Gå til innhold

Matpakke til skolegutt som hater matpakke...

Anbefalte innlegg

Gjest Albbas
Skrevet

Sønnen min begynner andre klasse og er dessverre veldig kresen når det kommer til matpakker... De siste månedene i første klasse åt han nesten ingenting og kreperte nesten av sult da han kom hjem. Nå gruer jeg meg til et nytt matpakkeår. 😅

Problemet er også at han fort blir så lei det han faktisk liker, så nå står vi igjen med veldig lite... 

Han liker salami men er nå lei av brød med salami så det kommer uspist hjem. 

Han liker pizza men den MÅ være varm. 😑 Han liker ikke pizzasnurrer. 

Han liker yoghurt men etter 3 dager med yoghurt på menyen er han lei og det tar mange uker til neste gang han vil ha. 

Jeg har laget noen sunne cookies han elsket, men så ble han lei... 

Han kan ikke ha middagsrester fordi han vil ha det varmt. 

Han liker ikke omelett og lignende. 

Han er ikke så krevende hjemme, men han er altså veldig opptatt av at varm mat skal være varm, og han liker ikke klissete mat. Han synes også matpausen går for fort og sier han ikke rekker å spise... De ser på tv når de spiser på skolen og han er typen som da glemmer å spise, så det må være enkelt. 

Forslag til retter? Alle forslag passer nok ikke oss, men sikkert mange andre som har glede av tips uansett. 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Følger. Har samme problem. Min kan spise kald mat da, i vår sendte vi med kald pizza. Varierte også med å sende med kylling nuggets (jadda, fra BK).

Vår liker ikke brød, det må i tilf være rista eller toast. Men det spiser han ikke kaldt igjen. Utvalget i pålegg er også meget begrenset…. Til smør når jeg tenker meg om . 

Autismespekteret her da. 

Anonymkode: 8a42e...c4a

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville aller først tatt opp dette med tv-titting mens de skal spise. Det er en uting, og ja, det kan være så distraherende at enkelte barn ikke klarer spise. 

Hva med å ikke ha ting mange dager på rad? Som ikke yoghurt flere dager på rad? 

Polarbrød, brød, grove vafler/lapper (kan lages i mengder og fryses ned, og ta opp litt og litt til hver matpakke), frokostblanding med melk/yoghurt separat så det ikke blir soggy, osv. 

Ellers slå et slag for å lage matpakken selv. 

Anonymkode: 5555e...66e

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Banan? Usaltede nøtter? Energirikt, næringsrikt og bedre enn ingenting.

Anonymkode: 55eb8...a69

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Mat-termos. Varm den på fohånd med kokende vann, og putt varme middagsrester oppi, det holder seg ok varmt. Eller suppe. Pasta. Stekt ris. osv.

Salat/grønnsaker, frukt osv hver for seg eller blandet. Kjør på med loff med peanøttsmør én dag, knekkebrød neste, iddagsrester neste, yoghurt og musli deretter, frukt og banan. 
Neste uke: suppe, brødmat, middagsrester, musli, lapper.Neste: brød, knekkebrød, middagsrester, middagsrester, brød.

Osv osv. bare varier. og bruk den mattermsen, det er gull verdt!

Thermos Stainless King Mattermos - Mørk rød - 470ml

Anonymkode: 4db7c...d8c

• Liker 4
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Følger. Har samme problem. Min kan spise kald mat da, i vår sendte vi med kald pizza. Varierte også med å sende med kylling nuggets (jadda, fra BK).

Vår liker ikke brød, det må i tilf være rista eller toast. Men det spiser han ikke kaldt igjen. Utvalget i pålegg er også meget begrenset…. Til smør når jeg tenker meg om . 

Autismespekteret her da. 

Kalde nuggets er helsefarlig.. Salmonella.. Kylling..

Anonymkode: 72cc1...3b0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Termos med varm mat

Anonymkode: edbae...2f3

AnonymBruker
Skrevet

Er det flere i samme klasse som har samme problemstilling (som helst vil spise varm matpakke), kan man kanskje spleise på en billig micro i klasserommet til oppvarming?

Anonymkode: e34bb...93d

• Liker 2
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

De er jo stekte, så ev salmonella er drept, må man tro. 
Da er jo kalde middagsrester med kylling, salat m kylling også farlig i tilf. 

• Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Termos fungerer kjempebra😊

Min sønn som er minst like kresen liker å få pastasalat med, men de har hatt tilgang til kjøleskap. Hvor lenge kan pasta være i romtemperatur?

Pastaskruer med agurk, tomat, minimais, mais, paprika, avokado, og diverse andre grønnsaker/frukt. 

Ellers har jeg vekslet på å sende med Havrelunsj fra Fjordland, godmorgen yoghurt og rislunsj. Ikke det sunneste, men er bedre enn å gå uten mat i mange timer.

Min begynner i førsteklasse nå, og jeg gruer til matpakke. Han spiser så og si ingenting. 

Anonymkode: af2ca...02c

Gjest Albbas
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg ville aller først tatt opp dette med tv-titting mens de skal spise. Det er en uting, og ja, det kan være så distraherende at enkelte barn ikke klarer spise. 

Hva med å ikke ha ting mange dager på rad? Som ikke yoghurt flere dager på rad? 

Polarbrød, brød, grove vafler/lapper (kan lages i mengder og fryses ned, og ta opp litt og litt til hver matpakke), frokostblanding med melk/yoghurt separat så det ikke blir soggy, osv. 

Ellers slå et slag for å lage matpakken selv. 

Anonymkode: 5555e...66e

Det med TV er en tapt kamp, de sliter med uro i klassen og lærerflukt så det er visst ikke mulig å gjennomføre lunsj uten tv. 🙄 

Ja, jeg prøver å ikke ha det samme mange dager på rad, men når det egentlig bare er tre ting han kan spise (brød med salami, yoghurt, kald pasta) er det vanskelig å variere for 10 skolemåltider (to måltider per dag). 😬😅

Han liker ikke polarbrød, men jeg kan prøve grove vafler. :) lurt å fryse! 

Frokostblanding var lurt. 

18 minutter siden, AnonymBruker said:

Banan? Usaltede nøtter? Energirikt, næringsrikt og bedre enn ingenting.

Anonymkode: 55eb8...a69

Pga nøtteallergi utgår det, og banan ble "for grisete" 🫣 

12 minutter siden, AnonymBruker said:

Mat-termos. Varm den på fohånd med kokende vann, og putt varme middagsrester oppi, det holder seg ok varmt. Eller suppe. Pasta. Stekt ris. osv.

Salat/grønnsaker, frukt osv hver for seg eller blandet. Kjør på med loff med peanøttsmør én dag, knekkebrød neste, iddagsrester neste, yoghurt og musli deretter, frukt og banan. 
Neste uke: suppe, brødmat, middagsrester, musli, lapper.Neste: brød, knekkebrød, middagsrester, middagsrester, brød.

Osv osv. bare varier. og bruk den mattermsen, det er gull verdt!

Thermos Stainless King Mattermos - Mørk rød - 470ml

Anonymkode: 4db7c...d8c

Skal prøve mattermos! Er det noe man typisk finner på Clas Ohlson da? Han er generelt ikke glad i middagsrester, men kanskje det kan funke med grøt. 

Han liker kun nugatti og salami som pålegg, og begge deler er han egentlig veldig lei av. Har ikke fått i han salami siden mai. 😂 Mye av det du nevner liker han ikke dessverre, men tar med meg forslagene. 

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Termos fungerer kjempebra😊

Min sønn som er minst like kresen liker å få pastasalat med, men de har hatt tilgang til kjøleskap. Hvor lenge kan pasta være i romtemperatur?

Pastaskruer med agurk, tomat, minimais, mais, paprika, avokado, og diverse andre grønnsaker/frukt. 

Ellers har jeg vekslet på å sende med Havrelunsj fra Fjordland, godmorgen yoghurt og rislunsj. Ikke det sunneste, men er bedre enn å gå uten mat i mange timer.

Min begynner i førsteklasse nå, og jeg gruer til matpakke. Han spiser så og si ingenting. 

Anonymkode: af2ca...02c

Han liker pasta med masse olivenolje, så det får han med seg av og til, med kjøleelement for å holde pastaen kald. 

Havrelunsj skal vi teste, genialt hvis han liker det. Han liker hjemmelaget havregrøt hvertfall, så det skal jeg prøve i mattermos. 

Skrevet

Mine får middagsrester i mattermos. Som noen skrev over her varmer vi innsiden med kokende vann først før vi har i varme rester og det fungerer bra. En periode den ene var veldig matlei fikk hun havregrøt med smør og honning oppi. 

Noen generelle forslag:

Kalde fiskekaker i hamburgerbrød (evt med salat, grønnsaker og dressing)

Horn med ost og skinke

Matmuffins med ønsket fyll

Wraps

Kan det å ha med noe å toppe yoghurten med gjøre yoghurt mer spennende (f.eks. biter av frukt og bær, müsli?)

Nudler på mattermos (ok, ikke sunt, men hvis alternativet er å ikke spise i det hele tatt synes jeg dette er greit innimellom)

Grønnsaker med dip og evt frukt i tillegg, altså ikke noe brød eller annet

Bananlapper

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Er det flere i samme klasse som har samme problemstilling (som helst vil spise varm matpakke), kan man kanskje spleise på en billig micro i klasserommet til oppvarming?

Da ender det fort opp med at alle barna vil ha varm mat og spisepausen blir brukt i kø foran mikrobølgeovnen. Så veldig dårlig forslag.

Anonymkode: bbd99...8b6

• Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Som lærer organiserer kø og gjør ren etter griser? 

Anonymkode: 99efa...96d

Skrevet
Albbas skrev (46 minutter siden):

Sønnen min begynner andre klasse og er dessverre veldig kresen når det kommer til matpakker... De siste månedene i første klasse åt han nesten ingenting og kreperte nesten av sult da han kom hjem. Nå gruer jeg meg til et nytt matpakkeår. 😅

Problemet er også at han fort blir så lei det han faktisk liker, så nå står vi igjen med veldig lite... 

Han liker yoghurt men etter 3 dager med yoghurt på menyen er han lei og det tar mange uker til neste gang han vil ha. 

Han er ikke så krevende hjemme, men han er altså veldig opptatt av at varm mat skal være varm, og han liker ikke klissete mat. Han synes også matpausen går for fort og sier han ikke rekker å spise... De ser på tv når de spiser på skolen og han er typen som da glemmer å spise, så det må være enkelt. 

Forslag til retter? Alle forslag passer nok ikke oss, men sikkert mange andre som har glede av tips uansett. 

La han smørre maten selv,  da får han det han liker.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Nei, salmonella dør ved 60 grader. Kyllingnuggets som har vært tilberedt og kjølt ned går bra å spise.

Anonymkode: 15b99...5f7

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Forstår jo godt at gutten blir lei om du forventer at han skal ha den samme skiva med salami hver dag 😅

Jeg vet at det er de som har skive med salami hver eneste dag, i alle år, men det er ikke for alle.

Jeg tenker at du faktisk må involvere gutten i maten. Han må få bestemme hver eneste dag; hva skal du ha til mat på skolen i dag.

Ta han med på handling, la han velge ut ting selv, og hver dag i uka så fordeler dere det som er kjøpt inn utover hver dag.

En dag skive med salami, en annen dag yoghurt, en tredje dag disse cookisene du snakker om. La han prøve ut polarbrød, er det noe han synes er godt. La han teste ut flere typer pålegg. Men viktig å la ungen få velge ut det som skal prøves.

Ikke minst ville jeg sjekket med skolen hvorfor de skal ha tv på under matpausen. «Da jeg var ung» :opplyser: 😂 Da var tv ikke lov, men unntak av når det var noe vinter OL eller noe som gikk, da ble tven skrudd på under matpausen.

Anonymkode: 39013...b6a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Albbas skrev (49 minutter siden):

Her fungerte det å smøre på frosne brødskiver. Da var maten passe når de skulle spise. Pålegg holdt seg kaldt en god stund. 

Også syntes jeg du bør overlate niste laging til sønnen din selv. Hvis det du lager ikke er bra nok, da må han lage selv. Noe som også fungerte greit her.

Evnt lage en liste på hva som er ok niste. Jeg kjørte regel på at det er ikke lov å klage, hvis de ikke kan komme med alternativer selv. 

Anonymkode: d8d0e...d8a

• Liker 1
Skrevet
Albbas skrev (24 minutter siden):

Det med TV er en tapt kamp, de sliter med uro i klassen og lærerflukt så det er visst ikke mulig å gjennomføre lunsj uten tv. 🙄 

Ja, jeg prøver å ikke ha det samme mange dager på rad, men når det egentlig bare er tre ting han kan spise (brød med salami, yoghurt, kald pasta) er det vanskelig å variere for 10 skolemåltider (to måltider per dag). 😬😅

Han liker ikke polarbrød, men jeg kan prøve grove vafler. :) lurt å fryse! 

Frokostblanding var lurt. 

Pga nøtteallergi utgår det, og banan ble "for grisete" 🫣 

Skal prøve mattermos! Er det noe man typisk finner på Clas Ohlson da? Han er generelt ikke glad i middagsrester, men kanskje det kan funke med grøt. 

Han liker kun nugatti og salami som pålegg, og begge deler er han egentlig veldig lei av. Har ikke fått i han salami siden mai. 😂 Mye av det du nevner liker han ikke dessverre, men tar med meg forslagene. 

Han liker pasta med masse olivenolje, så det får han med seg av og til, med kjøleelement for å holde pastaen kald. 

Havrelunsj skal vi teste, genialt hvis han liker det. Han liker hjemmelaget havregrøt hvertfall, så det skal jeg prøve i mattermos. 

Mattermos fungerer for å holde maten kald også :) Du kan evt. kjøle den ned med isbiter før du har i maten. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

De går i andre klasse … Det bør faktisk være mulig å finne alternativer til matpakkemat som ikke krever oppvarming for sjuåringer. For ikke å snakke om organisering rundt hvem som skal få lov til å bruke den. 

Kanskje skal du ikke være så veldig på tilbudssida, TS. Dette er matpakken, dette er det du får. Hvis du vet at han spiser brødskive/polarbrød med et lite utvalg pålegg, så rullerer du på disse. Kutt opp litt frukt og grønt i tillegg. Forhåpentligvis spiser han vel både frokost og et måltid på SFO? Og du kan jo stå klar med en snack når han kommer hjem, f.eks en frukt. 

• Liker 2
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...