AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #41 Skrevet 1. august 2023 50 minutter siden, AnonymBruker said: Det er da en forskjell mellom å starte i en ny skole hvor man ikke kjenner noen fra før og å ha alle vennene dine i den andre klassen og du havner med helt fremmede barn. Ikke alle barn synes det er gøy og min gutt hadde det utrolig vanskelig i dag og vil ikke på SFO i morgen av den grunn. Dere som mener det er garantert at det går bra, så kan dere ikke garantere det. Jeg var selv i samme situasjon og det gikk ikke bra i det hele tatt og jeg mistrivdes de første 3 årene før skolen skjønte at jeg var i feil klasse. Nå ser jeg samme skje med mitt barn. Jeg skal ta det opp med skolen i morgen, men kjenner foreldre fra andre trinn som ville bytte da deres barn hadde alle sine venner i den andre klassen og fikk blankt nei. Det kan ikke være lov? Anonymkode: 2fb4d...c95 Selvfølgelig er det lov, det er skolen/rektor som avgjør klassesammensetningen etter mange kriterier og hensyn å ta. Rektor har gjort denne fordelingen, og det har rektor full styringsrett rundt og det blir bare latterlig å mene at det ikke er lov. Anonymkode: edcd5...d84 4 3
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #42 Skrevet 1. august 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Ser forresten ikke relevansen med lønn. Man takker nei til en jobb om man ikke ønsker den. Anonymkode: 10aff...293 Relevansen er at du får noe annet enn det du er forespeilet og forventer ut fra det du har gjort. Det er ikke bare å takke nei til klassen hvis han ikke ønsker det, det er ikke vi som har bestemt at han skal være ekskludert fra alle han kjenner. Hvis skolen ikke gir seg, bytter vi skole. Bedre å ikke kjenne noen fra før enn å være i feil klasse her. Anonymkode: 2fb4d...c95 3
Anastacia Skrevet 1. august 2023 #43 Skrevet 1. august 2023 Uff, føler med dere. Å begynne på skolen skal være noe man gleder seg til. Man skal ikke ha klump i magen før man i det hele tatt faktisk begynner. Jeg har 3 barn og litt erfaring fra skolestarter. I ditt tilfelle ville jeg ringt rektor i morgen den dag og bedt om en forklaring. Ikke vent til skolen begynner for å se om det ordner seg. Det er erfaringsmessig vanskeligere å skifte når de allerede har startet. Vær bestemt og ikke godta noe annet enn at barnet ditt skal skifte. Å møtes i friminuttene og på skoleveien blir ikke det samme. Det er skoleturer og bursdager også. Denne «kampen» ville jeg definitivt tatt. 3 1 4
Jada! Skrevet 1. august 2023 #44 Skrevet 1. august 2023 (endret) 8 minutter siden, AnonymBruker said: Relevansen er at du får noe annet enn det du er forespeilet og forventer ut fra det du har gjort. Det er ikke bare å takke nei til klassen hvis han ikke ønsker det, det er ikke vi som har bestemt at han skal være ekskludert fra alle han kjenner. Hvis skolen ikke gir seg, bytter vi skole. Bedre å ikke kjenne noen fra før enn å være i feil klasse her. Anonymkode: 2fb4d...c95 Så din logikk er at hvis han kun får være med vennene fra barnehagen i friminutt, på SFO og en del skoletimer hvor hele trinnet er sammen så skal han ikke få være med de i det hele tatt? Snakk om krisemaksimering, og å være hysterisk mor! Endret 1. august 2023 av Jada! 7 6
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #45 Skrevet 1. august 2023 Anastacia skrev (4 minutter siden): Uff, føler med dere. Å begynne på skolen skal være noe man gleder seg til. Man skal ikke ha klump i magen før man i det hele tatt faktisk begynner. Jeg har 3 barn og litt erfaring fra skolestarter. I ditt tilfelle ville jeg ringt rektor i morgen den dag og bedt om en forklaring. Ikke vent til skolen begynner for å se om det ordner seg. Det er erfaringsmessig vanskeligere å skifte når de allerede har startet. Vær bestemt og ikke godta noe annet enn at barnet ditt skal skifte. Å møtes i friminuttene og på skoleveien blir ikke det samme. Det er skoleturer og bursdager også. Denne «kampen» ville jeg definitivt tatt. Tusen takk for at du forsto situasjonen. Jeg avslutter min deltakelse i tråden fordi jeg blir oppgitt av alle irrelevante innlegg. Vil heller avslutte med ditt innlegg. Takk igjen. Anonymkode: 2fb4d...c95 1 5
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #46 Skrevet 1. august 2023 Jeg jobber på skole, og også med klasseinndeling. Du skal vite at dette går helt fint. De et ett trinn, ikke to klasser, og de er så mye sammen. På vår skole har vi grupper på tvers av «klassene» og vi bytter også om på klasseinndelingen opp til fire ganger i året. De er sammen i friminutt og på alle opplevelser ellers. Men hvis dette fører til at gutten din gruer seg til skolestart så hadde jeg ringt skolen og forklart problemet , det er 1 klassinger vi snakker om og det er viktig at de føler trygghet i forhold til skolestart. Anonymkode: 592c9...3da 3 1
Millimani Skrevet 1. august 2023 #47 Skrevet 1. august 2023 Var barnet på førskole? Fikk dere ikke vite klasseinndeling da? Å kjenne ett barn i klassen er bedre enn å ikke kjenne noen. Alle skoler er normalt "vanskelige" på dette området da det må være noenlunde likt fordelt. Nå har det uansett gått så lang tid at jeg tviler på at det er noe tema. Veldig rart at dere ikke har fått vite klasseinndeling før nå, etter min mening. Man må ha i bakhodet at elever kan flytte til og fra, og ha en jevn fordeling. Jeg kjenner til et eksempel hvor det ble gjort en feil i så måte. En klasse på 13 elever, og en klasse på 21 elever som starta i 1. klasse. I løpet av det første året var det to i den minste klassen som flytta, og i tillegg kom melding om at enda et barn ville flytte i sommerferien. De kunne jo ikke ha en klasse med ti elever og en med 21. Så der måtte klassene settes opp på nytt til 2. klasse. Så joda, det er absolutt lov å si blankt nei til klassebytte, og det er grunner til at det ikke er lov. Å hevde at alt blir ødelagt fra 1. klasse er å ta for hardt i. Barn i den alderen er normalt sett tilpasningsdyktige, om de så trenger et ekstra puff for å ta kontakt med andre barn. Uansett skal alle barna bli oppfordret av lærerne til å ta vare på hverandre, og ikke gå alene. Barnet kjenner ett barn i klassen, og flere i parallellklassen. I tillegg kommer flere fra SFO. Det er da ikke synd på barnet, det hadde vært verre om det hadde vært et tilflyttende barn. Barnet blir uansett kjent med flere i løpet av kort tid, og det kommer til å gå bra. Det er noe som heter at "det går bedre enn man tror når man tror det går verre enn man frykter". Min søster kjente kun en gutt fra barnehagen som kom i samme klasse som henne. De fire andre som gikk fra barnehagen til skolen samtidig som henne havnet i paralellklassen. Hun har vært vel så mye sammen med to av jentene i paralellklassen gjennom hele barneskolen, og kom i samme klasse som dem på ungdomsskolen. Barnet har ikke begynt på skolen enda, det er enda noen uker igjen. Å si at dette ødelegger barnets skoleglede er vel å ta hardt i. Snakk med barnet, prøv å oppmuntre. Ikke vis barnet om du også er fortvilet, prøv heller å ta fram positive følelser. Ikke gjør det verre for barnet enn det det faktisk tilsynelatende er. Be læreren/rektor om hjelp, om nødvendig. Barnet har den ene han kjenner i klassen sin, og det trenger ikke være uvanlig å kjenne bare en. At han kjenner andre i paralellklassen er jo bare positivt. De kan leke sammen i friminuttene, på sfo, og på fritiden. Han kommer garantert til å bli kjent med flere i klassen sin, og kanskje er det andre i klassen i samme sutiasjon som ham. En annen som kjenner kun en, og det kan også være tilfelle i paralellklassen. Du må oppmuntre til dette, og minn han på at på SFO går det andre barn som har gått i barnehagen tidligere, og som bor i samme nabolag. For dere er vel ikke sånn langt ute på bygda når det er to klasser på trinnet, og skolen har sfo? Det er for tidlig å si at du ser at ditt barn ikke vil trives i klassen! At du ikke gjorde det betyr ikke at det samme blir tilfelle for din sønn! Hvis det kommer barn fra flere barnehager kan det fint være flere som er i samme situasjon. Det skal uansett skapes et nytt miljø i skolen enn i barnehagen da skole og barnehage er to forskjellige ting. I barnehagen er det "konstant" lek og moro, i skolen kommer det flere rutiner som gjør at barna må lære å tilpasse seg på nytt. Det gjelder også om man kjenner hverandre fra før, enten man er to eller fem i "klubben". Du kan få en ny gutt med mange nye venner, slik @Ulrikke nevner for deg. Ikke tenk så negativt! Det er helt naturlig at vennskap fra barnehagen oppløses eller blir "svakere", og at nye vennskap stiftes relativt fort. Selv var mine beste venner i barnehagen yngre enn jeg var, og jeg gikk i en korttidsbarnehage med få barn. Jeg kjente fire av barna i klassen, i tillegg til en "bare" bekjent. Sistnevnte ble min bestevenninne, tre av de andre fire ble gradvis fjernere, i tillegg kom to andre inn. Og da det kom en tilflytter tre år senere ble hun med meg og mine. AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Vi har informert skolen, barnehagen har informert skolen, men skolen har bestemt seg på egenhånd. Jeg ser ikke noen hensyn som skal være så tungtveiende at ett barn får være alene i den andre klassen. Spesielt når skolen er informert hvor viktig det er for barnet å ha trygge barn med seg. Dere som mener jeg syr puter av å ønske at min sønn trives på skolen og har trygge barn rundt seg får forestille dere hvordan dere ville følt dere å søke jobb i et firma med lønn XXX.XXX i året og bli ansatt i et annet firma med lønn XX.XXX i året. Litt motgang skal dere tåle, ikke sant? Jeg blir helt oppgitt av velmente innlegg som er irrelevante til de grader. Spar meg. Takk til de andre som kom med relevante og konstruktive svar på spørsmålet mitt. Anonymkode: 2fb4d...c95 Det er forskjell på barn og voksne. Å samme klassinndeling med lønn på arbeidsplassen er helt på tryne. 6 1 1
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #48 Skrevet 1. august 2023 Å havne i klasse med barn han ikke kjenner trenger ikke være noen krise. Mitt ene barn hadde noen veldig spesielle behov og burde absolutt hatt noen av sine «nære» i klassen, men de hørte alle til et annet distrikt og begynte ikke på samme skole. Hun fikk veldig fort venner. Jeg ville vært mer skeptisk til om ingen er i nabolaget. Vår yngste kjøres nå til klassevenner samtidig som hun leker mest med barn i parallellklassene fordi de bor i nabolaget vårt - det siste er ikke supert for klassemiljøet for hennes del.. Anonymkode: dcbaf...cc8 2
kaleidoskop Skrevet 1. august 2023 #49 Skrevet 1. august 2023 Jeg ville hørt om å få bytte klasse. Dette skjedde meg på ungdomsskolen. Om man er 6 eller 12 år, så er det kjipt å havne i en klasse man ikke kjenner noen. Man blir sikkert kjent. Men det er også noe med å ha de personene man faktisk har kjent hele livet/fra barnehagen. Synes folk viser lite forståelse. 6
Millimani Skrevet 1. august 2023 #50 Skrevet 1. august 2023 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Selvfølgelig er det lov, det er skolen/rektor som avgjør klassesammensetningen etter mange kriterier og hensyn å ta. Rektor har gjort denne fordelingen, og det har rektor full styringsrett rundt og det blir bare latterlig å mene at det ikke er lov. Anonymkode: edcd5...d84 Så hvis det kommer f.eks. fire henvendelser fra a-klassen og to fra b-klassen så skal det gå an? Nei, rektor kan ikke si ja til noen og nei til andre. Derfor må det sies nei (allerede) når første evt henvendelse kommer. Og om det kommer så mange henvendelser som eks. så vil ikke det nødvendigvis passe antallet i klassene heller. Så dessverre for den som kjemper som for livet, - sannsynligheten er mikroskopisk.
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #51 Skrevet 1. august 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Igjen skjønner folk ikke forskjellen mellom å starte på en ny skole hvor man ikke kjenner noen fra før og finne venner og å starte på nærskolen hvor alle dine venner går i den andre klassen og du er alene i din kun med fremmede barn som kjenner hverandre godt fra før! Tydeligvis ønsker ikke folk å forstå hva problemet her er, så jeg gir opp å skrive videre. Anonymkode: 2fb4d...c95 Beklager, jeg prøvde å si det med tanke på det du sa. Jeg synes det er fint å gå i klasse med de rundt deg. Prøv å ta det med rektor Kanskje det ikke var tydelig nok, vet ikke. Anonymkode: a4d43...158 1
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #52 Skrevet 1. august 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Han er faktisk den eneste som ikke kjenner noen. Alle andre i klassen har andre fra sin barnehage og miljø, han er den eneste som fikk alle fra hans barnehage og miljø i den andre klassen, Tenk at du ønsker deg en kake og blir servert en middagsrett som ble laget for 3 måneder siden og smaker fælt og får beskjed om å være glad og fornøyd og at du kommer til å like det med tiden? Anonymkode: 2fb4d...c95 For en utrolig snodig sammenligning. Anonymkode: 78853...815 15 2
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #53 Skrevet 1. august 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): For en utrolig snodig sammenligning. Anonymkode: 78853...815 Ja, det er noen merkelige sammenlikninger fra ts. Men mor har bestemt at dette er et problem og da blir det jo det. Anonymkode: 66ca7...7a1 5 3
Ewe Skrevet 1. august 2023 #54 Skrevet 1. august 2023 Morsomt at ts trekker seg ut av tråden fordi hun mener folk som er uenige med henne skriver irrelevant ting. Samtidig som hun snakker om tre måneder gamle middagsrester og lønnsreduksjon. Da jeg startet i førsteklasse kjente jeg ingen. Alle andre hadde gått i barnehager i nærheten og kjente flere. Det gikk helt fint med meg altså. Livet blir ikke alltid akkurat slik man har sett for seg. Greit å lære det først som sist. Jeg vil tro noe av reaksjonen til barnet ditt skyldes din oppførsel rundt situasjonen. 12 1 2
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #55 Skrevet 1. august 2023 Vi sendte barnet vårt til internasjonal skole, kjente kun det ene barn som var mer bekjent og snakket ikke engelsk den gangen.... gjett hva? Barnet overlevde. Klarte å få seg venner, trives og har det godt nå at den er i 7. Klasse. Anonymkode: 00602...75b 5
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #56 Skrevet 1. august 2023 Det samme skjedde med dattera mi da hun starta i 1. klasse. Alle vi kjente fra barselgruppe, barnehage og nabolag kom i samme klasse, mens hun kom i en klasse der hun ikke kjente noen. Det går helt fint med henne nå, men hun ble en annen person ved skolestart. Hun ble en jente som så i bakken og måtte følges inn på skolen fram til midten av november. Vi inviterte systematisk alle jentene i klassen med hjem etter tur og tilrettela så godt vi kunne. Etter et halvår så løsna det plutselig. Hun har ikke tatt noen skade av det så klart, men skolestart kunne vært helt annerledes om hun fikk gå i klasse med noen kjente. Jeg forsøkte å bytte, men ble avfeid med "vi bytter ikke klasser pga vennskap". Men har man en person å bytte med, så går det visst fint selv om det er pga vennskap da.. Anonymkode: 14207...5c7 2
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #57 Skrevet 2. august 2023 Jeg opplevde dette som barn ts, og selv om det var dritkjipt når det skjedde så gikk det fint. En av grunnen til det var at mine foreldre ikke gikk helt i lås og krisemodus sånn som deg, men snakket positivt om skolestart, om nye venner, om fritidsaktiviteter der alle uansett var sammen, og at vi uansett kom til å leke sammen på fritiden og i friminuttene. De sa også ting av typen "vi prøver til jul og så ser vi", og da følte jeg det var en vei ut, men innen jul var ting løst seg. Jeg begynte i klasse med flere som ikke kjente noen i det hele tatt, og en av de endte opp med å bli en god venninne som jeg til og med studerte med til slutt. Jeg gikk på div aktiviteter med folk fra hele trinnet og andre skoler, vi lekte sammen før og etter skolen, og man inviterer venner fra andre klasser når det er bursdag. Bhg-vennskap dør ofte ut når man får større valg ang hvem man vil være sammen med, og etterhvert som man får ulike interesser. Jeg begynte med korps og kor og fikk en helt annen krets og interesse enn alle som spilte håndball eller løp orientering f.eks. De nærmeste i nabolaget hang jeg med likevel, men bhg venner med andre interesser lekte jeg med i friminuttet og det holdt. Din innstilling har mye å si, men som mange prøver å fortelle deg så går det bra. Du må møte barnet ditt på det han syns er vanskelig, men uten å bygge oppunder. Legg til rette for et godt miljø, inviter hjem, og meld på fritidsaktiviteter (fotball er vel typisk førsteklasseaktivitet for gutter) så skal du se det ordner seg. Anonymkode: b9cc6...1b1 3 1 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #58 Skrevet 2. august 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Førsteklassing. Vi fikk vite i dag klasseinndelingen. Det er 2 klasser per trinn. Mitt barn havnet i feil klasse. Han kjenner bare 1 barn og ikke så veldig godt. Alle nabobarn, venner og trygge barn er i den andre klassen. Min sønn er fullstendig knust og grått til han sovnet i dag. Jeg har prøvd å være positiv og oppmuntrende, men jeg er helt enig at det er feil og fælt. Jeg har hørt at skolen er litt vanskelig på dette området og at man ikke kan bytte klasse. Har barnet noen rettigheter her? Det ødelegger jo alt allerede fra første trinn. Anonymkode: 2fb4d...c95 Det skjedde oss også. Fikk ikke lov til å bytte heller. Nå har frøkna venner fra sin klasse i bilavstand mens vennene fra hennes klasse bor i nærheten av hverandre 😥 Starter i tredje nå, og eneste "positive" er at klassene slås sammen i fjerde. Anonymkode: 5952e...10c 1
fru Alving Skrevet 2. august 2023 #59 Skrevet 2. august 2023 Det kan vel ikke være slik at alle nabobarna går i en klasse mens ditt går i et annet. Hvor bor de andre barna som din sønn er kommet i klasse med egentlig? Må du kjøre bil dit? Vi har to klasser på trinnet her, men de er egentlig ett trinn. De gjør veldig mye sammen, som felles aktiviteter, turdager osv. Mange av barna har gode venner i parallellklassen og noen ikke. Min har selv om vi kom flyttende etter skolestart, en god venninne i parallellklassen. Tror du gjør saken verre for barnet ditt ved å bygge opp under hans frykt. Det er ingen grunn til at det ikke skal være mulig å finne seg gode venner også i den klasen han er kommet i, begge mine barn fikk fort helt nye venner ved skolestart. barnehagevennene var gode og ha, men det kom mange nye til. Og det vil det og gjøre for din gutt. En på vårt trinn fikk trumfet igjennom klassebytte i 1 klasse fordi barnet hennes kom i "feil" klasse, og nå skal de bytte videre til privatskole. Så får vi se hvordan det går der😅 1
Millimani Skrevet 2. august 2023 #60 Skrevet 2. august 2023 fru Alving skrev (4 minutter siden): En på vårt trinn fikk trumfet igjennom klassebytte i 1 klasse fordi barnet hennes kom i "feil" klasse, og nå skal de bytte videre til privatskole. Så får vi se hvordan det går der😅 Snakk om å trykke på rødt lys.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå