Gå til innhold

Leker ikke barn ute lenger?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor er det nesten ingen barn som leker utendørs lengre? De er jo nesten bare sammen med foreldrene sine hele tida. Sånn er det her i Fredrikstad i hvertfall. 

Jeg ble født på 90-tallet, og jeg husker at det var mye mer barn som lekte utendørs "før i tida". Selv om vi hadde TV, internett, o.l., så var vi fortsatt mye mer utendørs. Særlig om våren og sommeren. 

Anonymkode: c6970...31b

• Liker 1
Skrevet

Samme hos oss, bydel utenfor Oslo. Tror det er ca 5 barnehager her, men knapt 2-3 unger å se på ettermiddagene eller i helgene ute. Blokk og rekkehusområde. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Dette lurer jeg på også! 

Anonymkode: 42a64...1f3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ser her i Trondheim at det er kommet opp mange flere skilt med "Kjør forsiktig, barn leker". Jeg har aldri sett et eneste barn leke i disse områdene. Det er ytterst sjelden å se barn leke ute nå. 

Anonymkode: 3cfe6...245

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei, de fleste sitter vel antageligvis inne, foran en skjerm...

Anonymkode: 2aab4...33f

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

De sitter på ipaden sin. 

Anonymkode: 2e35c...332

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg synes stadig jeg ser (og hører) barn som leker ute, både mindre barn på lekeplasser og større unger på ballplasser o.l. - overraskende mange med tanke på at jeg bor i Oslo sentrum. Færre enn da jeg var barn på 80-tallet, men vi hadde mindre organisert fritid også.

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Mine barn på 6,8, 12 og 15 er ute hele tiden. De to yngste er på lekeplassen eller i gata. Klatrer, løper, leker og har det moro.

Anonymkode: 7d203...2aa

• Liker 2
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Her er det masse barn ute og leker :) Rekkehus- og eneboligstrøk i utkanten av by. 

Anonymkode: 8f9f0...59f

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Her leker barna ute, kommer på døra og spør om de vil være med ut å sykle, gå på lekeplassen etc. men liker også å sitte inne og spille, så det er jatakk begge deler. Liten by, Sørlandet 

Anonymkode: ff165...93b

• Liker 2
Skrevet

Joda, her leker naboungene ofte ute, men det er etter at de har herjet inne en stund. Løpt og hylt inne i en times tid før de må ut.

AnonymBruker
Skrevet

I feltet der vi bor er ungene masse ute å leker :)
Men, vi foreldrene har jobbet litt aktivt for det, og lar dem utfolde seg på egenhånd. 

Jeg sier til mine barn når de går ut at de har lov å ringe på hos andre for å spørre om de vil være med ut å leke, og da vil gjerne ungene det - og når noen er ute å leker, ja så kommer gjerne de andre trillende etter. :) 

Anonymkode: 1673d...b35

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bor også i Fredrikstad, i et sameie med rekkehus. Her er de flere lekeplasser og barn i alle aldre som er ute og leker og sykler.

Anonymkode: c70c5...f03

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Fordi barn ikke har lov til det. Jeg ringer barneverntjenesten om jeg ser barn under 7-8 år alene ute uansett hva klokka er.

Anonymkode: 830e5...0db

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Fordi barn ikke har lov til det. Jeg ringer barneverntjenesten om jeg ser barn under 7-8 år alene ute uansett hva klokka er.

Eh? 

Anonymkode: 1d4c6...837

AnonymBruker
Skrevet

Bor i Lillestrøm kommune. Det er mange barn ute her. Flere barn ute i rekkehusområdene enn i eneboligområdene. Bor i enebolig og barna er mye ute, i egen hage eller på farta.

Anonymkode: dca3d...dba

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Eh? 

Anonymkode: 1d4c6...837

Barn under 4 er potensielt i fare alene ute. En 5 åring alene på feks lekeplass? Nei, det er ikke ok. 

Så har man 6-8 som gjerne gjør mye ugang. Er ufin med mindre barn og bjeffer til hunder og søler på andres biler, henger utfor butikker og nesten blir påkjørt hvert 5 minutt der de sykler rundt i egen verden.

Alle disse bør være ute i følge med voksen. 

Og ikke kom å si at dine 7 åringer ikke gjør noe galt. Du har bare ikke fått vite om det. Til og med de søteste jentene hiver seg med. Dette har jeg bevitnet i mange tiår. 

AnonymBruker
Skrevet

Bare drittunger som er ute og leker nå til dags, fordi foreldrene ikke orker å ha dem inne lengre.

Resten, de greie barna, sitter hjemme og ser på ipaden sin.

Anonymkode: 93336...1d0

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Her lekes det mye ute. Sånn har det vært i årevis. Det ringes på dører også, bygges snøhuler og spiller ballspill. Bor på et boligfelt. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror barna nå er eldre enn det vi var da vi vokste opp før de leker ute alene. Vi bor i Oslo sentrum, og da vi lot andreklassingen vår gå ut alene var vi blant de første. De er også mest på lekeplassen på skolen eller i parkene. 

Anonymkode: e39e2...049

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...