Gå til innhold

Handleposer koster nå 5 kr,-

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Tvist skrev (2 timer siden):

Slike? De kan vel likegodt brukes til brus? 

Screenshot_20230802-154718.png

Pappkartonger tror jeg ikke vil holde til brus som er tilsatt "bobler under trykk". Ville vel eksplodert. Eplejuice inneholder jo ikke noe sånt og da egner jo papp seg godt som kartong å ha det i.

Anonymkode: 332c1...a49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi prøver å bruke mest tøynett i butikken og kjøper plastposer på rull hos Rusta til søppelet. Mener det er 20,- for en rull med 20 poser, og de pleier å ha 2 for 30 eller noe slikt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så lei forbud og avgifter i den tro at det vil løse all verdens problemer.

Istedenfor å gjøre ting så dyrt at folk ikke har råd lenger. Hvorfor ikke presse butikkene til å investere i resirkulerbar plast? Feks gi avgiftsfrihet til plastikk som er 100% resirkulerbar og gi kommuner penger til bedre utstyr for resirkulering. 

Det er praktisk og bør være miljøvennlig at jeg handler, kjøper pose, legger posen i en skuff og bruker posene til å sortere avfall. Det burde jeg ikke straffes for 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Må man ha egentlig ha søpla i en plastpose? Jeg vurderer å bare tømme søppelbøtta rett i søppeltønna ute, så blir det ikke noen pose i det hele tatt. Har egne poser til matavfall som går i samme tønne, så det blir jo ikke liggende matavfall løst rundt omkring i søppeltønna og stinke.

Finner ikke noen regler om pose på søpla på renovasjonsselskapets sider.

Anonymkode: 14613...e42

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Altså den artikkelen er jo største svada jeg har lest på lenge. La meg vise dere et perfekt eksempel på en hvit priviligert mann som skal mansplaine og korker til de grader. Går det an å være så dum, eller later han bare som.

Men, to punkter. Den ene, er at vanlige gjenbrukbare handlenett er ikke laget av bomull, de er laget av polyester, så i grunn også plastikk, akkurat som engangs handleposer. Forskjellen ligger i at de nettopp ikke er engangs, de kan brukes mange ganger, de kan også vaskes veldig mange ganger. De handleposene jeg har, har jeg hatt i sikkert 10 år og de er like gode. Hvorfor legger han alt om bomullsposer er derfor mysterium.

Annen er jo faktum at de posene jeg har, har jeg kjøpt selv. Nei jeg har fått 50 bomullsnett gratis gjennom diverse konferanser eller sponsorer, og jeg tror heller ikke det er så vanlig. Har dere på forumet det liksom?! Virkelig et problem at boden oversvømmes av handlenett som dere fikk gratis? 50+ stykk? Neppe.

Og jeg har ett punkt til. Åpenbart er jo at denne mannen ikke handler I matvarebutikken selv, og jeg kan se for meg kona hans sitter og ruller øynene mens hun leser dette oppgulpet. For hun har sikkert brukt gjenbrukbære poser fra Kiwi og Meny i over 10 år selv og aner ikke hva er det mannen blaber om.

Anonymkode: b8437...748

• Liker 11
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Altså den artikkelen er jo største svada jeg har lest på lenge. La meg vise dere et perfekt eksempel på en hvit priviligert mann som skal mansplaine og korker til de grader. Går det an å være så dum, eller later han bare som.

Men, to punkter. Den ene, er at vanlige gjenbrukbare handlenett er ikke laget av bomull, de er laget av polyester, så i grunn også plastikk, akkurat som engangs handleposer. Forskjellen ligger i at de nettopp ikke er engangs, de kan brukes mange ganger, de kan også vaskes veldig mange ganger. De handleposene jeg har, har jeg hatt i sikkert 10 år og de er like gode. Hvorfor legger han alt om bomullsposer er derfor mysterium.

Annen er jo faktum at de posene jeg har, har jeg kjøpt selv. Nei jeg har fått 50 bomullsnett gratis gjennom diverse konferanser eller sponsorer, og jeg tror heller ikke det er så vanlig. Har dere på forumet det liksom?! Virkelig et problem at boden oversvømmes av handlenett som dere fikk gratis? 50+ stykk? Neppe.

Og jeg har ett punkt til. Åpenbart er jo at denne mannen ikke handler I matvarebutikken selv, og jeg kan se for meg kona hans sitter og ruller øynene mens hun leser dette oppgulpet. For hun har sikkert brukt gjenbrukbære poser fra Kiwi og Meny i over 10 år selv og aner ikke hva er det mannen blaber om.

Akkurat det med at man får mange nett kastet etter seg, på messer og alt av jobb greier så får man flere nett i både bomull og plast. De fleste kaster jeg ganske raskt når jeg kommer hjem 

Anonymkode: f8ff8...3af

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, AnonymBruker said:

Hvorfor er det åpenbart at han ikke handler maten selv?:klo: Hva er det han skriver som er så feil (som gjør ham dum) og hvorfor er det relevant at han er hvit, priviligert mann? Er gjenbrukbare nett laget for folk av en spesiell samfunnsklasse og hudfarge?

Du må bo ganske langt inne på bygda for å ikke få handlenett kastet etter deg, i både polyester og bomull og andre materialer. Det er bare å gå på én eneste messe, så har man slike poser for livet. En politiker og samfunnsdebattant som Torbjørn Røe Isaksen er på ganske mange messer, konferanser, utstillinger og andre arrangementer, så at han har over 50 stykker burde ikke være noen overraskelse.

Jeg på min side er helt enig med artikkelforfatteren. Så da er jeg vel dum, da...🥴

• Liker 14
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

hvit priviligert mann som skal mansplaine

Ok, stoppet å lese der. Bedre lykke nedte gang.

Anonymkode: f5ec1...bb1

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Adobyen skrev (14 timer siden):

Er det meningen at nettet skal se ut som noe en blomsterglad bestemor fra 1980-årenes kommunistiske Øst-Tyskland kunne ha brukt, uten at det er mulig å lage nett med et design som ikke ser like harry ut ...?

102773.jpg?width=800&height=800&quality=

Anonymkode: 49612...47b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.8.2023 den 12.05):

Tja.. har du tenkt over hvor heldig dere egentlig er som ikke betaler en krone på gjennvinningsstasjonen?

Anonymkode: 8f230...bc8

Jo. I Stavanger gjør man det i allefall. En liten tilhenger koster bortimot 500 kroner. Liten varebil likeså. Det er penger man kan avstå en gang i blant, men hvis man f.eks flytter eller rydder garasjen er det lagt fra nesten gratis å benytte gjenvinningsstasjonen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

4 poser til  17 kroner er egentlig ikke veldig dyrt da 

Anonymkode: 25694...480

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

4 poser til  17 kroner er egentlig ikke veldig dyrt da 

Anonymkode: 25694...480

"Ikke veldig dyrt".

Så du mener at de burde vært mye dyrere før man våger å klage?

Hvilken pris foreslår du - kr.500-1000, eller 1500 pr. pose ...?

Anonymkode: 49612...47b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg forstår ikke denne bunnløse kjærligheten til bæreposer som mange tilsynelatende har?

Jeg begynte med handlenett for mange år siden, ikke fordi jeg var så miljøbevisst, men fordi jeg ikke orket å ha et hjem fullt av plastposer. Resultatet var nemlig at jeg stadig måtte kaste store mengder plastposer fordi jeg rett og slett ikke produserer nok søppel hjemme til å bruke dem som søppelposer.

Anonymkode: c4b90...758

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg forstår ikke denne bunnløse kjærligheten til bæreposer som mange tilsynelatende har?

Jeg begynte med handlenett for mange år siden, ikke fordi jeg var så miljøbevisst, men fordi jeg ikke orket å ha et hjem fullt av plastposer. Resultatet var nemlig at jeg stadig måtte kaste store mengder plastposer fordi jeg rett og slett ikke produserer nok søppel hjemme til å bruke dem som søppelposer.

Anonymkode: c4b90...758

Vi bruker alle posene vi kjøper. 

Anonymkode: 39ec7...04f

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Redder verden gjør det vel ikke å bruke flergangsnett/bag/ryggsekk i steden for noen nye bæreposer hver eneste gang man kjøper noe, men det vil i alle fall minske søppelberget og derav igjen forhåpentligvis minske mengden søppel bestående av plastposer i naturen og ikke minst i havet.

Hadde bare resten av verden fulgt på i kampen mot plast i naturen...

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Selvfølgelig er det noen som stikker av med overskudd men målet er vel å få ned bruk at plastposer. Jeg syns at pengene burde brukes til samle inn plastikk ved kysten eller noe lignende men generelt er målet oppdra folk til å bruke handlenett.

Anonymkode: 2b22c...e7e

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Selvfølgelig er det noen som stikker av med overskudd men målet er vel å få ned bruk at plastposer. Jeg syns at pengene burde brukes til samle inn plastikk ved kysten eller noe lignende men generelt er målet oppdra folk til å bruke handlenett.

Anonymkode: 2b22c...e7e

Slik at når hensikten er "god", spiller det ingen rolle hvor pengene faktisk havner ...?

Anonymkode: 95d4a...46d

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Million said:

Redder verden gjør det vel ikke å bruke flergangsnett/bag/ryggsekk i steden for noen nye bæreposer hver eneste gang man kjøper noe, men det vil i alle fall minske søppelberget og derav igjen forhåpentligvis minske mengden søppel bestående av plastposer i naturen og ikke minst i havet.

Hadde bare resten av verden fulgt på i kampen mot plast i naturen...

Problemet med søppelberget er jo ikke posene, det er jo innholdet.. Hvor mange yoghurtbeger, sjampoflasker, smørbeger, pastaglass, cellofan og annen emballasje kaster du ikke i søpla hver dag? 

Skal du minske søppelberget må du plukke grønnsakene rett fra jorda, drikke melken rett fra kua og slakte alle dyrene selv, noe de færreste har muligheten til.

• Liker 6
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...