AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2023 #21 Del Skrevet 30. oktober 2023 27 minutter siden, AnonymBruker said: Kan dere som har kuttet ut alt av korn, kasein, egg, rødt kjøtt osv., gi noen eksempler på hva dere spiser? Særlig til frokost, lunsj og evt. kvelds? Jeg får ikke til å ha noe særlig variasjon i kosten, og det blir veldig ensidig. Hadde vært veldig takknemlig for mattips. Anonymkode: a702f...9c5 Jeg spiste bare plantebasert mat i mange år, og spiste heller ikke korn over lengre perioder. Spiste belgfrukter, quinoa, bokhvete, mye grønnsaker, ubehandlede nøtter, frø, etc, og tok tilskudd av b-12 m.m. Kortversjonen er at det ødela fordøyelsen min og ga meg nye helseproblemer. Var ingen kur for ME, m.a.o. Anonymkode: 9d553...519 3 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2023 #22 Del Skrevet 30. oktober 2023 On 8/2/2023 at 6:23 PM, AnonymBruker said: Hei! Jeg har ikke ME, men jeg sliter med andre plager (inkludert påbegynnende utbrenthet). Har også vært plaget med IBS så lenge jeg kan huske, så har nylig bestemt meg for å ta tak i eget liv og legge om kosten. Tenkte jeg bare skulle dele noe av det jeg har kommet over hittil i tilfelle det kan hjelpe ❤️ For det første vil jeg anbefale podcast-episoden "Maren ble ME-syk som 11-åring" hos Hemalipodden. Faren til denne jenta har også skrevet boken "Maren - fri fra ME". Han kom over den amerikanske boken "No grain, no pain", og for henne var løsningen blant annet å kutte ut gluten, alt av korn og melk. I podcast-episoden fremkommer det at det tok opptil 1 år før hun følte seg bra igjen, så man må nok være tålmodig når man legger om kosten. For min del vet jeg at det er enkelte matvarer jeg reagerer på, men har også tenkt at det er for slitsomt å kutte ut alt av korn og melk. Jeg tror det er viktig å se på det som en livsstil snarere enn en diett, og være klar over at det er en ny tilvenningsfase som kommer til å være slitsom i starten. For min del har det jo vært en vane å spise brød og melkeprodukter i alle år. Har nylig bestilt Berit Nordstrand sin bok "Omstart 30", da jeg ble anbefalt denne - og nå kjenner jeg meg faktisk motivert for å kutte ut de matvarene jeg vet har vært dårlig for meg. Hvis du har råd har jeg inntrykk av at Hexeberg-klinikken er gode på dette. De har også skrevet boken "Nytt blikk på autoimmun sykdom". Tror det finnes en del bøker med oppskrifter - blant annet de to jeg nå har nevnt. Du er sterk og flink som tar tak i egen helse. Jeg håper du blir frisk snart, det finnes håp ❤️ Anonymkode: 968e3...d31 Hvis man blir frisk fra utmattelse av å bare kutte ut gluten og melk, så har man en annen årsak til utmattelse - matintoleranse. Jeg spiste ikke noe korn eller meieri på flere år, og ble ikke frisk eller bedre fra ME. Anonymkode: 9d553...519 3 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2023 #23 Del Skrevet 31. oktober 2023 For min del så synes jeg diett er feil, har du en matinroleranse blir ting annerledes. Var jo ikke lengesiden noen stod i en podcast som ble frisk av ME, men så var det glutenallergi. Altså, hadde ikke ME. For meg så er et råvarebasert kosthold best, ikke noe godteri/søtsaker i heletatt. Kjøtt, fisk, kylling, grønnsaker, potet, ris osv..spiser ikke noe særlig brød; velger store havregryn i stedet. Ligger litt lavt på karbohydrater. Kuttet også koffein og alkohol. Dette gir meg extra energi. Anonymkode: c9bbb...b81 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2023 #24 Del Skrevet 31. oktober 2023 Spiser ikke frokost, spiser gjerne smoothiebowl til lunsj. Anonymkode: fd1c3...c33 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2023 #25 Del Skrevet 31. oktober 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: For min del så synes jeg diett er feil, har du en matinroleranse blir ting annerledes. Var jo ikke lengesiden noen stod i en podcast som ble frisk av ME, men så var det glutenallergi. Altså, hadde ikke ME. For meg så er et råvarebasert kosthold best, ikke noe godteri/søtsaker i heletatt. Kjøtt, fisk, kylling, grønnsaker, potet, ris osv..spiser ikke noe særlig brød; velger store havregryn i stedet. Ligger litt lavt på karbohydrater. Kuttet også koffein og alkohol. Dette gir meg extra energi. Anonymkode: c9bbb...b81 Nettopp! Og da var ME utredningen mangelfull, for dette skulle vært plukket opp med tester (blodprøver og gastro) Anonymkode: 9d553...519 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november 2023 #26 Del Skrevet 1. november 2023 AnonymBruker skrev (På 30.10.2023 den 17.48): Jeg spiste bare plantebasert mat i mange år, og spiste heller ikke korn over lengre perioder. Spiste belgfrukter, quinoa, bokhvete, mye grønnsaker, ubehandlede nøtter, frø, etc, og tok tilskudd av b-12 m.m. Kortversjonen er at det ødela fordøyelsen min og ga meg nye helseproblemer. Var ingen kur for ME, m.a.o. Anonymkode: 9d553...519 Plantebasert kosthold er ikke mennesket laget for, vi er omnivore. Du må også huske på at mennesket har spist det som er tilgjengelig der de har levd. Så det kan være veldig variabelt, men det innholder oftest animalske proteiner. AnonymBruker skrev (19 timer siden): Nettopp! Og da var ME utredningen mangelfull, for dette skulle vært plukket opp med tester (blodprøver og gastro) Anonymkode: 9d553...519 Mange får feil diagnose dessverre, det viktigste er jo en skikkelig utredning. Men når det kommer til gastro/koloskopi er det mye lav kompetanse i det offentlige. Men flere veldig GODE i det private. Anonymkode: c9bbb...b81 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november 2023 #27 Del Skrevet 1. november 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Plantebasert kosthold er ikke mennesket laget for, vi er omnivore. Du må også huske på at mennesket har spist det som er tilgjengelig der de har levd. Så det kan være veldig variabelt, men det innholder oftest animalske proteiner. Mange får feil diagnose dessverre, det viktigste er jo en skikkelig utredning. Men når det kommer til gastro/koloskopi er det mye lav kompetanse i det offentlige. Men flere veldig GODE i det private. Anonymkode: c9bbb...b81 Tull. Anonymkode: 1e69e...0d3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november 2023 #28 Del Skrevet 1. november 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Tull. Anonymkode: 1e69e...0d3 Nei, det er ikke tull. Linser, bønner, osv, er ikke naturlig for mennesker å spise. Hvordan skal du overleve i naturen over tid? Lykke til med å finne biotilgjengelig næring hvis du ikke har tenkt å spise animalsk. Man kan fint leve på plantebasert i perioder, men over mange år så vil man få helseproblemer. Anonymkode: 9d553...519 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november 2023 #29 Del Skrevet 1. november 2023 3 hours ago, AnonymBruker said: Plantebasert kosthold er ikke mennesket laget for, vi er omnivore. Du må også huske på at mennesket har spist det som er tilgjengelig der de har levd. Så det kan være veldig variabelt, men det innholder oftest animalske proteiner. Mange får feil diagnose dessverre, det viktigste er jo en skikkelig utredning. Men når det kommer til gastro/koloskopi er det mye lav kompetanse i det offentlige. Men flere veldig GODE i det private. Anonymkode: c9bbb...b81 Helt enig. Poenget mitt var at jeg prøvde ut flere dietter som var anbefalt over lang tid, uten at det kurerte noen ME. Ja det er et stort problem med feildiagnosering, og gastroskopi og koloskopi burde være pålagt i utredningen (for det er det ikke). Man kan bli veldig utmattet og syk av tarmlidelser, så merkelig hvor mange som ikke har vært igjennom full utredning for det. Anonymkode: 9d553...519 3 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november 2023 #30 Del Skrevet 1. november 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Helt enig. Poenget mitt var at jeg prøvde ut flere dietter som var anbefalt over lang tid, uten at det kurerte noen ME. Ja det er et stort problem med feildiagnosering, og gastroskopi og koloskopi burde være pålagt i utredningen (for det er det ikke). Man kan bli veldig utmattet og syk av tarmlidelser, så merkelig hvor mange som ikke har vært igjennom full utredning for det. Anonymkode: 9d553...519 Har selv spist plantebasert for å teste, holdt ut i 3mndr. Da var jeg totalt energiløs, dårlig avføring. Planen min var satt opp av ernæringsfysiolog. I ettertid har jeg lært kosthold på egenhånd med hjelp av høy kompetanse, den finner du ikke i det offentlige dessverre. Men det er enkelt, kjøtt-fisk-kylling-egg-grønnsaker-potet-ost-cottage cheese- kesam- litt bær-litt nøtter- smør-olivenolje, spise etter sesong. Ikke lettprodukter. Lage maten selv, finne ut riktig mengde så du har stabil vekt og energi. Anonymkode: c9bbb...b81 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november 2023 #31 Del Skrevet 1. november 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Har selv spist plantebasert for å teste, holdt ut i 3mndr. Da var jeg totalt energiløs, dårlig avføring. Planen min var satt opp av ernæringsfysiolog. I ettertid har jeg lært kosthold på egenhånd med hjelp av høy kompetanse, den finner du ikke i det offentlige dessverre. Men det er enkelt, kjøtt-fisk-kylling-egg-grønnsaker-potet-ost-cottage cheese- kesam- litt bær-litt nøtter- smør-olivenolje, spise etter sesong. Ikke lettprodukter. Lage maten selv, finne ut riktig mengde så du har stabil vekt og energi. Anonymkode: c9bbb...b81 Jeg holdt ut i veldig mange år, forstod ikke at det var dietten det var noe feil med siden alle blodprøver var ok. Typisk for mange, de tror blodprøver betyr at da er plantebasert sunt. Nei helt enig, det er stor mangel på kunnskap hos leger generelt. Jeg prøvde keto uten at det var så bra heller. Jeg fungerer best med mye grønnsaker, litt frukt/bær etc, og noe animalsk. Mat fra bunnen helt klart viktig. Anonymkode: 9d553...519 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
exictence Skrevet 1. november 2023 #32 Del Skrevet 1. november 2023 (endret) Hva er begrunnelsen for å kutte ut korn som jo er de lange gode karbohydratene? Dessuten er det så godt for fordøyelsen hvis man er flink til å drikke mye vann, føler jeg. Endret 1. november 2023 av exictence Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november 2023 #33 Del Skrevet 1. november 2023 exictence skrev (14 minutter siden): Hva er begrunnelsen for å kutte ut korn som jo er de lange gode karbohydratene? Dessuten er det så godt for fordøyelsen hvis man er flink til å drikke mye vann, føler jeg. Du må gjøre det som passer for deg Selv om det frontes at du skal spise (gjerne grove)kornprodukter så klarer man seg fint uten dette. Eneste jeg spiser av kornprodukter er store havregryn til frokost, økologiske. Lettkokte holder ikke lenge som næring, da de allerede er ødelagte for å kunne kokes lett. Anonymkode: c9bbb...b81 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2023 #34 Del Skrevet 3. november 2023 Da jeg var på det sykeste merker jeg stor bedring bare av å kutte ut alt av korn, melk, egg og belgrukter. Jeg spiste mye supper, grønnsaker, poteter, fisk og kjøtt. Anonymkode: d2d8c...03a 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2023 #35 Del Skrevet 3. november 2023 Ja, også gluten og sukker selvsagt. Men tenkte at sukker var ganske åpenbart 😀 Anonymkode: d2d8c...03a 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2023 #36 Del Skrevet 3. november 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Da jeg var på det sykeste merker jeg stor bedring bare av å kutte ut alt av korn, melk, egg og belgrukter. Jeg spiste mye supper, grønnsaker, poteter, fisk og kjøtt. Anonymkode: d2d8c...03a Hva tyknet du suppene med når du ikke spiste belgfrukter, melk, egg, korn? Altså som protein. Anonymkode: a702f...9c5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arx Skrevet 3. november 2023 #37 Del Skrevet 3. november 2023 Jeg har prøvd litt forskjellig og endt på en typ lav/smart-karbo med fokus på råvarer og å begrense ultraprosessert mat. Drikker melk og spiser alt jeg blir servert borte, hjemme bruker jeg minimalt tilsatt sukker, pasta, ris osv. Mye grønt og grønnsaker. Fokus på råvarer. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2023 #38 Del Skrevet 3. november 2023 59 minutter siden, AnonymBruker said: Hva tyknet du suppene med når du ikke spiste belgfrukter, melk, egg, korn? Altså som protein. Anonymkode: a702f...9c5 Ikke meg du spør, men avokado og f.eks cashewnøtter er fint å bruke for å tykne supper. Anonymkode: 9d553...519 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2023 #39 Del Skrevet 3. november 2023 Arx skrev (12 minutter siden): Jeg har prøvd litt forskjellig og endt på en typ lav/smart-karbo med fokus på råvarer og å begrense ultraprosessert mat. Drikker melk og spiser alt jeg blir servert borte, hjemme bruker jeg minimalt tilsatt sukker, pasta, ris osv. Mye grønt og grønnsaker. Fokus på råvarer. Potet? Anonymkode: c9bbb...b81 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arx Skrevet 3. november 2023 #40 Del Skrevet 3. november 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Potet? Anonymkode: c9bbb...b81 Et par ganger i året kanskje, ellers ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå