Gå til innhold

Et område i beddet der ingenting gror?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har kjøpt rekkehus med stort flott bed. Med masse fine blomster. Men det er et bart område midt på, ca en ganger en meter. Så jeg plantet tomat og mynte. Samt sådde basilikum og rødbeter. Men ingenting vokser på denne flekken? Det blir bittesmå spirer og ikke noe mer!

Resten av beddet er frodig og flott, så dette skjønner jeg ikke. Jorden virker drenert og myk. Masse sol. Kan de forrige eierne ha slått ut noe giftig her? Hva bør jeg gjøre (neste år)? Bytte ut jorda på denne delen?

Anonymkode: adba4...e40

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis absolutt ingenting gror der, ikke ugress eller noen ting, ville jeg definitivt byttet ut jorda. Det kan ha blitt slått ut noe giftig, men det kan også ha stått noe der som har avgitt stoffer til jorda under. Det trenger ikke å ha vært direkte giftig, men noe som ødelegger for vekst.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Viktualia skrev (28 minutter siden):

Hvis absolutt ingenting gror der, ikke ugress eller noen ting, ville jeg definitivt byttet ut jorda. Det kan ha blitt slått ut noe giftig, men det kan også ha stått noe der som har avgitt stoffer til jorda under. Det trenger ikke å ha vært direkte giftig, men noe som ødelegger for vekst.

Det var et godt svar. For det er faktisk ikke engang ugress der! Det tenkte jeg ikke over engang. Merkelig..

Vet du hva slags planter som eventuelt ødelegger jorda etter seg?

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Vet du hva slags planter som eventuelt ødelegger jorda etter seg?

Nå tenkte jeg ikke på planter, men kasser/skjul eller lignende. Aner ikke akkurat hva som kan ha rent av det altså, bare en tanke.  Kompostbinge kanskje? Det kan være mye salt i matavfall som gjøres om til kompost.

Skrevet

Jeg tror Viktualia har rett. Bytt ut jorden. 

Kan det ha vært et kassebed der, altså flere pallekarmer oppå hverandre? Man bruker ofte å legge beskyttelse under, slik at ugress ikke kan spire opp i karmene.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det hadde jeg også. En flekk med sandjord. Det viste seg å være kattens tissested. Den gravde vekk alt som spirte. Det var også veldig god drenering under akkurat der, så større ting som jeg plantet fikk aldri nok vann og døde. Eller alt kattetisset gjorde jorda ubrukelig. 

Anonymkode: 57d47...443

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg har kjøpt rekkehus med stort flott bed. Med masse fine blomster. Men det er et bart område midt på, ca en ganger en meter. Så jeg plantet tomat og mynte. Samt sådde basilikum og rødbeter. Men ingenting vokser på denne flekken? Det blir bittesmå spirer og ikke noe mer!

Resten av beddet er frodig og flott, så dette skjønner jeg ikke. Jorden virker drenert og myk. Masse sol. Kan de forrige eierne ha slått ut noe giftig her? Hva bør jeg gjøre (neste år)? Bytte ut jorda på denne delen?

Kan jo hende det hadde gått bedre om du satt de ut som litt større planter. De tingene du har sådd er det vanlig å så inne om våren og plante ut når de er blitt litt større og kraftigere. Men uansett lurt å bytte ut litt av jorden med mer næringsrik jord.

AnonymBruker
Skrevet

Eller legg på noen store skiferheller og plasser en stol der så du kan sitte midt i det vakre :-) Eller sett et par store, frostfrie krukker med beplantning, samt et fuglebad der.

Anonymkode: b8f46...98f

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...