Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Redusert plastbruk, og spesielt redusert kasting av plast, vil være et lite bidrag i riktig retning for miljøet, men vi må gjøre mye mer enn det.

Vi har generelt et alt for høyt forbruk. Vi kjøper for mye klær, vi har for lang reisevei til jobb, vi drar for mye på feriereiser, vi har alt for mange hytter og båter og ting vi ikke trenger. vi bytter elektronikk for ofte, vi spiser mer mat enn det vi trenger, og enda verre, vi kaster veldig mye mat, vi handler alt for mye på nett fra "langtvekkistan" som fraktes kloden rundt, vi spiser alt for mye langreist mat osv.... Alle disse tingene vi tar for gitt, gir utslipp som lett kan reduseres. Men da må vi være villige til å bremse ned litt og ofre litt, noe de færreste av oss er. 

• Liker 3
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Orka ikke lese artikkelen hans, den har sånn gjennomsyra "jeg er så mye smartere en alle andre vibber" å jeg gidder ikke. 

Engangsplastikk er krise. Jeg sier ikke at det er det absolutt verste, men det er ikke bra. Om vi får ned bruken av det, så er det bra. Skjønner ikke hvorfor folk insistere på å fortsette med noe vi vet ikke er bra, fordi "bomull er enda værre faktisk" det er ikke det, hallo ? Ok, så er det ikke helt ok med bomull heller, men ligger det en stor søppelmengde med flyende bomull i havet? 

Har vi microbomull i kroppen vår? 

For å bli bedre må vi endre, og vi kan ikke si nei til alternativene fordi de ikke er perfekte, da tar vi andre alternativer men fortsetter å finne den perfekte løsningen. 

Er faktisk ikke verre en det. 

Pluss: jeg bruker ikke de gratis bomullsnettene jeg har fått til daglighandling, jeg bruker sånne store i tykk god plastikk som jeg har brukt på... vel 8de året nå tror jeg. så hele disjusjonen er teit. 

Anonymkode: 91f78...c8e

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Orka ikke lese artikkelen hans, den har sånn gjennomsyra "jeg er så mye smartere en alle andre vibber" å jeg gidder ikke. 

Engangsplastikk er krise. Jeg sier ikke at det er det absolutt verste, men det er ikke bra. Om vi får ned bruken av det, så er det bra. Skjønner ikke hvorfor folk insistere på å fortsette med noe vi vet ikke er bra, fordi "bomull er enda værre faktisk" det er ikke det, hallo ? Ok, så er det ikke helt ok med bomull heller, men ligger det en stor søppelmengde med flyende bomull i havet? 

For å bli bedre må vi endre, og vi kan ikke si nei til alternativene fordi de ikke er perfekte, da tar vi andre alternativer men fortsetter å finne den perfekte løsningen. 

Pluss: jeg bruker ikke de gratis bomullsnettene jeg har fått til daglighandling, jeg bruker sånne store i tykk god plastikk som jeg har brukt på... vel 8de året nå tror jeg. så hele disjusjonen er teit. 

Anbefaler deg å lese artikkelen før du svarer, samt se episoden av Folkeopplysningen som det refereres til.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Altså den artikkelen er jo største svada jeg har lest på lenge. La meg vise dere et perfekt eksempel på en hvit priviligert mann som skal mansplaine og korker til de grader. Går det an å være så dum, eller later han bare som.

Anonymkode: b8437...748

Dagens "hvit mann som pusher 50 nedrakking". Dagen er ikke komplett uten!! :sarkasme:

Men plastposedebatten  med avgifter og priser er veldig typisk norsk politikk.

Plast i havet er et problem.

Men er dette et problem i Norge?? Nei, det er det ikke. Vi har et avfall system som virker, folk kaster ikke plastposer i naturen i Norge. Man kjøper matvarer på butikken, bruker posen i søppeldunken på kjøkken vi bærer ut når den er full og dette kjørers til avfallshåndtering.  Det velger man å se helt bort ifra. Men i sin iver etter å vise handlekraft , som på norsk vil si å forby eller øke avgifter. Så bekjemper man et problem i Norge som eksiterer et annet sted i verden.

620.000 mennesker døde av malaria i 2022. Blir ikke overrasket hvis norske politikere innfører obligatorisk malariavaksinering av barn i Finnmark. Malaria er et stort problem i verden nemlig....

Dette handler om to ting, avgifter og symbolpolitikk.

Anonymkode: 3c1c7...b7a

• Liker 10
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Men er det bare mikroplast du bryr deg om? 

Bomullsproduksjon har enorme konsekvenser for miljø, klima, matproduksjon og helse. At bomull ikke havner i havet som mikroplast er ganske uinteressant poeng når du utelater å nevne alle kjemikaliene og miljøgiftene som havner i elver, innsjøer, jordsmonn og hav som følge av bomullsproduksjon. 

Neivel, så bruker du ikke bomullsnettene dine, men det gjør jo ikke saken bedre. Da betyr det at naturen har lidt store belastninger for et fullstendig bortkastet produkt ingen vil ha. 

Løsningen er ikke nødvendigvis plastposer, men å forby tullete bomullsnett som promovare hadde jo vært et steg i riktig retning. Gjør det forbudt for selskaper å gi bort produkter av bomull i reklameøyemed og tilsvarende. 

Anonymkode: cd006...e97

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår ikke dette maset om plastposer. Hvis folk kaster avfallet slik myndighetene ønsker så vil vel et minimum komme ut i naturen? 

På den andre siden: hvis jeg lager meg 10 bærenett av et bærekraftig fremstilt stoff og bruker kun dem (aldri plastposer) ved handling i 30 år, er ikke det mer miljøvennlig enn om jeg bruker nye plastposer hver gang? Evt stoff fra gamle olajakker o.l jeg får kjøpt i bruktbutikker🤔

Jeg bare spør, for jeg vet ikke

Anonymkode: 54599...8f0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Man kunne med fordel forby de bomullsnettene som diverse firmaer pusher på folk gratis. Det hadde holdt med de nettene folk ønsker å kjøpe selv. Jeg har ofte kommet hjem fra messer og seminar med en hel bunke av dem, og de blir aldri brukt. Men vi kan vel bli flinkere som "gratiskunder" til å takke nei også, så slutter de kanskje å produsere dem. 

Anonymkode: 4d377...f5a

• Liker 2
Gjest Adobyen
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er det meningen at nettet skal se ut som noe en blomsterglad bestemor fra 1980-årenes kommunistiske Øst-Tyskland kunne ha brukt, uten at det er mulig å lage nett med et design som ikke ser like harry ut ...?

102773.jpg?width=800&height=800&quality=

Anonymkode: 49612...47b

Ha ha, jeg bare googlet handlenett og fikk masse treff.  Så enkelt er det faktisk :) 

Skrevet (endret)
Knirke skrev (51 minutter siden):

Problemet med søppelberget er jo ikke posene, det er jo innholdet.. Hvor mange yoghurtbeger, sjampoflasker, smørbeger, pastaglass, cellofan og annen emballasje kaster du ikke i søpla hver dag? 

Skal du minske søppelberget må du plukke grønnsakene rett fra jorda, drikke melken rett fra kua og slakte alle dyrene selv, noe de færreste har muligheten til.

Jeg kildesorterer i det minste alt du nevner der. Vi har egen plastsortering i Oslo. Så det går ikke i restavfallet. Pastaglass (og annen glassemballasje) blir skylt og sortert og kastet i egen container for dette ute på borettslagets område. Cellofan kan jeg ikke huske sist jeg var borti. Kjøper ikke lodd til kakelotterier og kjøper aldri blomsterbuketter (som er der jeg kan komme på cellofanbruk).

Sto det ikke i media nå at prisen ble økt på poser for å minske forbruket og spare miljøet? Men du sier at det ikke hjelper å bruke færre plastposer. Nei vel. Du bør snarest kontakte myndighetene og dele denne kunnskapen du har, som deres eksperter åpenbart mangler.

Endret av Million
AnonymBruker
Skrevet

Er vel ikke remas handleposer som er hovedproblemet heller.Gamle fiskegarn derimot.Men enig at vi bør begrense plastbruken vår.

Anonymkode: 7d48b...0a2

AnonymBruker
Skrevet

Nå trenger kvinneguiden et eget poseforum snart.

Anonymkode: 4d377...f5a

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Altså den artikkelen er jo største svada jeg har lest på lenge. La meg vise dere et perfekt eksempel på en hvit priviligert mann som skal mansplaine og korker til de grader. Går det an å være så dum, eller later han bare som.

Men, to punkter. Den ene, er at vanlige gjenbrukbare handlenett er ikke laget av bomull, de er laget av polyester, så i grunn også plastikk, akkurat som engangs handleposer. Forskjellen ligger i at de nettopp ikke er engangs, de kan brukes mange ganger, de kan også vaskes veldig mange ganger. De handleposene jeg har, har jeg hatt i sikkert 10 år og de er like gode. Hvorfor legger han alt om bomullsposer er derfor mysterium.

Annen er jo faktum at de posene jeg har, har jeg kjøpt selv. Nei jeg har fått 50 bomullsnett gratis gjennom diverse konferanser eller sponsorer, og jeg tror heller ikke det er så vanlig. Har dere på forumet det liksom?! Virkelig et problem at boden oversvømmes av handlenett som dere fikk gratis? 50+ stykk? Neppe.

Og jeg har ett punkt til. Åpenbart er jo at denne mannen ikke handler I matvarebutikken selv, og jeg kan se for meg kona hans sitter og ruller øynene mens hun leser dette oppgulpet. For hun har sikkert brukt gjenbrukbære poser fra Kiwi og Meny i over 10 år selv og aner ikke hva er det mannen blaber om.

Anonymkode: b8437...748

Hva har hans hudfarge å gjøre med noenting? Priviligert fordi han er hvit?

Det som virkelig er svada er ditt innlegg og manglende historieferdigheter

Anonymkode: b93cc...62b

• Liker 5
Skrevet

Pengene burde absolutt brukes til noe relevant og hensiktsmessig, som å f.eks. rydde strender eller fjerne plast fra naturen. Ikke at det uansett er et stort problem i Norge. Det største problemet her er vel all avfallet som har blitt dumpet, og fortsatt dumpes i havet av fiskerinæringen.

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, Million said:

Jeg kildesorterer i det minste alt du nevner der. Vi har egen plastsortering i Oslo. Så det går ikke i restavfallet. Pastaglass (og annen glassemballasje) blir skylt og sortert og kastet i egen container for dette ute på borettslagets område. Cellofan kan jeg ikke huske sist jeg var borti. Kjøper ikke lodd til kakelotterier og kjøper aldri blomsterbuketter (som er der jeg kan komme på cellofanbruk).

Sto det ikke i media nå at prisen ble økt på poser for å minske forbruket og spare miljøet? Men du sier at det ikke hjelper å bruke færre plastposer. Nei vel. Du bør snarest kontakte myndighetene og dele denne kunnskapen du har, som deres eksperter åpenbart mangler.

Ja, hvis det står i media så må det jo være sant…🤣

Du kjøper ikke grønnsaker? De er pakket inn i plast. Kjølevarer? Plast. Frysevarer? Plast. Godteri og snacks? Plast. Tannkrem og sjampo? Plast. Klær og sko? Plast. Jeg håper du ikke har barn, for da bidrar du jo til å produsere enda flere plastforbrukere i tillegg til ditt eget forbruk.

Ikke alle kommuner har gjennvinning, og kostnadene og utslippene overgår ofte miljøgevinsten. Skulle vi virkelig spart miljøet hadde vi sluttet å formere oss og gått til kollektivt selvmord (med naturlig hemp-tau, selvsagt)

• Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Nei jeg har fått 50 bomullsnett gratis gjennom diverse konferanser eller sponsorer, og jeg tror heller ikke det er så vanlig.

Det er nok ikke VANLIG, men jeg har sikkert 30-talls av dem, og de er jo ubrukelig søppel. De er for små til å handle med, tåler lite vekt ; de er beregnet for å samle på give-aways.

Det samme gjelder små lommenett, som er så "kul" giveaway : de har stort sett plass til det samme jeg klarer putte i lommene mine. 

Coop sine gjenbruksposer, de du fikk en krone for å bruke, var riktig størrelse, og tålte noe vekt, men de blir slitt ut relativt raskt. 

Problemet er at denne typen poser er ikke forrurensingsproblemet. Man løser ingenting her. Og det er brudd på samfunnskontrakten når vi blir utsatt for uleiligheter som ikke har noen betydning. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Klarer han virkelig ikke å si nei når noen kaster bomullsnett etter ham?! Virker litt svak. Godt han ikke er politikker lenger.

Anonymkode: b16ce...dc4

AnonymBruker
Skrevet

Nestegang man går i butikken med ett handlenett eller vurderer kjøpe det, husk at det er meget høy sannsynlighet at dette stammer fra en av de største miljøkatastrofene i verden.

Hint aralsjøen. 

Anonymkode: b93cc...62b

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
RC skrev (5 minutter siden):

Pengene burde absolutt brukes til noe relevant og hensiktsmessig, som å f.eks. rydde strender eller fjerne plast fra naturen. Ikke at det uansett er et stort problem i Norge. Det største problemet her er vel all avfallet som har blitt dumpet, og fortsatt dumpes i havet av fiskerinæringen.

La oss være helt oppriktige: Det eneste faktiske formålet med denne poseavgiften er ikke å bruke pengene hensiktsmessig eller redde verden fra plastavfall, men å få folk til å betale mer for noe som ikke endrer noe som helst.

Anonymkode: 95d4a...46d

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)
Knirke skrev (11 minutter siden):

Ja, hvis det står i media så må det jo være sant…🤣

Du kjøper ikke grønnsaker? De er pakket inn i plast. Kjølevarer? Plast. Frysevarer? Plast. Godteri og snacks? Plast. Tannkrem og sjampo? Plast. Klær og sko? Plast. Jeg håper du ikke har barn, for da bidrar du jo til å produsere enda flere plastforbrukere i tillegg til ditt eget forbruk.

Ikke alle kommuner har gjennvinning, og kostnadene og utslippene overgår ofte miljøgevinsten. Skulle vi virkelig spart miljøet hadde vi sluttet å formere oss og gått til kollektivt selvmord (med naturlig hemp-tau, selvsagt)

Media skriver det miljøekspertene og fagpersonene sier og har forsket seg frem til. Så ja, når det gjelder dette så tror jeg på det faktum at hvis vi forbruker mindre plast (og det betyr i denne saken færre plastposer) så blir det mindre forurensning og miljøbelastning. Plastposeforbruket vårt er det relativt enkelt å gjøre noe med, og et sted må vi starte!

Synes du er en smule merkelig og tåpelig i "argumentene" dine. Du fremstår som at fordi folk ikke kan fikse hele verdens plastforbruk på EN GANG, så er det liksom ikke vits å gjøre NOE, og du tror ikke på det som står skrevet i media om temaet? Kan vi ikke redusere alt på en gang er det ikke vits å gjøre noen ting liksom.

Jeg har minimert plastposeforbruket mitt i mange år allerede, og har både ryggsekk og trillebag jeg har brukt i årevis til matinnkjøp. Jeg har faktisk sluttet å kjøpe vanlig potetgull pga posene ikke kan resirkuleres (metallbelegg på innsiden). Skal jeg ha chips, kjøper jeg potetsticks (tidligere kalt taffelsticks) fordi de posene er ren plast og kan legges i plastgjenvinningen.

Endret av Million
  • Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er fint at vi tenker gjennom våre hverdager og uvaner. Men det virker som at alt for mange er opptatt av dette. Det er nærmest en konkurranse om å gjøre oss tilbakestående og primitive igjen. Og Norge er som vanlig på toppen av alt som er ubehagelig og lite ønsket av befolkningen. Vi nordmenn er kontrollert, temmet og umyndiggjort i langt større grad enn alle andre nasjoner. Da kan myndighetene bare trykke på en knapp, legge på avgifter, innstifte bøter, så er det innført. Ingen protesterer mot noe som helst, annet enn på FB. 

Anonymkode: 3062b...d07

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...