AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #121 Skrevet 2. august 2023 6 hours ago, AnonymBruker said: Jeg opplevde dette som barn ts, og selv om det var dritkjipt når det skjedde så gikk det fint. En av grunnen til det var at mine foreldre ikke gikk helt i lås og krisemodus sånn som deg, men snakket positivt om skolestart, om nye venner, om fritidsaktiviteter der alle uansett var sammen, og at vi uansett kom til å leke sammen på fritiden og i friminuttene. De sa også ting av typen "vi prøver til jul og så ser vi", og da følte jeg det var en vei ut, men innen jul var ting løst seg. Jeg begynte i klasse med flere som ikke kjente noen i det hele tatt, og en av de endte opp med å bli en god venninne som jeg til og med studerte med til slutt. Jeg gikk på div aktiviteter med folk fra hele trinnet og andre skoler, vi lekte sammen før og etter skolen, og man inviterer venner fra andre klasser når det er bursdag. Bhg-vennskap dør ofte ut når man får større valg ang hvem man vil være sammen med, og etterhvert som man får ulike interesser. Jeg begynte med korps og kor og fikk en helt annen krets og interesse enn alle som spilte håndball eller løp orientering f.eks. De nærmeste i nabolaget hang jeg med likevel, men bhg venner med andre interesser lekte jeg med i friminuttet og det holdt. Din innstilling har mye å si, men som mange prøver å fortelle deg så går det bra. Du må møte barnet ditt på det han syns er vanskelig, men uten å bygge oppunder. Legg til rette for et godt miljø, inviter hjem, og meld på fritidsaktiviteter (fotball er vel typisk førsteklasseaktivitet for gutter) så skal du se det ordner seg. Anonymkode: b9cc6...1b1 Fint sagt! Anonymkode: ef63c...f70
Gjest EmKay Skrevet 2. august 2023 #122 Skrevet 2. august 2023 Nå har jeg ikke lest alt her, men når jeg startet på ungdomsskolen ble jeg og min bestevenninne plassert i ulik klasse. Jeg havnet med de fleste andre fra tidligere, mens hun havnet i en ny klasse og synes det var fryktelig kjipt. Mange andre barn byttet klasser på kryss og tvers den første uken, men for oss virket det umulig. Fikk vite først som voksen at barneskolen hadde anbefalt ungdomsskolen å plassere oss hver for oss, fordi vi visstnok var ganske uspiselige når vi teamet oss sammen. Og det var helt sikkert riktig det altså. Så det ble to ulike klasser på oss. Heldigvis er vi fortsatt bestevenninner, og er forhåpentligvis blitt litt mer spiselige mer årene 😛
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 2. august 2023 #123 Skrevet 2. august 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Men er det ikke lov å være ærlig på nettet om at hun synes dette er feil da? Hun har jo ikke skrevet et ord om at hun uttaler seg til barnet om at dette er ødeleggende galt? (Beklager om jeg har oversett noe) Noen her tror jo at ts har sagt til barnet sitt at dette ødelegger alt. Anonymkode: 6bce2...a0e Så klart hun kan synes det er feil og be om andres meninger, det er jo det forumet er for. Men da må hun tåle at folk kan ha andre meninger enn henne. AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ut fra hi, så har hun støttet? Hvor har de det fra at hun ikke støttet? Anonymkode: 6bce2...a0e Utfra hovedinnlegget høres hun ikke spesielt støttende ut, nei.
Miaiai Skrevet 2. august 2023 #124 Skrevet 2. august 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Tja. Jeg er enig i at barnet bør gå i klasse med noen det kjenner eller bor i nærheten av og at det er trist at det ikke ble sånn og mor må prøve å få fikset det. MEN svarene til ts i denne tråden er så usmakelige at man liksom mister sympatien. Og at det skal være bedre å bytte skole liksom? Nei Anonymkode: bbfcb...e2c Det kan hende ts har noen usmakelig utsagn, men om man får mye hat og motstand, og er veldig sår fordi man ser barnet sitt ikke har det så greit. Er det lett og gå i forsvarsposisjon, og bli ufin tilbake. Vi har nok alle vært der engang i livet. Og selv om andre er spydig så er jo det ingen unnskylding på og være frekk tilbake for det. Kan jo se hvor lett man selv hadde tatt det, om «alle» var i mot en 3 2
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #125 Skrevet 2. august 2023 I gamle dager gikk vi ikke i barnehagen og hadde ingen venner som gikk i samme klasse som oss, men vi klarte fint å bli venner med de vi gikk i klassen med allikevel. Ikke putt bomull rundt barnet ditt. Han klarer fint å finne seg venner i den klassen han skal gå i og dessuten går vel de gamle vennene i paralellklassen, så han har venner å leke med i friminuttet. Hjelpes altså... 🙄 Anonymkode: e986e...b29 4 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #126 Skrevet 2. august 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hvorfor skal barn i dag skånes for absolutt alt? Kjente han alle han begynte i barnehage med? Kommer han til å kjenne alle i klassen på ungdomsskolen? Videregående? Skal du som mor fikse dette for han resten av livet? Hva med når han skal ut i jobb? Slutt å sy puter under armene på barna deres. Er vel ikke verre for han enn det er for andre. Barn er tilpasningsdyktige og blir fort kjent med andre barn. Ikke ødelegg det. Anonymkode: 07d4a...49f Dagens barn tåler ikke utfordringer må vite. De skal ikke ha motstand i det hele tatt. Den generasjonen med barn, må bli noen sarte sjeler som løper avgårde for å få trøst hver gang noe bikker i mot. For ikke å snakke om når de blir voksne og det blir stilt krav til dem. Anonymkode: e986e...b29 1 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #127 Skrevet 2. august 2023 Min kjente ingen da han startet i 1. klasse, pga flytting. Det gikk helt fint 🙂. Det dannes ofte nye vennskapsbånd når de når skolealder. Men viktig at dere foreldre er rolige og ikke bygger opp til noe drama rundt dette. Vær blide og positive, og ikke la barnet merke at dere syns dette er ille. Anonymkode: 64840...3c9 3
Liljemor_90 Skrevet 2. august 2023 #128 Skrevet 2. august 2023 Har lest gjennom tråden og ser begge sidene av saken. Har mye erfaring som lærer i førsteklasse og vet mye om hvordan klasseinndelingen fungerer. På vår skole er det pedagoger fra skolen som besøket barnehagene om våren for å hilse på barna, samt snakke med de ansatte i barnehagen. Barnehagene har ofte mange gode synspunkt på hvilke hensyns som skal taes med tanke på inndeling av klassene/gruppene (hvilke barn som ikke bør komme sammen - det er en del av de, og hvilke barn man må trygge). For et par år siden ble to jenter satt i hver sin klasse ved skolestart, og foreldrene forlangte at de fikk komme sammen. Det fikk de, men det var en stor feil. Jentene sammen skapte mye drama, konflikter og intriger innad i jentegruppa. Skolen angret. Sist høst fikk ei jente (førsteklasse) bytte til min klasse - med samme begrunnelse som TS nevner over. Bestevennen var i min klasse, det samme var flere av de andre kjente elevene fra barnehagen. Hun fikk bytte. Mot slutten av skoleåret kom foreldrene med nye ønsker. Det viste seg nemlig at jenta lekte mest og best med flere av jentene i den andre klassen. Nå ønsket de å overføre henne dit. Ikke innvilget. Mitt yngst barn kom i klasse med kun ett barn fra barnehagen, selvom de totalt var 14 jenter. Vi som foreldre uroet oss, men prøvde å trygge barnet. Nå etter et par år i skolen leker hun med helt andre barn enn denne ene vennen fra barnehagen. Det eldste barnet vårt kom i klasse med 2 av 6 jenter fra barnehagen. Foreldrene til den ene jenta som ikke kom i samme klasse som vår, fikk byttet henne over - selvom skolen gikk ut med en streng policy om at de ikke tillater at elevene får bytte klasse. Barnehagen visste at jenta var dominerende, skapte konflikter og kontrollerte vår og de andre barna. Likevel lot skolen barnet få bytte. Disse 4 årene sammen har vært alt annet en problemfritt. Masse drama, intriger, utestengelse osv. Skulle ønske skolen aldri hadde latt jenta få bytte. Mitt råd til deg TS er å la barnet bli i klassen, men snakk med læreren og fortell at barnet er utrygg. Og prøv å trygge barnet - ikke la dine egne følelser styre og påvirke barnet. Det gjør barnet bare enda mer utrygg. 8 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #129 Skrevet 2. august 2023 Anonymus Notarius skrev (55 minutter siden): Så klart hun kan synes det er feil og be om andres meninger, det er jo det forumet er for. Men da må hun tåle at folk kan ha andre meninger enn henne. Utfra hovedinnlegget høres hun ikke spesielt støttende ut, nei. Ts tåler nok at andre mener noe annet enn hun. Men måten meningene ytres på her er ikke bra, å da skjønner jeg at ts kommer i forsvarsposisjon. AnonymBruker skrev (55 minutter siden): I gamle dager gikk vi ikke i barnehagen og hadde ingen venner som gikk i samme klasse som oss, men vi klarte fint å bli venner med de vi gikk i klassen med allikevel. Ikke putt bomull rundt barnet ditt. Han klarer fint å finne seg venner i den klassen han skal gå i og dessuten går vel de gamle vennene i paralellklassen, så han har venner å leke med i friminuttet. Hjelpes altså... 🙄 Anonymkode: e986e...b29 Å i gamle dager så ble ikke mobbing tatt tak i. Du aner ikke hvor mange det er som har traumer av en oppvekst med mobbing på skolen. Mobbing som vi bare måtte leve med, men det blir ikke glemt å vil før eller siden komme til uttrykk som depresjon, angst, traumer eller alle de. Anonymkode: 29f87...30c 3 3
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #130 Skrevet 2. august 2023 Si det begynner 90 nye elever i 1 klasse, så om 90 par foreldre kommer og ønsker ditt og datt ser jeg hvorfor skolene er såpass strenge. Men det finnes unntak selvfølgelig. Jeg selv hadde en datter som fikk lov til og gå med hun var veldig tygg på, men min datter prater ikke med så mange, var ekstrem utrygg i nye situasjoner. Hun svimte av på innskrivings dagen fordi hun var redd. Hun har seinere fått 3 diagnoser ene er innefor autisme. Det kan hende barnet klarer fint og starte i ny klasse, men ta en prat med skolen. Og bytte skolen hvordan skulle det løst problemet ser jeg ikke. Men skjønner godt du er fortvilet Anonymkode: acc03...c2a
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #131 Skrevet 2. august 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Ts tåler nok at andre mener noe annet enn hun. Men måten meningene ytres på her er ikke bra, å da skjønner jeg at ts kommer i forsvarsposisjon. Å i gamle dager så ble ikke mobbing tatt tak i. Du aner ikke hvor mange det er som har traumer av en oppvekst med mobbing på skolen. Mobbing som vi bare måtte leve med, men det blir ikke glemt å vil før eller siden komme til uttrykk som depresjon, angst, traumer eller alle de. Anonymkode: 29f87...30c På den lille skolen jeg gikk, var det ikke mobbing, Anonymkode: e986e...b29
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #132 Skrevet 2. august 2023 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Dere kan spare dere for usaklige kommentarer. Dere kjenner ikke barnet og dere kjenner ikke situasjonen. Dette ødelegger barnets skoleglede og trivsel når ingen av de trygge barna er i samme klasse. Hvis dere ikke kan svare på spørsmålet, spar dere for bryet å skrive. Anonymkode: 2fb4d...c95 Det ødelegger ikke mer enn dere tillater det? De er jo sammen både i friminuttene, og sfo. I timen sitter de jo ved et bord, og skal lære. Det sosiale blir jo det samme på tvers av trinnene? Tenk heller han kommer styrket ut av det, mange nye venner og mange «gamle» venner. Sosialt er dette god trening. Min gutt har vært i samme situasjon både i barnehage og skole, og gått bra hver gang. På skolen leker de på tvers av klassene ute 🤷♀️ Anonymkode: b75e8...45b 2
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #133 Skrevet 2. august 2023 Forstår uroen,men reagerer på sinnet til ts… Tror det er lurt å møte skolen på en litt mindre agressiv måte hvis du vil at barnet skal trives. For man vet jo at foreldre som snakker positivt og støttende om skolen ( selvom om kanskje ikke alltid er enig), som regel får barn som trives! Kanskje ikke så rart at folk ikke vil jobbe i skolen? Anonymkode: 7bd52...843 2 3
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #134 Skrevet 2. august 2023 Synes vel også det er litt spesielt at ts har bestemt seg for at sønnen kommer til å bli utestengt av de andre fordi de ikke kommer i samme klasse. Hvorfor skal de plutselig stenge han ute? Da ville vel det også skjedd om han hadde gått i deres klasse og jeg må jo si at det er vel verre eller? Hvorfor skulle han ikke fått venner i den nye klassen? Ts, du lager problemer som ikke er et problem enda, og som trolig ikke vil bli det Anonymkode: 07d4a...49f 3 2
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #135 Skrevet 2. august 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Synes ts får mye unødvendig tyn her. Ja selv sønnen har blitt omtalt som et problembarn av enkelte her i tråden. Dette er en typisk tråd der KG kjerringene slår seg sammen mot ts, å det er gjerne de 3-4 første svarene som avgjør tonen i tråden, å folk henger seg på. Jeg skjønner godt at ts har forlatt tråden. Å til ts (hvis du er innom å leser), så håper jeg det ordner seg for sønnen din, at han får byttet klasse og gå med de han kjenner og er trygg på. Anonymkode: 29f87...30c Det er bare tull. Har vært flere tråder om dette både nå i sommer og i fjor, og svarene er ganske like i alle sammen. La skolen få bestemme, de sitter med mye større innsikt enn foreldrene i hva som er rett for totalbildet. Anonymkode: b9cc6...1b1 3
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #136 Skrevet 2. august 2023 Det var da veldig til steile fronter i denne tråden... Jeg kan se begge sider av saken. Jeg har to barn. Det ene er veldig forsiktig, og bruker tid på å bli trygt. Det andre er "frempå" og trygg i seg selv. Vi foreldre støtter dem begge, men på forskjellige måter, siden de har forskjellige behov. Det forsiktige barnet vårt har alltid vært ganske avhengig av å få bygget trygghet. De jobbet en del med det i barnehagen, og vi har jobbet med det gjennom skoletiden. Vi legger til rette for at situasjoner skal oppleves som trygge, slik at barnet tør å "utforske verden". Eksempler på dette har vært ved skolestart. Vi var gjennom førskoledager (3 dager) der barnet ikke var trygg på noen. (Kjente, men var ikke trygg på.) Dette var dager der barnet fikk sitt første inntrykk av skolen. Og det var IKKE positivt. Vi angret i etterkant på at vi ikke spurte skolen om muligheten til å bytte gruppe. Ved skolestart kom heldigvis flere av de trygge barna i samme klasse. Det gjorde at barnet hadde noen trygge å forholde seg til. Som gjorde at barnet ble trygt på å bli kjent med nye. Etter en stund hadde barnet masse venner, både nye og gamle. Vi har visst at dette var en utfordring, og har jobbet med det. Barnet har lært å håndtere forskjellige situasjoner, og å ikke være så avhengig av å ha noen kjente med seg. Noe som gjør at dette barnet ikke lengre er avhengig av å ha noen trygge med seg. Men det er forskjell på modenheten til en 6 åring og en 12 åring, og en 6 åring og en på 17 år. Som 6-åring kunne det å ikke ha noen trygge i klassen fra start, betydd skolevegring og det å falle helt utenfor. Det trygge barnet fikk også med seg barnehagevenner inn i skolen. Men ble raskt kjent med nye barn, og etter bare noen uker var bestevennen fra barnehagen helt uinteressant, mens det var nye venner i både samme klasse og parallellklasser som gjaldt. Dette er et barn som gang på gang har vist at det har lett for å bli kjent med nye, og som synes det å få nye elever i klassen er spennende. (For de kan jo ha felles interesser.) Altså, deres erfaringer med at dette er helt uproblematisk, kan være både feil og rett. Det kommer an på barnet og barnets personlighet. (og her burde skolen lytte til barnehagen, og ikke til alle møte på KG.) Men tilbake til TS situasjon. Jeg synes, som TS, at det ikke er bra gjort av skolen å beholde grupperinger uten endring, med unntak av ETT barn. I mine øyne burde skolen her forstå selv av de utestenger dette barnet. 1. Fordi barnet ikke får være sammen med noen det kjenner fra før. 2. Fordi ALLE barnet kjenner fra før får være sammen. 3. Fordi ALLE barnet nå er satt i klasse med, kjenner hverandre fra før. I mine øyne bør skolen enten blande ordentlig, slik at det blir en miks av de som kjenner hverandre fra før og ikke, eller de bør beholde grupperingene slik de er, men da 100%. Jeg synes det er trist at TS har meldt seg ut av tråden, for jeg skulle virkelig likt å vite hva skolen sier til TS når de tar et møte. Både om hvorfor de har valgt å sette TS barn i denne klassen og ikke den andre, og hvordan de ser for seg å jobbe med å bygge trygt klassemiljø for alle 1. klassingene med den klassesammensetningen de har laget. For skolen HAR et ansvar for at alle barna har et godt miljø i klassen sin. Og om TS beskrivelse av klassene er riktig, vil jeg mene at skolen bør ha en god begrunnelse for sitt valg av klassesammensetning, OG en plan for å bygge klassemiljø som de kan forsvare, helst med erfaringen at dette har vært suksess før. Ellers tenker jeg jo at TS gjør det rette ved å snakke med skolen. Det kan jo være skolen har gjort en feil, som kan rettes opp. Og at dette egentlig ikke er noe å krisemaksimere for, før man har snakket med dem. Anonymkode: 32fe7...eeb 1 4
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #137 Skrevet 2. august 2023 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Synes vel også det er litt spesielt at ts har bestemt seg for at sønnen kommer til å bli utestengt av de andre fordi de ikke kommer i samme klasse. Hvorfor skal de plutselig stenge han ute? Da ville vel det også skjedd om han hadde gått i deres klasse og jeg må jo si at det er vel verre eller? Hvorfor skulle han ikke fått venner i den nye klassen? Ts, du lager problemer som ikke er et problem enda, og som trolig ikke vil bli det Anonymkode: 07d4a...49f Det er mulig du har helt andre erfaringer enn meg. Men min erfaring er følgende: 1. Skolebarn tilbringer mye av tiden sin sammen med klassen sin. Ofte bygges det klassemiljø før det bygges trinnmiljø. 2. Det er ofte "regler" på det med bursdager de første skoleårene. Enten hele klassen, eller alle i klassen av samme kjønn. Og har man tid, råd og plass, kan det inviteres en og annen ekstra. 3. Om ALLE barna i den nye klassen kommer fra samme nabolag og har gått i barnehage sammen, er det ganske lett at foreldrene "glipper" på å invitere "den nye". Altså kan barnet ende opp med å ikke inviteres i bursdager, både hos de i nabolaget, OG de i den nye klassen. (Det er ikke sikkert de engang har fått med seg at det er "en ny" i klassen, siden de kjenner alle de andre navnene fra før. 4. Det er ikke slik at vennene stenger han ute. Men det kan fort være at de avtaler ting i løpet av skoledagen. Og at de leker sammen med klassen sin i en annen del av skolegården. Altså er det ingen garanti for at de faktisk ser hverandre så mye før de kommer hjem. (Og avtaler om å bli med hjem kan fort gjøres i klasserommet før man går hjem. ) Til alle som har forsøkt seg på sammenligninger. Her er min: Dette er som om ledelsen i bedriften du jobber i, finner ut at de skal endre kontorer, etter at bedriften har slått seg sammen med en annen. Din avdeling skal nå sitte i en annen etasje. Bortsett fra deg. Du skal bli sittende i etasjen der du sitter, der tilsvarende avdeling (fra det andre firmaet) skal flytte inn sammen med deg. Men dette er ikke noe problem, for dere kan jo fortsatt spise lunsj sammen. Og dere møtes jo på firmafester og de ukentlige avdelingsmøtene. I tillegg skal avdelingen få helt ny leder, som ikke kjenner noen av dere. Ville virkelig INGEN av dere spurt de ansvarlige om hvorfor ikke du skulle flytte sammen med resten av avdelingen din? For det er det TS gjør her. Hun spør skolen om en begrunnelse. OK, så hun fremlegger det litt krisemaksimert her på KG. Men man må jo tro hun filtrerer litt annerledes mot skolen. Anonymkode: 32fe7...eeb 2 6
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #138 Skrevet 2. august 2023 Anonymus Notarius skrev (5 timer siden): Så klart hun kan synes det er feil og be om andres meninger, det er jo det forumet er for. Men da må hun tåle at folk kan ha andre meninger enn henne. Utfra hovedinnlegget høres hun ikke spesielt støttende ut, nei. Hva i hi leser du som lite støttende? Jeg er helt uenig i at man kan skrive hva som helst fordi det er et forum. Normal folkeskikk må kunne forventes selv om man er uenig. Her er en del drittutsagn av type "Du har gjort barnet ditt utrygg" og "Barnet ditt er nok en pøbelunge". Det blir usaklig. Anonymkode: 6bce2...a0e 2
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #139 Skrevet 2. august 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Synes vel også det er litt spesielt at ts har bestemt seg for at sønnen kommer til å bli utestengt av de andre fordi de ikke kommer i samme klasse. Hvorfor skal de plutselig stenge han ute? Da ville vel det også skjedd om han hadde gått i deres klasse og jeg må jo si at det er vel verre eller? Hvorfor skulle han ikke fått venner i den nye klassen? Ts, du lager problemer som ikke er et problem enda, og som trolig ikke vil bli det Anonymkode: 07d4a...49f De utestenger nok ikke med vilje. En del sosiale greier går på klasse, ikke på trinn. Som bursdager. Her er regelen alle i klassen, eller alle av samme kjønn. Hvis de har samme regler der, så får han jo ikke gå i bursdag til vennene. Vet ikke hvordan andre gjør det så klart. Her har vi klasse-facebook-gruppe der vi legger ut melding om vi skal f.eks på stranda eller på kino, og spør om andre vil være med. Det er en fin tanke at man skal klare å holde kontakten med gamle venner, og jeg tenkte jo også at min skulle fortsette å være mye sammen med de hun lekte med i barnehagen, på sfo, og i friminutt, men jeg ser at de raskt begynte å søke mot sin egen klasse. Det er bare de i klassen som har vært med hjem. Det er rett og slett så mye sosialt i første kl. at man ikke tenker på å invitere "de gamle" i tillegg. Min erfaring altså. Andre klarer sikkert å holde kontakten. Jeg får også legge til at jeg nok er farget av at jeg ikke hadde gått i barnehage og kom i klasse med barn som kjente hverandre godt fra barnehagen. Jeg slet skikkelig med å komme inn i gjengen så jeg synes det er trasig at en liten gutt skal ha det som utgangspunkt at alle andre har kjente med seg. Men det kan så klart gå bra. Anonymkode: 6bce2...a0e 1
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 2. august 2023 #140 Skrevet 2. august 2023 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Hva i hi leser du som lite støttende? Jeg er helt uenig i at man kan skrive hva som helst fordi det er et forum. Normal folkeskikk må kunne forventes selv om man er uenig. Her er en del drittutsagn av type "Du har gjort barnet ditt utrygg" og "Barnet ditt er nok en pøbelunge". Det blir usaklig. Anonymkode: 6bce2...a0e Hun forteller jo at hun mener "alt er ødelagt" - selv om hun sikkert ikke sier det mer rene ord til barnet, merker han jo at moren er stressa. Jeg er enig i at man skal svare ordentlig selv om man er uenig. Det synes jeg at jeg har gjort.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå