Gå til innhold

Dårligste bok du har lest?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 3.8.2023 den 21.26):

Full spredning av Nina Lykke er desidert den dårligste jeg har lest hittil. Og ja, jeg leste hele. 

Anonymkode: d6ca8...760

Hva, den var jo veldig underholdende, synes jeg!! :D Både den og Nei og atter nei er morsomt skrevet med et herlig skråblikk på midtlivskrisa!

 

AnonymBruker skrev (På 4.8.2023 den 18.36):

Alkymisten av Paolo Coelho. Uhyre banal og samtidig prensiøs - på grensen til svindel.

Anonymkode: cbfbf...251

Ja, den er litt pretensiøs på en måte (sett med norske øyne), men jeg både kjøpte og likte den da jeg leste den som ganske ung. ser den liksom i et annet perspektiv gitt at forfatteren tilhører en annen kultur ;)

AnonymBruker skrev (På 4.8.2023 den 19.12):

« fri vilje» av helga hjorth. 

Anonymkode: 92ffe...34e

 

Jeg synes faktisk den var helt greit skrevet, det var jo hennes første roman
 

Kålrota skrev (På 18.12.2023 den 18.51):

Et helt halvt år. For en lidelse å lese den smørja. :grøss:

 

Jeg visste jo at den ikke var noe for meg, men «alle» leste den da den kom. Jeg tenkte jeg måtte kunne delta i diskusjonen. 

Enig!! Herregud, den irriterte meg.. klarte faktisk ikke komme meg helt gjennom den..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

MarianneE skrev (19 timer siden):

Jeg likte godt den delen av boken hvor hun befant seg i Italia, etter det var boken en nedtur. Min søster insisterte på at jeg måtte lese "Kunsten å høre hjerteslag".  Her snakker vi VIRKELIG makkverk!

"Grønnøyd Monster" av Myriam Bjerkeli var heller ikke noe høydare. Jeg tok plottet halvveis i boka. (Møtte Bjerkeli ved boksignering og fortalte henne dette. Hun ble SUR!) 

Lucinda Riley, alle bøkene er klin like.

Haha. Beklager at jeg ler. Vi er så enige om dårlige bøker 🤣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes Alkymisten får ufortjent mye pepper. "Alle" - og ikke bare her - hiver seg på og anklager den for å være pretensiøs. (LItt som Dan Brown, som først var verdens beste, og så verdens verste, forfatter.) Hva er det den pretenderer? Jeg har lest den og likte den godt, fikk en god følelse av den. Så veldig dyp? Verken for dyp eller for grunn, etter min mening. Litt underfundig, vil jeg si. Syntes jeg lærte noe om meg selv, verden og livet, som jeg har tatt med meg videre. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke lest særlig mange skikkelig dårlige bøker, for jeg er veldig rask med å legge fra meg bøker som ikke faller i smak. 

Men jeg likte Galgedans av TH Håvardsen veldig godt. Begynte så på Viktoriahavn, bok nr 2, og med 1/5 igjen måtte jeg gi meg. Endelig kommer man til høydepunktet i boka men så er det bare side etter side etter side med vold og drap uten noen øvrig handling. Mange avsporinger med ytterligere vold også. Utrolig skuffende. Jeg tåler en del groteske beskrivelser i bøker, men dette ble bare tomt. Vold for voldens del og ikke noe annet. I første bok er volden satt mer i kontekst men her ga det lite mening. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig nok sikkert, men "stormfulle høyder", jeg klarte ikke å ta den alvorlig. Den var ikke vanskelig å komme gjennom, men jeg bare lo. Tror ikke det er meningen, for de jeg har snakket med synes den er vakker, og de gråt seg gjennom den.

Anonymkode: 75450...2a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av alle de jeg har lest (og fullført), så er det to bøker som får den tvilsomme æren av å dele førsteplass over helt elendige bøker; 

«Monstermenneske» av Kjersti Annesdatter Skomsvold. En eneste lang ufiltrert tankestrøm på nesten seks hundre sider. Klarte ikke å få noe som helst fornuftig budskap ut av den.

«Elskeren» av Helene Flood. Det er virkelig ingen utvikling gjennnom hele boka hva plottet angår, og fortellerstemmen fremstår som en sutrete og egoistisk fjortis. Begriper ikke hvorfor alle jeg har hørt snakke om den skryter den opp i skyene. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Miss_Sunshine* skrev (1 time siden):

 

«Elskeren» av Helene Flood. Det er virkelig ingen utvikling gjennnom hele boka hva plottet angår, og fortellerstemmen fremstår som en sutrete og egoistisk fjortis. Begriper ikke hvorfor alle jeg har hørt snakke om den skryter den opp i skyene. 

Litt enig her. Satt egentlig å bare ble irritert på "Jeg" i boka. Da det kom frem hvem som stod bak drapet reagerte jeg med et "ja, men det skjønte vi jo?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MarianneE skrev (På 12.1.2024 den 4.48):

Litt enig her. Satt egentlig å bare ble irritert på "Jeg" i boka. Da det kom frem hvem som stod bak drapet reagerte jeg med et "ja, men det skjønte vi jo?"

Ja, akkurat det tenkte jeg også. Eneste grunnen til at jeg led meg gjennom boka var fordi jeg håpte på at gjerningspersonen skulle være en overraskelse, men neida.

(Og må bare legge til at jeg ble nesten glad av å endelig høre om en person som ikke har bare utelukkende positivt å si om den boka. 😅)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.8.2023 den 19.06):

pretensiøs*

Anonymkode: cbfbf...251

Enig!!!

Anonymkode: 94822...b0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ernest Hemingway skulle jo være så flott. TO ganger forsøkte jeg meg på 'Farvel til våpnene'. To ganger ga jeg opp midtveis. Jeg rett og slett mistet interessen for 'hva skjer nå'.

Dostojevskis 'Brødrene Karamasov' nektet jeg å gi opp. Led og stred meg gjennom tre bind. Jeg fikk ingen sympati for noen av karakterene. Det betød ingenting for meg hva som kunne skje på neste side.

Kan ikke huske å ha tvunget meg gjennom noen bok etter dette. Det finnes så mye som faller i smak :hjerte: som jeg heller vil bruke tiden på.

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zenobia skrev (5 minutter siden):

Dostojevskis 'Brødrene Karamasov' nektet jeg å gi opp. Led og stred meg gjennom tre bind. 

Jammen du må prøve å lese dem på norsk! 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

CAPS LOCK skrev (4 minutter siden):

Jammen du må prøve å lese dem på norsk! 

:laugh:  Pravda!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Zenobia skrev (På 17.1.2024 den 23.32):

Ernest Hemingway skulle jo være så flott. TO ganger forsøkte jeg meg på 'Farvel til våpnene'. To ganger ga jeg opp midtveis. Jeg rett og slett mistet interessen for 'hva skjer nå'.

Dostojevskis 'Brødrene Karamasov' nektet jeg å gi opp. Led og stred meg gjennom tre bind. Jeg fikk ingen sympati for noen av karakterene. Det betød ingenting for meg hva som kunne skje på neste side.

Kan ikke huske å ha tvunget meg gjennom noen bok etter dette. Det finnes så mye som faller i smak :hjerte: som jeg heller vil bruke tiden på.

Det er forskjell på å lese "underholdningslitteratur" og slike klassikere. Nordmenn pleier å foretrekke underholdning på alle plan, ikke så interessert i å fundere noe videre over eksistensielle spørsmål. Hvis målet er å bli underholdt så les andre ting☺️

Anonymkode: 1f52b...922

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.1.2024 den 2.53):

Merkelig nok sikkert, men "stormfulle høyder", jeg klarte ikke å ta den alvorlig. Den var ikke vanskelig å komme gjennom, men jeg bare lo. Tror ikke det er meningen, for de jeg har snakket med synes den er vakker, og de gråt seg gjennom den.

Anonymkode: 75450...2a6

Den er jo stygg. Verken vakker eller morsom. En grotesk og mørk historie.

Anonymkode: c46ee...30a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er forskjell på å lese "underholdningslitteratur" og slike klassikere. Nordmenn pleier å foretrekke underholdning på alle plan, ikke så interessert i å fundere noe videre over eksistensielle spørsmål. Hvis målet er å bli underholdt så les andre ting☺️

Anonymkode: 1f52b...922

Enig i at det er forskjell på underholdningslitteratur og klassikere. Personlig funderer jeg nok lite over eksistensielle spørsmål når jeg leser verdslig litteratur, da jeg bruker Bibelen til sånt.

Jeg prøvde meg på de to nevnte verkene, nettopp fordi de er ansett for å være klassikere, men forfatterne evnet ikke å engasjere meg. (En klassiker som falt i smak, er Johan Falkbergets 'Nattens brød'.)

God litteratur behøver ikke å være veldig kjent og lest av mange. En av mine gode leseropplevelser, har Djingis Ajtmatov gitt meg. 'Tidlige Traner'.

Hva er den dårligste boken du har lest, ab 922? (For å bringe tråden tilbake til tema :)  )

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ulysses av James Joyce. Ufattelig kjedelig og deprimerende. Fatter ikke hvorfor dette er en såkalt klassiker. 

Anonymkode: d4986...17e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Ulysses av James Joyce. Ufattelig kjedelig og deprimerende. Fatter ikke hvorfor dette er en såkalt klassiker. 

Anonymkode: d4986...17e

Kom du gjennom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Capazitet skrev (På 18.12.2023 den 17.37):

A clockwork orange/Den mekaniske appelsin. Ei voldsorgie med innlagte overgrep og voldtekter med ein hovidperson som er rein psykopat. Kvalmande bok som eg ikkje skjønar er så populær i den engelskspråklege verd. Eit makkverk.

Godt oppsummert! Så filmen på kino. Har dessverre fortsatt ikke glemt den. 

Anonymkode: 75450...2a6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange som nevner bøker av Liane Moriarty her, og Jojo Moyes. Har lest alt av dem...

Hva med Lucinda Riley?

Anonymkode: 75450...2a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...