Gå til innhold

Kalorier forbrent sykling


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vært på sykkeltur, og for morro skyld skulle jeg sjekke hvor mange kalorier jeg har forbrent. Brukte først lifesum, og fikk litt over 1000kalorier for 90 minutter. Det kunne ikke stemme, så jeg sjekket flere andre kalkulatorer på nett, fikk mer eller mindre det samme, varierte mellom 800 og 1000 avhengig av tempo(valgte medium/lett/fritidssykling. Høres fryktelig mye ut? Er det en mer pålitelig måte å regne dette på? Eller må jeg bare grave frem fitbiten?:P

Anonymkode: 292a8...5ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Vært på sykkeltur, og for morro skyld skulle jeg sjekke hvor mange kalorier jeg har forbrent. Brukte først lifesum, og fikk litt over 1000kalorier for 90 minutter. Det kunne ikke stemme, så jeg sjekket flere andre kalkulatorer på nett, fikk mer eller mindre det samme, varierte mellom 800 og 1000 avhengig av tempo(valgte medium/lett/fritidssykling. Høres fryktelig mye ut? Er det en mer pålitelig måte å regne dette på? Eller må jeg bare grave frem fitbiten?:P

Anonymkode: 292a8...5ac

Det kan jo hende det stemmer, det kommer an på hvor mye du veier og intensitet. Men ville funnet frem fitbiten. :)

Anonymkode: 307d4...eab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Det kan jo hende det stemmer, det kommer an på hvor mye du veier og intensitet. Men ville funnet frem fitbiten. :)

Anonymkode: 307d4...eab

Ifølge klokken min forbrenner jeg rundt 200 kcal når jeg sykler 30 min, ganske flatt, rundt 1 mil. Veier 60 kg.

Anonymkode: 307d4...eab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vært på sykkeltur, og for morro skyld skulle jeg sjekke hvor mange kalorier jeg har forbrent. Brukte først lifesum, og fikk litt over 1000kalorier for 90 minutter. Det kunne ikke stemme, så jeg sjekket flere andre kalkulatorer på nett, fikk mer eller mindre det samme, varierte mellom 800 og 1000 avhengig av tempo(valgte medium/lett/fritidssykling. Høres fryktelig mye ut? Er det en mer pålitelig måte å regne dette på? Eller må jeg bare grave frem fitbiten?:P

Anonymkode: 292a8...5ac

Strava påstår at jeg som veier 100 kg bruker ca 1000 kcalorier når jeg sykler ganske hardt i 90 minutter, og påstår samtidig at jeg bruker gjennomsnittlig 180 watt. Da er snittpulsen 132  (max er 180)

Anonymkode: c0fa7...8a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det kan jo hende det stemmer, det kommer an på hvor mye du veier og intensitet. Men ville funnet frem fitbiten. :)

Anonymkode: 307d4...eab

Både min mor og min mann sier jeg er en tornado på sykkel 😂 jeg er ikke sånn kjapp landeveissykler likevel da. Så derfor jeg valgte medium tempo i disse kalkulatorne. Veier 68kg. 

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Strava påstår at jeg som veier 100 kg bruker ca 1000 kcalorier når jeg sykler ganske hardt i 90 minutter, og påstår samtidig at jeg bruker gjennomsnittlig 180 watt. Da er snittpulsen 132  (max er 180)

Anonymkode: c0fa7...8a0

Jeg syklet også i 90 min men litt mer avslappet enn du, og jeg er 68kg. Shait, jeg må finne fitbiten for nå er jeg så nysgjerrig 😆

Anonymkode: 292a8...5ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merk også at FitBit er kjent for å overestimere kalorier. Kaloriforbruk bestemmes ene og alene av oksygenforbruket gjennom og etter økta.

Si du er en relativt godt trent kvinne på 68 kg. Da kan vi gå ut fra et oksygenopptak på 45 ml/kg/min. Det gir et literopptak på 68 x 45 / 1000 = ca. 3 liter oksygen per minutt.

En rolig økt kan være i sone 2, som er ca. 60 % av VO2-maks. 3 liter x 0,6 = 1,8 liter oksygen forbrukt per minutt på 60 % av VO2-maks.

Da forbruker du 1,8 liter x 90 minutter = 162 liter oksygen for hele økta.

Siden kroppen bruker 5 kcal per liter forbrent oksygen får vi 162 x 5 = 810 kcal forbrent.

Så estimatene fra kalkulatorene er ikke så langt unna. Hvis du er noe bedre trent eller ligger på en noe høyere intensitet, og legger på noen kalorier fra etterforbrenning så er du raskt på 1000 kcal etter 90 minutter sykling :) 

Numbers-dont-lie GIFs - Get the best GIF on GIPHY

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg sjekket nettopp fitbiten min: Min siste sykkeltur var 82 minutter lang, og kaloriforbruket anslås til 366, med 108 i snittpuls. Den forrige turen endte på 122 minutter, 607 kcal og 119 i snittpuls.

Anonymkode: 9e79d...014

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sandum.PT skrev (6 timer siden):

Merk også at FitBit er kjent for å overestimere kalorier. Kaloriforbruk bestemmes ene og alene av oksygenforbruket gjennom og etter økta.

Si du er en relativt godt trent kvinne på 68 kg. Da kan vi gå ut fra et oksygenopptak på 45 ml/kg/min. Det gir et literopptak på 68 x 45 / 1000 = ca. 3 liter oksygen per minutt.

En rolig økt kan være i sone 2, som er ca. 60 % av VO2-maks. 3 liter x 0,6 = 1,8 liter oksygen forbrukt per minutt på 60 % av VO2-maks.

Da forbruker du 1,8 liter x 90 minutter = 162 liter oksygen for hele økta.

Siden kroppen bruker 5 kcal per liter forbrent oksygen får vi 162 x 5 = 810 kcal forbrent.

Så estimatene fra kalkulatorene er ikke så langt unna. Hvis du er noe bedre trent eller ligger på en noe høyere intensitet, og legger på noen kalorier fra etterforbrenning så er du raskt på 1000 kcal etter 90 minutter sykling :) 

Numbers-dont-lie GIFs - Get the best GIF on GIPHY

Godt trent du liksom, høhø😂 Er ikke godt trent nei, men jobber med saken:) Og takk for så detaljert forklaring! 

Ser ut for at det ikke er riv ruskende galt da i alle fall. Skulle gjerne visst mer nøyaktig, hadde vært motiverende:) Men det ser ut til å være vanskelig å måle om det avhenger av oksygenforbruket. 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg sjekket nettopp fitbiten min: Min siste sykkeltur var 82 minutter lang, og kaloriforbruket anslås til 366, med 108 i snittpuls. Den forrige turen endte på 122 minutter, 607 kcal og 119 i snittpuls.

Anonymkode: 9e79d...014

Er du lettere enn meg?

Anonymkode: 292a8...5ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Godt trent du liksom, høhø😂 Er ikke godt trent nei, men jobber med saken:) Og takk for så detaljert forklaring! 

Ser ut for at det ikke er riv ruskende galt da i alle fall. Skulle gjerne visst mer nøyaktig, hadde vært motiverende:) Men det ser ut til å være vanskelig å måle om det avhenger av oksygenforbruket. 

Er du lettere enn meg?

Anonymkode: 292a8...5ac

Hvis du er ekstremt dedikert så tar du en VO2-maks test og finner det ut 😉 Da får du en kurve som viser hjertefrekvensen din og hvordan den følger oksygenopptaket. Da vil du kunne benytte dette for å kalkulere litt. Men husk at hjertefrekvens kan variere litt fra økt til økt uavhengig av oksygenforbruket. Men det skal korrelere ganske bra på submaksimale intensiteter.

Det finnes også apparater som passer i en ryggsekk som lar deg løpe med en maske og måle opptaket gjennom hele økta. Koster vel rundt 60 000 kr for den billigste, så det spørs vel bare hvor viktig det er for deg? 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sandum.PT skrev (1 time siden):

Hvis du er ekstremt dedikert så tar du en VO2-maks test og finner det ut 😉 Da får du en kurve som viser hjertefrekvensen din og hvordan den følger oksygenopptaket. Da vil du kunne benytte dette for å kalkulere litt. Men husk at hjertefrekvens kan variere litt fra økt til økt uavhengig av oksygenforbruket. Men det skal korrelere ganske bra på submaksimale intensiteter.

Det finnes også apparater som passer i en ryggsekk som lar deg løpe med en maske og måle opptaket gjennom hele økta. Koster vel rundt 60 000 kr for den billigste, så det spørs vel bare hvor viktig det er for deg? 😅

Høres slitsomt ut og gir meg traume flashbacks til Cooper testen på ungdomsskolen 😂

Men huff nei, var mest for morro skyld. Blir nok aldri noen hardcore trener:) Da får det heller bli sånn cirka.

Anonymkode: 292a8...5ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Høres slitsomt ut og gir meg traume flashbacks til Cooper testen på ungdomsskolen 😂

Men huff nei, var mest for morro skyld. Blir nok aldri noen hardcore trener:) Da får det heller bli sånn cirka.

Anonymkode: 292a8...5ac

Er bra nok det 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sandum.PT skrev (7 minutter siden):

Er bra nok det 😊

Hva skjedde med PAI tråden? Ble så motivert og inspirert av den

Anonymkode: 89877...d08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sandum.PT skrev (14 timer siden):

Merk også at FitBit er kjent for å overestimere kalorier. Kaloriforbruk bestemmes ene og alene av oksygenforbruket gjennom og etter økta.

Si du er en relativt godt trent kvinne på 68 kg. Da kan vi gå ut fra et oksygenopptak på 45 ml/kg/min. Det gir et literopptak på 68 x 45 / 1000 = ca. 3 liter oksygen per minutt.

En rolig økt kan være i sone 2, som er ca. 60 % av VO2-maks. 3 liter x 0,6 = 1,8 liter oksygen forbrukt per minutt på 60 % av VO2-maks.

Da forbruker du 1,8 liter x 90 minutter = 162 liter oksygen for hele økta.

Siden kroppen bruker 5 kcal per liter forbrent oksygen får vi 162 x 5 = 810 kcal forbrent.

Så estimatene fra kalkulatorene er ikke så langt unna. Hvis du er noe bedre trent eller ligger på en noe høyere intensitet, og legger på noen kalorier fra etterforbrenning så er du raskt på 1000 kcal etter 90 minutter sykling :) 

Numbers-dont-lie GIFs - Get the best GIF on GIPHY

Interessant regnestykke! Hvor kan man lære mer om de formlene for å utlede de slik du gjør? 😊

Anonymkode: 80103...b1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hva skjedde med PAI tråden? Ble så motivert og inspirert av den

Anonymkode: 89877...d08

Godt spørsmål, den døde vel bare litt ut når PAI-appen døde. Men man får PAI inn i Memento U-appen så det kan fortsatt brukes! Jeg bruker det fortsatt :) 

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Interessant regnestykke! Hvor kan man lære mer om de formlene for å utlede de slik du gjør? 😊

Anonymkode: 80103...b1b

Tja, si det. Jeg lærte det på idrettshøyskolen, men det er grunnleggende treningsfysiologi.

Dette er en grei innføring i de forskjellige konseptene: https://olympiatoppen.no/fagomrader/utholdenhet/fagstoff/prestasjonsbestemmende-faktorer2/

Så er det ofte i studier du finner gjennomsnittlige verdier for befolkninger osv. NTNU har mange bra verktøy og artikler: https://www.ntnu.edu/cerg/fitness-numbers

Tallet på 5 kcal per liter oksygen er en mer eller mindre akseptert verdi, men der etterforbrenning også vil ha noe å si: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2129144/

Resten er bare matematikk :)  VO2-maks oppgis som milliliter oksygen forbrukt per minutt, per kilo kroppsvekt. Så 68 kg kroppsvekt med en VO2-maks på 45/ml/kg/min gir da 68 x 45 = 3060 ml per minutt. Vi deler på 1000 for å få liter, så ca. 3 liter.

Men du klarer jo bare å holde i 4 - 6 minutter om du jobber på en intensitet tilsvarende VO2-maks. Du vil ganske raskt nå nær 100 % av makspuls. På submaksimale intensiteter følger hjertefrekvensen oksygenopptaket veldig bra:

BLOGG: Interessant Birken-prosjekt uten Birken - KONDIS - norsk  organisasjon for kondisjonsidrett

Merk at drag 4 ble avsluttet pga. oppnått VO2-maks, og pulsen "henger igjen" en stund etter avsluttet aktivitet som vi alle har opplevd.

Så man kan bruke prosent av makspuls som et ca. tall på prosent av VO2-maks selv om det ikke blir helt 100 % nøyaktig. Men greit nok for estimering.

  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...