Gå til innhold

Barnet mitt havnet i feil klasse

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Overrasket over hvor krasse svar TS får.....

Ja, jeg ville nok også gjort et forsøk på å få dette til å funke, og skjønner heller ikke helt at det skal være bedre å flytte barnet til annen skole, men skjønner veldig godt at dette er sårt og demper gleden ved skolestart.... Håper det ordner seg og at dere får til et bytte, som Fru Alving over her påpeker - ha fokus på nærområdet! :) 

Anonymkode: 9134c...f04

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

TS her. Jeg ser tråden lever videre uten meg og de stygge feilaktige anklagene mot meg fortsetter.  Jeg skriver mitt aller siste innlegg for de som gidder å lese hva jeg skriver istedet for å finne på ting om meg.

Nei, han har ingen fra barnehagen. Bare ett barn han så vidt kjenner fra før. Ingen fra nærmiljøet, ingen fra vennekretsen, ingen. Han er helt alene mens alle andre er i den andre klassen. Hadde han hatt 1 barn han er trygg på i klassen kunne man jobbe med det. Men å være utestengt og alene når alle andre får fortsette å være sammen er veldig vanskelig for ham. Jeg skrev allerede i starten at jeg prøvde å være positiv og oppmuntrende, men det er helt feil for ham. Det er ikke jeg som tilrettelegger for at han føler seg utestengt. Det er skolen. Og nei, det er ingen garanti at han får seg venner i den nye klassen. Derfor skrev barnehagen eksplisitt anbefaling hvem han burde være med og ingen av barna barnehagen anbefalt havnet i hans klasse. Det er underlig at så mange her heier på utestengelse av ett barn som skal gå gjennom sorgen og ensomheten å finne seg nye venner mens alle andre har tryggheten de trenger. Husk at han er bare 6 år, han er ikke i ungdomsskolen og det er første møte med skolen for ham. Jeg er redd for (og barnehagen støtter meg i det) at han kommer til å få en svært negativ start på skolen og dette kan bidra til skolevegring. Barnehagen kjenner ham best, skolen kjenner ham ikke. Når skolen velger å plassere ham kun med barn han ikke kjenner fra før men som kjenner hverandre fra før, er han alene og fremmed i et etablert miljø. Jeg har tatt det opp med barnehagen i dag og spurt hvilken informasjon som ble sent over til skolen. Barnehagen hadde argumentert godt for behovet at han har minst 1 han er trygg på, men det har skolen valgt å se bort fra. Jeg har kontaktet skolen og avtalt et møte i starten av neste uke. Hvis det ikke skjer endringer, søker jeg sønnen min på en annen skole. Vi har en skole til som ligger litt lengre unna som jeg vet har ledige plasser på første trinn. Der får han slippe å se at alle andre er i naboklassen. Takk for meg. 

Anonymkode: 2fb4d...c95

Du skriver i HI  at han kjenner bare ett barn, men ikke så veldig godt. Du skriver videre i innlegget jeg siterer at barnehagen har argumentert godt ang å være sammen med en han er trygg på. De to kan fint bli bedre kjent når de havner i samme klasse, og må være sammen hver dag. Kanskje har denne gutten flere venner og klarer å inkludere sønnen din. De er seks år gamle, og ja... Du har fått lese det flere ganger i tråden. Du lager det til et unødvendig problem. Han har ikke begynt enda, det er ikke noe å sippe for. I skolekretsen hvor min yngste søster gikk kom hun i klasse med hovedsakelig barn som hadde gått i den andre barnehagen i skolekretsen, og kjente kun en av guttene i klassen sin. De gikk på hver sin avdeling i barnehagen. 

Barnehagen kjenner barnet, men skolen gjør ikke det. Slik er det med ALLE, og ikke bare for dere. Det er ikke synd på deg eller barnet. Det er for tidlig å si hvordan det barker i vei, og her er du ikke mottakelig for å se andres erfaringer på dette området. Du må vente. Får han bytte kan dere bli fornøyde. Men ikke glem at det kan dere også bli selv om han ikke får bytte. Kanskje er han mer heldig med kontaktlæreren enn de som går i den andre klassen, for eksempel. 

Hvor får du det fra at vi heier på utestengelse? Det jeg prøver å få fram er at det er et nytt kapittel i barnets liv, og at det trenger ikke å bety motgang, selv om barnet ikke kjenner mer enn en i klassen. Han har trygghet i de han kjenner i den andre klassen, og vil kunne være sammen med dem som før, bare ikke i timene. Når de i klassen blir bedre kjent med hverandre vil han også bli tryggere der. 

Hva tenker du om å sende sønnen din til naboskolen? Kjenner han flere der, og tror du det garanterer at han kan komme sammen med de han evt kjenner der? De som er i naboklassen vet jo at han er i den klassen han er i. De kjenner han godt, og de vil kontakte han i friminuttene og på fritiden, akkurat som sønnen din klarer å kontakte dem. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

TS her. Jeg ser tråden lever videre uten meg og de stygge feilaktige anklagene mot meg fortsetter.  Jeg skriver mitt aller siste innlegg for de som gidder å lese hva jeg skriver istedet for å finne på ting om meg.

Nei, han har ingen fra barnehagen. Bare ett barn han så vidt kjenner fra før. Ingen fra nærmiljøet, ingen fra vennekretsen, ingen. Han er helt alene mens alle andre er i den andre klassen. Hadde han hatt 1 barn han er trygg på i klassen kunne man jobbe med det. Men å være utestengt og alene når alle andre får fortsette å være sammen er veldig vanskelig for ham. Jeg skrev allerede i starten at jeg prøvde å være positiv og oppmuntrende, men det er helt feil for ham. Det er ikke jeg som tilrettelegger for at han føler seg utestengt. Det er skolen. Og nei, det er ingen garanti at han får seg venner i den nye klassen. Derfor skrev barnehagen eksplisitt anbefaling hvem han burde være med og ingen av barna barnehagen anbefalt havnet i hans klasse. Det er underlig at så mange her heier på utestengelse av ett barn som skal gå gjennom sorgen og ensomheten å finne seg nye venner mens alle andre har tryggheten de trenger. Husk at han er bare 6 år, han er ikke i ungdomsskolen og det er første møte med skolen for ham. Jeg er redd for (og barnehagen støtter meg i det) at han kommer til å få en svært negativ start på skolen og dette kan bidra til skolevegring. Barnehagen kjenner ham best, skolen kjenner ham ikke. Når skolen velger å plassere ham kun med barn han ikke kjenner fra før men som kjenner hverandre fra før, er han alene og fremmed i et etablert miljø. Jeg har tatt det opp med barnehagen i dag og spurt hvilken informasjon som ble sent over til skolen. Barnehagen hadde argumentert godt for behovet at han har minst 1 han er trygg på, men det har skolen valgt å se bort fra. Jeg har kontaktet skolen og avtalt et møte i starten av neste uke. Hvis det ikke skjer endringer, søker jeg sønnen min på en annen skole. Vi har en skole til som ligger litt lengre unna som jeg vet har ledige plasser på første trinn. Der får han slippe å se at alle andre er i naboklassen. Takk for meg. 

Har det slått deg at foreldrene til de barna du vil skal fungere som trygghet og buffer for ditt barn har bedt skolen om at de IKKE kommer i samme klasse? Det kan godt være din sønn oppleves belastende for disse barna du vil ha ham sammen med, og at han derfor ikke er i samme klasse. Heldigvis kan foreldre gi beskjeder selv, utover det bhg sier. 

Basert på din dramatiske oppførsel i denne tråden vil jeg si din sønn neppe er et sjenert englebarn, det er noe som skurrer her. Det blir jo ikke noe bedre av å bytte skole, som du neppe kommer til å få lov til på et så tynt grunnlag. Hva med å heller la din sønn bli bedre kjent med det ene barnet han allerede kjenner litt før skolestart? Men nei, du er ikke interessert i noe annet enn å få viljen din. 

Anonymkode: b9cc6...1b1

• Liker 3
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet at noen skoler gir barna aom ønsker å bytte frem til høstferien med å evt få lov. Da er det mange som har fått nye venner og ikke ønsker å bytte likevel. 

Små barn har ikke venner som oss voksne. Jeg jobber som lærer. Noen barn er så klart venner i mange år. Men mange bytter også på hvem de er venner med. Bare fordi noen kjenner hverandre fra før, betyr det ikke at de kommer til å henge sammen hele barneskolen. Barnet ditt kommer nok til å få venner i klassen. Men hvis det er så viktig for dere, så kontakt skolen og forklar. Evt spør om dere kan se det an til høstferien. 

Jeg tror mange skoler sier nei fordi de har erfaring med at det ofte likevel går bra. Samt at det blir mye styr og ekstraarbeid hvis "alle" skal få bytte klasse. 

Anonymkode: 8dff6...f7a

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Barnet trenger ikke bytte med noen. Klassene er ikke fulle. Barnet trenger bare å flytte over i den andre klassen hvor alle han kjenner og er trygg på er.

Selvsagt er klassene fulle. Eller påstår du at de har bevisst plassert barnet ditt i en klasse det ikke kjenner noen, bare for å være slem? 

Anonymkode: 918ac...380

• Liker 1
Skrevet

Hei, sårt for han nå, og dere foreldre har en jobb å gjøre med å trygge han på at dette også blir bra. Han vil vokse på erfaringen og ende opp med nye venner i tillegg til at han har mange venner i den andre klassen. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Gi beskjed om dette ved skolestart. Se om han finner nye venner i løpet av et par uker, eller så hadde jeg stått hardt på kravene og fått byttet klasse.

Anonymkode: 0de60...e6f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg tipper barnet ditt er et problembarn og at han derfor bevisst er plassert i en annen klasse, slik at de fra den gamle klassen hans starter på ny frisk. Slutt og syt, oppfører han seg vil han jo få nye venner i klassen han er plassert.

Anonymkode: 1fa75...9ec

Det blir jo spekulasjoner. Hvordan skal skolen kunne vite det i så fall? De baserer seg vel ikke på rykter? Burde de ikke fulgt anbefalingen fra barnehagen om at han burde få med seg venner?

Anonymkode: 6bce2...a0e

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner deg SÅ godt! Har skolestarter selv, med første dag på SFO i går. Klart det er spennende og jeg ville blitt så lei meg om han gråt seg i søvn. Det er sårt og hjerteskjærende. Men vil bare trøste deg med at, om skolen sier nei til klassebytte, at det kommer til å gå helt supert likevel. Det kan være en fordel, siden han både får nye venner og kan henge med de andre på sfo og i friminutt, på turer osv. 

Anonymkode: 98168...e22

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
Millimani skrev (3 timer siden):

Han har jo med seg én fra barnehagen, og en er bedre enn ingen. 

Det kan komme an på hvor i skolekretsen barna bor. Bor det mange flere gutter enn jenter i området dere bor er det normalt logisk at det blir sånn. I min egen klasse var vi 16 jenter og 12 gutter da vi begynte i 1. klasse. 16 jenter og 10 gutter da jeg flytta derfra rett før barneskolen var slutt, 14 jenter og 12 gutter da de gikk ut av grunnskolen. Ingen fasit på at det "skal" være omtrent like mange av hvert kjønn, det er tilfeldig. I mine søskens klasser var det tydelig overvekt av gutter. 

I jeg kjente for mange år siden hadde vært lærer på liten skole (tror det var i Finnmark) hvor hun var eneste læreren og det kun var gutter på skolen.

AnonymBruker
Skrevet

Synes ts får mye unødvendig tyn her. Ja selv sønnen har blitt omtalt som et problembarn av enkelte her i tråden.

Dette er en typisk tråd der KG kjerringene slår seg sammen mot ts, å det er gjerne de 3-4 første svarene som avgjør tonen i tråden, å folk henger seg på. Jeg skjønner godt at ts har forlatt tråden.

Å til ts (hvis du er innom å leser), så håper jeg det ordner seg for sønnen din, at han får byttet klasse og gå med de han kjenner og er trygg på. 

Anonymkode: 29f87...30c

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet

Her er dem veldig sånn at man kan ikke velge nødvendigvis akuratt hvem man kommer med, men dem passer på at alle skal ha noen dem kjenner. Dette er jo ikke greit barn skal ikke grue seg til og starte på skolen. Snakk med skolen om problemet raskt, og om dem setter seg på bakbeina så sender du en klage til fylkeskommunen. Kan jo være dem ikke har fått noe særlig opplysninger en annet en liste med navn.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Synes ts får mye unødvendig tyn her. Ja selv sønnen har blitt omtalt som et problembarn av enkelte her i tråden.

Dette er en typisk tråd der KG kjerringene slår seg sammen mot ts, å det er gjerne de 3-4 første svarene som avgjør tonen i tråden, å folk henger seg på. Jeg skjønner godt at ts har forlatt tråden.

Å til ts (hvis du er innom å leser), så håper jeg det ordner seg for sønnen din, at han får byttet klasse og gå med de han kjenner og er trygg på. 

Helt enig, noen kvinner bør virkelig gå i seg selv. Hadde det vært dems barn, tror jeg pipa hadde fått en annen lyd. Går an og være uenig men er måten man sier det på. Lurer på om dem snakker sånn til familie og venner også? 

• Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Helt enig. Det å spekulere i at sønnen her er et problembarn som andre ønsker å unngå... Er sjokkert over hva folk får seg til å skrive. 

• Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet
Miaiai skrev (1 minutt siden):

Helt enig, noen kvinner bør virkelig gå i seg selv. Hadde det vært dems barn, tror jeg pipa hadde fått en annen lyd. Går an og være uenig men er måten man sier det på. Lurer på om dem snakker sånn til familie og venner også? 

Tja. Jeg er enig i at barnet bør gå i klasse med noen det kjenner eller bor i nærheten av og at det er trist at det ikke ble sånn og mor må prøve å få fikset det. MEN svarene til ts i denne tråden er så usmakelige at man liksom mister sympatien. Og at det skal være bedre å bytte skole liksom? Nei

Anonymkode: bbfcb...e2c

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Det er da en forskjell mellom å starte i en ny skole hvor man ikke kjenner noen fra før og å ha alle vennene dine i den andre klassen og du havner med helt fremmede barn. Ikke alle barn synes det er gøy og min gutt hadde det utrolig vanskelig i dag og vil ikke på SFO i morgen av den grunn. Dere som mener det er garantert at det går bra, så kan dere ikke garantere det. Jeg var selv i samme situasjon og det gikk ikke bra i det hele tatt og jeg mistrivdes de første 3 årene før skolen skjønte at jeg var i feil klasse. Nå ser jeg samme skje med mitt barn. Jeg skal ta det opp med skolen i morgen, men kjenner foreldre fra andre trinn som ville bytte da deres barn hadde alle sine venner i den andre klassen og fikk blankt nei. Det kan ikke være lov? 

Utfordringen er at det er veldig mange foreldre og barn som vil bytte klasse fordi de føler at barnet har havnet i "feil" klasse, og hvis et foreldrepar og/ eller barn får lov og blir flyttet til en annen klasse, da vil "alle" andre som også ønsker et bytte, kreve det samme og da risikerer man at mye av tiden til skoleansatte går med til å bytte her og dit, og samtidig tenke på klassestørrelse, sammensetningen av f.eks kjønn og så videre. 

Det ville rett og slett ha blitt for mye, så det enkleste er å prøve å forberede barnet på en ny hverdag, trygge det og prøve å gi det selvtillit til å bli kjent med nye barn, det kan være både godt og sunt å komme seg ut av komfortsonen også, dette er sosial trening i praksis og dette vil barn måtte gjennomgå mange ganger i livet, så se heller på dette som en fin mulighet til å skaffe barnet trening i å gå utenfor komfortsonen, trene i sosial interaksjon med andre barn...i stedet for å se på dette som et problem. 

Foreldrenes håndtering har også en del å si.

Anonymkode: 83a2a...be1

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Miaiai skrev (2 minutter siden):

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Helt enig. Det å spekulere i at sønnen her er et problembarn som andre ønsker å unngå... Er sjokkert over hva folk får seg til å skrive. 

Egentlig er det synd på dem, de gjør det jo sikkert for å føle seg bedre. Trist. 

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Utfordringen er at det er veldig mange foreldre og barn som vil bytte klasse fordi de føler at barnet har havnet i "feil" klasse, og hvis et foreldrepar og/ eller barn får lov og blir flyttet til en annen klasse, da vil "alle" andre som også ønsker et bytte, kreve det samme og da risikerer man at mye av tiden til skoleansatte går med til å bytte her og dit, og samtidig tenke på klassestørrelse, sammensetningen av f.eks kjønn og så videre. 

Det ville rett og slett ha blitt for mye, så det enkleste er å prøve å forberede barnet på en ny hverdag, trygge det og prøve å gi det selvtillit til å bli kjent med nye barn, det kan være både godt og sunt å komme seg ut av komfortsonen også, dette er sosial trening i praksis og dette vil barn måtte gjennomgå mange ganger i livet, så se heller på dette som en fin mulighet til å skaffe barnet trening i å gå utenfor komfortsonen, trene i sosial interaksjon med andre barn...i stedet for å se på dette som et problem. 

Foreldrenes håndtering har også en del å si.

Anonymkode: 83a2a...be1

Skjønner det, for det er umulig å gjøre alle til lags. Men jeg synes nå at man må kunne forvente at ungen har med seg minst en annen fra samme barnehage. Og hvis vi skal stole på at det ts sier er riktig, så er det slik at alle de andre har fått med seg noen de kjenner. Og da mener jeg at man må kunne be om en begrunnelse på hvorfor skolen så bort fra bhg sine anbefalinger. 

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
17 hours ago, AnonymBruker said:

Dere kan spare dere for usaklige kommentarer. Dere kjenner ikke barnet og dere kjenner ikke situasjonen. Dette ødelegger barnets skoleglede og trivsel når ingen av de trygge barna er i samme klasse. Hvis dere ikke kan svare på spørsmålet, spar dere for bryet å skrive.

Ærlig talt. Din oppgave å ikke dyrke sorgen til barnet. Her høres det ut som ditt problem. 

Anonymkode: ef63c...f70

• Nyttig 2
Skrevet (endret)
17 hours ago, AnonymBruker said:

Hvis barnet sliter såpass at dette velter lasset,  synes jeg det er rart at DERE ikke har tatt initiativ til et mønster med skolen tidligere i vår og forklart den spesielle situasjonen rundt barnet og hvordan dette kan ivaretas. 

Hvordan ellers mener dere skolen skal kunne ivareta et så spesielt hensyn? Hvis det egentlig ikkje er hensyn, men et sart barn og sarte foreldre, så slutt å sy puter. Dette går fint! Sommerfugler i magen hører med til første skoledag. Og den beste treningen man kan få er å komme seg igjennom en litt ubehagelig situasjon. 

Dagens foreldre altså.... Motgang er viktig! 

Anonymkode: 10aff...293

:klappe: Godt resonnement ❤️

Alle ønsker å gjøre det ytterste for barna sine, men man svartmaler litt i kjappeste laget, enkelte ganger.

Det er stor forskjell på ting som er forsøkt løst vs å konkludere med verst tenkelige utfall før skolehverdagen har startet. 

Endret av Tradegy
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...