Gå til innhold

Barnet mitt havnet i feil klasse

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
13 hours ago, AnonymBruker said:

Dere kan spare dere for usaklige kommentarer. Dere kjenner ikke barnet og dere kjenner ikke situasjonen. Dette ødelegger barnets skoleglede og trivsel når ingen av de trygge barna er i samme klasse. Hvis dere ikke kan svare på spørsmålet, spar dere for bryet å skrive.

Anonymkode: 2fb4d...c95

SKJERP DEG! Du kom her på KG og ba om råd, og det at det finnes mange smarte og rasjonelle mennesker her som svarer deg og gir deg en ærlig tilbakemelding er noe du må tåle da. Du er den eneste som skaper utrygghet for barnet ditt, ingen andre. Så ta deg sammen.

Anonymkode: 20a7c...318

• Liker 2
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bodde i utkanten av min skolekrets, og gikk i en barnehage annet sted i byen (tilknyttet de som jobbet et bestemt sted). Kjente ingen når jeg begynte på skolen, og det i seg selv gikk på et vis. Jeg ble mobbet, men føler det handlet mer om andre ting enn hvem jeg kjente fra før av.

Til jul i andre klasse ble klassen i midlertid delt i to. Jeg havnet med ingen som bodde i mitt nærområde. Jeg bodde uansett i utkanten, men de to klassene endte med å ikke begynne og slutte ca på samme tid, og jeg hadde ofte ingen å møte på veien og slå følge med. 

Akkurat det siste her er vel gjerne det jeg reagerer mest på her. Om alle i nabolaget har kommet i en klassen og TS sin har kommet i en annen så kan det med å organisere at en går sammen til skolen, legger planer for fritiden osv være mer utfordrende. Det trenger ikke å være det, men det kan være det. Min klasse var delt i halvannet år, og i fjerde klasse så var det ikke så viktig å gå med noen lengre, da syklet vi ofte bare. 

Det går seg ofte til, men forstår det ikke er godt. I min tid så ble klassene inndelt etter hvor en bodde. Området var stort for hver klasse, men det var nå et system bak det. Hvilken barnehage en kom fra var ikke i fokus etter hva jeg har forstått på min mor, men det var viktig at barna kunne slå følge til skolen, og lett kunne møtes på fritiden. Jo eldre en blir jo mindre viktig blir avstander, men det er kjempeviktig som skolestarter. (Bor en øde så er dette mindre viktig selvsagt) 

(For de som lurer: Klassen min ble delt pga det var litt vel mye uro og utfordringer, og jeg var dessverre uheldig i hvor jeg havnet fordi skolen måtte ta andre hensyn. Jeg forstod det både da og nå, men det gjorde ikke mobbesituasjonen bedre.) 

Anonymkode: 80165...8af

• Liker 2
Skrevet

Hvordan gikk det? Fikk TS snakket med skolen?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette kommer til å gå helt fint, pust med magen. Det er du som lager dette til et større problem enn det er. Tenk om det viser seg at barnet får en ny bestevenn i den nye klassen? 

Anonymkode: 59bed...8d0

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Sydenkupp skrev (1 minutt siden):

Hvordan gikk det? Fikk TS snakket med skolen?

Dette innlegget ble opprettet i går kveld. TS er så oppgitt over svarene som kom at hun er mer eller mindre ute av tråden. Vi får se om det kommer en oppdatering etter hvert. Dette er uansett en prosess, kan ikke se for meg at det er gjort på null komma null

• Liker 1
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Skjønner godt at hun trekker seg fra tråden når hun får slike anklager. Eller har hun skrevet at hun har sagt det til barnet (beklager i så fall, jeg har ikke lest alt)

Anonymkode: 6bce2...a0e

Det er jo et faktum at foreldre ødelegger for barna sine når de ikke støtter dem i en situasjon barnet synes er vanskelig.

(og jeg mener ikke "ødelegger" som i ødelegger livet deres, men som i gjør skolestarten vanskeligere, skaper utrygghet)

Endret av Anonymus Notarius
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

EH unnskyld meg? Barnet skal i 1 klasse? Og den eneste som ødelegger noe som helst det er DEG!! DU legger her føringen allerede for hvordan han skal føle det og tenke angående dette, han er et barn og de blir kjent med hverandre, og har nok en god lærer som passer på. Er det rart barn begynner å mobbe hverandre og det ender opp i klasse skille alle veier, det begynner tydeligvis med FORELDRENE. SKJERP DEG, DETTE HER ER IKKE ET PROBLEM, DU LAGER PROBLEMER HER. DU HØRES UT SOM DU SKAL DYRKE FREM EN PERFEKT PLANTE OG IKKE LA BARNET DITT BLI SELVSTENDIG OG UTVIKLE SEG!!!!

Anonymkode: 20a7c...318

Les hi. 

Caps lock'en din er på, forresten.

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Anonymus Notarius skrev (3 minutter siden):

Det er jo et faktum at foreldre ødelegger for barna sine når de ikke støtter dem i en situasjon barnet synes er vanskelig.

(og jeg mener ikke "ødelegger" som i ødelegger livet deres, men som i gjør skolestarten vanskeligere, skaper utrygghet)

Men er det ikke lov å være ærlig på nettet om at hun synes dette er feil da? Hun har jo ikke skrevet et ord om at hun uttaler seg til barnet om at dette er ødeleggende galt? (Beklager om jeg har oversett noe) Noen her tror jo at ts har sagt til barnet sitt at dette ødelegger alt. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Anonymus Notarius skrev (12 minutter siden):

Ut fra hi, så har hun støttet? Hvor har de det fra at hun ikke støttet?

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Trygge barn? Så alle de utrygge barna går i klassen til sønnen din, altså? De som har med pistol og hagle i sekken? Ærlig talt...

Anonymkode: 88db9...ead

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Har to barn. For den ene betydde trygghet alt og uten den ene vennen hadde nok 1. klasse vært grusomt for alle hun kjente var i en annen klasse. Starter i 9. klasse nå og har fortsatt de samme vennene fra barnehagen hun fikk som 3-åring. De byttet på klasser i 4. trinn og mistet den trygge fra 1. klasse, men fikk istedet de to andre venninne fra barnehagen. 

Det andre barnet kjente så få at det spilte liten rolle hvem han kom i klasse med, hadde ikke noen bestevenner med noen i bhg og ingen i klassen i nabolaget.  Han har likevel alltid hatt god kontakt med de fra bhg hele veien og en av de er den han skal gå på vgs sammen med, de gikk kun sammen i 1. klasse  (de omrokkerte klassene 2 ganger på bsrneskolen etter 1. klasse) men de har vært på samme lag i 10 år. 

Synes ikke man skal undervurdere barnas behov av trygghet. Ja, det kan ofte gå bra, men tenk selv følelsen å miste den store tryggheten.   Vennegrupper ble i stor grad hos mine barn delt etter hvem som 1) gikk i klasse sammen og 2) hvem som gikk hjem sammen.  

Anonymkode: 37527...3b1

• Nyttig 3
Skrevet (endret)

Jeg synes barn skal få gå i klasse med de som bor i nærheten til hjemmet og også noen det kjenner fra før hvis det lar seg gjøre. Og i 99% av tilfellene tror jeg det lar seg gjøre ganske enkelt, da de fleste går i barnehage nært hjemmet og barnet derfor kjenner flere på samme trinn.

Hadde selvfølgelig reagert jeg også hvis jeg var TS. Her virker det som det har skjedd en feil rett og slett.

Jeg kan også si at jeg startet på skolen uten å kjenne noen pga flytting og at jeg klarte meg fint, men det er ikke relevant her. Gutten blir plassert i en annen klasse enn alle vennene sine. Hadde vært veldig sårt for de fleste å begynne på skolen med det utgangspunktet.

Det hadde sikkert gått helt fint, men jeg tenker at barn har nok av tid til å lære seg at verden er såpass urettferdig og hard på andre måter og mye senere i livet enn ved seksårs alder og skolestart. Det er en stor nok overgang i seg selv.

Det du gjør, for det er det eneste du kan gjøre, er å ringe skolen og prøve å fikse dette før skolestart. Men du kan ikke gjøre dette verre for gutten og du må oppmuntre han og gjøre dette mindre skremmende for han. Din frykt og dine følelser skal ikke over på gutten så her må du støtte han i følelsene men være en ansvarlig voksen og hjelpe han følelsesmessig slik at han ikke er så lei seg og redd. Kanskje dere ikke får bytte, da kan du ikke ha gitt gutten følelsen av at skolestart kommer til å bli helt grusomt for han. For det vet ingen av dere. Utgangspunktet er dårligere enn det kunne vært, men det kan også bli skikkelig bra!

Endret av Blåttvann
  • Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Millimani skrev (1 time siden):

Han har jo med seg én fra barnehagen, og en er bedre enn ingen. 

TS her. Jeg ser tråden lever videre uten meg og de stygge feilaktige anklagene mot meg fortsetter.  Jeg skriver mitt aller siste innlegg for de som gidder å lese hva jeg skriver istedet for å finne på ting om meg.

Nei, han har ingen fra barnehagen. Bare ett barn han så vidt kjenner fra før. Ingen fra nærmiljøet, ingen fra vennekretsen, ingen. Han er helt alene mens alle andre er i den andre klassen. Hadde han hatt 1 barn han er trygg på i klassen kunne man jobbe med det. Men å være utestengt og alene når alle andre får fortsette å være sammen er veldig vanskelig for ham. Jeg skrev allerede i starten at jeg prøvde å være positiv og oppmuntrende, men det er helt feil for ham. Det er ikke jeg som tilrettelegger for at han føler seg utestengt. Det er skolen. Og nei, det er ingen garanti at han får seg venner i den nye klassen. Derfor skrev barnehagen eksplisitt anbefaling hvem han burde være med og ingen av barna barnehagen anbefalt havnet i hans klasse. Det er underlig at så mange her heier på utestengelse av ett barn som skal gå gjennom sorgen og ensomheten å finne seg nye venner mens alle andre har tryggheten de trenger. Husk at han er bare 6 år, han er ikke i ungdomsskolen og det er første møte med skolen for ham. Jeg er redd for (og barnehagen støtter meg i det) at han kommer til å få en svært negativ start på skolen og dette kan bidra til skolevegring. Barnehagen kjenner ham best, skolen kjenner ham ikke. Når skolen velger å plassere ham kun med barn han ikke kjenner fra før men som kjenner hverandre fra før, er han alene og fremmed i et etablert miljø. Jeg har tatt det opp med barnehagen i dag og spurt hvilken informasjon som ble sent over til skolen. Barnehagen hadde argumentert godt for behovet at han har minst 1 han er trygg på, men det har skolen valgt å se bort fra. Jeg har kontaktet skolen og avtalt et møte i starten av neste uke. Hvis det ikke skjer endringer, søker jeg sønnen min på en annen skole. Vi har en skole til som ligger litt lengre unna som jeg vet har ledige plasser på første trinn. Der får han slippe å se at alle andre er i naboklassen. Takk for meg. 

• Liker 1
  • Hjerte 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

TS her. Jeg ser tråden lever videre uten meg og de stygge feilaktige anklagene mot meg fortsetter.  Jeg skriver mitt aller siste innlegg for de som gidder å lese hva jeg skriver istedet for å finne på ting om meg.

Nei, han har ingen fra barnehagen. Bare ett barn han så vidt kjenner fra før. Ingen fra nærmiljøet, ingen fra vennekretsen, ingen. Han er helt alene mens alle andre er i den andre klassen. Hadde han hatt 1 barn han er trygg på i klassen kunne man jobbe med det. Men å være utestengt og alene når alle andre får fortsette å være sammen er veldig vanskelig for ham. Jeg skrev allerede i starten at jeg prøvde å være positiv og oppmuntrende, men det er helt feil for ham. Det er ikke jeg som tilrettelegger for at han føler seg utestengt. Det er skolen. Og nei, det er ingen garanti at han får seg venner i den nye klassen. Derfor skrev barnehagen eksplisitt anbefaling hvem han burde være med og ingen av barna barnehagen anbefalt havnet i hans klasse. Det er underlig at så mange her heier på utestengelse av ett barn som skal gå gjennom sorgen og ensomheten å finne seg nye venner mens alle andre har tryggheten de trenger. Husk at han er bare 6 år, han er ikke i ungdomsskolen og det er første møte med skolen for ham. Jeg er redd for (og barnehagen støtter meg i det) at han kommer til å få en svært negativ start på skolen og dette kan bidra til skolevegring. Barnehagen kjenner ham best, skolen kjenner ham ikke. Når skolen velger å plassere ham kun med barn han ikke kjenner fra før men som kjenner hverandre fra før, er han alene og fremmed i et etablert miljø. Jeg har tatt det opp med barnehagen i dag og spurt hvilken informasjon som ble sent over til skolen. Barnehagen hadde argumentert godt for behovet at han har minst 1 han er trygg på, men det har skolen valgt å se bort fra. Jeg har kontaktet skolen og avtalt et møte i starten av neste uke. Hvis det ikke skjer endringer, søker jeg sønnen min på en annen skole. Vi har en skole til som ligger litt lengre unna som jeg vet har ledige plasser på første trinn. Der får han slippe å se at alle andre er i naboklassen. Takk for meg. 

Ja det er mye bedre å kjenne absolutt ingen enn å ha barn han kjenner å leke med i friminuttene

Anonymkode: bbfcb...e2c

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Herregud for en dramalama du er! Det er DU som ødelegger for sønnen din!

Du lar dine egne erfaringer fra skoletiden farge av på ham.

Du mener seriøst at å ikke gå på nærskolen, men en skole lengre unna der han ikke kjenner noen, er bedre enn å gå i parallellklasse med venner?

Du vil ta fra ham muligheten til å ha gågruppe med nabobarna og å gå på SFO med dem?

Du skriver veldig følelsesladd og dramatisk. Du må virkelig jobbe med å roe deg ned, dette er ekstrem reaksjon på den første av mange små ting som går gutten din imot. 

Anonymkode: 066fc...7ec

• Liker 5
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Førsteklassing. Vi fikk vite i dag klasseinndelingen. Det er 2 klasser per trinn. Mitt barn havnet i feil klasse. Han kjenner bare 1 barn og ikke så veldig godt. Alle nabobarn, venner og trygge barn er i den andre klassen. Min sønn er fullstendig knust og grått til han sovnet i dag. 

Jeg har prøvd å være positiv og oppmuntrende, men jeg er helt enig at det er feil og fælt. Jeg har hørt at skolen er litt vanskelig på dette området og at man ikke kan bytte klasse. 

Har barnet noen rettigheter her? Det ødelegger jo alt allerede fra første trinn.

"Feil klasse"?

"Ødelegger alt"?

Anonymkode: 13b06...b7b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tipper barnet ditt er et problembarn og at han derfor bevisst er plassert i en annen klasse, slik at de fra den gamle klassen hans starter på ny frisk. Slutt og syt, oppfører han seg vil han jo få nye venner i klassen han er plassert.

Anonymkode: 1fa75...9ec

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvis det ikke skjer endringer, søker jeg sønnen min på en annen skole. Vi har en skole til som ligger litt lengre unna som jeg vet har ledige plasser på første trinn. Der får han slippe å se at alle andre er i naboklassen. Takk for meg. 

I alle dager... "der får han slippe å se at alle andre er i naboklassen"... 🤯

Slik situasjonen er nå vil han jo treffe kjente både i friminutt, på sfo, trinn-samlinger, skoleturer, i nabolaget og på fritidsaktiviteter.. du overreagerer helt enormt.

Anonymkode: bfd22...1a3

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Dere kan spare dere for usaklige kommentarer. Dere kjenner ikke barnet og dere kjenner ikke situasjonen. Dette ødelegger barnets skoleglede og trivsel når ingen av de trygge barna er i samme klasse. Hvis dere ikke kan svare på spørsmålet, spar dere for bryet å skrive.

Det er ikke normalt å få bytte. Barnet blir nok kjent med flere etter hvert, og det er helt sikkert mange andre i samme situasjon. Skolen har ikke kapasitet til at alle skal ha spesialbehandling, og gir de én må de gi alle. Det er ikke usaklig å si at dette ordner seg nok. 

Anonymkode: 679b7...240

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvis du skal ha sjanse til å få bytte klasse så må du legge vekt på nabolaget og de barna som bor der. Det høres rart ut at alle fra nabolaget går i den andre klassen TS. Er du sikker på at det ikke går barn du kanskje ikke vet om fra nabolaget som gutten din kan ta følge med? Når mine barn startet i 1 dukket det faktisk opp barn fra nabohusene hos begge to, barn vi faktisk ikke visste bodde der. Vi bodde i en litt trafikkert gate hvor det ikke gikk barn alene ute i.

Det høres veldig rart ut om barnet ditt er satt i en annen klasse en alle fra barnehagen og alle fra nabolaget. Hvis det er sånn så be om en forklaring fra skolen.

• Liker 6
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...