 

Mitt eldste bare er 5 år, og det er uaktuelt å la ham leke uten oppsyn ute, sånn som folk her kjører. Og det er enda vi bor i en blindvei i et boligstrøk, med bare 5 boliger innenfor oss i veien. Når disse boligene til sammen har 10-15 biler, og tenåringene i huset litt lenger inn har besøk som kommer i alt for høy fart, sustende rundt svingen, på trimmede mopeder og pappa sin tesla, så slipper ikke jeg ungen ut for å leke aleine. 

Vi leker mye ute, sammen med ungene. Men ja, det er lite andre barn på lekeplassene, selv om det er masse masse blokker og rekkehus i området. 

Anonymkode: 23c1e...71c

Gjest Albbas
Skrevet (endret)

Masse barn her hvertfall, sønnen min var ute 7 timer på tirsdag for eksempel (7 år), og lekte rundt omkring. 😄

Besøker ofte et vennepar i Oslo, de bor i et fint leilighetsområde med masse fellesareal, og jeg syns alltid det er MASSE barn der ute, ungene mine elsker å være på besøk der for det er så livlig. 😄

Vi bor forøvrig på et bilfritt område, det har mye å si! 

Endret av Albbas
AnonymBruker
Skrevet

De sitter inne og drikker brus

Anonymkode: 8349f...4a0

AnonymBruker
Skrevet

Nå er ikke min gutt barn men ungdom(15 år). Han er ute hele dagen. De spiller fotball i mange timer hver dag. De spiller også frisbeegolf. Dette er i Trondheim 

Men ser ikke mye til mindre barn for leker mye ute her nei 

Anonymkode: e2978...ff7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

De sitter inne og drikker brus

Anonymkode: 8349f...4a0

Vi er fryktelig negative her… Dagens barn sitter ikke bare inne og drikker brus og ser på skjerm. 

Anonymkode: 1d4c6...837

AnonymBruker
Skrevet

Ungene på 5,6,8 er ute hver dag i timesvis med venner 😊

Anonymkode: 5441b...2a6

AnonymBruker
Skrevet

Er du ute på "riktig" tidspunkt? Har barn på 6 og 7, bor i rekkehusområde og her er mange ute. Det er mange som er bortreist ofte, men har ikke inntrykk av at det er mange som sitter inne og spiller. Innimellom ja, men mest ute i lek. 

Anonymkode: 2ebc1...33a

AnonymBruker
Skrevet

7-åringen her er ute og leker med kompiser noen timer hver dag. Løper rundt i gatene her, herjer og leker. Og det er minst en venn som kommer på døra hver dag for å spørre om han skal være med ut. 

Anonymkode: db1fa...134

AnonymBruker
Skrevet

Mange barn ute og leker her, men det er litt sporadisk. Oslo, utkantsbydel.

Anonymkode: 87f0d...bf3

AnonymBruker
Skrevet

1) mye trafikk, mye som potensielt kan skje av ulykker etc

2) andre tider enn på 90 tallet. Lange dager og lengre dager på jobb, bhg og sfo. 

Jeg har en 2 åring og en 5 åring. jeg sender ikke min 5 åring alene, da må vi være med ut. Vi har ca 3 timer fra bhg til kveldsstell begynner - vi skal spise , roe ned og kanskje lese, prate litt/ rett og slett koble oss på. Vi har hage og trampoline og hender barna har med seg noen hjem, men for å være ærlig så er de mer enn nok stimulert når de er hjemme fra bhg i 1530 tiden

Anonymkode: d50f8...e60

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi bor i Follo og jeg syns jeg nesten aldri ser barna fordi de alltid er ute å leker 😅 det er ikke alle selvfølgelig, men de er flinke til å møtes ute på kryss og tvers. 10 åringer og 8 åringer.

Anonymkode: 037cc...e00

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...