AnonymBruker Skrevet 3. august 2023 #121 Del Skrevet 3. august 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Da kan myndighetene bare trykke på en knapp, legge på avgifter, innstifte bøter, så er det innført. Ingen protesterer mot noe som helst, annet enn på FB. Anonymkode: 3062b...d07 Noen er mer aktive i sin motstand enn andre; miljøavgiftgalskapen boikottes konsekvent av undertegnede ... Anonymkode: 7aab7...abc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. august 2023 #122 Del Skrevet 3. august 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): "Ikke veldig dyrt". Så du mener at de burde vært mye dyrere før man våger å klage? Hvilken pris foreslår du - kr.500-1000, eller 1500 pr. pose ...? Anonymkode: 49612...47b Ja Disse 4 posene kan bære varer verdt flere tusen kroner. Anonymkode: 25694...480 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knirke Skrevet 3. august 2023 #123 Del Skrevet 3. august 2023 38 minutter siden, Million said: Media skriver det miljøekspertene og fagpersonene sier og har forsket seg frem til. Så ja, når det gjelder dette så tror jeg på det faktum at hvis vi forbruker mindre plast (og det betyr i denne saken færre plastposer) så blir det mindre forurensning og miljøbelastning. Plastposeforbruket vårt er det relativt enkelt å gjøre noe med, og et sted må vi starte! Synes du er en smule merkelig og tåpelig i "argumentene" dine. Du fremstår som at fordi folk ikke kan fikse hele verdens plastforbruk på EN GANG, så er det liksom ikke vits å gjøre NOE, og du tror ikke på det som står skrevet i media om temaet? Kan vi ikke redusere alt på en gang er det ikke vits å gjøre noen ting liksom. Jeg har minimert plastposeforbruket mitt i mange år allerede, og har både ryggsekk og trillebag jeg har brukt i årevis til matinnkjøp. Jeg har faktisk sluttet å kjøpe vanlig potetgull pga posene ikke kan resirkuleres (metallbelegg på innsiden). Skal jeg ha chips, kjøper jeg potetsticks (tidligere kalt taffelsticks) fordi de posene er ren plast og kan legges i plastgjenvinningen. Jeg har ikke sagt at jeg ikke gjør noe for miljøet, eller at ingenting bør gjøres. Men her begynner man HELT i feil ende, ved å avgiftsbelegge et produkt som har flere bruksområder og allerede er resirkulert. Start med å få mer plastemballasje over på kartong isteden, og la det lønne seg å resirkulere emballasje i industrien. Har du noen gang sett hvor mye plastfilm (for å pakke inn paller) som kastes på store lager?. Skyv ansvaret over på produsentene og grossistene fremfor å straffe forbrukere med tullete avgifter. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. august 2023 #124 Del Skrevet 3. august 2023 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Det er fint at vi tenker gjennom våre hverdager og uvaner. Men det virker som at alt for mange er opptatt av dette. Det er nærmest en konkurranse om å gjøre oss tilbakestående og primitive igjen. Og Norge er som vanlig på toppen av alt som er ubehagelig og lite ønsket av befolkningen. Vi nordmenn er kontrollert, temmet og umyndiggjort i langt større grad enn alle andre nasjoner. Da kan myndighetene bare trykke på en knapp, legge på avgifter, innstifte bøter, så er det innført. Ingen protesterer mot noe som helst, annet enn på FB. Anonymkode: 3062b...d07 Nordmenn? Det er et EU-direktiv, målet er at vi nordmenn og alle andre i EU skal bruke maks 40 plastposer i året. https://www.nrk.no/norge/plastpose-direktiv-fra-eu-vil-ogsa-gjelde-i-norge-1.16257186 — For øvrig går vel de færreste av oss på messer og samler seg femti bomullsnett. Jeg har fem store nylonnett fordelt i flere vesker og ryggsekker, slik at jeg alltid har dem med når jeg skal handle, enten det er mat, klær eller andre varer. De fleste av dem har jeg hatt i fem - ti år. Husker ikke sist jeg betalte for plastpose, faktisk. Løser det klimakrisen? Redder det verden (for å bruke stråmannen satt opp i overskriften)? Selvsagt ikke, og det har heller ingen påstått. Men alle monner drar. Anonymkode: d2f34...1cc 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. august 2023 #125 Del Skrevet 3. august 2023 Vi som er litt eldre husker fremdeles når det var mest vanlig å bruke sånne brune papir-poser til å frakte for eksempel matvarer. Men så ble disse byttet ut med plast-poser, fordi man skulle redde alle trærne ved å ikke bruke papir-poser liksom. Snart kommer det vel enda flere rare forandringer, som folk påstår kommer til å redde verden neste gang. Anonymkode: fd43f...82c 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. august 2023 #126 Del Skrevet 3. august 2023 Handlenettene er jo mye værre en plastposer! Anonymkode: 4de09...ea6 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. august 2023 #127 Del Skrevet 3. august 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Vi som er litt eldre husker fremdeles når det var mest vanlig å bruke sånne brune papir-poser til å frakte for eksempel matvarer. Men så ble disse byttet ut med plast-poser, fordi man skulle redde alle trærne ved å ikke bruke papir-poser liksom. Snart kommer det vel enda flere rare forandringer, som folk påstår kommer til å redde verden neste gang. Anonymkode: fd43f...82c Vet ikke nøyaktig hvilken tid du tenker på, men i slutten av 1970-årene var bæreposer noe man fikk gratis i dagligvarebutikken; ingen ville finne på å ta betalt for at kunden skulle gå rundt og reklamere for butikken med posen sin. Hadde man ikke også helt hvite poser den gang ...? Bæreposene fra Bonus og Irma hadde i alle fall logo. Anonymkode: 95d4a...46d 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
drohatha Skrevet 3. august 2023 #128 Del Skrevet 3. august 2023 2 hours ago, RC said: Pengene burde absolutt brukes til noe relevant og hensiktsmessig, som å f.eks. rydde strender eller fjerne plast fra naturen. Ikke at det uansett er et stort problem i Norge. Det største problemet her er vel all avfallet som har blitt dumpet, og fortsatt dumpes i havet av fiskerinæringen. 3 hours ago, AnonymBruker said: Selvfølgelig er det noen som stikker av med overskudd men målet er vel å få ned bruk at plastposer. Jeg syns at pengene burde brukes til samle inn plastikk ved kysten eller noe lignende men generelt er målet oppdra folk til å bruke handlenett. Anonymkode: 2b22c...e7e Noe av pengene blir faktisk brukt til sånt https://handelensmiljofond.no/nyheter/plastposekontingenten-oker Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. august 2023 #129 Del Skrevet 3. august 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Vi som er litt eldre husker fremdeles når det var mest vanlig å bruke sånne brune papir-poser til å frakte for eksempel matvarer. Men så ble disse byttet ut med plast-poser, fordi man skulle redde alle trærne ved å ikke bruke papir-poser liksom. Snart kommer det vel enda flere rare forandringer, som folk påstår kommer til å redde verden neste gang. Anonymkode: fd43f...82c På samme tid som de dumpet grov-avfall overalt i skig og mark? Anonymkode: 75287...d3f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. august 2023 #130 Del Skrevet 3. august 2023 drohatha skrev (1 minutt siden): Noe av pengene blir faktisk brukt til sånt https://handelensmiljofond.no/nyheter/plastposekontingenten-oker Det skulle da bare mangle. Men om jeg oppretter en organisasjon for å redde sultne barn og får inn 5 millioner, der jeg selv unner meg en lønn på én million, og 3 andre millioner går til administrasjon, mens den siste millionen går til barna - kan man si at denne organisasjonen hjelper sultende barn, eller er til for å få fordelene selv ...? Anonymkode: 95d4a...46d 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. august 2023 #131 Del Skrevet 3. august 2023 "Vi" må være flinke da de andre ikke engang gidder å kaste søppel i kontainer Anonymkode: 20ab0...ff1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. august 2023 #132 Del Skrevet 3. august 2023 Million skrev (2 timer siden): Media skriver det miljøekspertene og fagpersonene sier og har forsket seg frem til. Så ja, når det gjelder dette så tror jeg på det faktum at hvis vi forbruker mindre plast (og det betyr i denne saken færre plastposer) så blir det mindre forurensning og miljøbelastning. Plastposeforbruket vårt er det relativt enkelt å gjøre noe med, og et sted må vi starte! Synes du er en smule merkelig og tåpelig i "argumentene" dine. Du fremstår som at fordi folk ikke kan fikse hele verdens plastforbruk på EN GANG, så er det liksom ikke vits å gjøre NOE, og du tror ikke på det som står skrevet i media om temaet? Kan vi ikke redusere alt på en gang er det ikke vits å gjøre noen ting liksom. Jeg har minimert plastposeforbruket mitt i mange år allerede, og har både ryggsekk og trillebag jeg har brukt i årevis til matinnkjøp. Jeg har faktisk sluttet å kjøpe vanlig potetgull pga posene ikke kan resirkuleres (metallbelegg på innsiden). Skal jeg ha chips, kjøper jeg potetsticks (tidligere kalt taffelsticks) fordi de posene er ren plast og kan legges i plastgjenvinningen. Personen du siterer har jo rett når den skriver at den eneste måten vi kan redde planeten litt på er å fjerne menneskene Anonymkode: f8ff8...3af 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. august 2023 #133 Del Skrevet 3. august 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nordmenn? Det er et EU-direktiv, målet er at vi nordmenn og alle andre i EU skal bruke maks 40 plastposer i året. https://www.nrk.no/norge/plastpose-direktiv-fra-eu-vil-ogsa-gjelde-i-norge-1.16257186 — For øvrig går vel de færreste av oss på messer og samler seg femti bomullsnett. Jeg har fem store nylonnett fordelt i flere vesker og ryggsekker, slik at jeg alltid har dem med når jeg skal handle, enten det er mat, klær eller andre varer. De fleste av dem har jeg hatt i fem - ti år. Husker ikke sist jeg betalte for plastpose, faktisk. Løser det klimakrisen? Redder det verden (for å bruke stråmannen satt opp i overskriften)? Selvsagt ikke, og det har heller ingen påstått. Men alle monner drar. Anonymkode: d2f34...1cc Man samler ikke, men på de fleste messe så får man garantert med seg ett nett og gjerne 2-3, skal ikke mange messedagene ol før man har 50 Anonymkode: f8ff8...3af 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. august 2023 #134 Del Skrevet 3. august 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Man samler ikke, men på de fleste messe så får man garantert med seg ett nett og gjerne 2-3, skal ikke mange messedagene ol før man har 50 Anonymkode: f8ff8...3af Nå var poenget mitt at de færreste er så enormt mye på messer at de har femti nett. Så den problemstillingen gjelder nok ikke flertallet. Men for å svare deg: Da sier du neitakk til alle andre nett enn det første, ev. bruker du et gammelt nett du har tatt med deg, og samler alle brosjyrene osv. i det. Så «oppdrar» du disse nettutdelende bedriftene i samme slengen. Anonymkode: d2f34...1cc 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 3. august 2023 #135 Del Skrevet 3. august 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Personen du siterer har jo rett når den skriver at den eneste måten vi kan redde planeten litt på er å fjerne menneskene Anonymkode: f8ff8...3af 🙄 Veldig smart og SANNSYNLIG løsning, syns du ikke? Nå snakket vi om plastposer og handlenett. Løsning; fjern menneskene. Utrydd menneskeheten. Yes. Da går vi for den løsningen i morgen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. august 2023 #136 Del Skrevet 3. august 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg forstår ikke denne bunnløse kjærligheten til bæreposer som mange tilsynelatende har? Jeg begynte med handlenett for mange år siden, ikke fordi jeg var så miljøbevisst, men fordi jeg ikke orket å ha et hjem fullt av plastposer. Resultatet var nemlig at jeg stadig måtte kaste store mengder plastposer fordi jeg rett og slett ikke produserer nok søppel hjemme til å bruke dem som søppelposer. Anonymkode: c4b90...758 Da håper jeg du kastet de i plastsøppelet! Det er flere ting man kan gjenbruke plastposene til; restsøppel, glass & metall-søppel, frakting av ting og tang, oppbevaring av ting og tang osv Anonymkode: 8f9a8...4a3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. august 2023 #137 Del Skrevet 3. august 2023 Handlenett hadde greit dersom norske plastposer faktisk hadde havnet i naturen. Problemet er at så og si ingen norske plastposer havner i sjøen eller i naturen. Det er plast fra industri og fiskere som forsøpler våre strender. Derfor blir logikken slik: "Fiskere kaster plast på sjøen, så derfor må matbutikkundene påføres en ekstra avgift" Forstå logikken den som kan. Anonymkode: e7d38...f14 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. august 2023 #138 Del Skrevet 3. august 2023 Million skrev (12 minutter siden): 🙄 Veldig smart og SANNSYNLIG løsning, syns du ikke? Nå snakket vi om plastposer og handlenett. Løsning; fjern menneskene. Utrydd menneskeheten. Yes. Da går vi for den løsningen i morgen. Ja hvis vi skal "redde" planeten så er det den eneste løsningen. Nå sier jeg ikke at det er så viktig å redde planeten Anonymkode: f8ff8...3af 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. august 2023 #139 Del Skrevet 3. august 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Altså den artikkelen er jo største svada jeg har lest på lenge. La meg vise dere et perfekt eksempel på en hvit priviligert mann som skal mansplaine og korker til de grader. Går det an å være så dum, eller later han bare som. Men, to punkter. Den ene, er at vanlige gjenbrukbare handlenett er ikke laget av bomull, de er laget av polyester, så i grunn også plastikk, akkurat som engangs handleposer. Forskjellen ligger i at de nettopp ikke er engangs, de kan brukes mange ganger, de kan også vaskes veldig mange ganger. De handleposene jeg har, har jeg hatt i sikkert 10 år og de er like gode. Hvorfor legger han alt om bomullsposer er derfor mysterium. Annen er jo faktum at de posene jeg har, har jeg kjøpt selv. Nei jeg har fått 50 bomullsnett gratis gjennom diverse konferanser eller sponsorer, og jeg tror heller ikke det er så vanlig. Har dere på forumet det liksom?! Virkelig et problem at boden oversvømmes av handlenett som dere fikk gratis? 50+ stykk? Neppe. Og jeg har ett punkt til. Åpenbart er jo at denne mannen ikke handler I matvarebutikken selv, og jeg kan se for meg kona hans sitter og ruller øynene mens hun leser dette oppgulpet. For hun har sikkert brukt gjenbrukbære poser fra Kiwi og Meny i over 10 år selv og aner ikke hva er det mannen blaber om. Anonymkode: b8437...748 Det er ikke en artikkel, det er en kommentar fra en redaktør på nettstedet e24. Han var én av få politikere som viste at han hadde humor da han var aktiv politiker og jeg må innrømme at jeg trakk litt på smilebåndet et par ganger da jeg leste kommentaren hans. -- Det er ikke plastposene som er problemet. Plast er veldig bra det. Det kan brukes om og om igjen og etterhvert resirkuleres. Mye plast kan også resirkuleres flere ganger. Det er de idiotene som kaster plastposene i naturen, de som ikke gjenvinner osv man bør gå etter. Anonymkode: 8f9a8...4a3 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. august 2023 #140 Del Skrevet 3. august 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Ja hvis vi skal "redde" planeten så er det den eneste løsningen. Nå sier jeg ikke at det er så viktig å redde planeten Anonymkode: f8ff8...3af Men da kan det jo være lurt å spørre seg hvorfor vi mennesker ønsker å redde planeten. Det er jo fordi vi ønsker at mennesker skal kunne bo her. Anonymkode: cd006...e97 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå