Gå til innhold

Noen her med ME som vil diskutere dietter?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er i en fase hvor jeg ønsker å finne ut hvilken mat jeg har det best på. Har flere ganger kuttet ut mel og korn, som har hatt positiv effekt.

Jeg har også prøvd å kutte ut melk, men faller alltid tilbake, så kan ikke si om det hjelper eller ikke. 

Har ikke fått tatt blodprøver eller andre prøver som sier noe om jeg har IBS eller lignende, men det tror jeg at jeg er genetisk utsatt for. Har det bedre uten mel generelt. 

lavkarbo skal visst være bra også, men jeg trenger variasjon med frukt og grønt, så klarer ikke være for streng der.

Hva er deres erfaringer?

Anonymkode: 59a81...5f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Å fjerne korn, svinekjøtt, egg og melk ga meg bedring og stabilitet i formen. Gikk fra ustabil alvorlig-moderat til stabil moderat.

Prøvde lavkarbo, og det ga meg enda en liten bedring. Men bedringen varte i ca 2 mnd og var forbigående, så jeg hoppet av tilslutt. 

Ironisk nok så spiser jeg mye karbohydrater nå, og har ikke følt meg så stabil og grei i formen på 7 år. Karbohydrater og protein. 

For meg er fett verstingen. Formen stuper på forhøyet fettinntak. Uansett type fett. Om det er kokosfett, olivenolje, fett i kjøtt eller uansett gir samme resultat: forverring. Så at jeg har kuttet fett, og kjører på med karbs og protein, har vært min vei fra moderat til mild. Svinekjøtt, egg, korn og melk er fortsatt utelukket. 

Plantebasert mat tåler jeg lite av. Herav bønner, linser og erter. Det går mye i frukt, grønt, bær, ris og magert kjøtt nå. 

Anonymkode: 5587f...7b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Spennende å høre! Svinekjøtt har også vært  negativt for meg. Men egg var overraskende nytt. Hvordan fant du ut av dette? Har du egg allergi fra før eller noen i familien som har det? Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan du forresten gi et bilde på hvordan måltidene en dag vil se ut for deg? 

Forstår karbohydrater av frukt og grønt. Og protein av fisk, fugl og rødt kjøtt. Men hvordan holder du deg unna fett, egg og melkeprodukter? For det er ikke bare laktose men helt melkefritt? Ts

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Å fjerne korn, svinekjøtt, egg og melk ga meg bedring og stabilitet i formen. Gikk fra ustabil alvorlig-moderat til stabil moderat.

Prøvde lavkarbo, og det ga meg enda en liten bedring. Men bedringen varte i ca 2 mnd og var forbigående, så jeg hoppet av tilslutt. 

Ironisk nok så spiser jeg mye karbohydrater nå, og har ikke følt meg så stabil og grei i formen på 7 år. Karbohydrater og protein. 

For meg er fett verstingen. Formen stuper på forhøyet fettinntak. Uansett type fett. Om det er kokosfett, olivenolje, fett i kjøtt eller uansett gir samme resultat: forverring. Så at jeg har kuttet fett, og kjører på med karbs og protein, har vært min vei fra moderat til mild. Svinekjøtt, egg, korn og melk er fortsatt utelukket. 

Plantebasert mat tåler jeg lite av. Herav bønner, linser og erter. Det går mye i frukt, grønt, bær, ris og magert kjøtt nå. 

Fortsettelse... 

Og fisk spiser jeg. 

For øvrig tar jeg en del kosttilskudd også. 

Vitamin B kompleks, C og D, samt L-arginin, L-glutamin, lavdose NAC og ikke minst Magnesium. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har utviklet mye allergier etter jeg fikk ME, og kan ikke få i meg noe som inneholder melk.. Har periodevis prøvd meg uten korn, sukker osv... Men faller tilbake, for det blir ikke noe igjen å spise omtrent føler jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har prøvd flere ulike type dietter uten åerke noe forskjell på formen.

Men ta en titt på AIP - antiinflamatorisk protokoll, og kraft. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Når jeg hadde ME kuttet jeg korn, sukker og spiste ikke kjøtt heller. Det hjalp meg i hverdagen. 

Anonymkode: 47961...a39

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Spennende å høre! Svinekjøtt har også vært  negativt for meg. Men egg var overraskende nytt. Hvordan fant du ut av dette? Har du egg allergi fra før eller noen i familien som har det? Ts

Har ikke eggallergi. Har funnet at kroppen føler bedre uten egg etter årevis med eksperimentering. 

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Forstår karbohydrater av frukt og grønt. Og protein av fisk, fugl og rødt kjøtt. Men hvordan holder du deg unna fett, egg og melkeprodukter? For det er ikke bare laktose men helt melkefritt? Ts

Helt melkefritt ja. Spiser mye banan, poteter, salater, smoothieblandinger, bær, wok og rå grønnsaker. 

Ellers faster jeg fra 21-10 hver dag, og spiser lite til frokost. Typ 1 banan, litt bær og et par riskaker. Kroppen min har egentlig alltid hatt noe imot mat tidlig på dagen, og det ble enda mer merkbart etter at jeg fikk ME. 

Middag er hovedmåltid.  

Jeg ble tynn etter at jeg ble syk. Spiser egentlig mye iløpet av dagen, men sliter med å legge på meg. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kaffekanne skrev (16 minutter siden):

Jeg har prøvd flere ulike type dietter uten åerke noe forskjell på formen.

Men ta en titt på AIP - antiinflamatorisk protokoll, og kraft. 

Har hørt et par har hatt god nytte av kraft. Det er mye god næring i det, samt har en kompleks aminosyrekultur i seg. Jeg anbefaler folk å prøve det. 

Men jeg tålte det ikke. Kokte kraft på oksehaler først, og så både kalkun- kyllingskrog. Tror det var fettsyrene jeg ikke tålte. Usikker. Men jeg måtte kutte det ut. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har postviral med PEM - og har hatt stor nytte av omstart-diett med mindre gluten/mer rene råvarer/fermentert mat. Har nå tatt lab1 prøver som viser glutenintoleranse, og føler meg helt på topp etter å ha levd glutenfritt noen måneder. Håper jeg kan putte dette i boksen for avsluttede livserfaringer snart. 

Anonymkode: fd1c3...c33

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her var det mange gode tilbakemeldinger!

Listet opp så kutter noen ut:

- gluten

- korn

- svinekjøtt

- melk

- sukker

- egg

- fett

- plantebasert/belgfrukter

- kjøtt

Jeg faster også, det har skjedd naturlig over år, at jeg ikke er sulten før utpå formiddagen og får 15-16 timers faste. 

Tar B, C, D vitaminer, krom og magnesium tilskudd. Har lest og skjønt det er en god del mer en bør ta, mangler en lege som kunne bistått mer på akkurat dette i stedet for å si at alt er ok.

Du som tar NAC, prøvde du deg frem for dette, fikk du det anbefalt?

Noen som har prøvd eller nå går på LDN?

Så ser jeg at jeg må lese meg mer opp på AIP, kraft og fermentert mat. 

Det er stor prosess å finne ut hva en tåler og ikke. Men det jeg kjenner jeg ikke tåler aller mest som gluten og korn, det er bare å holde seg unna. Resten må taes stegvis.

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Elektrolytter, hva gjør dere for å få nok av det i løpet av dagen? Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Tenker du å kutte ut alt listet opp ovenfor?

Anonymkode: d865c...11a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Tenker du å kutte ut alt listet opp ovenfor?

Anonymkode: d865c...11a

Nei, jeg vil prøve å kutte ut en ting om gangen over lengre tid for å se om jeg har det bedre uten. 
Er veldig fint å se hva som fungerer best for andre. La oss si at 8 av 10 hadde sagt de ikke spiste gluten/korn og unngikk melk, så hadde jeg ikkr vært i tvil om at det er noe som er verdt å prøve for å bli bedre. Ts

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har ME og dysbiose, og har kuttet gluten og ca 90% av melkeprodukt(spiser litt laktosefri ost, rømme etc). Men dessverre er mageplagene til tider ekstreme, og jeg er ennå under(privat) utredning. Prøvde ldn, men slet med forstoppelse. Derimot tålte jeg det veldig godt i dråpeform, men har dessverre ikke råd til mer da jeg måtte få det fra lege i et annet land. Kraft er bra for meg, og jeg faster fra kl 21 til kl 14, noe magen min liker☺️Håper på å få litt mer hjelp snart; tilstandene har ballet på seg de senere år…😢

Anonymkode: 67227...f43

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Når jeg hadde ME kuttet jeg korn, sukker og spiste ikke kjøtt heller. Det hjalp meg i hverdagen. 

Anonymkode: 47961...a39

NÅR du hadde? Mener du at du er frisk nå? Og hvordan ble du frisk?

Anonymkode: 2f48c...7e2

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Ikke den du siterte,men å utelukke egg og melk er ikke noe problem. Selv er jeg veganer noe som vil si at jeg spiser 100% plantebaset :) 

Anonymkode: ad845...56b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hei!

Jeg har ikke ME, men jeg sliter med andre plager (inkludert påbegynnende utbrenthet). Har også vært plaget med IBS så lenge jeg kan huske, så har nylig bestemt meg for å ta tak i eget liv og legge om kosten. Tenkte jeg bare skulle dele noe av det jeg har kommet over hittil i tilfelle det kan hjelpe ❤️ 

For det første vil jeg anbefale podcast-episoden "Maren ble ME-syk som 11-åring" hos Hemalipodden. Faren til denne jenta har også skrevet boken "Maren - fri fra ME". Han kom over den amerikanske boken "No grain, no pain", og for henne var løsningen blant annet å kutte ut gluten, alt av korn og melk. I podcast-episoden fremkommer det at det tok opptil 1 år før hun følte seg bra igjen, så man må nok være tålmodig når man legger om kosten. For min del vet jeg at det er enkelte matvarer jeg reagerer på, men har også tenkt at det er for slitsomt å kutte ut alt av korn og melk. Jeg tror det er viktig å se på det som en livsstil snarere enn en diett, og være klar over at det er en ny tilvenningsfase som kommer til å være slitsom i starten. For min del har det jo vært en vane å spise brød og melkeprodukter i alle år. Har nylig bestilt Berit Nordstrand sin bok "Omstart 30", da jeg ble anbefalt denne - og nå kjenner jeg meg faktisk motivert for å kutte ut de matvarene jeg vet har vært dårlig for meg.

Hvis du har råd har jeg inntrykk av at Hexeberg-klinikken er gode på dette. De har også skrevet boken "Nytt blikk på autoimmun sykdom". Tror det finnes en del bøker med oppskrifter - blant annet de to jeg nå har nevnt. Du er sterk og flink som tar tak i egen helse. Jeg håper du blir frisk snart, det finnes håp ❤️ 

Anonymkode: 968e3...d31

• Liker 1
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...

Kan dere som har kuttet ut alt av korn, kasein, egg, rødt kjøtt osv., gi noen eksempler på hva dere spiser? Særlig til frokost, lunsj og evt. kvelds?
Jeg får ikke til å ha noe særlig variasjon i kosten, og det blir veldig ensidig. Hadde vært veldig takknemlig for mattips. 

Anonymkode: a702f...9c5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...