AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #1 Skrevet 2. august 2023 Den forrige samværsavtalen vår ble ikke overholdt av far, men det er jeg som får svi for tiden. Tenker at vi må lage en ny avtale, selvom det føles som det er lite vits når den ikke blir overholdt uansett, men det er såpass viktig for barnet. Barnet starter på skolen nå og barnefar bor ca. to timer unna oss. Barnet trenger mest mulig tilknytning til de andre barna i klassen sin, som å få reise i bursdager, være med på fotballkamper/cup da hen ikke er så godt kjent med de andre barna ettersom de kun har gått ett år i bhg sammen. Kan jeg forlange at barnet skal få være med i bursdager og aktiviteter som skjer i fars helger (eller ferier) og at far kan velge om han følger Barnet, bytter helg, samvær utgår eller at barnet blir levert tidligere for å få deltatt? Barnet sliter med språket og diverse andre ting og trenger derfor sosialiseringen for å knytte nære bånd til sine klassekamerater. Jeg som mor anser det som svært viktig for barnets utvikling. Da barnet startet i denne bhg ble hen mobbet fordi hen snakket veldig urent og dårlig, dette har kommet seg i løpet av året og barnet blir ikke mobbet lenger. De fleste har foreldre som har holdt sammen og jeg frykter at det vil bli sett rart på av de andre barna om barnet vårt ikke får deltatt på bursdager og aktiviteter like ofte som de andre og at det gir grobunn for utestengelse på skole og ellers. Det er barnet selv som ønsker å delta i idrett og i tillegg alltid har hatt et ønske om å få delta i bursdager, hvor det svært ofte dette året har havnet på fars helger så barnet ikke har fått deltatt. Ettersom far ikke har overholdt avtaler angående ferier så mener jeg at det egentlig burde fjernes fra avtalen og at det heller får være noe som kommer som et ønske fra far i god tid før en ferie starter. Det er så vidt han har overholdt samvær annenhver helg og har jeg tilbudt han noe ekstra så har han ofte andre planer. Tatt på seg svart arbeid, skal hjelpe huseier, skal drive med bilen, ekstra jobb, festivaler osv. Det er far som står for kjøring til og fra samvær, dette kommer jeg ikke til å gå med på en endring på, ikke på papiret. Jeg kan godt bidra innimellom, men ønsker ikke noen fast avtale på at jeg skal hente f.eks. da dette er 4 timer (evt. 8 timer ved både levering og henting) jeg kan bruke på mitt andre barn som vil være hjemme med meg disse helgene og far har uansett sjelden overholdt tidspunkt for hverken henting eller levering (henter senere, leverer tidligere). Har egentlig lyst til å legge til i avtalen at far henter etter sfo på fredag og leverer på skolen på mandag for å ha minst mulig med han å gjøre da det er svært trøblete å forholde seg til han etter han fikk seg samboer som styrer han. De eneste problemene da er at mitt andre barn kanskje vil føle på at søskenet blir hentet av en som pleide å stå hen nær og at hen ikke får være med. Noe barnet pleide før denne samboeren kom inn i bildet. Og at jeg ville vært redd for barnet mitt på vinterføre på dårlig svingete vei tidlig om morgenen mandagene eller en far som er så trøtt eller stressa at han ikke klarer å få barnet trygt på skolen. Men jeg vet ikke om jeg overtenker disse to situasjonene eller om det beste er at overlevering skjer uten at skole er innblandet i det. Vil gjøre det beste for barnet, men hadde ikke gjort noe om far ble tvunget til å ta mer ansvar enn han har gjort hittil. Hvilke ting burde med i samværsavtalen? Hva angrer du på at ikke står der? Anonymkode: eeff9...ad1 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #2 Skrevet 2. august 2023 Hvis barnet har slitt med språket, hvorfor har ikke barnehagen gjort tiltak ift dette? Det stusser jeg veldig over. Men du kan ikke kreve at barnet får delta på bursdager ol. i fars helger. Når far har samvær med barnet er det far som bestemmer. Men du kan anbefale at barnet deltar på alle slike arrangement og dersom han syns det er vanskelig å få gjennomført det så er det mulig å spørre om å bytte helg. Når det kommer til kjøring tur/retur samvær så er det samværsforelder som skal stå for kjøringen, men dere skal begge stå for utgiftene ift kjøringen. Utgiftene skal fordeles likt som bidraget. Står det i vedtaket på bidraget at far står for 53% av utgiftene for barnet og du for 47% så skal far stå for 53% av utgiftene ifm kjøringen og du skal stå for 47% av de utgiftene. Dette står i loven. Anonymkode: 1b770...923 3 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #3 Skrevet 2. august 2023 Du kan så klart foreslå å bytte helg, men hvis det ikke passer far kan du ikke kreve det. Det er minst like viktig at barnet får tid med far, som tid med venner. Barnet har kanskje venner hos far også. Selvsagt vil barnet i bursdager og på aktiviteter. Her må du være forsiktig med hvordan du ordlegger deg overfor barnet når du sier at det ikke går fordi hen skal til far. Jeg vet det er dritt, men det er bare å svelge kameler og prøve å opprettholde gode relasjoner. Synd at dere bor så langt fra hverandre, det gjør så klart ting litt mer tungvint. Men tid med far skal barnet ha, og da må begge parter forholde seg til avtalen. Anonymkode: 34025...5a6
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #4 Skrevet 2. august 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvis barnet har slitt med språket, hvorfor har ikke barnehagen gjort tiltak ift dette? Det stusser jeg veldig over. Men du kan ikke kreve at barnet får delta på bursdager ol. i fars helger. Når far har samvær med barnet er det far som bestemmer. Men du kan anbefale at barnet deltar på alle slike arrangement og dersom han syns det er vanskelig å få gjennomført det så er det mulig å spørre om å bytte helg. Når det kommer til kjøring tur/retur samvær så er det samværsforelder som skal stå for kjøringen, men dere skal begge stå for utgiftene ift kjøringen. Utgiftene skal fordeles likt som bidraget. Står det i vedtaket på bidraget at far står for 53% av utgiftene for barnet og du for 47% så skal far stå for 53% av utgiftene ifm kjøringen og du skal stå for 47% av de utgiftene. Dette står i loven. Anonymkode: 1b770...923 Barnehagen har gjort tiltak, barnet har logoped og jeg har jobbet mye hjemme med øvelser vi har fått fra logoped. Det er barnet som får svi for at far flyttet lenger unna, jeg syns ikke det er riktig. Jeg kommer absolutt til å anbefale at barnet får være med på bursdager og aktiviteter, da får far stille opp som jeg gjør hele tiden ellers. Bidrag betaler far når han selv finner det for godt. En svært liten sum som ikke dekker halvparten av det det burde i forhold til kostnadene jeg sitter med. Anonymkode: eeff9...ad1 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #5 Skrevet 2. august 2023 Hvorfor tvinge på barnet på en far som ikke ønsker og ta mere ansvar. Det tviler jeg barnet deres har så godt av. Er enig om at han burde stille opp, men når han ikke gjør det så kan man ikke tvinge noen. Ang samværsavtalen får dere gjøre det igjeom familevernskontoret er mitt tips, om man ikke klarer og samarbeid så godt. Men du skal beskytte barnet ditt, og riktig vei er ikke og tvinge igjennom noe som helts, og far kommer og går når han selv ønsker, er ikke det heller bra for barnet Anonymkode: 8164c...9b1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #6 Skrevet 2. august 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du kan så klart foreslå å bytte helg, men hvis det ikke passer far kan du ikke kreve det. Det er minst like viktig at barnet får tid med far, som tid med venner. Barnet har kanskje venner hos far også. Selvsagt vil barnet i bursdager og på aktiviteter. Her må du være forsiktig med hvordan du ordlegger deg overfor barnet når du sier at det ikke går fordi hen skal til far. Jeg vet det er dritt, men det er bare å svelge kameler og prøve å opprettholde gode relasjoner. Synd at dere bor så langt fra hverandre, det gjør så klart ting litt mer tungvint. Men tid med far skal barnet ha, og da må begge parter forholde seg til avtalen. Anonymkode: 34025...5a6 Far har flyttet til nytt sted hvor barnet ikke kjenner noen, langt unna slekt og venner, langt inn i skogen - uten naboer. Jeg vil tro barnet etterhvert heller ønsker å være hjemme for å kunne finne på noe med venner enn å reise til far hvis han fortsetter å bo der han gjør om noen år. Vi bor i boligfelt med mange barn rundt oss hvor hen begynner å knytte vennskap etter ett år i barnehage med disse barna. Tenker på å få noe inn i avtalen som kommer barnet til gode, far kan jo selv velge å følge barnet på idrett og bursdager. Eller skal alt skje de helgene jeg har barnet i tillegg til ukedagene? Det er barnet som får svi for at far bor langt unna. Anonymkode: eeff9...ad1 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #7 Skrevet 2. august 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvorfor tvinge på barnet på en far som ikke ønsker og ta mere ansvar. Det tviler jeg barnet deres har så godt av. Er enig om at han burde stille opp, men når han ikke gjør det så kan man ikke tvinge noen. Ang samværsavtalen får dere gjøre det igjeom familevernskontoret er mitt tips, om man ikke klarer og samarbeid så godt. Men du skal beskytte barnet ditt, og riktig vei er ikke og tvinge igjennom noe som helts, og far kommer og går når han selv ønsker, er ikke det heller bra for barnet Anonymkode: 8164c...9b1 Ta bursdag gjenom nav Anonymkode: 8164c...9b1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #8 Skrevet 2. august 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ta bursdag gjenom nav Anonymkode: 8164c...9b1 Mente bidrag Anonymkode: 8164c...9b1 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #9 Skrevet 2. august 2023 Du kan ikke kreve at barnet går i bursdager eller på aktiviteter i fars helger. Slik er det for mange barn. At de noen ganger uteblir fra bursdager eller andre aktiviteter pga. samvær, hytteturer, etc. Det er sånn som skjer. At far henter og leverer på SFO/ skolen er en grei ordning. Vedr. ferie: Mange har ordlyd ala dette: "Mor og fars ferie med barnet skal avtales innen 15.mai samme år". Da har dere en dato dere begge må forholde dere til og ferie må være avklart innen den tid. Dersom far ikke avtaler ferie innen gitt dato så planlegger du og barnet bare ferie, og så får far ta det som eventuelt blir igjen. Viktig å få med dette: "Partene skal etter 1 år møtes på familievernkontoret for å evaluere avtalen" Anonymkode: 54507...2de 3
ESFP Skrevet 2. august 2023 #10 Skrevet 2. august 2023 Det virker som at du har mye bitterhet overfor far og at det kommer ut i et ønske om kontroll. Det er noe du kan jobbe med selv. Og det beste for et barn er om foreldre er rause med hverandre. For språkutvikling og tilknytning er det viktigere at barnet i den alderen er med far enn venner. Jo bedre han knytter seg til sine omsorgspersoner, dess bedre kan han knytte seg til venner. Du kan ikke gjøre så mye annet enn å informere om bursdager og annet, så må han selv avgjøre om sin egen sønn skal delta eller ikke. Så små barn forstår godt om noen ikke kommer i bursdag fordi han er med far annenhver helg. Det er voksne som skaper en "greie" av det. Du kan trene på å legge bort skammen rundt at alle andre er i forhold og at du er alenemor. Jeg tror det beste vil være om du gir far mulighet til å føle at han har medbestemmelse i avtalen. Det er større sannsynlighet for at vi gjennomfører ting som vi selv har vært med å avgjøre enn noe andre har bestemt for oss. 3
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #11 Skrevet 2. august 2023 Tips nr #1 - Det er ikke krav som skal stå i en samværsavtale, men avtaler. Denne feilen er det mange som går på. Anonymkode: ded75...468 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #12 Skrevet 2. august 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvorfor tvinge på barnet på en far som ikke ønsker og ta mere ansvar. Det tviler jeg barnet deres har så godt av. Er enig om at han burde stille opp, men når han ikke gjør det så kan man ikke tvinge noen. Ang samværsavtalen får dere gjøre det igjeom familevernskontoret er mitt tips, om man ikke klarer og samarbeid så godt. Men du skal beskytte barnet ditt, og riktig vei er ikke og tvinge igjennom noe som helts, og far kommer og går når han selv ønsker, er ikke det heller bra for barnet Anonymkode: 8164c...9b1 Han har aldri tatt noe ansvar, det er jeg lei. Barnet er taperen her. Far gjør som han vil. Hva mener du jeg burde gjøre i forhold til samværsavtalen? Anonymkode: eeff9...ad1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #13 Skrevet 2. august 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du kan ikke kreve at barnet går i bursdager eller på aktiviteter i fars helger. Slik er det for mange barn. At de noen ganger uteblir fra bursdager eller andre aktiviteter pga. samvær, hytteturer, etc. Det er sånn som skjer. Jeg synes det er åpenbart og objektivt sett ganske enkelt å se hva som er barnets beste: få delta i sosiale sammenhenger med andre unger i trinnet/nærmiljøet. Det blir derfor for enkelt å bare si at når det er fars samvær, så bestemmer han. Dersom man tenker barnets beste, så må man stå på for dette. Dette er helt klart en sak jeg ville tatt opp med barnefar og om så krevet å diskutere det på FVK. Det betyr ikke at det finnes unntak med at folk i blant har planlagt noe annet, men at man ikke bare helt uten videre skal godta innholdet i den andre forelders samvær. Anonymkode: 15df1...4e1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #14 Skrevet 2. august 2023 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Mente bidrag Anonymkode: 8164c...9b1 Har bidrag gjennom nav, får fremdeles ikke det som er satt opp. Er jeg heldig så får jeg forskudd . Anonymkode: eeff9...ad1
GrønnNellik68 Skrevet 2. august 2023 #15 Skrevet 2. august 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Han har aldri tatt noe ansvar, det er jeg lei. Barnet er taperen her. Far gjør som han vil. Hva mener du jeg burde gjøre i forhold til samværsavtalen? Anonymkode: eeff9...ad1 Samværsavtaler følte jeg var bare bullshit. Til og med rettssak om en der far krevde 50/50 og fulgte aldri opp .. kun for å få billigst mulig barne bidrag. En samværsavtale er ikke rettskraftig så du har ingenting du skulle ha sagt. Det er du som har barna som får svi mens far lever herrens glade dager uten noe ansvar. Så for meg hadde en slik avtale aldri betydd noe. D er d jeg erfarte. Skjønner ikke hva en skal i en rettssal en gang når det er null konsekvenser å bryte den?
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #16 Skrevet 2. august 2023 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Du kan ikke kreve at barnet går i bursdager eller på aktiviteter i fars helger. Slik er det for mange barn. At de noen ganger uteblir fra bursdager eller andre aktiviteter pga. samvær, hytteturer, etc. Det er sånn som skjer. At far henter og leverer på SFO/ skolen er en grei ordning. Vedr. ferie: Mange har ordlyd ala dette: "Mor og fars ferie med barnet skal avtales innen 15.mai samme år". Da har dere en dato dere begge må forholde dere til og ferie må være avklart innen den tid. Dersom far ikke avtaler ferie innen gitt dato så planlegger du og barnet bare ferie, og så får far ta det som eventuelt blir igjen. Viktig å få med dette: "Partene skal etter 1 år møtes på familievernkontoret for å evaluere avtalen" Anonymkode: 54507...2de Men det har vært 2 bursdager på ett år barnet har fått deltatt i fordi alle de andre har havnet på fars helger. Det er mellom 10 og 15 bursdager barnet ikke har fått deltatt i. Og det er litt kjedelig om cupene (kanskje 2-3 stki løpet av ett år) havner på pappahelg så ikke barnet vårt får vært med hvis far ikke gidder å følge. Vi har nå avtale alle ferier om å ha annenhvert år, som ikke er fulgt opp av far. Har derfor lyst til å fjerne høst, vinter og påske. Romjulen er eneste far har fulgt opp, og 1 uke om sommeren da han gjerne har andre planer resten av sommerferien sin. Barnet har aldri vært mer enn en uke sammenhengende hos far. Takk for gode tips. Anonymkode: eeff9...ad1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #17 Skrevet 2. august 2023 ESFP skrev (1 time siden): Det virker som at du har mye bitterhet overfor far og at det kommer ut i et ønske om kontroll. Det er noe du kan jobbe med selv. Og det beste for et barn er om foreldre er rause med hverandre. For språkutvikling og tilknytning er det viktigere at barnet i den alderen er med far enn venner. Jo bedre han knytter seg til sine omsorgspersoner, dess bedre kan han knytte seg til venner. Du kan ikke gjøre så mye annet enn å informere om bursdager og annet, så må han selv avgjøre om sin egen sønn skal delta eller ikke. Så små barn forstår godt om noen ikke kommer i bursdag fordi han er med far annenhver helg. Det er voksne som skaper en "greie" av det. Du kan trene på å legge bort skammen rundt at alle andre er i forhold og at du er alenemor. Jeg tror det beste vil være om du gir far mulighet til å føle at han har medbestemmelse i avtalen. Det er større sannsynlighet for at vi gjennomfører ting som vi selv har vært med å avgjøre enn noe andre har bestemt for oss. Jeg har kun bitterhet over at ikke far stiller mer opp for barnet sitt, kun etter sine egne premisser. Jeg har gitt han mulighet til å se barnet mest mulig og han har vært med på å bestemme, men ikke forholdt seg til avtalen. Anonymkode: eeff9...ad1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #18 Skrevet 2. august 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Tips nr #1 - Det er ikke krav som skal stå i en samværsavtale, men avtaler. Denne feilen er det mange som går på. Anonymkode: ded75...468 Sant, men far er umoden og har hatt behov for krav for at barnet har kunnet ha det fint hos han. Enig i at det heller burde kalles avtaler enn krav. Anonymkode: eeff9...ad1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #19 Skrevet 2. august 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg synes det er åpenbart og objektivt sett ganske enkelt å se hva som er barnets beste: få delta i sosiale sammenhenger med andre unger i trinnet/nærmiljøet. Det blir derfor for enkelt å bare si at når det er fars samvær, så bestemmer han. Dersom man tenker barnets beste, så må man stå på for dette. Dette er helt klart en sak jeg ville tatt opp med barnefar og om så krevet å diskutere det på FVK. Det betyr ikke at det finnes unntak med at folk i blant har planlagt noe annet, men at man ikke bare helt uten videre skal godta innholdet i den andre forelders samvær. Anonymkode: 15df1...4e1 Alt jeg tenker på til en hver tid er barnets beste, har lagt opp til mest mulig samvær med far, uten at far har overholdt samværsplanen vi har unntatt annenhver helg. Syns derfor det er best å få fjernet ferier fra samværsavtalen og kun ha annenhver helg som fast avtale og at far heller må ta initiativ for å ha barnet mer. Anonymkode: eeff9...ad1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #20 Skrevet 2. august 2023 GrønnNellik68 skrev (58 minutter siden): Samværsavtaler følte jeg var bare bullshit. Til og med rettssak om en der far krevde 50/50 og fulgte aldri opp .. kun for å få billigst mulig barne bidrag. En samværsavtale er ikke rettskraftig så du har ingenting du skulle ha sagt. Det er du som har barna som får svi mens far lever herrens glade dager uten noe ansvar. Så for meg hadde en slik avtale aldri betydd noe. D er d jeg erfarte. Skjønner ikke hva en skal i en rettssal en gang når det er null konsekvenser å bryte den? Enig i at samværsavtale bare er bullshit så lenge det ikke overholdes og far kan gjøre som han vil, mens jeg og barnet ikle har noen rettigheter. Barnet hadde hatt like godt av dagsamvær hvor far måtte vise at han faktisk ville møte barnet sitt. De siste årene har det virket som han har barnet fordi han "MÅ", ikke fordi han har et sterkt ønske om dette, men det har endret seg etter han fikk samboer. Nå kunne han gjerne hatt 100% ansvar, noe jeg stiller spørsmål rundt. Tror han at samboer skal ta alt ansvar for barnet slik jeg gjorde da vi bodde sammen? Anonymkode: eeff9...ad1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå