AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #1 Skrevet 31. juli 2023 Hadde ett tøft svangerskap, svangerskapsforgiftning, stort blodtap, postpartum blødning når jeg kom hjem (til sammen 2 liter), ekstrem kvalme, kastet opp til siste dag og høyt blodtrykk og meget dårlig lenge etter fødsel. Mulig depresjon etter fødsel også I tillegg syns jeg det er veldig slitsomt med barn, selv om jeg selvfølgelig syns det er utrolig fint og koselig også. Barnet er nå 7 mnd og jeg kunne aldri forestilt meg at jeg hadde klart å tatt vare på ett barn til, da det hadde blitt så mye. Min samboer er borte en måned av gangen, jeg har ingen avlastning og er generelt utslitt. Dedikerer absolutt hele livet de ukene han er borte, og har ingen tid til meg selv. Samboer har lyst på søsken, men jeg vet ærlig talt ikke. Føler jeg var helt nedkjørt i begynnelsen. Har selv 2 søsken, og er eldst. Føler at mine søsken har fått mye mer enn meg, forskjellsbehandling, de er endel yngre som gjør at de alltid gjorde ting med mine foreldre, ferier etc mens jeg var «voksen» og ikke fikk bli med. Men jeg ser at de to har mye glede av hver andre, og mulig jeg tenker slik på grunn av det store aldersspennet. Jeg tenker at fordelen med enebarn er jo at jeg vil kunne gi alt av meg selv til dette barnet. Samtidig har jo mange glede av søsken. Har også en stebror som er jevn gammel med meg (ca) og han syns jeg det er veldig gøy at er der på julaften, eller andre sammenkomster. Ser for meg det ville vært kjedelig uten. Men hva tenker dere med mange barn, eller dere som valgte enebarn? Hva er grunnen og angrer dere? Er dere selv enebarn om dere har valgt dette? Kjenner faktisk få enebarn, men de jeg kjenner er fine mennesker Anonymkode: 6497e...7fd 2
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #2 Skrevet 31. juli 2023 Man skal ha overskudd til de barna man har. Har man overskudd til 1, så får man en unge. Føler man at man kan klare 2, så får man en til. Hele tiden med det i bakhodet at man også skal klare det hvis livet lugger litt. Har mannen dun så lyst på flere barn at han vil bytte jobb og være tilgjengelig 24/7, eller at han hadde tatt mesteparten av permisjonen? Eller har han lyst på flere barn som du tar deg av en mnd. av gangen uten avlastning.... Anonymkode: 86b19...295 6 2
Gjest celine9292 Skrevet 31. juli 2023 #3 Skrevet 31. juli 2023 (endret) AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Man skal ha overskudd til de barna man har. Har man overskudd til 1, så får man en unge. Føler man at man kan klare 2, så får man en til. Hele tiden med det i bakhodet at man også skal klare det hvis livet lugger litt. Har mannen dun så lyst på flere barn at han vil bytte jobb og være tilgjengelig 24/7, eller at han hadde tatt mesteparten av permisjonen? Eller har han lyst på flere barn som du tar deg av en mnd. av gangen uten avlastning.... Anonymkode: 86b19...295 Endret 31. juli 2023 av celine9292
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #5 Skrevet 31. juli 2023 Det er selvfølgelig helt greit å ha ett enebarn dersom det er det dere ønsker. Samtidig tenker jeg at du er ikke nødt til å bestemme dette helt ennå, la tiden gå litt og ting falle på plass. Anonymkode: becda...5e6 3 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #6 Skrevet 31. juli 2023 Selv hadde jeg en fin fødsel selvom det ble haste ks. Har ikke følt meg klar for nr 2 før nå. Mitt første barn er 5. Ikke stress, se hva tiden bringer. Ditt barn er jo enda veldig lite. Anonymkode: ba916...bf8
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #7 Skrevet 31. juli 2023 Barnet er bare 7 måneder. Tenker at dere trenger ikke ta stilling til søsken eller ikke på en god stund. Nyt barnet dere har, få litt overskudd igjen og vent noen år. Så kan dere vurdere hva dere ønsker og har kapasitet til. Anonymkode: fbd66...50b 3
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #8 Skrevet 31. juli 2023 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Hadde ett tøft svangerskap, svangerskapsforgiftning, stort blodtap, postpartum blødning når jeg kom hjem (til sammen 2 liter), ekstrem kvalme, kastet opp til siste dag og høyt blodtrykk og meget dårlig lenge etter fødsel. Mulig depresjon etter fødsel også I tillegg syns jeg det er veldig slitsomt med barn, selv om jeg selvfølgelig syns det er utrolig fint og koselig også. Barnet er nå 7 mnd og jeg kunne aldri forestilt meg at jeg hadde klart å tatt vare på ett barn til, da det hadde blitt så mye. Min samboer er borte en måned av gangen, jeg har ingen avlastning og er generelt utslitt. Dedikerer absolutt hele livet de ukene han er borte, og har ingen tid til meg selv. Samboer har lyst på søsken, men jeg vet ærlig talt ikke. Føler jeg var helt nedkjørt i begynnelsen. Har selv 2 søsken, og er eldst. Føler at mine søsken har fått mye mer enn meg, forskjellsbehandling, de er endel yngre som gjør at de alltid gjorde ting med mine foreldre, ferier etc mens jeg var «voksen» og ikke fikk bli med. Men jeg ser at de to har mye glede av hver andre, og mulig jeg tenker slik på grunn av det store aldersspennet. Jeg tenker at fordelen med enebarn er jo at jeg vil kunne gi alt av meg selv til dette barnet. Samtidig har jo mange glede av søsken. Har også en stebror som er jevn gammel med meg (ca) og han syns jeg det er veldig gøy at er der på julaften, eller andre sammenkomster. Ser for meg det ville vært kjedelig uten. Men hva tenker dere med mange barn, eller dere som valgte enebarn? Hva er grunnen og angrer dere? Er dere selv enebarn om dere har valgt dette? Kjenner faktisk få enebarn, men de jeg kjenner er fine mennesker Anonymkode: 6497e...7fd Har du ikke overskudd, lyst eller annet bør du ikke få flere. Enig med søsken men det krever MYE mer med flere barn på mange måter! Det er kjedelig å være enebarn , alltid avhenging av å være med andre og mase på andre om å treffes (noen vennepar som har enebarn) , og venner oppgjennom som syns det var veldig ensomt og trist å være en. Og nrå foreldre dør eller annet sitter de helt alene igjen. De blir aldri tante eller onkel. Men for noen syns det er helt greit. Kanskje blir de godt bortskjemt og. Det er både positive og negative sider med begge deler. Men det høres ikke ut som du er klar for noen flere no, uansett tidlig etter 7måneder og tenke på det. Vent litt , kjenn på det og bestemm deg da! No er alt ferskt i minne, du er sliten og ikke klar. Kanskje du ikke blir klar heller. Ikke la mannen presse på. Det er mye tyngre.. Anonymkode: 36b67...353
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #9 Skrevet 31. juli 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Barnet er bare 7 måneder. Tenker at dere trenger ikke ta stilling til søsken eller ikke på en god stund. Nyt barnet dere har, få litt overskudd igjen og vent noen år. Så kan dere vurdere hva dere ønsker og har kapasitet til. Anonymkode: fbd66...50b ps. Jeg har 1 barn og skal ikke ha flere. Er selv vokst opp i en stor søskenflokk på 9 barn Anonymkode: fbd66...50b 2
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #10 Skrevet 31. juli 2023 Søsken kan gi deg litt avlastning etterhvert. Når man har en (min første var enebarn i åtte år) må man leke mye mer, og være mye mer «på» enn man kan når man har søsken som kan leke sammen. Så selv om de to første årene gjerne blir harde, ville jeg gitt barnet et søsken. Men, det er klart du ikke tenker på søsken nå, når du har et spedbarn hjemme. Ville lagt hele problemstillingen litt på is, og heller vurdere dette når du har fått hodet litt over vann. Det blir litt enklere etterhvert. Og bestemmer du deg for at en er nok, er det helt greit og. Jeg kjenner mange flotte enebarn. Anonymkode: 02304...2d0
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #11 Skrevet 31. juli 2023 Ikke vært klar for flere barn før barnet har vært ca 2 år. Da skjer det noe magisk😂 Jeg har tre barn nå og livet er veldig fint. Har egentlig lyst på ett til, men tror ikke livet blir bedre med 4. Anbefaler deg å bare nyte tiden med barnet du har. Du merker fort om du vil ha en til eller ikke når livet blir mer «normalt» igjen. Anonymkode: 5e304...e78 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #12 Skrevet 31. juli 2023 Vi holder på med ivf prøving, og jeg blir veldig dårlig av behabdlingen. Klarer vi å få ett barn skal jeg være fornøyd med det. Både på grunn av egen helse, men også på grunn av min alder: jeg nærmer meg 40 og har ikke samme energi som de som er yngre. Jeg har søsken, men vi er langt fra hverandre i alder og har ikke noe nært foehold. Mannen min kommer fra en stor søskenflokk og de er veldig nære, men det er mye drama og opplegg også. Anonymkode: e0b87...165 2
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #13 Skrevet 31. juli 2023 Kjære deg. Forstår godt dilemmaet ditt. Det er sikkert flere argumenter for/imot enebarn vs søsken. Jeg holder en knapp på søsken fordi jeg selv har god erfaring med å ha to. Er 3 års forskjell mellom de (to gutter). Barna leker fint sammen noe som er til avlastning når jeg rydder etc. Men det var særlig fra da de var 2 og 5 at jeg merket at det var veldig fint med to. Vet ikke hvordan dette er med enebarn, men ser for meg at foreldrene kanskje må være litt mer på når det gjelder enebarn enn hvis barna har søsken som de kan leke med? På den annen side så er det sikkert lettere å involvere enebarnet i de daglige gjøremål noe som er hyggelig det også. Anonymkode: 4a106...438 1
aksase Skrevet 31. juli 2023 #14 Skrevet 31. juli 2023 Å være enebarn kan være helt OK. Min kone er enebarn, men hun var bekymret for alt ansvaret og arbeidet som ville falle på henne/oss når hennes foreldre trengte omsorg og hjelp på sine gamle dager. Nå løste dette seg ved at begge hennes foreldre døde etter kort tids sykdom med kort periode med omsorgsbehov. Selv har jeg tre søsken og er veldig glad for det. Vi trives sammen og det er flott å ha en "storfamilie". Hva som passer for dere, det må dere selv finne ut av. Jeg tror at for barna, er det ofte fint å ha søsken.
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #15 Skrevet 31. juli 2023 Vi har ett barn og har ikke ønsket oss flere. Vi har mye overskudd og tid til ting vi liker å drive med, noe jeg tror hadde blitt vanskelig med flere barn. Barnet vårt har heller aldri savnet søsken, tvert i mot! 😅 Anonymkode: 8f7e9...212 1 2
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #16 Skrevet 31. juli 2023 Vi har valgt enebarn. Er sammen med en sjømann som jobber 4-4. Sønnen vår på 11 har alltid vært veldig selvstendig, lekt mye alene og vært generelt et enkelt barn. Han har mange venner nå så sjeldent alene, han syns det er godt å komme hjem hvor det ikke er så mye mas. Er oppvokst med søsken selv, men har aldri angret på å få bare et barn. Anonymkode: 11df3...292 1 3
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #17 Skrevet 31. juli 2023 Jeg er enebarn og det har vært helt supert. Jeg har dog veldig stor familie og mange søskenbarn på begge sider, og flere av de er som søsken for meg så det er kanskje annerledes for de med veldig liten familie. Anonymkode: df517...a85
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #18 Skrevet 31. juli 2023 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Har du ikke overskudd, lyst eller annet bør du ikke få flere. Enig med søsken men det krever MYE mer med flere barn på mange måter! Det er kjedelig å være enebarn , alltid avhenging av å være med andre og mase på andre om å treffes (noen vennepar som har enebarn) , og venner oppgjennom som syns det var veldig ensomt og trist å være en. Og nrå foreldre dør eller annet sitter de helt alene igjen. De blir aldri tante eller onkel. Men for noen syns det er helt greit. Kanskje blir de godt bortskjemt og. Det er både positive og negative sider med begge deler. Men det høres ikke ut som du er klar for noen flere no, uansett tidlig etter 7måneder og tenke på det. Vent litt , kjenn på det og bestemm deg da! No er alt ferskt i minne, du er sliten og ikke klar. Kanskje du ikke blir klar heller. Ikke la mannen presse på. Det er mye tyngre.. Anonymkode: 36b67...353 Man kan da bli tante/ onkel om man er enebarn. Det spørs jo helt hvem man gifter seg med. Forskning viser at enebarn ikke blir mer bortskjemt enn barn med søsken. At det er kjedelig og ensomt er nok veldig individuelt. Er nok barn med søsken som synes det er kjedelig og er ensomme også. Anonymkode: df517...a85 2
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #19 Skrevet 31. juli 2023 Å bare få ett barn er en av de beste avgjørelsene jeg har tatt i livet 🥰💙 Hadde av mange årsaker ikke hatt overskudd til flere og kunne aldri fått flere barn fordi "søsken har glede av hverandre". Mange søsken krangler så busta fyker gjennom barndommen! Vi har rolige dager og null søskenkonflikter. Enebarna får jo masse sosialt i bhg og skole og blant venner uansett. Jeg er selv enebarn og søsken har jeg aldri savnet. Var glad jeg ikke hadde det 😁 Vil du stoppe på ett barn, så gjør det. Ikke sett i gang helt fra start igjen hvis du som mor ikke har lyst eller overskudd 🥰 Anonymkode: 8ac1e...360 3
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #20 Skrevet 31. juli 2023 Ville ventet å sett om et par år om du fortsatt tenker likt, men også jobbet aktivt for at mannen må bytte jobb dersom dere skal ha en til. Jeg er svært knyttet til mine (fire) søsken, så jeg er på "pro-søsken-siden" i saken Anonymkode: 80051...b18
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå